Marele Român
trăieste în dialog permanent cu Neamul, cu acel Neam
invizibil care licăreste în constiinta fiecăruia, si întreaga lui
existentă e prefigurată de aceste institutii intelectuale.
Dar dacă nu e dat fiecărui Român să ajungă la o plenitudine interioară
de românism, fiecare are posibilitatea să-si însusească perspectiva
Marelui Român si să-si potrivească pasii in cadenta lui. Undeva, departe,
dincolo de suvoiul nestatornic al existentei zilnice, poate să-si proiecteze,
ca o stea polară, idealul Marelui Român si să încerce să se apropie de el.
Cât poate să realizeze fiecare actionând pe linia eternitătii românesti, e
o chestiune care depinde de o multime de factori, dar esential este ca toti,
absolut toti, să-si ia ca punct de orientare în viată imaginea Marelui Român. Marele Român este o chintesentă a Românismului
si trebuie să
devină o aspiratie generală a Neamului, dacă vrem să mai reprezentăm ceva
în omenire. Realitatea Marelui Român e rezervată câtorva alesi, dar proectia
acestei realităti în constiinta fiecăruia trebuie să atragă ca un magnet
tot ce avem mai bun, mai nobil si mai generos în sufletul nostru. Orice alte
aspiratii nationale am avea, politice, sociale, culturale, etc., ele nu se pot
împlini dacă în prealabil nu am devenit un "om nou".
A
fi un om nou, cum cerea Corneliu Codreanu, nu e ceva extraordinar, extra-terestru
sau imposibil de atins. E o manifestare naturală a fiintei noastre. Fiecare
Român, în adâncul sufletului său, năzueste la mândrie si mărire
natională. A nu avea această aspiratie, a nu dori Patriei tale un destin
înăltător, e ceva anormal. Inseamnă că suntem bolnavi interior, că ceva nu
functionează bine în constiinta noastră. Trebuie să ne cercetăm, trebuie
să ne examinăm, pentru a vedea dece ne lipseste avântul creator al "omului
nou". Nu cumva sunt blocate izvoarele Românismului de conceptii gresite,
de indolentă, de lipsă de curaj si din cauza acestor pietroaie crestem mici si
piperniciti, în loc să ne ridicăm falnici ca niste brazi de munte? Nu
cumva ne complacem în situatii minore, crezând că asta e viata, că pentru
asta ne e dat să trăim, când în realitate trebuie să justificăm talantul cu
care ne-a înzestrat Dumnezeu.
Dat fiind situatia tragică
în care se găseste poporul român astăzi -
căci nu mai suntem ca în vremurile blajine de odinioară când ne puteam
retrage din fata năvălitorilor în codri de nepătruns - nu ne mai putem
permite luxul de a trăi vegetativ si banal. Am intrat într'o eră care reclamă
eforturi maxime din partea fiecărui
Român, dacă vrem să mai supravietuim ca Neam. Orice refuz de a
examina această situatie desperată a natiunii - sclavie si decimare - e mai
mult decât o dezertare; e un certificat de imbecilitate pe care si-l
eliberează individul singur.
Din perspectiva Marelui
Român, interesele individuale si de familie rămân
permanent subordonate intereselor nationale. A te îngriji de tine si de
familie e o datorie sacră, dar a reduce tot orizontul vietii la aceste
entităti, e o eroare gravă care se poate repercuta chiar asupra acelora pe
care îi iubesti si vrei să-i ocrotesti. Nici existenta strict personală
nici a familiei nu se apără hit et nuc, ci lărgind orizontul la mii de
kllometri distantă. Adevărata dragoste de femilie se manifestă prin asigurarea
viitorului ei de vicisitudinile istorice. Bărbatul trebuie să vadă ce se
întâmplă în lume, ce primejdii amenintă integritatea Neamului, primejdii
cari în fond fatal se vor descărca si asupra familiei lui, si să nu se
ascundă îndărătul femeii. Bărbatii lasi, cari mereu se scuză că nu pot
sacrifica pentru Neam din cauza greutătilor familiale, sunt în realitate dusmanii femeilor
si copiilor lor, căci, prin lipsa lor de prevedere, îi
lasă pradă opresorilor si criminalilor.
Când Natiunea e
puternică, si familia e ocrotită si asigurată; iar
când prevalează îngustimea de spirit in afacerile publice, crivătul mătură
nu numai întocmirile nationale, ci si asezămintele de familie.
-In orice
Natiune întâlnim trei categorii de indivizi: păsările de pradă, oamenii de
sacrificiu, si masele populare. Păsările de pradă, cum le indică si numele, prădează avutul
si viata oamenilor, pentru a câstiga ei influentă, bani si putere. Oamenii de sacrificiu fac eforturi ca să
compenseze răul săvârsit de vampirii societătii, apărând interesele
colectivitătii. Masele populare sunt fundamental bune si urmează linia
oamenilor de sacrificiu, când acestia se afirmă cu putere în Stat, dar când
ei nu se pot impune în viata publică, atunci masele cad sub imperiul
păsărilor de pradă si se corup.
O natiune e puternică atunci când echipa oamenilor de sacrificiu predomină
în afacerile publice si intră în declin când păsările de pradă se
înmultesc în mijlocul ei. Acestea sunt ca niste bacterii sau virusuri cari
împiedică buna functionare a organelor.
Din perspectiva Marelui
Român, rostul maselor largi ale poporului nu e ca
să se comporte inert în lupta continuă ce se desfăsoară în natiune între
păsările de pradă
si oamenii de sacrificiu, ci ca să participe la giganticul duel
de pe vârfuri. Orice Român, chiar de cea mai umilă conditie socială, trebuie
să aibă ochi si să observe cum poate ajuta pe cei care luptă în primele
linii. Rezultatul bătăliei - adică o natiune stăpână pe destinul ei sau o
natiune sclavă - nu e produsul întâmplării, al norocului, al hazardului, al
"bietului om sub vremuri", ci e determinat de efortul depus deoparte si de alta a
baricadei. În cursul unei bătălii pentru destinele natiunii,
intervin o multime de incidente, factori, amănunte, necunoscute. Adeseori, un
mic ajutor, venit la momentul oportun, din partea cine stie cărui necunoscut,
poate să încline cumpăna victoriei spre fortele binelui. De câte ori,
oameni mari n'au căzut pentrucă au fost părăsiti de cei cari puteau, cu un
mic sacrificiu, să-i salveze. Tiranii suprimă pe binefăcătorii popoarelor,
contând pe lasitatea maselor. Acestea se vor retrage din câmpul de bătălie,
lăsându-i pradă dusmanului tocmai pe cei cari luptă pentru drepturile lor.
Când marii oameni sunt răpusi si masele zac înlăntuite, nu le mai rămîne
altceva decât să-si aducă aminte de ei si să plângă.
În orice nenorocire natională nu există numai o răspundere a păturii
conducătoare, ci si o răspundere colectivă, a întregului popor. De aceea
se vorbeste si de "păcatele întregului popor".
Situatia trebuie
remediată. Să nu mai existe mase inerte, anonime, stupide;
să nu mai existe indivizi fără formă politică si spirituală, ci o
formidabilă întrecere între toti Românii pentru a sprijini idealul Marelui
Român. Fiecare Român trebuie să oficieze slujba "Marelui Român",
aducând fiecare ce poate la constructia României de mâine.
Scoala Marelui Român ne învată să stăm bravi
în fata evenimentelor, să
nu acceptăm niciun compromis care ar putea să dăuneze intereselor Neamului,
dar, în acelas timp să ne purtăm cu un infinit respect fată de tot ce
reprezintă o valoare natională, o autoritate politică, morală, stiintifică
sau culturală.
Marele Român e un indicator de
valori. Un altimetru. La nivelul lui se află plafonul optim al existentei
omenesti. El se luptă, se sacrifică si moare
pentru a trezi în noi apetitul marilor întreprinderi. Nu o rasă de fiinte
spărioase, cari fug într'o parte sau alta, cum aud pocnetul biciului sau
după cum li se aruncă un ciolan de ros, ci o rasă de cuceritori,
cari, cu
pretul a aspre renuntări, îsi făuresc destinul, sub ocrotirea Proniei Ceresti.
-Fiecare
Român, un imperiu spiritual.
-Fiecare
Român, un sculptor al viitorului.
Horia
Sima
De
confluentă: Horia
Sima despre Taina Românismului