REZISTENTA ARMATĂ ANTICOMUNISTĂ
PERICOL DE MOARTE PESTE TOT

Fragment din lucrarea "Dreptul la Adevăr", vol. I, Ed. IONESCU, Caransebes 1999

de Filon VERCA

Intr'o noapte poposiseră in padurea satului Gura-Văii. De dimineata, au observat cu binoclul, numai corturi militare si zeci de camioane parcate aproape, pe o întindere de vreo 20 de hectare. La marginea pădurii aproape de ei se gasea un post telefonic si operatori cu căstile pe cap. Apoi, alte camioane care urcau spre munte, o mare unitate rnilitară instalată in pădure, de unde plecau grupuri, grupuri spre munte. Fortele Securitătii, din ce in ce mai numeroase, nu lăsau un colt necontrolat. O adevarata campanie de răsboi contra câtorva luptatori pe care nu reuseau să-i neutralizeze.

Leu, profesorul, Ghită, Brâncoveanu si Ilioi voiau să urce pe Moldovanu, cel mai înalt pisc din tară. Aproape de vârf aud vocea baciului de la stâna din Valea-Rea: "Sunteti înconjurati!". Pe muche vad două siluete si... focurile ce ieseau din pistoale-mitraliere. Toti cinci răspund cu focuri sustinute, in directia de unde se trăgea. Se aude un vaet. Desigur, unul a fost atins. Ghită mai azvârle si o grenadă in aceeasi directie.

Deodata încep să tragâ toate posturile fixate pe muche. Se strecoară cu grijă, trec muchea si dincolo... rămân încremeniti. Mai spre vale erau instalate o multime de corturi, de unde se auzeau ordine de pregătire. Se vedeau soldati alarmati, alergând in toate directiile. Nu aveau alta cale să scape, decât trecând alături cu corturile. Înaintează pe coasta, să ajungă in spatele corturilor. Soldatii încep sa tragă. Fugind, trăgeau si ei in directia corturilor, până ce au iesit din bătaia armelor.

Odată cu noaptea, s'au indepărtat din zona ocupată de trupele Securitătii. Trebuia absolut să iasă din încercuire si o luara spre rnuntele Nisipuri, denumit astfel pentru că era format din nisip si placi de mica strălucind la lamina zilei. Trec Valea-Rea si ajung in coasta opusă muntelui. Ceea ce au văzut i-a înspăimântat. Toate culmele erau întesate de soldati care se deplasau in toate directiile. Corturi pe Vârtoape, pe Ludisor si Zârna, pe Coltul Cremenii, pe Dara sau pe Bindea unde aterizau elicoptere. Mari unităti instalate pe toate culmile, controlau orice miscare, iar in pădure alte trupe ascunse. Un adevărat front desfăsurat pe mari intinderi.

Iesiti din zona, întâlnesc un cioban pe care-l cunosteau. I-au cerut să se ducă la Securitate si să spună că i-a întâlnit pe creastă. "Să vă vând eu pe d-Voastră ?". Ei voiau ca Securitatea să ia cunostintă, ca si ei stiu de aceste mari concentrări de trupe si că ei au reusit să scape printre ele.

Le mai ardea si de glumă ! A studia psihologia omului care trăieste alături cu moartea, nu este la îndemâna celui ce manevrează teoriile. E ceva mult mai profund, inexplicabil decât pentru acel ce trăieste aevea tensiunea clipelor.

Mi-aduc aminte de o scenă care mi-a marcat viata si pe care nici azi nu o pot disimula. Pe propietatea lui mos Dragu Grozăvescu, sovieticii au instalat două divizii, una de fiecare tărm al Timisului. Eu si mos Dragu eram singurii admisi să rămânem in această zonă, instalându-ne in podul grajdului, unde dormeam. Casa mosului era ocupată de comandamentul militar care se pregătea să instaleze reteaua telefonică si deci, să facă găuri prin ziduri să treacâ firele. Între două camere mosul a dublat zidul, lăsând un spatiu de vreo 60-70 centimetri, prevăzut pentru a-si ascunde armele. Intrarea se făcea prin podul casei, spoit cu maldăr ca să ascundă întrarea si întins porumb pe toată suprafata podului. Când era căutat de politie, aici se ascundea. Înainte ca să dea rusii peste noi, aici aveam postul nostru de comanda si de aici corespondam cu guvemul National Român de la Viena. În această ascunzătoare a mosului, am profîtat si noi să ne ascundem si armele si aparatul conspirativ care, pentru rusi, dacă o aflau, era un caz de spionaj, cu urmări dramatice pentru întreaga familie a mosului, compusă dintr'un fecior cu sotia si doi copilasi, alti doi copilasi orfani ai celui de al doilea fecior mort in Rusia, o soră si ea căsătorită, precum si sotia mosului. Intreaga familie risca să fie ucisă. În momentul când vor începe să îngăurească zidul si vor descoperi "comoara", o mare catastrofă se abătea peste această familie modestă dar plină de suflet.

Trebuia neapărat scos tot materialul si dus de aici. Hotărârea mea era deja luată. Mosul însă, tremurând, ma împiedecă să intervin, zicând: să lăsăm totul in mâna lui Dumnezeu.

Nu stiu nici azi, de unde mi-a venit curajul sau inconstienta, să întreprind această tentativă. M'am urcat in pod, am coborât in ascunzătoare, am umplut doi saci de arme, am iesit, trecând cu sacii in spate, printre rusi, am trecut, cu povara grea, Timisul, pe o punte mobilă ce se legăna sub greutatea corpului, punte lansată de rusi peste undele Timisului. Cu greutatea pe umăr, sub privirile curioase ale soldatilor rusi, puntea tremura sub mine, riscând să mă azvârle in orice moment, in apele fluviului si să fiu "salvat" de acesti soldati, cu consecintele funeste, inevitabile.

Am reusit să ajung la celălalt capăt al Timisului si să duc in sigurantă întreaga povară. Când m'am întors, văd pe mos că mă priveste speriat. Eram alb ca varul, amestecat cu un galben ca de ceara, cu fata brăzdată de trăsături adânci si ochii cu priviri de om rătăcit in pustiu. A imbătrânit, săracul, cu zece ani, aud pe mos, pronuntând ca pentru el sentinta.

Abia târziu m'am trezit din această stare si am început să tremur, odată revenit la realitate. Mi-am dat eu searna de ceea ce am făcut ? Desigur că nu, eram sub dominatia unei alte stări, anormale, poate, dar aevea. As numi-o o stare secundă, când constientul nu mai controlează, ci actionează după un plan comandat din afara simturilor. Această scenă am deseris-o cu mult dramatism in cartea mea "Parasutat in România vânduta". Revenind la luptătorii nostri. Să îndrăznesti, in situatia in care se găseau ei, să previi Securitatea, după ce ai scăpat de la o moarte aproape sigură, iată un gest care nu se poate explica, decât că ai trecut într'o altă stare, nu mai esti tu.