Reprodus in "TARA SI EXILUL", împreuna
cu prezentarea autorului acestor linii de catre Comandantul Horia
Sima in numarul din Iulie 1981. Câteva luni înainte,
nota fusese publicatã in "SCRISORI LEGIONARE",
in Buenos Aires, August, 1980.
In amintirea camarazilor mei din
"Garzile Incazarmate",
cu care am trait momente de înaltare sufleteascã, aspirând
ca, împreunã, sã ajungem la supremul sacrificiu:
Dimitru Neaga, Gheorghe Stoia, Mihai Stanescu, Dumitru Leonties, Radu Tarabuta, Mihai Balanescu, Dragos Hoinic, Isar Otilian, Constantin Zus, Vasile Bodai, Mandrila A., Bodnaru I.,
Visan C., Bogdan Traian, Humita Theodor,
precum si în amintirea celorlalti optzeci sau optzeci si cinci
camarazi a caror nume nu-rni amintesc, si le cer iertare.
"SCRISORI LEGIONARE" si SPIRITUL
DE SACRIFICIU
Parerile Comandantului Horia Sima asupra
aparitiei foaiei, si reproducerea in "TARA SI EXILUL"
a unor pasagii din "SPIRITUL DE SACRIFICIU" publicat in
luna August, 1980 (Anul I, N° 6) in "Scrisori Legionare"
din Buenos Aires. Redãm continutul întreg al pãrerilor
Comandantului Horia Sima asupra autorului, si reproducem întreg
articolul scris acum douãzeci de ani.
"SCRISORI LEGIONARE"
A aparut in publicistica exilului o foaie, modestã ca înfãtisare,
dar atrãgãtoare, caldã si vibrantã,
prin întelepciunea care emanã din ea. E vorba de "Scrisori
Legionare", ce apar la Buenos Aires dela începutul acestui
an, in fiecare luna, sub directia Profesorului Stan M. Popescu (Ovidiu
Gaina). Privitã la început cu oarecare mirare si chiar
neîncredere, "Scrisorile Legionare" si-au facut
drum in lumea exilului si astãzi e cititã cu interes
de toti cei care cautã un tâlc mai înalt vietii
omenesti.
Ovidiu Gaina nu vorbeste ca un savant, desi e profesor universitar,
ci reaminteste legionarilor din exil adevãruri simple pe
care ei insisi le-au învãtat dela Capitanul nostru.
Adevãruri, cari, in cursul vremii, din cauza mediului strãin
in care trãim, au început sã-si piardã
reflexele lor pure in sufletele noastre. Nu aceste adevãruri
s'au tocit, cãci valoarea lor este eterna, ci capacitatea
noastrã de a le mentine incandescente in sufletele noastre.
"Eroismul de durata" a început sa cedeze locul unor
preocupari prea umane, mult prea umane, legate de existenta noastra
terestra.
Ovidiu Gaina e unul dintre putimi supravietuitori ai epocei eroice
a miscarii. De trei ori s'a asvârlit in vâltoarea mortii
si de trei ori Dumnezeu l-a scãpat teafãr. Deci, nu
vine sa dea lectii din perspectiva unui gânditor abstract,
si avizurile lui doctrinare se bazeazaã pe propria lui experientã
legionara, trecutã prin fiorii mortii. El ar vrea ca acele
cuvinte care constituie vocabularul legionar, cum ar fi "dragostea",
"jertfa", "bun simt", etc., sã-si recapete
greutatea lor specifica, sa-si recâstige semnificatia lor
autenticã. Sã nu demonetizam principiile de bazã
ale miscarii, cu interpretari sterile. Sã nu cãdem
in cazuisticã, încercând sa coborîm ceeace
este mare si nobil in doctrina legionara pentru a justifica porniri
si atitudini egoiste.
Exilul l-a asvârlit in final pe Ovidiu Gaina la Buenos Aires.
Aici si-a creat o faima bine meritata, in cercurile culturale ale
acestei tari, atât prin lucrarile sale cât si prin seriositatea
pregatirii lui profesionale.
A devenit un specialist apreciat in psihotehnica si in psihoterapie.
Profesor universitar, s'a ridicat la aceasta treaptã exclusiv
prin studii intense in cele mai variate domenii: filosofie, istorie,
psihologie, Ne aducem aminte de o carte publicata mai de mult, care
a facut multa vâlva in exil: "El hombre de dios"
(Foamea de Dumnezeu), in care in capitole scurte, a demonstrat ca
apropierea de Dumnezeu, cautarea Lui, este o trãsãtura
comunã a celor mai mari genii ale omenirii.
Mai târziu, a publicat in spaniola o lucrare sociologica de
interes general, "Cresterea si declinul aristocratiei",
in care a explicat cum s'a nãscut clasa conducatoare la toate
popoarele si cum a pierit aceasta clasã când virtutile
ei s'au stins. Aristocratia a pierit prin ea însãsi,
când s'a contaminat de viciul materialismului. Aceasta lucrare,
daca cultura actuala nu ar fi atât de putin receptiva la marile
adevaruri ale vietii, ar trebui sa figureze printre cele mai importante
opere ale lumii contemporane. In rândurile ce urmeaza ne îngãduim
sã reproducem câteva pasagii dintr'un articol al lui
Ovidiu Gaina, publicat in numarul pe August 1980, al "Scrisorilor
Legionare":
S
P I R I T U L D E S A C R I F I C I U
"Pentrucã orice jertfã
înaltã, nu coboarã"
CÃPITANUL
Spiritul de sacrificiu izvorãste din
dragostea pentru idealul nobil sau pentru o persoanã care
întruchipeazã un ideal nobil. Când e vorba de
sacrificiile facute de pãrinti pentru fii, e vorba de o dovadã
de jertfã care e o consecinta a instinctului matern si patern.
Desi sacrificiile facute de parinti sunt frumoase si altruiste nu
au valoarea nobila a jertfei pentru un ideal: Cristos, Neamul, Capitanul
sau Legiunea.
Cele mai numeroase exemple de sacrificii nobile le avem in timpul
adolescentei. In aceasta etapã a desvoltãrii individului
se îngemaneãzã doi factori: etatea caracterizata
de idealism si puternica necesitate si urgentã de autoafirmare
ca viitor adult. Sufletul tânãrului tinde spre noblete
si spre dãruire de sine, de aceia sadirea unui ideal nobil
in inima unui tânar e ca sãmânta aruncatã
pe un teren fertil. Tendinta de a se jertfi pentru un ideal dispare
la maturitate numai când structura psihomintalã a tânarului
este caracterizatã de o înclinare spre spiritul speculativ-materialist,
sau când tendinta egoistã e prea accentuatã.
Exista persoane cu o predispozitie înnãscutã
spre altruism si dãruire de sine. Chiar daca educatia primitã
in familie este pragmaticã si materialistã, tinerii
se simt încãtusati de atmosfora egoista a grupului
familiar si la prima ocazie dau dovada de acte de eroism si jertfa.
Aceste acte de sacrificiu sporadic pornesc dintr'o adâncã
necesitate de autenticitate in tot cursul vietii, dar sunt lipsite
de continuitate. Sacrificiul de duratã, spiritul de jertfã
continuu caracterizeaza numai personalitatile care aspira la un
anumit grad de ascetism, deoarece a jertfi inseamnã in primul
rând a renunta, iar renuntarea la comoditãti, la bunuri,
distractii, onoruri si frivolitãti pretinde un anumit grad
de vigoare sufleteascã, pe care numai bãrbatii cu
pasta de ascet pot s'o aibã. Renuntarea la bunuri si plãceri
este deci prima conditie a spiritului de sacrificiu, caci bunurile
si timpul petrecut cu distractii le dãruim Legiunii, Neamului,
Cãpitanului. Cu cât mai mult dãruim si ne jertfim,
cu atât ne spiritualizãm mai mult si ne identificam
mai mult cu figura crestinului legionar. Rutina zilnicã,
grijile pentru siguranta batrânetii, teama de a ne gasi la
un moment dat fãrã sprijinul economic in timpul unei
eventuale boli si dorinta de a arãta ambiantei cã
"progresãm" acumulând lucruri ne îndeamna
spre uitarea idealului cristic si legionar. In schimb constiinta
jertfei de duratã si a dãruirii permanente ne mentine
pe dimensiunea spiritului legionar, a sanatatii sufletesti si a
trãirii in adâncime a învãtãturii
Mântuitorului. Valoarea jertfei si a spiritului de sacrificiu
este incalculabilã din punct de vedere al psihoterapiei,
deoarece individul pe mãsura ce dãruieste simte cum
"creste pe dinlãuntru", si cum se ridicã
pe deasupra elementelor contingente si se înalta spre o sferã
plinã de nobilã semnificatie a existentii. Individul
care dãruieste in mod desinteresat îsi umple intimitatea
cu senzatia de "desprindere" de lucruri ("des-obiectificare"
sau "des-Lucruficare") si simte o "usurare a constiintei"
si, in acelas timp, o crestere a stimei de sine ca persoanã,
care este capabilã de spiritualizare. Sentimentul de "desobiectificare"
si "altruisticizare" atenueazã in mod notabil senzatiile
de înspãimântare si infricosare in fata ideii
de "terminare a existentii" adicã a mortii, pentruca
se obisnuieste treptat - in aceastã viata încã
- cu ideea renuntãrii la bunurile pãmãntesti.
Cu alte cuvinte: Evadeazã din cercul vicios al anormalitatii
psihice, a nevropatiei, care caracterizeazã sfârsitul
secolului nostru.
Sacrificam si atunci când renuntam la scheme prefabricate
care ne multumeste si ne "desfata" "ego"ul.
Când ne cramponãm de "pãreri" ce le
transformam in "convingeri intime" înrãdacinate
in orgoliul si mândria "ego"-ului iar apoi le apãrãm
dârz cu pasiuni irationale, care ne tensioneazã si
ne aruncã pe malurile ideilor obsesive. Dacã jertfim
aceste "pãreri" transformate in idei obsesive si
renuntãm la tensiunile nervoase care le însotesc, abia
atunci observãm cum ne apropiem de acea pace sufleteascã
de care ne vorbeste Capitanul si pe care o identificã cu
dragostea legionarã. Pentru legionari cea mai cutremuratoare
dovadã de jertfã este constientul sacrificiu a lui
Mota. Nu vom uita niciodata cuvintele CãpitanuIui: "De
aceea veti jura cã ati inteles, cã a fi o elitã
legionarã, in limbajul nostru nu înseamnã numai
a lupta si a învinge, ci înseamnã: Permanenta
jertfire de sine, în slujba Neamului..."
Ovidiu Găină (Stan M. Popescu)
"Scrisori Legionare",
Buenos Aires, Anul 1, N° 5 1980, Iulie