In
cadrul ultimelor evenimente din acest an legate de comemorarea «Centenarului
Radu Gyr»,
se înscrie si noua lansare1)
muzicală a «Proiectului Gyr»
dela
Paris condus de Simona Niculescu-Creangă, cu titlul «Sângele Temnitei».
«Proiectul
Gyr» nu este un grup muzical nou, ci are la activ (sub vechiul nume
«Patria Rediviva») albumul de Cântece
Nationale» apărut în anul 2003, album care a constituit (după 1989)
primul pas în reactualizarea, armonizarea si interpretarea vechilor cântece
legionare. Stau ca o mărturie grăitoare de interpretare «Cântecul legionarilor
căzuti»
sau «Imnul Legiunii»,
pentru a aminti numai două din cele treisprezece cântece de valoare apărute
în albumul amintit.
"Sângele
Temnitei» defineste o traiectorie a excelentei interpretative, prin
care acest grup de muzicieni personalizează atmosfera chinului incomensurabil
descris de poetul Gyr, descinzând din marea tragedie a celor închisi în temnitele
comuniste pentru credinta lor. A chinului si strigătului de dreptate pornit
dinapoia zăbrelelor de cei în lanturi, ajunsi acolo numai pentru vina de a
fi Români si de a-si iubi Neamul urgisit de infamul regim comunist (adevărată
zodie caustică), sulimenit si invocat prin pretinsa «democratie a
proletariatului».
Sunt acorduri pline de
vibratie, simtire si înfiorare, dureroase si cutremurătoare în acelasi timp,
prin interpretarea vocală si aranjamentul lor cu adevărat remarcabil, ca o
tainică reverberatie în realul absolut si nelimitat al suferintei tuturor celor din
închisori.
Cele
zece melodii ale albumului reprezintă o adevărată sublimare prin compozitia
lor, raportate distinctiv la esenta virtuală a mesajului gyrian, la structura
adevărată si plină de pătrundere a acestuia, transpunând realul într'o operă
melodică artistică de mare valoare. O operă desăvârsită prin metodica aplicării
minutioase a fiecărei note si element muzical, cizelate în toate intonatiile.
Să
pătrundem
asadar, prin descriere sumară, la mesajul
celor zece piese exprimate prin versurile poetului, si să reflectăm putin asupra
câtorva dintre ele din pozitia ascultătorului de rând, cu câteva sublinieri si
clarificări.
Incepem
cu «Iisus în celulă», care reprezintă o adevărată capodoperă muzicală,
si prin care descifrăm o decantare a irealului din real, ca
vis, suplinită prin prezenta atot-vesnică a lui Iisus, cu o analogare de suferintă
filtrată printr'o vizulizare imaginară a Lui în celula condamnatului, ca aspect
de revelatie spirituală, El însusi «purtând lanturi cândva». Intreg
aranjamentul piesei destăinuie, prin vibratiile si resorturile nemărginite
ale notelor sintetizate în consonantă, superior definite, o adevărată reverie
si trăire contemplativă a momentului.
Ca
tonalitate, «Ridică-te Gheorghe, ridică-te Ioane!» reprezintă
o adevărată încordare în revolta «manifestă», arhetipul sincronic
sugerat de versurile gyriene. A manifestului pentru trezirea Neamului si descătusarea
din apocalipsa «betiei utopice» a comunismului putrefact si revendicarea
unei ordini morale de simtire românească, din indolentă, ca un corolar pentru
«văzduhul liber de mâine».
In
acelasi tempo se revarsă si «Crezul», cioplit parcă pe
statura ecvestră a credintei neînvinse, ca definitie a «Eu»-lui
de atotputernicie: «Puneti-mi lanturi si cătuse / să sune scrâsnetul
hain / si mii de lacăte la use, / eu tot ceiace-am fost rămân». Este
definitia încrâncenării milioanelor de Români si a Crezului lor în fata abrutizării,
a statorniciei si neclintirii lor în zările de liniste sufletească, a esentei2)
si fortei lor spirituale interioare superioare.
«Cântec
fără leagăn» vine, în accente grave, de duiosie tulburătoare, prin «nu
mai sunt, / cântece de leagăn / pe pământ», să ne destăinuie realitatea
imediată a suferintei mamelor celor închisi si pruncilor născuti în zodia
«prefacerilor nelumesti», parcă fără de sperantă, cânt de leagăn
închipuit pe realul stratificat al tânguirii grave si lacrimale al mamei adresat
pruncului si pe fundalul suferintei reci a părintelui în «scrâsnirea
lantului zălud» dela Aiud.
Prin
«Crunt ferecati în piatra dură, / cu pumnii strânsi, tăcem din gură»,
parcă, versurile ne reafirmă adevărul statuar pe care toată generatia legionară
a pătimit-o de-a lungul anilor în «bezna sură» a omniprezentei
temnite, un destin suferind si tragic care să-i înconvoaie elanul, într'o
«cremene a tăcerii» vesnice; o «recluziune»
unică, înnecată în amarul distihului: «Din tot, ne-a mai rămas aieve,
/ acest zid grav, aceste dreve», ca o sentintă coplesitoare. (Tăcem
din gură)
Nu
departe de cele de mai sus se înscrie si «Imnul Mortilor», în
fiorul mistic al celor pierduti sub glie, «ca un suvoi subpământean»,
cu rezonante profunde care transcend din prezenta lor spirituală vesnică.
Totusi,
ca o reafirmare a optimismului perpetuu animat si resuscitant al crezurilor
verzi, «Ne vom întoarce într'o zi!» ne transpune într'un adevăr
peremptoriu al constiintei legionare care rezidă în crezul neînvins,
simplificat prin credinta nestrămutată în viitorul biruitor; prin biruinta
de Arhangheli, un opus împotriva răului...
Nu
mai putin, în cadrul valoric, se înscriu si celelalte trei piese: «Indemn
la luptă», «281» si «Blestemul Aiudului», care,
la rându-le, se remarcă prin efecte de auditie bine conjugate si stilizate.
Inainte
de a încheia, se cuvine subliniată încă odată valoarea acestui album în întregul
lui, si care, prin selectia versurilor voite «tăinuite» din închisori,
ne-a readus în prim plan suferintele îndurate în conditii exterminatorii ale
tuturor celor răzimati pe scutul credintei lor infinite si răstigniti pe Altarul
Sacru al Neamului în numele acestei credinte nepătate.
Constantin ROTARU (Nicolae NITÃ)
1)___
-
Pe
Internet,
în cadrul predilect de manifestare al "noii generatii"...
2)___
-
Vezi L. Lavelle, De
l'Acte. Esenta "nu poate sălăsui decât în actul prin care mă fac
eu însumi ceea ce sunt".