Eliade la Vremea
„INTELECTUALII E FASCIŞTI!"

 

• Un domn de la „Cuvīntul liber", pe nume Miron R. Paraschivescu, mă īntreabă ce īnţeleg prin „autonomia spiritualităţii", şi dacă nu cumva aceasta nu īnseamnă pur şi simplu „fascism". Am citit articolul d-lui Miron Paraschivescu cu stupoare. Mi se părea că lămurisem lucrurile destul de clar, īn repetate rīnduri. Autonomia spiritului īnseamnă a nu explica viaţa spirituală prin altceva decīt legile spiritului. Adică, a nu confunda „spiritul" cu sīngele (cum fac rasiştii), nici cu sexul (cum face Freud), nici cu fenomene economice (cum fac marxiştii). Ştiam că atitudinea aceasta senumeşte „spiritualism"; d. Paraschivescu afirmă că adevăratul său nume este „fascism" sau „escrocherie". Treaba d-sale să creadă astfel. Reaua-credinţă, īn rīndurile marxiştilor noştri, nu cunoaşte margini. Şi este cu atīt mai deprimantă această rea-credinţă, cu cīt d. Paraschivescu se mărturiseşte dornic de discuţie cinstită. „Noi am iubit discuţia", scrie d-sa. Şi noi o iubim. Dar ca să poţi sta de vorbă cu cineva, e indispensabil un minimum de bună-credinţă, şi oarecare informaţie prealabilă asupra subiectului discutat. Cīnd cineva vine şi īţi spune că afirmarea autonomiei spiritului īnseamn㠄fascism" şi „escrocherie" (şi aceasta numai  pentru  o asemenea atitudine este antimarxistă), aş vrea să ştiu cum am mai putea „discuta". Asta implică ori o extraordinară rea-credinţă,  ori o ignoranţă fără margini. Să fi fost toţi filosofii lumii „fascişti" sau „escroci"? Să fie un Croce, un Bergson, un Russel, un Husserl — escroci şi lichele ? Să fie oare īntreaga psihologie contemporan㠗 care verifică autonomia vieţii sufleteşti — o  creaţie fascistă ?  fie fizicianul Heisenberg, el īnsuşi, un fascist sau un escroc? De! Mai ştii? Nu l-au scos marxiştii noştri pe Eminescu hitlerist şi pe Pārvan un huligan rasist? Intr-o discuţie cu asemenea „revoluţionari" te poţi aştepta la orice...

D. Paraschivescu are curajul să m㠄someze". D. Paraschivescu mă face atent că trebuie să-i răspund „cinstit". Dacă lucrul acesta n-ar fi semnificativ pentru īntreaga presă marxistă romānească, aş zīmbi şi l-aş ignora. Dar se trădează aici toată reaua-credinţă, toată ipocrizia, toată ignoranţa, tot semidoctismul şi toată suficienţa acestei prese. Căci „răspunsul" pe care mi-l cere d. Paraschivescu, eu l-am dat demult; īn vreo zece articole, nu īn unul (Viitorul inteligenţei?, Noul barbar, Criza romānismului, Poimīine etc, etc.! Şi atunci, ori d. Paraschivescu nu le-a citit, şi a criticat īn vīnt; ori le-a citit, dar nu le-a īnţeles, şi atunci vina nu o port eu, ci ignoranţa d-sale.

Eu nu sīnt obligat să ţin aici un curs de fizică, altul de psihologie şi altul de „filosofie", ca să completez cultura oricărui marīist care īmi iese īn drum. Lucrurile acestea se īnvaţă acasă; şi se presupun ştiute īntr-o discuţie asupra „reabilitării spiritualităţii". Nu poţi discuta muzica lui Beethoven cu unul care n-a auzit īn viaţa lui decīt Titanic vals! După cum nu poţi explica unui analfabet — care te īntreabă cum merg tramvaiele — legile curentului electric. O discuţie e ca un joc de şah. Poţi ieşi īnfiint sau biruitor; dar ca să īncepi, trebuie să cunoşti jocul de şah. Sīnt oameni care se aşază īnaintea ta, te provoacă la joc, si apoi trintesc cu un pumn toate piesele şahului. „L-am făcut marţ de la īnceput!", adaugă ei, victorioşi. Cam aşa se „discută" la noi īn ţară...

D-le Parasehivescu, dacă eşti cel puţin atīt de „cinstit" cīt īmi ceri mie să fiu faţă de d-ta, du-te īntīi la o bibliotecă, inforomează-te pe īndelete, află ce īnseamn㠄spiritualitate" — şi apoi vino să stăm de vorbă. Căci la strigătul d-stră de revoluţionari marxişti — „intelectualii e fascişti!" — eu nu pot, deocamdată, decīt ridica din umeri.

24 Martie 1935

• „Vremea", Anul VIII, Nr. 381, 24 Martie 1935