Putini si rari mai sunt cei care într'adevar se bucură cu duhovnicească
bucurie, de Nasterea Domnului nostru
Iisus Hristos. Multimea cea multă a crestinilor, împietrită în cele lumesti ale
lumii, dintre care cel dintâi sunt eu,
îsi "aminteste" de Dumnezeu, dar nu vietuieste în El, Îl măreste pe
Hristos, dar nu se străduie să-L nască
în ei, Îl
laudă, dar nu-L mai întâmpină, Il
stie coborât în mijlocul lor, dar nu se mai înaltă, întru Inăltarea Lui. De
aceea, îi prăznuim Nasterea ca pe un fapt al timpului, dar nu mai stim nimic de "împlinirea"
timpului."
"Cuvântul s'a făcut trup si s'a sălăsluit întru noi"
(Ioan 1:14). Dar aceasta nu înseamnă că a vietuit doar un timp pentru noi, după cum nici nu s'a făcut trup doar pentru un
timp. El a luat de bunăvoie
"măsura" trupului însufletit si a vietuirii în trup însuflelit, asemenea
nouă, ca Fiu al Omului, dar întipărindu-le prin Duhul cel Sfânt cu dumnezeirea Sa, ca Fiu al lui Dumnezeu
si Dumnezeu, s'a sălăsluit pentru toate veacurile si peste toate veacurile între
noi, pentru a ne
împărtăsi de dumnezeirea Sa
si pentru a da sălas vietuirii noastre în El. Căci Hristos sălăsluieste totdeauna între
noi, pentru ca oricare dintre noi să poată sălăslui
în El. Locul nostru duhovnicesc nu este oriunde, ci în Hristos, timpul nostru duhovnicesc nu este
oricând, ci
în vesnicia cu care a îmbrăcat firea omenească, pentru a ne face părtasi, la îndumnezeirea
ei. De aceea, Nasterea Domnului nu este doar o zi din calendar, ci taina cea din veci ascunsă
si de îngeri nestiută, care ni se descoperă pentru a o trăi în noi, cu toată fiinta
noastră, ca din lumina
si puterea ei dumnezeiască, să-L nastem pe Hristos, în inimile nostre. Altfel
spus, noi nu trebuie doar să "prăznium" Nasterea Dmnului, ca o zi de petrecere
lumească, ci s'o primim ca început al nasterii noastre
în El. Noi nu ne putem naste duhovniceste în Hristos, dacă Hristos nu se
naste, prin harul Său, în noi, umplându-ne de dragostea lui Dumnezeu Tatăl
si împărtăsirea Sfântului Duh.
In micimea si păcătosenia noastră însă, Îl
primim, făcându-ne unul altuia daruri, aducând astfel negustoria
si prăvăliile, în rânduiala duhovnicească. Dar bucuria acestor daruri, oricât de sărace sau bogate ar fi
ele, n'are niciun înteles, dacă nu izvorăste din singurul dar de pret: dăruirea de sine fată de Dumnezeu
si de oameni, asa cum a vădit-o Hristos. Darul din care lipseste Dumnezeu, care
S'a dăruit nouă, darul din care lipseste uitarea de sine, dragostea si jertfa, nu este
dar. Din pricina acestei opacităti întru care rămânem
despărtiti de Dumnezeu, sau mai bine zis, întru care nu-L mai cunoastem, nici trăi pe Cel care, Dumnezeu
fiind, a luat firea noastră pentru a rămâne nedespărtit de noi; din pricina umbletului nostru în
întuneric, ne-am răcit de acel cutremur, lăuntric si duhovnicesc, în fata covârsitoarei taine a Intrupării
Domnului.
Tinta zidirii noastre, după chipul Fiului lui
Dumnezeu, este însăsi îndumnezeierea noastră. Pentru dobândirea ei, odată cu suflarea harului
dumnezeiesc, Dumnezeu a sădit
în firea noastră miscarea spre îndumnezeire. Dar omul dintâi a pus în fata tintei
neascultarea, despărtirea
si ascunderea de Dumnezeu, folosind puterile si energiile dăruite, pentru dobândirea asemănării cu
Dumnezeu, împotriva firii,sfâsiindu-i frumusetea zidită
si făcând-o prada păcatului. Prin aceasta, omul nu numai că a pierdut tensiunea
firească, spre tinta îndumnezeirii pentru care a fost zidit, dar n'a mai
stiut nici calea care duce la îndreptarea firii sale sfâsiate de patimi si
păcate. De aceea, în Nasterea Domnului, trebuie să vedem o îndoita dumnezeiască
lucrare: mai întâi pe cea a mântuirii, a
răscumpărării din robia păcatului, prin care firea este restabilită în starea ei originară
si apoi îndumnezeirea omului, prin unirea cea negrăită, cu însusi Fiul lui Dumnezeu
întrupat, de al Cărui trup înviat
si de viată făcător, ne împărtăsim în Sfintele Sale Taine. Nu vorbim propriu
zis de două lucrări, ci de o singură lucrare îndoită, ele nefiind deosebite in
Hristos, căci
Cel care s'a arătat drept Calea mântuirii este si tinta mântuirii noastre. In el dobândim statornicirea
în dumnezeiasca viată a Sfintei Treimi, în care după har, să fim ceea ce după fire este Cuvântul
si Fiul lui Dumnezeu; căci El ca Dumnezeu, împreună cu Duhul cel Sfânt, si-a îndumnezeit firea omenească
îmbrăcată, pentru ca
cei ce se împărtăsesc de ea, să fie fii după har ai
Tatalui si să li se dea din puterea vărsată în ea, puterea mai presus de fire, a trăirii
în Dumnezeu.
Pentru a ne descoperi, prin Sine, Calea îndumnezeitoare a
mântuirii, pe care să o poată petrece orice om, Dumnezeu Cuvântul n'a luat
într'o clipa, chipul omului deplin, cum ar fi putut s'o facă, ci a binevoit Nasterea ca
om, de la Duhul Sfânt
si din Fecioara Maria. Acum Dumnezeu Cuvântul, spune Păr. D. Stăniloae,
"parcurge întregul proces de formare a naturii Sale, de formare a Sa ca
om, ca un nou partener de dialog al omului, pentru a parcurge de la început întregul drum al
omului, cu exceptia initiativei umane a nasterii... Hristos, ca om, vine la existentă asemenea lui Adam, printr'un act de creatie
dumnezeiască, deci nepătat de păcatul voluptătii. Dar pe de altă parte, Hristos rămâne
în continuitate
si cu succesorii lui Adam, veniti la existentă prin nasterea firească" (Teologia Dogmaticâ
Ortodoxă, vol.
II, p. 80-81).
Dar toate acestea nu înseamnă că Hristos ne dă mântuirea si îndumnezeirea
de-a gata, fără nicio osteneală din partea noastra. Orice osteneală, oricât de mare s'ar
socoti, n'ar rodi nici mântuirea, nici înfierea îndumnezeitoare de la sine,
căci firea noastră omenească nu are nicio putere roditoare de har. E adevărat că
"Impăratia Cerurilor se ia prin stăruintă
si cei ce se silesc pun mâna pe ea" (Matei 11: 12), dar puterea stăruintei
si îndrăzneala silintei, vin din împărtăsirea si unirea cu Hristos, prin Sfintele Sale
Taine. Altfel spus, nimeni nu vine la Tatăl, dacă nu este
îmbrăcat în Hristos, dacă nu este Hristos după har, dacă nu se naste în Duh, după asemănarea Nasterii Sale, dacă nu pătimeste moartea
duhovnicească, după asemănarea
mortii Sale pe cruce si dacă nu învie, prin Duh, după asemănarea Invierii Sale.
De aceea, se cuvine ca primirea Nasterii Domnului să fie prin post si
rugăciune, prin spovedanie
si împărtăsire, prin jertfirea duhovnicească a fiintei noastre, prin blândelea
fată de aproapele nostru, prin milă fata de cel oropsit, prin mărinimia fată de cei
nevoiasi, sau singuri sau uitati, prin uitarea de noi însine, pentru binele familiei noastre
si a străinilor, prin renuntarea la slăbiciunile si viciile noastre si prin întoarcerea noastră la
Biserică
si Sfintele ei Taine, pentru ca purtându-L pe Hristos, să trăim în lumina cea
neînserată a Tatălui Cerersc.
Dinu
CRUGA
Revista "Solia", Decembrie, 1993