SFINTELE PASTI

 

 Acceptat de crestini, obiceiul ouălor rosii, in legătură cu sărbătorile primăverii dela păgâni, sărbători care coincid cu Pastele crestinesti, era firesc lucru ca oul rosu să fie pus în concordantă cu sărbătoarea crestinească a Invierii Domnului Isus Hristos, si să se ajungă la conceptia credintei că ouăle rosii simbolizează sângele Mântuitorului, după cum rezultă din toate traditiile despre originea lor, ceea ce se spune chiar in mod concret: «In jurul Gherlei e credinta că ouăle rosii simbolizează sângele Mântuitorului»1)
1) «Comoara satelor», II, P. 72. 

Credintele despre origina aceasta a ouălor rosii, sunt puse in legătură cu fiecare fază prin care a trecut vieata lui Hristos, in timpul pe care-l sărbătoresc crestinii, la Pasti. 

1. In judetul Mehedinti se spune că in timp ce evreii duseseră pe Isus la Pilat, să fie judecat si osândit, si după ce judecătorul, spălându-se pe mâni, spusese că negăsind nicio vină asupră-i, nu-l poate condamna, evreii auzind, au cerut capul lui Isus, iar Pilat, întinzând mâna peste ei, a spus: «De voiti să ucideti un om nevinovat, păcatul să cadă asupra voastră». O ploaie de pietre a căzut asupra capului lui Isus, si urlete grozave au răsunat. Dar, minune: toate pietrele s'au prefăcut in ouă rosii. 

De atunci, in amintirea sângelui vărsat pentru omenire, popoarele aduc ca jertfă ouă rosii
1)

2. In Posada-de-sus (Ardeal), cred oamenii că pe când îl duceau pe Domnul Hristos să-l răstignească, copiii jidovilor dădeau cu pietre după el; pietrele acelea însa toate se prefăcură in ouă rosii
2)

3. Pe când Simion mergea la câmp, având o pâne si ouă albe in traistă, l-a ajuns Hristos ducându-si crucea in spate. Simion i-a dus-o până la ogorul lui, de unde i-a dat-o înapoi lui Hristos. Mai pe urmă, punându-se la masă, n'a mai găsit ce avea, ci in loc a găsit pâne si ouă rosii
3)

La Rusi, legenda aceasta sună asa: Pe când evreii duceau pe Hristos la răstignire, si el cădea sub greutatea crucii, un om care intrase in oras, ducând un cosulet cu ouă, l-a ajutat pe Hristos să-si ducă crucea. Când omul s'a întors la cosuletul cu ouă, a găsit numai ouă rosii (krasenki) si încondeiate (pisanki). Omul n'a mai dus ouă in piată, întelegând semnul Domnului
4)
1) Revista «Satul», Aprilie 1934. 
2) «Comoara satelor», loc. cit. 
3) Pamfile, Cromatica, II, p. 16. 
4) Kurdinovski. 


4. In târgusorul Boian, din Bucovina, se crede că după ce Hristos a fost răstignit, învătatii si mai marii jidovilor, se adunară la o masă, pe care era un blid cu zeamă de cocos si mai multe ouă fierte. Pe când se ospătau, unul dintre ei povesti despre spusa lui Isus, că după ce va fi înmormântat, are să învie. Un altul răspunse: 

- Când va învia cocosul pe care-l mâncăm acuma, si când se vor preface ouăle acestea in ouă rosii, atunci va învia si Hristos. 

In clipa aceea ouăle se făcură rosii, si cocosul, bătând din aripi, începu să cânte
1). 

Moldovenii din Basarabia, povestesc astfel această legendă: După înmormântarea lui Hristos, cărturarii si fariseii, sefii evreilor, s'au bucurat si au făcut un ospăt mare. In timpul veseliei, unul din ei si-a adus aminte de prorocia că a treia zi Hristos va învia. Atunci cel care sedea in capul mesei
2), râzând, a spus: «Când va învia cocosul pe care-l mâncăm si ouăle fierte vor deveni rosii, atunci va învia si Hristos». N'a isprăvit bine cuvintele acestea, când ouăle s'au făcut rosii, iar cocosul a înviat, a iesit pe farfurie, a început să bată din aripi si a cântat. Bătând din aripi, cocosul i-a stropit pe evrei cu zeama, si toti au căpătat «râie»2) pe cap. De atunci evreii îsi rad capul si-si lasă păr numai lângă urechi, pe unde nu i-a stropit cocosul, îsi lasă a perciuni»2), iar crestinii de atunci se felicită cu ouă boite si închistrite3)

5. In altă parte a Bucovinii, legenda aceasta, in o variantă, vorbeste de masa pe care era un cocos fript si un bors de peste. Unul din evrei a zis: «Când va cânta cocosul ista si când va înota pestele in bors, atunci va învia Hristos». Cocosul a cântat, pestele a înotat, si toti copiii s'au trezit cu câte un un rosu in mână
4)

6. In satul Vascău din Crisana, se spune că o femeie s'ar fi dus la un corifeu - unii spun ca- chiar la Pilat - să li deie iertare să scoboare pe Domnul de pe cruce, să-l îngroape, si i-ar fi dus ca cinste o corfă cu ouă, care întinzându-le lui Pilat, la o clipă s'au făcut rosii. Atunci Pilat ar fi zis: «Nevinovat sunt de sângele acestuia; voi veti vedea»
5)

7. In Agristeu (Târnava-mică) se spune că Iosif din Arimateia si cu Nicodim, cerând dela Pilat trupul Dornnului spre înmormântare, patru copii au dus lui Pilat daruri, ouă rosii. De atunci crestinii înrosesc ouă, ca să facă bucurie copiilor la Invierea Domnului
6)
1) Marian, Sărbatorile, II, p. 16. 
2) Cuvinte moldovenesti in textul rusesc. 
3) Mateevici. 
4) Voronca, Datine, p. 14; Variantă din Vrancea, la 
5) Comunicat de Preotul Vasile Sala, din Văscău. 
6) «Comoara satelor», II, p. 72. 


8. Prin judetul Tulcea se spune că, pe când Hristos era pe cruce, îl rugă să facă o minune, pentru ca multimea să poată cunoaste că este Fiul lui Dumnezeu. Abia isprăvi rugăciunea, si minunea se arătă: pietrele svârlite de jidovi asupra lui Hristos se prefăcură in ouă rosii
1)

9. In Bucovina se povesteste că, pe când Isus era răstignit pe cruce, Maica Domnului crezând că va îndupleca pe jidovi să nu-l mai chinuiască, îi duse o cosarcă plină cu ouă. Jidovii, însă, mai rău se întărâtară, si când Hristos le ceru apă, ei îi deteră otet si urzici. Maria Domnului puse cosarca la picioarele celui răstignit si începu a plânge. Sângele din ranele Mântuitorului curgând peste ouă, le înrosi, iar Hristos spuse celor de fată ca de acuma să facă si ei ouă rosii, întru amintirea răstignirii lui. După ce a înviat Hristos, Maica Domnului a făcut ouă rosii si pască, pe care le împărtea oamenilor ce întâlnea, spunându-le: «Hristos a înviat!»
2)

In Basarabia, legenda aceasta are următoarea cuprindere: Pe când Hristos era răstignit, Sfânta Maria s'a dus la evrei cu un cosulet cu ouă, cerând să nu-l mai chinuiască. Văzând că evreii au început să-l batjocorească si mai tare, Sfânta Maria a pus cosul la picioarele crucii si a început să plângă. Sângele care curgea din Hristos, a zugrăvit unele ouă cu diferite izvoade, iar pe altele cu totul le-a inrosit. Văzând aceasta, Hristos a zis: «De acum înainte si voi veti crestina si veti zugrăvi ouă, in amintirea răstignirii mele, precum am făcut astăzi eu». 

După Inviere, Sfânta Maria, cea întăi a boit si a închistrit ouă, pe care le-a luat într'un cosulet cu «păsculiti»
3) si s'a dus, fericită să-l vadă pe fiul ei. In drum, pe toti ce-i întâlnea, îi saluta cu cuvintele «Hristos a înviat», si le dădea câte un ou si o păsculita4)
1) Tapu, Din iesle pe cruce, p. 27, 
2) Marian, Sărbatorile, II, p. 17. 
3) Cuvânt moldovenesc in textul rusesec. 
4) Mateevici. 


10. O legendă din Bucovina, reprodusă într'o carte din Suedia, vorbeste despre Maria Domnului că s'ar fi dus la Pilat: «Când Mântuitorul a fost închis si dus la moarte pe cruce, îndurerata Maica Domnului a încercat să-si scape fiul. A colorat ouă cu aur si le-a pus într'un cosulet aurit. Apoi a luat o găină frumoasă si s'a dus cu ele la Pilat. Căzu in genunchi înaintea lui si se rugă pentru Fiul ei. Nu plânge, îi răspunse Pilat, Fiul tău nu mai sufere, a fost torturat până si-a dat sufletul. Ca trăznită, Maica Domnului căzu la pământ, iar ouăle au făcut ocolul pământului»
1)

11. In Păusesti-Otărău, jud. Vâlcea, legenda este astfel: «După ce l-au răstignit pe Hristos, si au venit soldatii cu ciocanele de au rupt fluierele picioarelor celor doi tâlhari, toată lumea a plecat, mai cu seamă când s'a cutremurat pământul si s'a întunecat soarele. Maica Domnului a venit cu un cos de ouă să-l dea soldatilor, ca s'o lese să ieie pe fiul său de pe cruce. Când a venit ea, s'a dus lângă cruce, a pus cosul jos si a început să plângă amarnic. Când a luat ea cosul să-l dea unui soldat, a picat o picătură de sânge din mânile Mântuitorului peste ouă, si deodată toate ouăle s'au înrosit. Au venit toti soidatii si au luat câte unul ca să aibă si ei un semn despre cea din urmă minune a lui Hristos. De atunci e obiceiul să se înrosească ouă de Pasti»
2)

12. In Vascău (Crisana) se spune că «o femeie s'a dus la crucea Domnului, unde era răstignit, cu o corfă plină cu ouă; a pus-o lângă sfânta cruce, până a sărutat-o, si când a plecat, vântul a ridicat marama ce era pe deasupra ouălor, si ce i-a fost mult mirarea văzând toate ouăle rosii in corfă»
3)

13. In Răcăsdia (Banat), ouăle rosii sunt pietrele pe care copiii de scoală, adusi de dascălii lor, le aruncau asupra lui Hristos, pe cruce
4)

Aceeasi credintă este si in Vascău (Crisana
5). 
1) Louise Hagberg, p. 124. 
2) Comunicat de d-l G. G. Fierescu, învătător. 
3) Comunicat de preotul Vasile Sala. 
4) Novacoviciu, Folklor, II, p. 73; III, p. 19. 
5) Comunicat de preotul Vasile Sala. 


14. In Ujfalău (Aiud), credinta despre ouăle rosii este că mergând mironositele de dimineată să ungă trupul Domnului, aveau in cosuri ouă, si jumătate din acele s'au rosit, jumătate nu, si îndată au văzut pe Domnul. După aceea au dat din ouăle rosii învătaceilor, cari s'au mirat si le-au socotit drept semn despre Invierea Domnului
1)

15. In Alovilita, jud. Putna, se spune că după ce a fost înmormântat Hristos, Maria Magdalena s'a dus la Chesarul de atunci si s'a plâns că Pilat s'a spălat pe mâni de păcatul mortii ce evreii au săvârsit asupra Domnului. Ea a dus împăratului plocon ouă rosii. Impăratul s'a mirat de asa nelegiuire, si găsind vinovat pe Pilat, a pus de l-a cusut într'o piele de bivol, unde a si murit. De atunci a rămas obiceiul înrositului ouălor de Pasti
2)

Legenda aceasta o au si Rusii, cari cred că Sfânta Maria Magdalena s'a dus la împăratul Tiberiu si a predicat, începând cu vorbele: «Hristos a înviat», si oferi împăratului un ou rosu. Traditia spune că predica Mariei Magdalena a avut mare efect, asupra lui Tiberiu, care atunci a auzit, prima oară,. despre omorîrea lui Hristos, si a trimes pe Pilat in judecată3). O varianta a acestei legende crede că Maria Magdalena s'a dus la Pilat împreună cu Petru si Pavel
4)

In Stefănesti (Vâlcea), traditia spune că mironositele s'au servit cele întâi de ouăle rosii, ca de un sfânt simbol al Invierii lui Hristos. Maria Magdalena mergând la Roma, după înviere, a prezentat Cesarului Tiberiu un ou rosu, zicându-i: «Hristos a înviat»
5)

16. Prin Bucovina se spune că jidovii aruncau pietre pe mormântul Domnului, care pietre se prefăcură in ouă rosii
6)

17. In Bucovina cred oamenii că datina de a înrosi ouă, vine dela muncirea Domnului Isus Hristos, că precum l-au muncit jidovii pe el, asa au luat si crestinii datina de a face ouă rosii spre aducere aminte de muncirea Domnului.
Se mai crede că, iesind din mormânt, Hristos era in vesmânt rosu, si purta un steag rosu
7)
1) «Comoara satelor», II, p. 72. 
2) Mateescu, in revista «Doina» I, p. 11. 
3) Kurdinovski, care citează pe Constantin Economid, Despre începutul obiceiului întrebuintării ouălor rosii in timpul Pastelui. In ruseste, din greceste, traducere din 1826. 
4) Revista e «Albina», 26 Aprilie 1935. 
5) Bălăsel, in «Sezătoarea». 
6) Marian, Sărbătorile, II, p. 21. 
7) Marian, Sărbătorile, II, p. 21. 


18. O legenda din Capul-Codrului (Bucovina), spune: Isus Hristos anuntase că după ce va fi înmormântat, are să învie. Jidovii, după ce l-au luat de pe cruce si l-au înmormântat, au pus păzitori la mormânt, ca nu cumva crestinii să-l fure si să spuie că a înviat. Păzitorii s'au înarmat cu pietre, ca să arunce in acei ce ar veni să-l fure. Ingerul Domnului coborîndu-se din cer, se apropiă de mormânt ca să ridice piatra de pe el. Păzitorii voind să arunce asupra îngerului pietrele ce le aveau in sân, acestea s'au prefăcut in ouă rosii. De atunci păzitorii acestia stau si astăzi împietriti lângă mormânt, si întineresc când e lună nouă, iar la lună veche îmbătrânesc
1)

19. In Ardeal, bătrânii spun că după ce a fost îngropat Hristos, o fată de jidov a zis că ea nu crede că va învia Isus, până ce nu se vor rosi ouăle ce le avea într'un cos pe cap, si atunci îndată s'au înrosit
2)

20. In Rosa (Bucovina), ouăle rosii de aceea se fac, pentrucă atunci când Domnul Hristos a înviat, toti copiii s'au trezit cu câte un ou rosu in mână, si de atunci a rămas obiceiul ca să se facă la Pasti ouă rosii
3)

21. Traditie din Călieni, jud. Putna: In noaptea Pastilor, după Inviere, Isus sculându-se din morti, umbla in jurul Ierusalimului ca si găsească pe cineva care să vestească Invierea lui. Atunci, viind o femeie spre oras, Isus i-a zis să meargă să vestească pe ucenici că a înviat, plinindu-se Scriptura. Femeia a răspuns: Doamne, nu mă va crede nimeni; dă-mi un semn adeveritor despre aceasta, si Mântuitorul, cu puterea lui dumnezeiască, a înrosit toate ouăle ce le avea femeea in cos
4)

22. După o traditie din judetul Vâlcea, toate ouăle din lume, până si ouăle de prin cuiburile păsărilor, s'au înrosit in clipa când a înviat Hristos
5)
1) Marian, op. cit., II, p. 16. 
2) «Comoara satelor» >, II, p. 72. 
3) Voronca, Datine, p. 424. 
4) N. Mateescu-Movilă, in «Calendarul poporului», ziar din Cernăuti, 1 Aprilie 1934. 
5) Bălăsel, in «Sezătoarea», XVII, p. 19.
 

23. In Bucovina se mai spune ca, pe când se înălta Hristos la cer, jidovii aruncau asupra lui pietre, care, căzând pe pământ, se prefăcură in ouă rosii
1)

24. Tot in Bucovina, o altă legendă spune asa: Pe timpul Invierii Domnului, stătea o evreică in piată, cu două coserci cu ouă de vânzare. Maria Magdalena, veselă, îi zise: «Hristos a înviat», iar evreica răspunse că atunci va învia Hristos, când ouăle din panerile ei se vor înrosi, ceea ce s'a si întâmplat chiar in acea clipă. Maria Magdalena duse câteva ouă de acestea împăratului Tavreri (Tiberiu?), a căruia sotie era oarbă, si atingându-i ochii cu ouăle rosii, o vindecă
2)

Aceeasi legendă din Basarabia, vorbeste de împăratul Tabreru, in loc de Tavreri. In ziua Invierii lui Isus, o evreică stătea cu două coserci de ouă ce le vindea. Printre cumpărători era si Maria Magdalena, care aduse cu bucurie vestea ca Hristos a înviat. Cu dispret, evreica răspunse: «Atunci va învia, când ouăle mele se vor înrosi», si imediat s'au inrosit. Maria Magdalena a dus câteva ouă lui Hristos, iar altele le-a dus sotiei împăratului Tabreru, care era oarbă. Când a atins ouăle de ochii împărătesei, aceasta a început să vadă. 

Multe minuni a mai făcut Maria Magdalena, cu aceste ouă
3)

25. In judetul Tulcea, se spune că Maria Domnului alerga spre Ierusalim să ducă vestea Invierii, si s'a întâlnit cu femeea cu ouă, si ouăle s'au înrosit
4)

Alte variante ale acestei legende, vorbesc de fete care duceau ouă de vânzare, de o Samariteancă si o variantă, spune că întâmplarea aceasta a fost in Tarigrad
5)
1) Marian, Sărbătorile, II, p. 21. 
2)Marian, Sărbătorile, II, p. 21.: Marian, op. cit., p. 20; Revista «Albina», 26 Aprilie 1935. 
3) Mateevici. 
4) Hristian Tapu, op. cit. 
5) Bălăsel, in «Sezătoare», XVII, p. 19; Marian, op. cit., p. 19; Voronea, op. cit., p. 423; Hârnea, op. cit., p. 12. 


26. Mai amplificată o variantă din Bucovina: 

A doua zi după Inviere, o fată de crestin se duse in târg să vândă niste ouă. Pe drum întâlni o fată de păgân, care voia să le cumpere, dar neavând bani destui la dânsa, o rugă să meargă la ea acasă, ca să-i dea restul. Pe drum, fata de crestin începu a istorisi că numai legea crestinească este cea mai bună, si o îndemnă să treacă la această lege. Fata de păgân îi spuse că numai atunci o va crede, când ouăle ce le are in cosercută se vor înrosi. Minunea se înfăptui. Fetele, de spaimă, lesinară. Niste băietani, fiind prin apropiere, aduseră apă dela fântână, le udară si fetele se treziră. Fata de crestin împărti băietanilor ouă rosii, si de atunci a rămas obiceiul ca băietanii să ude fetele a doua zi de Pasti, si, ca răsplată, să capete ouă rosii
1)

27. Pilat, fiind chemat de mai marii Evreilor, după răstignirea lui Hristos, la o masă, tocmai când tinea un ou in mână, un soldat roman a strigat: «Hristos a înviat». Pilat a râs si a răspuns neîncrezător: «Hristos o să învie când se va rosi oul acesta». Minunea s'a înfăptuit pe loc. Pilat, fiind înfricosat, a scăpat oul din mână si s'a spart. De atunci a rămas obiceiul ciocnitului cu ouă rosii
2)

28. In Brosteni, pe malul Bistritei, se crede că ouăle rosii sunt făcute din bolovanii ce aruncau jidovii după Maica Domnului, când căuta pe Domnul Hristos
3)
1) Marian, Sărbătorile, III, p. 131. 
2) Codin, Sărbătorile, p. 53. 
3) M. Lupescu, in «Sezătoarca», VII, p. 117. 


29. Prin judetul Muscelului, unde se spune că Jidovii îi ziceau lui Hristos «Marin», este legenda următoare: 

Maica Domnului, căutând pe Hristos, îl găseste sub chip de voinic, cântând cu cavalul. Hristos i-a povestit chinurile lui, si cum i-au pus pe mormânt nouă pietre de moară si deasupra au pus jidovii masa, pe care aveau pâne, fiertură de cocos si vin. Un jidov a strigat: 

- Când om vedea pânea asta spic verde, vinul vită verde in grădină si cocosul întrupat cum a fost, atunci să mai iasă fiul Marin de unde l-am băgat noi. 

Când a isprăvit de urat, pe câmp grâul era verde, in grădină vita era verde si pe buzele străchinii cocosul face: cucurigu si stropeste pe jidovi cu zeama, de au rămas cu pistrui pe obraz. 

Pe masă nu mai era nici pâne, nici vin, numai cocosul. Jidovii au strigat: 

- Us ! Vede-ti-asi ouăle rosii! 

Si cum s'au uitat sub pat, au văzut ouă rosii. 

De atunci au rămas jidovii cu pistrtii pe obraz, iar la Pasti se fac ouă rosii
1)

30. După o credinta din satul Răchiti, jud. Botosani, origina ouălor rosii ar fi aceasta: 

După ce Maica Domnului a găsit pe Hristos înviat, mergând cu el, întâlnesc niste găini scurmând. 

- Mamă, ce-s acestea? întrebă Hristos. 

- Găini, dragul mamei. 

- Găinelor, găinelor, blagoslovite să fiti si blagoslovit să fie oul vostru, iar când va da Dumnezeu si vor ajunge Pastele, fiecare om, cât de nevoias, să se închine, să facă măcar câteva ouă rosii
2)

31. In Mihalcea (Bucovina), se crede că ouăle rosii se fac de atunci de când Hristos, fugind de jidovi, împreună cu Maica Domnului, a blagoslovit grâul ce a fost in acea zi bun de secerat. Evreii atunci luându-se după el, Hristos arunca in urma sa pietre, care îndată se făceau ouă rosii, verzi, galbene, etc., si jidovii văzându-le, au prins a le culege,. si Domnul Hristos a putut fugi
3)

32. După o traditie din Vascău (Crisana), ouăle rosii sunt lacrămile mironositelor, care au stat la sfânta cruce sărutând-o si vărsând lacrămi, ce s'au prefăcut in ouă rosii, pe care copiii se îngrămădeau sa le culeagă
4)
1) Codin, Sărbătorile, p. 53. 
2) Voronca, Datine, p. 337. 
3) Voronca, Datine, p. 423. 
4) Comunicat de preotul Vasile Sala. 


33. In satul Bălăceana (Bucovina), minunea cu ouăle rosii se crede că s'a înfăptuit înainte de moartea si învierea Domnului. Se spune că pe când Hristos predica, într'un templu,, cuvântul lui Dumnezeu, Jidovii voiră să puie mâna pe el si să-l omoare. Domnul nostru, cunoscându-le gândurile, iesi din templu, dar Jidovii se luară pe urma lui si aruncară cu pietre după el. Pietrele toate se prefăcură in ouă rosii. Inspăimântati, Jidovii fugiră in toate părtile, si de atunci oamenii fac ouă rosii
1)

In Basarabia, această legendă este la fel: Odată, când Hristos propovăduia într'un templu, Evreii au vrut să-l prindă si să-l omoare. Hristos, cunoscând gândurile lor, a iesit din templu si s'a dus in altă parte. Evreii au început să arunce in Hristos pietre, pe care el le-a prefăcut in ouă rosii
2)

34. După o legendă din Frătăutul-nou (Bucovina), Maica Domnului, aflând intentia Jidovilor de a pune mâna pe dânsa, si pe fiul ei, l-a luat in brate si a fugit, aruncând in urma ei oua rosii
3)

In Basarabia, legenda aceasta spune: Când s'a născut Hristos, Evreii voiau să-l prăpădească. Sfânta Maria a fugit cu pruncul, dar era urmărită si era să fie prinsă. Atunci a aruncat in urmă câteva oua rosii, si Evreii le-au admirat asa de mult, încât an uitat să o mai urmărească. Astfel oul rosu a salvat pe Hristos, si de atunci nu trece Pastele fără ouă rosii
4)

Rusii au o legenda care spune că în ziua când s'a născut împăratul Sever, o găină din curtea părintilor lui a ouat un ou rosu. Ajuns împărat, Sever a stabilit obiceiul de a oferi oud rosii, in semn de atentie, de bunăcuviintă împărătească, obiceiu adoptat si de crestini, in semn de bucurie că vor intra in împărătia cerească
5)

In termeni mai laconici, un scriitor rus explică coloarea oului de Pasti astfel: «Coloarea rosie înseamnă nasterea noastră prin sângele Domnului»
6)
1) Marian, Sărbătorile, II, p. 15. Aceeasi credintă in Ardeal: «Comoara satelor», II, p. 72. 
2) Mateevici. 
3) Marian, Sărbătorile, II, p. 14. 
4) Mateevici. 
5) Kurdinovski. 
6) P. Levasov. 


Credinta despre origina crestină a ouălor rosii, o întâlnim si la poporul francez. 

O traditie din Bretagne, spune asa: 

Când Mântuitorul a fost tintuit pe cruce, două paseri s'au asezat pe instrumentul de supliciu. Prima era o tarcă, pasere care, pe atunci, era cea mai frumoasă dintre paseri. Pe cap avea o egretă si coada-i era tot asa de frumoasă ca si a păunului. Dar, pe cât era de superbă, pe atât era si de răutăcioasă, si nenorocita a insultat pe Hristos, care-si dădea sufletul. A doua era o păsărică cenusie la pene, care se apropiă sfioasă de cel răstignit, ciripind ca si cum ar fi plâns; cu aripile ei sterse lacrămile din ochii Mântuitorului, si cu pliscul îi smulse spinii din cap. Deodată o picătură de sânge căzu de pe fruntea Domnului pe pieptul păsăricei, ale cărei pene se făcură toate rosii. «Să fii binecuvântată», îi zise Hristos, tu care te înduiosezi de durerile mele. Unde te vei duce, fericirea si veselia să te însotească; ouăle tale să aibă coloarea azurului cerului si de acuma să fii paserea bunului Dumnezeu, purtătoarea mesagiilor fericite. Tu, zise el cătră tarcă, să fii pasere blăstămată. Să nu mai fi de acuma nici egreta, nici aceste colori strălucitoare, cu care te mândresti, dar nu esti vrednică de ele. Fugi, pasere răutăcioasă; orice vei face, apa cerului va cadea in cuibul tău
1)
1) Rolland, Faune populaire, II, p. 263. 

Arthur GOROVEI

Fragment - "Ouăle de Pasti", Studii de Folklor, Ed. Acad. Române, 1937

 

 

 

/ /
INAPOI LA PAGINA ROMÂNIEI NATIONALISTE