Când acum sase luni Nae Ionescu începea călătoria sa din urmă am simtit
că pleacă dintre noi logos-ul. El ne dăduse întotdeauna
cuvântul care desleagă. Pleca, odată cu el, cheia lucrurilor în mijlocul cărora
trăiam. Aveam să ne mai simtim
vreodată liberi, asa înglodati în nedeslusit, cum rămâneam fară el?
Nimeni n'a mijlocit mai bine între noi, cei
tineri, si învătătură, între noi si sensul românesc; între noi si noi
însine. Inteligenta sa nu era orgoliu: era treaptă. Inteligenta care ar fi
îndreptătit cel mai absurd narcisism, -era numai supunere. Slujea.
Te intrebai întotdeauna ce slujeste? Căci slujea mai mult decât
adevărul.
Zeita aceea fadă a inteligentei burgheze. Iar acum, când cercul existentei sale
s'a închis, existent a aceea care vroia parcă să experimenteze totul:
întelepciunea, dragostea, păcatul si sfintenia - aventura ei extraordinară
îti spune limpede ce vroia să slujească: era Viata.
De aceea mijlocea între noi si noi însine, de aceea ne tălmăcea Sensul
românesc, de aceea ne învăta. Dincolo de Viată. totul îi va fi părut
păcat. Chiar atunci când era virtute.
Unul din gândurile cele mai revelatoare despre sine era interpretarea pe care o dădea
crestinismului. "Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti".
Si Nae Ionescu adăuga: " numai ca pe tine însuti". Pe Dumnezeu
îl iubesti "din toată inima ta". Pe celălălt îl iubesti numai ca pe
tine.
Când se iubea pe sine, Nae Ionescu era prinlre
oameni, în mijlocul luxului si tuturor inconformismelor. Când iubea pe Dumnezeu era
singur. Era singur, cu Dumnezeu si Viata.
Asa va fi stat singur, în temnită. Iar - om liber cum era -
nimic, nici măcar
întelegerea lui fără seamăn fată de fenomenul românesc, nu l-ar fi
restituit pe deplin comunitătii noastre, dacă n'ar fi venit temnita. Dumnezeu e al tuturor popoarelor si Viata e a
tuturor oamenilor vii.
Dar a venit temnita. Sfârsitul vietii sale
i-a adus temnita. Dumnezeu si Viata sunt
pentru neamul nostru. Nae Ionescu a plătit, pentru ca Durnnezeu si Viata să
coboare peste neamul nostru.
Constantin
NOICA
Buna
Vestire, An IV, Seria II, Nr. 12, 21 Sept. 1940