Editura
Miscării Legionare, Bucuresti, 2007, 275 pag. |
de Nicolae Nită |
Mărturisesc,
poate ca foarte multi altii, că acest volum îl asteptam încă dela începutul
evocărilor cuprinse în ampla lucrare "Brazii se frâng, dar nu se
îndoiesc".
Cele patru volume care preced această ultimă scriere, o întreagă epopeie a
luptei anticomuniste din munti prin care grupul carpatin făgărăsan s'a distins,
ne conduc totusi - sine qua non - la primele elemente ale educatiei pe
care acesti luptători înversunati au împlinit-o în chip eroic, a stării de
spirit prin care a excelat o întreagă generatie.
Spun
că asteptam aceste mărturii, întrucât definirea educatiei ar fi fost, poate,
înteleasă dela fond. Si nu mai putin, exemplificarea logică a acesteia.
Din
tumultul amintirilor privind lupta armată, "bădia" Ion Gavrilă se
opreste în acest ultim volum la elementele consolidatoare care l-au marcat în chip
irevocabil încă din fragedă tinerete, ireversibile si
tangibile prin natura lor.
"Mănunchiul
de Prieteni" si "Frătia de Cruce" sunt cele două patronate
spirituale ale educatiei în credintă românească, de formare a individului
în
cultul luptei si jertfei pentru Neam ca expresie finală a desăvârsirii
legionarului ce va să fie. "Bădia" Gavrilă ne introduce în acest
proces de formare, dela primul moment al intrării sale în "mănunchi",
si unde "prima lectie" învătată este aceea de a se cunoaste pe sine
însusi "cu toate defectele si păcatele". Un examen prin care odată acceptate "defectele", i se ascute apoi nevoia
firească de îndreptare a lor. Din acest moment începe desăvârsirea de sine, "educatia
pozitivă". In parcursul anilor, învată coordonatele lineare ale
camaraderiei ce trebuie să-i unească până la moarte pe fratii de cruce în credintă,
nădejde si dragoste, aceasta din urmă ca filon principal al virtutii
crestine si legionare, si se subjugă legilor si poruncilor legionare:
legea disciplinei, a muncii, tăcerii, educatiei, ajutorului reciproc si a
onoarei.
Liceul
"Negru Vodă" din Făgăras (ca expresie singulară)1), este un simplu
exemplu dela scala mare a institutiilor scolare ale tării în care s'a format si s'a definit generatia noilor caractere. N'au existat
abstractii si pretutindeni tinerii au avut ca exemplu pe multi din profesorii
lor sau pe cei de-o seamă cu ei si cei mai buni de care au fost atrasi. Este demn de notat si
remarcat acest lucru, el fiind dealtfel o caracteristică a tuturor mărturiilor
ce s'au scris despre aceste momente. Ne-o explică si autorul care ne spune că
"prin silintă si muncă, ajunserăm de eram cei mai buni elevi din liceu,
premianti, fără să urmărim anume acest scop", ca o succesiune
intrinsecă si naturală a educatiei.
Deosebite
în expunerea lor, sunt întrunirile Frătiilor de Cruce, prin care se cimenta
suflul de comuniune si trăire între frătiori: "Ne îndreptam de cu
seară -ne
spune Ion Gavrilă- pe cărări diferite si ne întâlneam la locul stabilit. Urma un
mars pe locuri accidentate, prin viroage si coclauri si ne opream în mijlocul
codrului, unde pregăteam focul în jurul căruia, ca haiducii din balade,
deschideam consfătuirea, care tinea toată noaptea. Era o consfătuire liberă,
în
care te simteai în largul tău, cântam, povesteam, chemam în cântec sufletele
eroilor ce au luptat pentru fiinta neamului nostru. Hotăram ce vom face în
zilele următoare si în viată si visam tara care va iesi din mintea, inima si
bratele noastre."
In parcursul lecturii,
pătrundem mai adânc în universul
solemn al acestor întruniri, relatări deosebit de emotionante, mai ales despre
aceia ce peste ani vor muri în luptă si au fost parte la aceste întâlniri:
"că n'a fost ceva clădit pe nisip e că toti au devenit luptători de
nădejde
peste ani, când s'a pus problema luptei împotriva comunismului".
După
doi ani petrecuti în "Mănunchiul de Prieteni", în conditiile unei
prigoane sălbatice îndreptate împotriva Miscării Legionare si marilor riscuri asumate, totusi,
afluxul tinerilor în mănunchiuri a sporit substantial. Altii vor prelua comanda
noilor veniti, iar pentru Ion Gavrilă si ceilalti fratiori de-o seamă cu el,
începe o nouă etapă. Este momentul pentru depunerea legământului de Frate de
Cruce, cu noi si aspre comandamente morale de
conduită.
"Dacă
mănunchiul de prieteni însemna dezbărarea de păcate, Frătia însemna
însusirea
virtutilor crestine si legionare...
"Eram
la începutul anului 1940, unii aveau mai bine de doi ani în mănunchiul de
prieteni. S'a socotit, la cererea noastră către regionala FDC Brasov, că se poate
trece la depunerea legământului de Frate de Cruce.
S'a ales o noapte din luna
Februarie si ca loc o pădure de pini din zona Galtiului. Ninsese proaspăt, copacii
erau acoperiti cu zăpadă bogată sclipind în bătaia luminii unei luni pline. Era tot mănunchiul
prezent. Cei chemati, mărturisiti si cuminecati, postisem de cu ziuă. Si-n acest decor,
în fata lui Ion
Agapie, bădia Agapie - cum îi spuneam noi - care venise îmbrăcat militar, am depus
legământul de frate de cruce cu mâna pe crucea drapelului Frătiei
"Negoiul", următorii sapte: Florin Buracu, Iancu Morar, Laurian
Zaharie, Mihai Maga, Pavel Mârza, Vichente Comsulea si Ion Gavrilă.
Cu ochii umezi de credintă,
în ordine alfabetică am trecut pe rând în fata drapelului
si cu mâna pe crucea din vârful lui răspundeam la întrebările puse de bădia
Agapie:
Întrebare: Care este datoria ta
ce-a mai de seamă?
Răspuns: Datoria cea mai adânc simtită de mine este să iubesc cu toată fiinta neamul meu românesc.
Î: Care este dreptul tău cel mai
sfânt către neamul românesc?
R: Dreptul meu cel mai
sfânt către neamul românesc este să
muncesc
si să mă jertfesc pentru el.
Î: Crezi
în Căpitanul
nostru?
R: Cred
în Căpitanul
nostru, îl iubesc si-l voi urma până la moarte.
Î: Crezi
în victoria legionară?
R: Cred
în victoria legionară,
cum cred în steaua neamului meu si în lumina neamului.
Î: Te legi
frate de cruce împărtăsindu-te cu duhul războinic al eroilor neamului nostru,
si al legionarilor căzuti în luptă?
R: Mă leg
frate de cruce, împărtăsindu-mă cu duhul războinic al eroilor neamului nostru
si al legionarilor căzuti în luptă.
Î: Îti iubesti comandantii
si pe fratii tăi de luptă?
R: Îmi
iubesc comandantii
si pe fratii mei de luptă.
Î: Care este ultima ta dorintă?
R: Ultima mea dorintă e să devin
legionar.
Esti frate de
cruce!
A fost primul
si ultimul legământ ce l-am depus in viata mea si pe care l-am onorat, pe cât
m'au
ajutat puterile."2)
După
Septembrie 1940, în conditiile ciuntirilor teritoriale
suferite prin dictate, rezultante ale stării de convalescenţă politică,
în momentele de pustiitoare durere a pierderii
Basarabiei si Bucovinei, Cadrilaterului si Ardealului de Nord, cu sute de mii
de români alungati sau refugiati din teritoriile cedate, fratii de cruce în
conlucrare cu Ajutorul Legionar participă frenetic la primirea si
adăpostirea
acestora: "luam astfel parte la tragedia acestor frati de ai nostri"
-ne mărturiseste Ion Gavrilă. O muncă istovitoare, luni de zile, fără nici un
răgaz.
"Ajută-ti
fratele căzut în nenorocire!" nu era numai o deviză prin care
Ajutorul Legionar se prezenta lumii, ea se distingea prin făptuire concretă, ca o
permanentizare a caracterului de bunătate românească la scara valorilor lui
sacre. Juxtapunere, mai precis spus, în cadrul poruncii legionare a ajutorului reciproc.
Sunt
totusi si momente de refortuire a sperantei, că nedreptatea suferită de
poporul român va fi îndreptată prin dreptul acestuia de veacuri care este
imprescriptibil. In câteva cuvinte, autorul ne prezintă aniversarea Marei
Uniri dela 1918, sărbătoare care are loc la 1 Decembrie în Alba Iulia, pe
Platoul romanilor, în prezenta Comandantului Horia Sima, gen. Antonescu si
Regelui Mihai, "pentru a da sperantă fratilor de dincolo de răzorul de la
Feleac" si pentru a arăta lumii "că nu ne vom împăca niciodată cu
acest răzor".
"Era
atâta tineret adunat din toate colturile Ardealului ciuntit..." - ne
măturiseste Ion Gavrilă -, retinând din cuvântarea Comandantului Miscării:
"Granitele tării sunt mai întâi în inimile noastre, ale neamului
românesc
si până vor fi acolo, orice împărtire a oamenilor nu va fi definitivă".
Nu
putem trece cu vederea peste mărturiile autorului privind întâlnirea de la
Predeal, din 4 Ianuarie 1941 sau cele
despre zisa "rebeliune legionară" din Ianuarie '41, date ca răspuns
la afirmatiile si răstălmăcirile apărute în infamanta carte "Pe marginea
prăpastiei" cu
scopul compromiterii Miscării. Prin probitatea sa, Ion Gavrilă readuce
adevărul
celor trăite personal, cu exemplificări care spulberă acuzele exacerbate pe
calea tiparului de amintita lucrare. Lăsăm cititorului a parcurge aceste pagini de
cinste netăgăduită, a trage concluziile necesare, distinge si întelege mai
deplin sensul singurului adevăr care răzbate imperios, fără a ni se
imputa că suntem în vreun fel "exclusivi" ori "subiectivi" în alegerea prezentării.
Putin
mai apoi, "cei
mai buni dintre cei buni" au pornit pe drumul spinos al calvarului,
pătimind după scurta perioadă de coabitare cu Antonescu din Septembrie -
Ianuarie
('40-'41). "Bădia" Gavrilă alături de frătiori, au împânzit
închisorile antonesciene si s'au împărtăsit din laurile suferintei,
rămânând pe
mai departe credinciosi idealului lor căruia i-au jurat credintă sfântă. Sunt
de consemnat sentintele Curtii Martiale (de asprime deosebită) de 10, 15 sau chiar de 20 de
ani de muncă silnică (incompatibile cu actele pentru care erau învinuiti), si
care reflectă încă odată gradul culpabilitătii regimului antonescian în
încercarea sa oarbă de distrugere a tineretului legionar cu orice pret,
comparabil cu cel carlist sau comunist de mai târziu.
In
închisori vor avea prilejul să întâlnească legionari de talie, la
umbra cărora se vor împlini în simtire si se vor modela
"interior", îsi vor întări si cizela
profund caracterele: "oameni activi preocupati de tot
ce era în jurul lor, cu o putere de dragoste ce ne cuprindea pe toti,
antrenându-ne în lumea vie, pe care voiau să o transforme: lumea materială
si cea spirituală. Era lumea în care m'am încadrat cu usurintă simtind că
e lumea mea, în care îmi găsisem locul". Nume respectate de talia
avocatului Traian Trifan, Paul Cojocaru, Traian Marian, printul Alecu Ghica si
altii. Multi dintre acestia vor rămâne "zălogi" în închisoare,
peste 20 ani, pătimind "stigmatul" de a fi legionari si de a nu
renunta la conditia lor.
Ion
Gavrilă împreună cu frătiorii lui, vor reusi să se elibereze mai apoi din aiudurile
antonesciene, pentru a porni imediat ampla actiune de rezistentă
anticomunistă din M-tii Făgărasului, fapte mărturisite în primele volume, si
din care putem deduce un singur lucru: postulatul dragostei, credintei si
jertfei eroice pentru Neam, ca o plinire a educatiei primite în Frătia de
Cruce, "pe calea martiriului lui Mota", iar acestea îmbrătisate ca o
datorie sacră de întregul tineret legionar, fără nici un fel de accent de
impunere.
Grosso
modo - pentru cititorul acestor însemnări, cartea este în
acelasi timp un adevărat îndreptar, dar si o valoroasă mărturie
testamentară a
ascetismului voluntar prin care s'a definit generatia nationalistă. O rază de
lumină mai intimă, dacă vreti, în universul real al educatiei legionare...
Este
meritul Editurii Miscării Legionare si în special al D-lui Suru, de a face
să apară o astfel de lucrare de profunzime, în conditii grafice excelente, si
cărora le multumim si pe această cale pentru punerea la dispozitie a
frumosului si valorosului volum.
Nicolae Nită
1)____
-
"Din totalul de 250 de elevi câti avea Liceul "Negru Vodă", doar
30 nu au făcut parte din Frătie" (cf. autorului - s.n.).
2)____
-
"Odată devenind frati de cruce,
eram constienti ca de acum vom avea obligatii mai mari: fată de noi, fata de
părinti, fată de scoală, fată de Frătie, fata de neam, fata de Dumnezeu...
• îti orânduiai viata ta personală si publică dupa următoarea ierarhie a
valorilor: Dumnezeu, Neamul, Legiunea, Familia
si la urmă propria ta viată;
• desăvârsirea crestină si legionară nu se face prin citit, auzit sau văzut ci prin
trăire; trăire in ideal
si pentru ideal. Iti instruiesti sufletul, înveti, lupti pentru a fi de
folos Legiunii si tării, pentru a plăcea lui Dumnezeu;
• vorbesti putin; tăcând vei gândi mai mult si vei lua initiative pe care le
vei duce la îndeplinire;
• te conduci in orice prilej după bunul simt, care-ti spune ce trebuie să
vorbesti, când
si cât trebuie să vorbesti, cum si când trebuie să faci un lucru;
• te conduci in viată după sinceritate, francheta, elegantă; deschis la
suflet, cu zâmbetul pe buze, cavaler cu toată lumea, chiar si cu dusmanii;
• nu jignesti si nu insulti;
• respecti totdeauna cuvântul dat; vorba ta să fie DA, sau NU, judeci adânc
si nu uiti amănuntul;
• înveti de mic scoala greului, nu astepti nimic de-a gata, obtii totul prin strădania
ta;
• îti faci un rost in viată, o meserie, prin care vei trăi si nu pentru care vei
trăi;
• corectitudine fată de tine, fată de frati, fată de tară, fată de
Dumnezeu;
• munca, vitejie, avânt;
•
"alungă posomorala";
• fratele de cruce e voios tot timpul;
• elanul e al patrulea factor de productie in viata materială si cel mai important;
• imposibilul e pentru lenesi si fricosi;
• nu fugi de obstacole, greutăti si primejdii, nu le ocolesti ci le lei in
piept; ele sunt lăsate de Dumnezeu pentru umeri tari;
• cuvântul frică trebuie scos din limba română (Ion Mota);
• jertfa voită si continuă;
• existi in măsura in care iubesti si te înalti, in măsura in care te jertfesti pentru această
iubire;
• ca ideal: să ma smulg din dragostea omenească si, pentru învierea neamului meu in orice
clipă, să stau gata de moarte (Jurământul Mota-Marin);
• rugăciunea in comun la sedinte si in biserică;
• seriozitate in toate, in vorbă, in scris, in port, in faptă;
• respect profund pentru limba si literatura română, in vorbit si in scris;
• eliminarea luxului si a obiceiurilor rele (de exemplu fumatul);
• ispăsirea greselilor prin pedeapsă; "pedeapsa" înseamnă obligatia ce o are omul de onoare de a repara greseala făcută
(Corneliu Zelea Codreanu);
• cunoasterea legilor si poruncilor legionare si însusirea lor:
- unde sunteti trei legionari trăiti ca fratii între voi, unire, unire si iar
unire; unitatea ne va da biruinta;
- nu-ti vorbi de rău camarazii, nu-i pârî;
- nu sopti la ureche si nu primi să ti se soptească;
-
ajută-ti camaradul căzut in nenorocire, nu-l lăsa;
- mergi numai pe căile indicate de
onoare;
- luptă si nu fi niciodată misel. Decât să-nvingi printr-o infamie mai bine să cazi luptând pe drumul
onoarei;
Acestea toate trebuiau cunoscute, stiute, însusite si trăite in toate imprejurările
vietii. Le gândeam
si le discutam in 1/40T si le comunicam in sedintele Frătiei pentru a ne modela viata după
ele" (Cap."Viata în Fratia de Cruce", pg. 94-96).