La 13 Ianuarie 1937, doi tineri români mureau
în Majadahonda. Veniseră din patria lor ca să lupte în Armata Natională. S'au înrolat
în Compania 6 a Legiunii. Nu erau fanfaroni, nici nu iubeau pericolul. Veniseră
în Spania pentrucă in Spania de atunci se juca pe viată si pe moarte, nu numai cauza noastră ci cauza
civilizatiei.
Mota si Marin erau personalităti notorii ale unei Miscări Nationaliste, condusă de unul din acei oameni pasionati
si curajosi care îi dau strălucire si înobilează rasa umană: Corneliu Zelea
Codreanu, Căpitanul, prizonierul din carcera Jilavei, eroul asasinat în pădurea Tăncăbesti de către guvernantii români de
atunci.
Răsboiul nostru de eliberare - Cruciada - ultima Cruciadă până acuma, emotionase lumea
si continuă s'o emotioneze. Dacă in partea cealălaltă a transeelor îsi dădeau întălnire brigăzile internationale pentru a ajuta comunismul ateu
si liberalismul, de partea noastră au venit cei care indiferent de latitudini, pricepuseră că
în Spania începuse să se scrie primul capitol al unui răsboi civil universal.
Această întelegere a ceeace se petrecea
în spatiul spaniol a fost o viziune clară pentru membrii Gărzii de Fier românesti. Zece mii de legionari s'au oferit să plece
în Spania. Capitanul a trebuit să oprească impulsul lor generos. Câtiva dintre ei, având
în frunte pe Generalul Cantacuzino, au fost autorizati să se înroleze. Intre ei Ion Mota «sfântul»
si Vasile Marin, «eroul temerar».
Marin
intelectual, avocat în functiune si-a plătit singur drumul. A trebuit să insiste mult pentru a putea să însotească pe cei
alesi. Sotiei îi scrie: «nu m'am decis să lupt in Spania din disperare sau dorintă
aventurieră, ci cu perfectă luciditate. A merge A2n Spania acuma este o datorie care apasă umerii generatiei
mele. Mă împinge aceasi dragoste pe care o am pentru România».
Mota, cumnat cu
Căpitanul scrie în testementul lui: «se clatină fundamentul crestin al lumii. Putem noi să rămânem
nepăsători? Nu este o mare binefacere spirituală pentru viata viitoare de a fi murit
în apărarea lui Christos? Eu asa am înteles datoria vietii mele. L'am iubit pe Christos
si mă duc fericit la moarte pentru El».
De unde au putut avea Mota si Marin atât de îndepărtati fizic de Spania această clară viziune a luptei
nostre? Din educatia primită
în «cuiburi», acele celule care le făureau idealurile, cimentând legăturile sufletesti între legionarii Sfântului Arhanghel
Mihail. In cuiburi, prin legile fundamentale: disciplina, munca, tăcerea,
educatia, ajutorul reciproc si onoarea se forjau luptătorii legionari. In ele
-cum cerea Codreanu -, intrau oameni si trebuiau să iasă eroi.
In
«cuib» Ion Mota a meditat nu numai asupra mesajului transmis prin moartea lui
în transeea spaniolă, ci si asupra ratiunilor sublime ale sacrificiului total. In opera lui, frumoasă
si sugestivă, Cranii de Lemn, notează perfect cauzele crizei universale «nu e totul să obtii o pâine mai mare pentru toti, o economie înfloritoare, ci pentru rezolvarea problemelor sale vitale, omului trebuie să i se redee frâna
si cârma morală».
Ion Mota a desprins bine gândul Căpitanului: «adevărata luptă nu se desfăsoară
în cadrul realitătilor politice, ci se dă inlăuntrul sufletelui omenesc. Dacă legionarul nu s'a purificat pe el însusi
si si-a fixet atitudinea în fata mortii, nu poate fi un legionar perfect».
Deaceia când Horia Sima, succesorul Căpitanului schitează figura prototipului
visat, aminteste, fără să-i numească, pe căzutii in Majadahonda: «numai printr'un
proces de crestinare interioară de desvoltă calitătile eroului». Fără acest proves initial
si necesar, e inutil orice program, oricât de frumos si sugestiv ar fi, pentrucă
«răsturnările din afară nu sunt altceva decât reflexul propiei noastra
desordini».
Testându-ne acea minunată frază: «sacrificiul este măsura crestinării
noastre», Mota a pus în relief, cu sacrificiul lui, că propria lui crestinare, sau mai mult cristificare
era totală. Cristos este acelas în Spania ca si în România, scrie el răspicat,
îndepărtând tentatiile celor care-l sfătuiau să nu plece: «când o clică drăcească se ridică pentru a-L smulge lumii, când se răneste
si se mitraliază chipul luminat al Mântuitoruiui, oameni, oricare ar fi patria lor, trebue să se ridice
în apărarea Crucii».
Astfel Mota a transformat in realitate jurământul din 8 Septembrie 1927, înaintea icoanei Arhanghelului Mihail
în închisoarea Văcăresti: «cu credinta noastră nesdruncinată in Dumnezeu, cu vointa noastră de a rămâne tari
în mijlocul furtunei, cu desprinderea noastră totală de tot ce-i pâmăntesc, jurăm bucurosi să servim România
si Crucea».
Este curioasă apropierea de gândire in atâtea chestiuni esentiale dintre Codreanu
si Jose Antonio, cu toate că nu s'au cunoscut.
Rădăcina doctrinei lor este
aceiasi si de aceea concluziile lor au fost identice. Acest punct de plecare
comun, nu e altceva decât justa lor judecată asupra actiunii politice, exaltarea religiosă a lui
«finis operis» in «finis operantis», adică alcătuirea unui sistem care face din om propriul său
judecător. Nu e vorba însă de un om oarecare, ci de un om purtător de valori eterne,
care-l fac nepieritor in timp si spatiu.
Dacă pentru Jose Antonio în om exista acoperământul corporal al unui suflet care nu moare, pentru Codreanu este importantă victoria crestină a
omului, pentru a obtine mântuirea sufletului lui.
Cu toate că se pare că, asa cum scrie Frederick D. Wilhemsen, Spania neagă astăzi victoria ei asupra comunismului ateu
si contra Occidentului desbrăcat de virtutile crestine, sprijinind pe cei care o neagă cu faptele lor, sau pe acei care după
ce au ridicat-o cu baionetele lor la culmea Gloriei, o predau ca nedorită; ce este sigur e că
în Majadahonda o cruce protejată de un singur arc, continuă să amintească moartea
în luptă pentru a obtine această
victorie, a doi legionari ai Sfântului Arhanghel Mihail.
Un grup de spanioli si de români din exil ne reunim
în fiecare 13 Ianuarie înaintea crucei de granit străjuită de departe de Sierra Guadaramei
si de Basilica din Culegamuros, pentru a ne reaminti, pentru a ne ruga, pentru a reînoi credintele
si jurămintele noastre.
In această zi a celei de a 44-a
aniversări a mortii voastre, stim că voi sunteti
aici, între noi. Invocând numele voastre, invocăm pe toti acei care au luptat aici pentru
unitatea, măretia si libertatea Europei crestine.
Voi, Ion Mota si Vasile Marin sunteti asa cum ati afirmat-o: «semnul înfrătirii
în Christos a inimilor popoarelor noastre».
Cu recunostintă
si emotie!
Ion
Mota, Vasile Marin!
Prezenti!
Blas
Pinar, 13 Ianuarie 1981, Majadahonda
"Mota
si Marin - Majadajonda", Ed. Carpatii, Col. Documente Nr. 8, Madrid, 1981
»
Comemorarea
dela 13 Ian. 1981 în imagini