"Revista
Scriitorilor Români", Nr. 22, Munchen, 1985
Dispersiunea involuntară provocată de părăsirea
fortată a patriei de origine după instaurarea comunismului
de tip sovietic, ma îndeamnă a semnala celor mai tineri aflati
in libertate unele aspecte ale culturii muzicale românesti. După
un secol de libertate, ea si-a pierdut din nou identitatea, trecând
de la obscurantismul musulman la autoritarismul sovietic. Nu se
poate insă nega că imperiul tarist a contribuit in mod strălucit
la marea muzică a lumii, alături de popoarele de origine
germanică. Compozitorii si interpretii rusi au dominat un vast
sector al umanitătii. Nu e locul de a-i enumera aici. Imi
permit doar a mă ocupa pe scurt de începuturile muzicii
noastre culte nationale după 1880.
Am avut in copilărie privilegiul de a studia
programul de violină al Conservatorului din Bucuresti, cunoscând
apoi pe mai toti fruntasii artei nationale, in ciuda faptului că
personal am compus asa zisa muzică usoară, siropoasă,
romantată, ce nu aspiră a trece dincolo de veac. Ca fost
membru timp de aproape 30 de ani al Societătii compozitorilor
români de sub presedintia Maestrului George Enescu, am fost in
contact permanent cu elita artistică natională, făcând
totodată si cronica muzicală in paginile unui mare săptămânal
bucurestean.
Mă voi opri pe scurt asupra personajului
George Enescu. Intr'un articol intitulat "Minunea Enescu",
eminentul său coleg Mihail Jora in 1940 îl defineste pur si
simplu miraculos: compozitor de geniu, violonist, pianist, profesor.
Este indiscutabil că in tirnpul vietii sale Enescu a fost cel
mai de seamă muzician român. Dela 7 ani a făcut
remarcabile studii de specialitate la Viena si Paris, - Franta
devenind patria sa adoptivă. Formatia artistică este
exceptională, bagajul său muzical, uluitor. Tuturor
acestor merite extraordinare, nu a corespuns însă proportional
talentul respectiv. Maestrul Enescu rămâne un eminent profesor.
Nu e genial. Indrăznesc a afirma că in domeniul muzical
tara noastră a produs doar două genii: pianistul Dinu
Lipatti si dirijorul Sergiu Celibidache. In lumea cântecului de
operă s'au afirmat două mari talente: fosta soprană
Stella Roman, dela teatrul Metropolitan din New York si Viorica
Ursuleac, primadona teatrelor germane de operă.
Cât despre "Oedip" la care Enescu a
lucrat o bună parte din carieră, ea e cunoscută mai
ales la Paris, unde am ascultat-o la rândul meu. Adevărate
exemple in compozitia dramei lirice rămân marii Wagner, Verdi
(a scris 28 de opere) si Puccini. Toate teatrele de specialitate ale
lumii trăiesc depe urma acestor titani. In ce priveste Poema
Română, ea este doar o excelentă armonizare a unor teme
folcloristice.
Violonistul Enescu a fost foarte bun. Nu a fost
însă nici Paganini, Jascha Hefitz, Bronistaw Hubermann sau
actuala senzatie italiană Ugo Ughi. L-a depăsit elevul său
Yehudi Menuhin si românul Ion Voicu. Rămâne totusi o ilustră
personalitate a tinerii muzici culte românesti, un deschizător
de drumuri. Acei cari se pierd in elogii superlative nu trebuie să
uite că Mozart compusese la 12 ani prima sa operă, urmată
de alte geniale compozitii, tertete, quartete, quintete, simfonii,
concerte, 18 opere intre care celebrele Don Giovanni, Nunta lui
Figaro, Flautul fermecat si nemuritoarea Missa de Requiem. Ca si pe
Wagner l-a atras si inspirat Italia. Din nefericire a trăit
doar 35 de ani, ucis de tuberculoză la Viena in 1791.
Alti cornpatrioti cari constitue clasicisimul
muzicii noostre au fost între multi altii: Alfred Alessandrescu,
Sabin Drăgai, Tiberiu Brediceanu, Mihail Andricu, I. Perlea,
Constantin Brăiloiu, Nonna Otescu, Mihail Jora, George
Georgescu, Theodor Rogalski. Compozitiile lor pe teme îndeobste românesti
au avut doar o circulatie locală.
Marea podoabă a muzicii nationale o
constitue folclorul, splendid, universal admirat, atât de iubit
chiar de Bella Bartok. Am strălucit si in muzica religioasă,
precum si in cea corală. Formatiile "Carmen" si
"Cântarea României" au cucerit lauri in toate colturile
lumii.
Spre sfârsit voi semnala că avem in lumea
liberă o minunată voce de bas. Posesorul e un inginer
electrotehnic, Marcel Nicolau. Iimprejurările politice cu răsturnările
istorice l-au împiedicat să facă o carieră demnă
de predecesorii săi: Folescu si Niculescu-Basu. Totusi la 62
ani, cântă sporadic in Spania, după aparitia in teatrul
Colon din Buenos Aires.
*
In incheiere o scurtă observatie de ordin
linguistic. Termenul românesc a cânta la vioară, la pian,
etc. este cu desăvârsire impropriu, Cântecul este o emisiune
de sunete vocale, cu gura, pieptul, gâtlejul. Termenii străini
jouer, spielen, to play, toucher sunt ceva mai adecvati. Cel mai
fericit este italienescul sonare sau suonare, care înseamnă -
între altele - a emite un sunet dintr'un instrument.
MJ.
N. Manzatti
"Revista
Scriitorilor Români", Nr. 22, Munchen, 1985