Cea dintâi simtire a familiei
legionare, la aflarea mortii glorioase a
arhanghelilor ei pământeni, Ionel I. Mota si Vasile Marin, a fost jalea
sfâsietoare. Dar cu tot sentimentul singurătătii noastre, compătămirea nedemnă nu ne este
îngăduită, ci numai umilita închinare
si venerarea.
„Iar tu mamă care, atunci când legionarii
îti scoteau pe brate din casă pe cel mai mare
si mai scump copil, te tânguiai: "copilu' maichii, uite de ce nuntă ai avut tu
parte", să stii că rodul acestei sfâsietoare nunti e mai plăcut lui Dumnezeu
decât rodul de
prunci cu care ti-ar fi înseninat obositele bătrâneti..." asa spunea
Ionel I. Mota zdrobitei mame a lui Virgil Teodorescu, el care era să depăsească
întelesul jertfei legionare cunoscute până acum, făcând-o voluntară si constientă
si înăltând-o astfel în supraomenesc.
Moartea vitejească a comandantilor nostri este o pildă, din care sovăim a trage
învătăminte. Să îndrăznim a atinge giulgiul sfânt ?
Cei amortiti încep a se trezi, cei desbinati
încep a se uni în jurul jertfei
nemaiîntâlnite, iar pizmasii vicleni, dusmani ai adevărului crestin si românesc se cutremură
în hrubele
lor. Până azi au mai căzut jertfe legionare doborîte neprevestit de vrăjmasul
dosit, până azi legionarii si-au apărat fiinta si credinta, înlăturând, cu
jertfire de sine, pe capii uneltirilor ucigase. Lipsea încă dovada pozitivă a întregii depăsiri de
sine, pilda rară cu neputintă de atins fără tot atâta virtute. Nu orice legionar era vrednic s'o
dea. Trebuia s'o facă cel mai bun, cel mai nepretuit dintre fratii Căpitanului, cel mai blând
si mai ager, cel mai învătat si mai curat dintre ei. Credinta crestină s'a revelat Adevăr pentru muritorii nepriceputi abea
din clipa jertfei voite a lui Isus pe Cruce. Adevărul si puterea morală a credintei legionare abea acum se vădeste celor orbi
si surzi. Cine mai poate cleveti acum înalta valoare spirituală a credintei legionare? Tăgada a
amutit. Dusmanii tac si înfricosati se prefac zadarnic că nu s'a întâmplat
nimic, prietenii târzii plâng si-si mărturisesc părerea de rău. Se strâng fostii nepăsători
si regretă. Li se pare că ei si tara au pierdut ceva. Ce au pierdut ei, ca să le pară rău?
Dece se fac părtasi la plângerea unei jertfe care
acoperă neamul de
glorie? Jertfa n'o înteleg, gloria o jinduesc. Nu oricine se poate strecura sub acest
acoperământ. Ci numai cei gata să urmeze.
S'a
întâmplat un lucru pe care neamul nostru nu l-a mai cunoscut în veacuri. Am
mai avut eroi în sirul anilor după primii voevozi ai crestinătătii răsăritene, Mircea
si Stefan. Dacă au murit, au fost prada miseliei pânditoare. Ei nu si-au ales singuri
soarta, nu si-au cucerit singuri cununa. Ionel Mota si Vasile Marin si-au dobândit-o cu vointă,
si asa se asează mai presus de toti înaintasii.
Un popor nu se oteleste fără exemple mari
înaintea ochilor. România de azi, robită civilizatiei de necredintă si
îmbuibare, mergea spre prăpastia
nefiintei. De unde să iei pilda vie, ca să asezi înaintea tineretului un tip ideal de
Român, către a cărui desăvârsire să năzuiască? Fiecare popor si-a definit fiinta fizică
si morală într'un erou ideal, supraomenesc, pe care educatorii îl exaltă si
îl cultivă în sufletul tinerimii. Noi nu-l aveam. Cultura noastră cosmopolită
îsi căuta idealurile pedagogice peste granite, poporul uitase să mai cânte haiduci mărinimosi
si se îndemna spre necredinta zeflemistă a oraselor. Virtutea curată a străbunilor
patriarhali murise în inimele tuturor. Ne pândea degenerarea, ne adulmecau hienele ademenite de stârv.
Atunci a răsunat un bucium jalnic peste tară, atunci au răsărit feciorii
în verde, care cu moartea lor jurau să mântuiască viata neamului. Cartea Căpitanului tine deschisă povestea chinuită a acestor
viteji. Dar cei multi nu scot învătăminte din cărti. Acum însă vor putea să se dumirească din moartea
vitejilor, spre un adevăr si o credintă pentru viată. Nu-i fiecare în stare de
aceeasi depăsire de sine, dar fiecare poate să trăiască pentru credinta, pentru care
cel mai bun stie să moară.
Felul
mortii arată abia cât de nepretuită era viata cuiva. Dece au oare multimile
nevoe de asemenea dureroase exemple? Dragostea nouă ce vedem că rasare, cât e
oare de adâncă si rodnică? Zădărnicia înduiosării trecătoare ne
desgustă.
Durerea înfiptă adânc are o singură cale bărbătească de vădire: a faptei,
potrivit credintei pentru care au voit să moară pilduitorii nostri. Cununa
mortii a dat acum viată vie adevărului legionar. Românii s'au cutremurat
văzând
aevea eroismul legendar atât de aproape de ei si totusi cu atât de mult mai
presus de înzestrările si deprinderea lor. Dar n'au pătruns tragedia sufletului
de luptător a lui Ion I. Mota care, dupa patrusprezece ani de strădanii si
suferinte, chinuit de necredinta, josnicia si miselia stăruitoare a semenilor,
si-a desăvârsit cu vointă destinul pământean prin jertfa vietii, prin care, o
întelegere mai presus de omenesc îi arăta, că va da suprema consacrare
crezului său legionar. Pentru noi, prin jertfa sa, si numai pentrucă el este cel
care a făcut-o, credinta legionară se înaltă în sublim. Numai o astfel de moarte
si numai a unui astfel de om putea aduce consfintire credintei legionare.
Dacă
Ionel Mota si Vasile Marin si-au dat viata pentru apărarea lui Hristos si a
civilizatiei crestine, toti trebue să fim gata să o facem. Aceasta e mostenirea
ce ni s'a lăsat. Nu vom uita că Ionel Mota este cel ce detine jurământul
Căpitanului. Acest jurământ l-a luat cu sine la Cer. Cu pilda lui înainte, cu
chezasia lui de dincolo de moarte si sub ordinul Căpitanului, legat fată de cel
mai sublim erou al Legiunii, vom păsi orbeste spre biruintă sau spre moartea
legionară. Si una si alta pot veni, dar de pe acum, prin fapta lui Ioan I. Mota
si Vasile Marin, Legiunea e nemuritoare, ca pildă de glorie crestină si
românească si ca învătământ de virtute pentru toti cei ce vor veni.
Barbu
Slusanschi
Iconar,
Anul II, Nr. 5, Ianuarie 1937