Conferintă
tinută în fata studentilor la Congresul General Studentesc dela Craiova în
Aprilie 1935
PREFATĂ
Cativa
camarazi din rândurile studentimei mi-au cerut încuviintarea -si eu le-am
dat-o- să reediteze la un loc, într'o brosura, aceste doua rapoarte «Românul
de mâine», prezentat
Congresului General Studentesc dela Craiova in Aprilic 1935 si «Românismul
nostru», prezentat Congresului General Studentesc dela Târgu Mures in
Aprilie 1936.
Mă
întreb dacă stiti si d-voastra cu totii, cinstiti cititori, ca timp de 17
ani incoace, «Tulburarile studentesti» au scuturat lenevia de constiinta a
câtorva milioane de romani si au sculat din adormire simtul rasei slabit,
denaturat si viciat de lectiile internationale, masonice si jidanesti.
Printre
aceste «tulburari studentesti», care au cucerit admiratia, respectul si
dragostea tuturor celor cari au fost de fata. Congresul studentesc dela
Craiova si cel dela Târgu Mures au o pozitie de frunte.
Acum,
cand se pare ca trebuie... (cenzurat) sa fie stins focul nationalist si eroic
în viata universitară... (cenzurat), mă gandesc cu înduiosare la ceasurile
cari raman istorice, cand in toiul atacului coalitiei... (cenzurat) sufletul
studentimei s'a inaltat la Craiova in 1935 si la Târgu Mures in 1936 intr'o
atat de rasculatoare inflacarare.
Va
deplang pe voi, dragi camarazi mai tineri, cari nu veti trăi în drumul
vostru studentesc o asa de însorită exaltare.
Alexandru Cantacuzino, Martie
1937
"Alexandru Cantacuzino
- Opere Complete", Col. Omul Nou, 1969, München
DOMNILOR
STUDENTI,
Sunt chemat să vă fac un raport despre românul nou, despre românul de mâine.
În zămislirea unei făpturi omenesti, eu cred că întâietatea, preeminenta,
apartine sufletului si numai apoi vin influentele biologice.
Omul nou trăieste întâi creat în vis, trebuie visat.
Acest vis este uneori o revelatie dumnezeiască.
Eu cre că la începutul creatiei unei făpturi de om este viziunea profetică,
este visul unui om exceptional, a unui om mare, este imaginea ce si-o închipuie
omul mare despre făptura omenească, trăind pe linia vremurilor.
Natura sufletului imită creatia imaginară. Lumea sufletului are nevoie de
fictiune.
Mii si mii de tineri s-au sinucis fiindcă Goethe a socotit să pună sfârsit
zilelor lui Werther.
Gânditi-vă ce datorăm viziunilor lui Hristos si ce datorăm închipuirilor
lui Cezar.
Dimensiunile vietii trăite de Napoleon s-au răsfrânt si au dominat covârsitor
asupra spiritului european, de-a lungul secolului al XIX-lea.
Încă acum atractia gloriei si a strălucirii asupra firii frantuzesti este
mostenirea gustului de panas al grenadierilor din marile lupte napoleoniene.
La fel va fi să stăruie, în viitor, în simtirea românescă a românului de
mâine, mândria cucerită si otelită în luptele generatiei noastre pentru învierea
natională.
Ati cugetat d-voastră ce miracol uimitor a fost creatia lumii romane ?
Cum un pumn de oameni, cu câteva familii unite într-un oras, au izbutit să
ctitorească un imperiu atât de mare, atât de întins, atât de bine organizat
si au creat si au impus umanitătii albe o cultură, legi pentru existenta
statului si viata societătii, monumente si o limbă, care toate desfid
veacurile ?
Minunea este, domnilor, virulenta spiritului roman.
Deci, e bine, dar nu este necesar să fim cât mai numerosi spre a înstăpâni
în natia românească o spiritualitate nouă.
Necesar este ca spiritualitatea aceasta să aibă o sănătate, o vigoare, o
virulentă superioară.
Prin urmare eu văd trei conditii pentru crearea românului de mâine :
1.
-un om exceptional care să viseze profetic si să conceapă lucid românul de
mâine, românul cerut de destinul Natiei românesti si să sădească în
suflete visul său, printr-un prozelitism de fapte, de pilde, de cuvântări.
2.
-o înmugurire, o eflorescentă spirituală virulentă, în substanta românească.
3.
-momente sociale de zbucium, de clocot de cutremur.
Am convingerea că toate aceste conditii se află în prezentul mediu românesc.
Eu cred, domnilor, că trăim în zilele de răspântie ale geniului omenesc.
Prima cerintă a timpului nostru este pretutindeni crearea unei făpturi noi de
om.
Acum se vântură de o parte rasele de stăpâni, de alta rasele de robi.
Trăim vremuri de o minunată însemnătate când se topesc si se modelează noi
suflete de natiuni si se pregătesc rase si temperamente viitoare.
Trăim o epocă chinuită când se selectionează vietătile omenesti menite să
supravietuiască în istorie.
Se disting deja în Europa câteva rase cu suflete împărătesti, dominatoare.
Acestea sunt Italia si Germania.
Acum ne este dat să ne îndrumăm viitorul, fie spre o viată de stăpâni, fie
spre un trai de robi.
Vrem să fim între fiintele stăpânitoare ? Atunci trebuie să începem
asupra caracterului nostru, asupra sufletului si asupra obiceiurilor noastre, o
supraveghere si o educatie aspră si totodată o neiertătoare chirurgie.
Ne asteaptă o peră dublă, una de vindecare si de curătenie, alta de creatie.
Domnilor, trebuie să meditati bine si să întelegeti că orice binefaceri de
program social, economic sau cultural am voi să înfăptuim, nici stârpirea
privilegiilor si încălcărilor politicianiste, nici înstăpânirea dreptătii
nemiloase si a cinstei, nici o gosspodărire cu drag de tară si de natie, nici
unul din foloasele acestea nu pot fi statornic întemeiate fără schimbarea însăsi
a firii românesti.
Îsi pun câtiva întrebarea dacă această operă creatoare a unei noi
sensibilităti românesti este o operă de regăsire a eului etnic românesc sau
de depăsire a lui.
Problema aceasta nu este de fel usoară.
Se întretine inutil asupra ei o ceartă stearpă si scolastică, o ceartă de
cuvinte.
Eu cred, domnilor, că românul de mâine trebuie nu numai să-si regăsească
firea sa românească de acum 300 de ani si să se multumească cu atât, ci
trebuie să vrea totodată si să regăsească si să se întreacă.
Si în depăsire însă este o limită, este limita naturii si este limita
pielei.
Într-o fabulă cunoscută, broasca a vrut să se depăsească si s-a umflat până
ce a crăpat.
O plantă oricât am pune-o într-o seră, într-un climat si într-un teren
care îi prieste si oricât am forta-o, am stimula-o, ea nu va întrece niciodată
marginile posibilitătilor ei, a menirei sale de plantă.
Niciodată spiritul roman oricât ar fi fost de antrenat nu si-ar fi apropiat
aptitudinile spiritului grec ; nici spiritul german, însusirile spiritului
francez.
Un morcov sau o urzică nu vor deveni niciodată o garoafă.
O plantă, însă, de exemplu o salcie, se poate dezvolta despletit sau în
spalier.
Sunt pomi de aceeasi specie care au crescut unii drepti si falnici, altii strâmbi,
altii au rămas piperniciti.
Cred, că o crestere la voia întâmplării, necontrolată, desfrânată, nu împlineste
destinul omului românesc.
Nu este destul să prezervăm atributele specifice ale firii noastre, trebuie însă
să le facem să rodească, să le fertilizăm.
Românul de mâine lăsat să fie om al întâmplării, nu va fi omul menirilor
românesti.
Nu cred bună această temă prea fatalistă de gândire, care hotărăste că
numai cele întâmplate, cele hărăzite nouă sunt înfăptuiri vii, potrivit
vointei, potrivit rânduelii Celui de sus si ursitei noastre.
Dar chiar în ipoteza aceasta de gândire, putem afirma că însăsi vointa
noastră de depăsire, este o menire si o întâmplare care ne sunt sortite.
Dimpotrivă, cred că sub lumina, sub razele si căldura unui soare românesc,
dinadins mai intens, înmugurirea vietii de mâine se va face în sensul firesc.
Prin exercitii spirituale severe si flagelând toropeala sufletului românesc,
facem o operă de grădinărie, de plivire, de curătire a înrâuririlor care
opresc o crestere optimă a făpturii de om românesc.
Această operă educativă nu este o operă de mutilare si schilodire a
substantei noastre românesti sau de stânjenire a cresterii sale firesti.
Dimpotrivă, este o operă de pricepere si de facilitare a destinului nostru.
Omul românesc de mâine trebuie să fie cu totul diferit de românul de astăzi.
Românul de mâine trebuie să aibă gustul existentei severe, dure, eroice, să
aibă simtul eului colectiv si al binelui nasional si să aibă cele două însusiri
atât de zgomotos blestemate, să fie violent si să fie extremist.
Românul de mâine va avea constiinta că s-a născut spre a muri pentru Natia
lui.
Istoria care a fost sorocită neamului nostru este încărcată de atâtea
vremuri viforaoase, iar sufletul românesc este brăzdat de atâtea răni si zbârcit
de atâtea încercări, încât s-a obisnuit să primească în adâncul lui
orice nouă amărăciune cu o atavică resemnare.
Din vremuri de demult, sub puhoiul străin, sub împilările unei stăpâniri
venetice românul a încovoiat spinarea si si-a înghitit durerea.
Sunt germeni de moliciune care s-au încuibat în nervii acestui Neam, sunt
fermentii care descompun vointa lui si infiltrează slăbiciunea în sufletul
românesc.
O blestemată boală de sânge, un vierme atavic paralizează nervii motori ai
firii românesti si opreste pornirile la luptă fătisă pentru o viată mai bună
si zvâcniturile de mândreie si de răscoală sufletească ale acestei Natii.
Suferintele par a fi coplesit vitalitatea Neamului nostru.
În piepturile românesti tăciunele revoltei mocneste sub straturi groase de
cenusă si zgură.
Rareori se mai aprinde câte o flacără si aceea -luati seama- este
o flacără de ură.
Trebuie deci fără frică si fără sovăire extirpate vechile moravuri
cangrenoase si obiceiurile păcătoase care paralizează centrele nervoase ale
personalitătii românesti.
Românul de azi are o fobie, o repulsie bolnăvicioasă fată de orice opunere
sau ciocnire mai violentă cu adversitătile vietii.
Această teamă de izbire, această alunecare spre facilitate împing traiul românesc
de acum pe căile de minimă rezistentă, pe căile piezise si întortochiate
care ocolesc obstecole, căile linguselii, ale miseliilor din umbră, ale
tranzactiei, ale compromisurilor sufletesti, ale târguielilor de constiintă si
ne târăste spre atitudinile de “sărut mâna” si de lichelism.
Trebuie să sfârsim odată cu traditia asiatică care cere răbdare de
vite si spinări încovoiate sub biciul stăpânirii.
Vrem să înlăturăm din amintirea sufletului
românesc, imaginile care îl micsorează, imaginile debilitantesi deprimante de
încălcare, de strivire, de împilări ale norodului românesc, imaginile
izpravnicilor neomenosi, imaginile gloatelor pustiitoare turcesti si căzăcesti.
Să sfârsim odată cu resemnarea învinsului.
De vrem să fim învingători, să ne învingem întâi firea noastră de astăzi
atât de greu apăsată de seculare amintiri de robie si de servilism.
Prima noastră izbândă va fi să desteptăm din amorteală natia românească.
Să găsim leacul năravurilor iobăgiei.
Trebuie ca românul să se simtă odată, fie numai câteva zile, fie numai câteva
ceasuri, stăpân asupra lui si peste cele care îl înconjoară.
Să nu credeti că rostesc cuvinte ale căror înteles nu este săpat în adâncul
simtirii mele.
Prinderea constiintei de cetătean, prinderea încrederii si a credintei în
demnitatea de om, este marele câstig al unei revolutii.
Cred că numai astfel poate pierii acel comlex de inferioritate, acel complex de
robie care copleseste firea românească.
Microbii de servilism si de neputintă care mănâncă vlaga sângelui românesc,
nu pot fi arsi decât de înalta temperatură, de clocotul fierbinte al unei
revolutii.
Până acum pasivitatea noastră si zborul timpului ne-au servit, s-ar putea
zice că au lucrat pentru noi.
Încrezători în destinul Neamului nostru am asteptat resemnati si fără pregătire
dreptatea istoriei care s-a împlinit.
Românul s-a obisnuit să se lase în voia soartei. Aceasta este o expresie
specific românească, care nu poate fi tradusă într-o limbă străină.
Acum după ciocnirea crâncenă care a sfărâmat fortele marilor state care ne
împresurau, acum, după sângerosul război al întregirii Neamului, după năruirea
întregului sistem de stăpânire al lumii de ieri, Natiunea română a scăpat
de orice protectorat, de orice tutorat, de orice vasalitate impuse din afară.
Suntem la o răscruce.
Pentru întâia oară în istoria românească, întreaga răspundere si îndreptarea
destinului nostru apasă numai si numai asupra noastră.
Până ieri aveam pretextul protectoratului asupritor al Rusie, al
Austro-Ungariei sau scuza suveranitătii turcesti.
Până ieri invidiile reciproce ale marilor puteri, precum si ambitia,
interesele si calculele lor se îngrijau întrucâtva de situatia noastră.
Ne-am înăltat, si românul de mâine trebuie să stie a voi să fie singur în
capul întreprinderii românesti.
Pentru aceasta, prima cerintă este o desprindere de trecutul apropiat.
Lucien Romier a scris despre noi
: “Ce poate da o referintă la trecut într-o
tară care a fost timp de secole o răspântie de invazii, un mozaic de
influente dusmane, o tară a căror membre separate au fost supuse variatiunilor
unor culturi diferite, dacă nu opuse”.
Avem deci o slabă traditie de morală, de caracter,
de tinută si de valori de viată românească, si chiar această slabă
traditie trebuie să o căutăm dincolo de ultimii 300 de ani ai istoriei
noastre.
Nici una din figurile mari ale celor care au muncit pentru a face România
modernă, nu ne poate sluji drept model pentru viata de mâine.
Nu ne pot inspira exemple pentru un trai legionar nici viata lui Kogălniceanu,
nici viata lui Maiorescu, nici viata lui Ion Brătianu, desi le respectăm.
Acesti oameni însă au simtit româneste.
Din contră, stăpânitorii nostri de acum formează o clasă bicisnică,
nevolnică, înstrăinată, una din cele mai răufăcătoare din câte s-au
perindat pe pământul tării noastre.
Marele păcat este artificialitatea, lipsa de receptivitate fată de efluviile
cerului si tărânii românesti.
Cu o sensibilitate gălăgioasă, ei au vibrat îndeobste fată de undele ce le
radiază principiile burgheze si capitaliste din occident.
Ei nu “au plecat urechea la murmurul tainic al pământului părinte”.
Infirmitatea lor e deformarea cauzată de norme de judecată străine.
Consecinta este pervertirea autenticitătii reflexelor românesti.
Românul de mâine va avea o desăvârsită autonomie spirituală si
autenticitate românească în creier, în suflet si în simtire.
El se va simti pângărit ca de o trădare, dacă împins de un nărav de sclav,
se va lăsa oprit în ajutorarea si în mângâierea nevoilor si necazurilor românesti,
de ce vor spune mintile si autoritătile din străinătate.
Nu cred să se găsească francez care să-si fi zis vreodată : stai, nu milita
pentru instaurarea unei autorităti dictatoriale sau aplicarea lui Numerus
Clausus în Franta, fiindcă ar putea fi dezaprobate de România democratică.
Avem deci să ne desprindem de moravurile si de influentele turcesti, rusesti,
grecesti, unguresti, frantuzesti, de obiceiurile de gândire si de simtire ale
străinilor.
Să ne cioplim un eu al nostru românesc după visul legionar si după modelele
ce le găsim dincolo de istoria ultimilor trei sute de ani ai Neamului românesc.
Găsim pildele necesare în viata lui Stefan cel Mare, în viata lui Matei
Basarab, în viata lui Mihai Viteazul, în vietile lui Horia, Closca si Crisan,
în viata lui Tudor Vladimirescu, în viata lui Avram Iancu.
Iar acest eu românesc, călit si modelat, atât prin încercările ce le înfruntăm,
cât si prin biruinta ce o vom cuceri, să slujească drept exemplar cârmuitor
de existentă pentru generatiile viitoare.
Prima conditie pentru crearea românului de mâine este deci să pierdem
moravurile si obsesia traiului bătrânesc de astăzi si să vrem să învătăm
existenta de mâine.
Trebuie să ne liberăm de spectrul, de vedenia trecutului apropiat, să ne dezrădăcinăm
si apoi să ne replantăm viata si vointa noastră de a trăi, în cerintele si
impulsurile vremii noastre.
În opera de reeducare sufletească ce ne este dată să împlinim, trebuie deci
să creăm o nouă traditie de simtire românească pentru cinci sute de ani.
Românul s-a obisnuit să-si restrângă nevoile si din nefericire si-a
dezvoltat energia mai mult în aptitudini de rezistentă pasivă, decât în însusiri
de activitate.
El are cusururile unui temperament format printr-o lungă adaptare a unor sfortări
reduse, -la o hrană insuficientă.
Să nu credeti însă că firea românului este molatecă si flescăită, prin
predestinatie.
Plăesii voinici si încruntati ai lui Stefan cel Mare, cred că ar privi cu
dispret pe urmasii lor de astăzi, abrutizati de alcool, de înselăciuni, de
boli trupesti si sufletesti.
Cu substanta românească se întâmplă o poveste asemănătoare aceleia a
bobului de grâu din mormântul lui Tut-Ank-Amon.
Acest bob de grâu scos la lumină după câteva mii de ani a început să dea
spic.
Românul mai păstrează în adâncurile lui valentele românesti acoperite de
multe apucături si cusururi străine.
Aceste valente asteaptă numai un climat românesc spre a germina.
Românul de mâine va avea să se lepede de următoarele năravuri : îngăduinta,
smecheria, incorectitudinea, repulsia pentru sfortare, pasivitatea în
reactiuni, resemnarea, dorinta de câstiguri lesnicioase si repezi, dorul după
o viată tihnită, în genere calitătile burgheze.
Toate aceste feluri de purtare micsorează sau chiar anihilează vigoarea
revolutiei nationale.
Păziti-vă camarazi, de aceste defecte, dar mai cu seamă vreau să strig, păziti-vă
de lepra trădării.
Cu stigmatul rusinii în suflet, trebuie să admitem că cei mai vrednici eroi
ai neamului nostru au murit trădati.
O spun deoarece astfel de bube se vindecă la soare si în curată lumină.
Trădarea mânjeste cele mai frumoase pagini din istoria natiei românesti.
Trădat a murit Mihai Viteazul, trădati au murit Horia, Closca si Crisan, trădat
a murit Tudor Vladimirescu.
Gânditi-vă ce chin, ce sugrumătoare amărăciune au pătimit oamenii acestia,
care dând totul pentru Natia lor, s-au văzut opriti în înfăptuirea marelui
lor vis românesc, vânduti si îmbrânciti la moarte de Români.
Cu o tragică regularitat, de câte ori natia românească a început să
respire, a fost doborât prin trădare Românul care a îndrăznit să vrea si să
trezească o suflare românească pe ogorul românesc.
Mă întreb dacă această vină a trădării nu este greul păcat pe care îl
ispăseste de atâtea veacuri Neamul românesc.
Gânditi-vă care ar fi fost desfăsurarea istoriei românesti, dacă Tudor
Vladimirescu nu ar fi fost omorât, vândut de Români ?
Oare credeti că, dacă ar fi trăit, Tudor Vladimirescu nu ar fi înstăpânit
învătămintele sale de mândrie si cinste în această tară, si credeti că
am mai fi cum suntem astăzi, un biet neam îndobitocit si iobăgit ?
Acum, în vremurile noastre, trădarea a devenit o industrie rentabilă.
Se creează pepiniere de trădători.
Se cultivă cu premeditare si cu stiintă bacilul trădării, cum se cultivă
ciupercile cu gunoi.
Meediul românesc de astăzi, spre rusinea noastră, încurajează si permite
cresterea si propăsirea trădătorilor.
Generatia noastră are datoria să cauterizeze această bubă, iar cel ce poartă
lepra trădării va fi ars pe rug.
Românul de mâine va fi desigur făurit dintr-un material mai dur, mai stâncos,
mai dens decât cel care compune generatia părintilor nostri.
El va fi mai putin sinuos, se va îndoi prea putin, nu va fi plastic, maleabil
ca un miez de pâine sub constrângeri dusmane.
Lesnicia în succes, tentatia îmbogătirii repezi, atractia facilitătilor de
trai, usurinta câstigului fără străduintă, frivolitatea, desertăciunea
ambiantei sociale, au molesit, au scăzut vitalitatea combativă a generatiei
precedente.
Dimpotrivă, greutătile economice, transformările sociale, cutremurul
revolutionar care zguduie temeiurile civilizatiei noastre, vor da o temperatură
mai înaltă, mai febrilă, mai multă fierbere, mai mult foc, un puls mai
activ, o mai vânjoasă putere de lovire, românului de mâine.
El va fi desigur mai putin înclinat către echilibru si măsură în pofte si
convingeri.
El nu se va mai simti discipol al rationalismului cumpănit geometric-elen.
Românul de mâine va fi într-o oarecare măsură antirationalist.
Întâietatea credintei, acceptiunea unor adevăruri primare, imanente sau
dovedite prin revelatiune si instinct, o stare sufletească quasi-eclesiastică
pătrunsă de certitudini teologise si nationaliste, aceste sentimente vor frâna
mult actiunea creierului, criticismului si rationalismul Românului de mâine.
O învinuire grea va apăsa asupra intelectualismului : aceea că cercetările
ratiunii, cât si predilectia pentru jocuri cerebrale, deseori fără rod,
predispun la o viată tihnită, vătuită, capitonată, în afara intemperiilor
si pasiunilor pământesti.
Intelectualismul sterilizează curajul.
Numai suflarea misticii permite o viată eroică.
Oricum,este o observatie deprimantă, aceea care
constată simultaneitatea dezvoltării intelectualismului si lasitătii la
oameni.
Din contră, chemarea către irational s-a dezvoltat odată cu verificarea
facultătilor si destoinicilor fizice, cu plăcerea riscului, a aventurilor, a
plenitudinii de viată si a dărniciei de sine.
O aplecare către simplicitate, către biruintele fizice sportive, către realitătile
sângelui, o chemare către operele de putere si de tărie ale naturii omenesti,
către zvâcnirile infraconstiente din adâncul uman, acestea vor fi atribute
constitutive ale personalitătii românului de mâine.
Românul de mâine va mai trebui să piardă simtul respectabilitătii legat de
bogătia individuală.
Respectabil va fi nu cel bogat, dar cel folositor neamului său.
George Sorel scria încă înainte de război : “Frica de sărăcie care stăpâneste
clasele cultivate, este cea mai rea dintre bolile morale de care suferă
civilizatia contemporană”.
Discreditul bogătiei se va realiza odată cu stabilirea drepturilor si
datoriilor sociale ale averii si cu suprimarea capitalului de speculă.
Românul de mâine va afla plăcere în muncă si în sfortare.
Munca nu va mai fi o silnicie degradantă, ci o silintă care înnobilează.
Românul de mâine va avea simtul colectivitătii,un simt viguros al eului
colectiv.
Activitatea si energia sa nu se vor mai putea desfăsura pe o linie de sfortări
tinzând la realizarea unui tel particular, la înfăptuirea unei preconcepute
ambitiuni de viată.
Activitatea sa va fi întrucâtva mecanizată, înjghebată, în colectivitatea
natională ca într-o uzină.
Cresterea simtului eului colectiv ca o entitate superioară vor înlesni o
vietuire natională unitară, ecumenică, preferabilă existentei individuale
strâmte, cu teluri de fericire în odihnă.
Pentru românul de mâine, fericirea individuală va apare ca o idee învechită,
iar goana după câstiguri spre a fi cât mai de vreme, va apare ca un atentat
la binele si la unitatea colectivă.
Destinele individuale se vor împleti strâns cu soarta colectivitătii.
Drept consecintă îsi va da duhul si nosiunea profitului individual care
constituie stimulentul de seamă al civilizatiei noastre.
Să rezumăm. Sentimentele care vor trebui cultivate în românul de mâine sunt
: intransigenta, tenacitatea, mândria, violenta, vitejia, ambitiunea, cinstea
excesivă, dragul muncii, rigiditatea, vointa puterii, vointa de afirmatie, încrederea
în sine, simtul demnitătii de om, intoleranta, crestinismul si antijudaismul.
Trebuie stimulate, tonificate simturile volitive, gustul de întreprindere,
gesturile de risc, de luptă si de sacrificiu în eul românesc.
Trebuie răsculat dinamismul acestui neam si dezmortită firea sa blândă si
iertătoatre, trebuie promovat prin cuvinte, prin pilde, modelul eroic neînfricat,
firea impulsivă, combativă, a cărei vitalitate să crească în proportie cu
adversitatea întâmpinată si a cărei străduintă încăpătânată să
sporească pe măsura obstacolului.
Apoi trebuie să ne dezvătăm să trăim în momentan ; trebuie să prindem
gustul silintelor lungi, al sfortărilor fără remuneratie imediată, al realizărilor
îndepărtate.
Acestea sunt însusiri de adaptare la stările de astăzi, însusiri vitale
pentru salvarea existentei românesti.
Românul de mâine va fi aliberal.
Românul de mâine va fi intolerant fată de el însusi, fată de orice slăbiciune,
fată de oricine, prieten, rudă sau chiar Domnitor.
E bine să amintim aci că, crestinismul a fost singura religie intolerantă din
timpurile vechi.
Românul de mâine va fi un bun crestin, mai credincios, mai practicant decât
românul de azi.
Românul de mâine va fi antisemit si dusman nesovăielnic al păcatelor
spiritului judaic.
Bineînteles aceste transformări sufletesti urmează odată ce renasterea fizică
a neamului românesc si cu reclădirea întregii societăti românesti pe
temeiuri legionare.
Într-adevăr anemia sufletească a românului de astăzi este conditionată si
de insuficienta hranei, de lipsa fosforului si a tonicului, obtinute prin o bună
întretinere fizică.
Depresiunea sufletească este determinantă si de o aeratie si de o higienă neîndestulătoare,
de un trai înăbusit sub povara mizeriilor.
Ibsen a scris cu dreptate :”Nu este morală fără oxigen”.
Românul de mâine va avea două calităti : va fi recunoscător si va fi răzbunător.
Amintiti-vă, domnilor, el va fi nemilos.
Românul de mâine va fi răzbunător al celor nouă morminte astăzi asa hulite
si recunoscător martirajului ce l-au îndurat atâtea mii de luptători, tineri
crestini nationalisti, pentru vina de a fi visat învierea Natiei românesti.
Omul îsi făureste sufletul după clima vremurilor în care trăieste.
În vremuri cu multe intemperii, cu tunete si trăznete, sufletul va fi format
din material mai rezistent decât pentru timpuri cu lumină de lună si adieri
parfumate.
Vremurile furtunoase cer oamnei mai putin scolastici si mai putin circumspecti.
Multi mă vor acuza că fac apologia înapoierii la animalitate si la barbarie,
că vreau să trezesc patimi primitive, instinctive, bestiale, de mult sugrumate
de civilizatie.
Mă vor învinui că predic distrugerea întregului echilibru sufletesc si
rational creat de cultura burgheză.
Este adevărat că repudiez cea mai mare parte a aportului de cultură care a
fost băgat pe gâtul Natiei românesti de mai multe sute de ani.
Repudiez mai cu seamă genul de morală sintetizat în următoarea frază a lui
Platon care reprezintă preceptul unor societăti prea înstărite, de exemplu,
al societătii franceze si engleze, burgheze de astăzi :”În primul rang al
virtutilor este moderatia si cumpătarea, curajul nu vine decât după”.
Acest gen de
morală îl resping în deosebi pentru generatia noastră si pentru timpul ce
suntem chemati al trăi.
Ceea ce pentru
noi trebuie să fie mai important decât succesul politic imediat, este succesul
nostru asupra cusururilor neamului românesc.
Ceea ce
trebuie să ne mistuie sufletul în fiecare clipă, este dacă învierea românească
se va sfârsi.
Această înviere românească s-ar putea întâmpla mai în depărtare, după
înfrângerea străduintelor a multora dintre noi.
Dar chiar dacă pe terenul politic bicisnicia si lasitatea românului de azi ar
sstărui sau ar înăbusi momentan înmugurirea vietii de mâine, încă să nu
credeti . . . (cenzutat) că sadul de jertfă si de mucenicie al generatiei
noastre nu va da rod peste câtiva ani.
Cel mai umil exemplu de bună tinută legionară are o influentă foarte mare
pentru viitor.
Să nu credeti că nu vor răzbi până la generatiile viitoare si nu vor fi împărtăsite
de ele, exemplele noastre de viată dezinteresată si vitejească, aspiratiile
noastre de înnoire si hotărârea noastră de a mântui păcătosenia noastră
de astăzi.
Dacă nu vom birui deocamdată fiziceste, putem învinge în spirit.
Să nu credeti că pulsatiile generoase ale inimii tineretului acestuia nu vor
fi cândva auzite cu evlavie de urmasii nostri.
Fiti siguri că ei se vor apleca cu smerenie asupra mormintelor luptătorilor
nostri nationalisti si vor lua de acolo lectiile care îi vor duce la izbândă.
Eu nu prea cunosc, în istorie, jertfă fără rod.
Porunca generatiei noastre este să trăim o tensiune extremă, o tensiune
exceptională de viată, o hipersfortare de vointă si de energie, spre a crea o
nouă traditie de existentă românească si a înălta acest Neam la rangul de
mare putere în Europa.
Cu violentă si cu extremism să ne înfăptuim menirea de a ridica Natiunea românească
în rândul raselor stăpânitoare.
Altminteri, în mijlocul unei lumi reînnoite, zilele noastre se vor perinda ca
acelea ale unei generatii de paznici de ruine.
Si crezul nostru nu va învinge si Natia românească va ispăsi nemernicia
noastră.
Iar urmasilor
nostri le vom lăsa o mostenire pe care o vor blestema, deoarece vor îndura
umilintele amare sortite unei natii inferioare.
Aprilie
1935
Obs.: mai
multe părti ale acestui Raport au fost cenzurate de guvernele trecute. Ne mai
posedând manuscrisul, raportul apare în forma lui cenzurată.
Alexandru
Cantacuzino