Revista
Scriitorilor Români, Anul I, Nr. 1, Munchen, 1962
Când încerci evocarea oamenilor mari cunoscuti mai îndeaproape,
esti tentat uneori să le împrumuti cuvinte pe care ei nu le-au
pronuntat. Poate, pentrucă în felul acesta ai iluzia de a-i mări
si mai mult, sau
- cine stie? - pentru a căta să te măresti pe tine însuti! -fără
a-ti da seama că orice deformare a adevărului dăunează în
special marilor spirite, - asa cum, printre ele, îl considerăm pe
sculptorul nostru Constantin Brâncusi. Voi încerca în aceste
amintiri să reconstitui cele patru întâlniri pe care le-am avut
la Paris în l946, 1949, 1952 si, însfârsit, trei ani înainte de
moartea maestrului, in 1954.
PRIMA
VIZITĂ.
In Octomvrie 1946, lăsam Roma cu pictorul Scarpitta. Plecam amândoi
spre Olanda, invitati acolo de un prieten comun spre a organiza o
expozitie la Amsterdam. Hotărîsem să ne oprim o săptămână la
Paris ca să vedem metropola artistilor. Aveam în program vizitarea
atelierului lui Brâncusi si revederea profesorului N. T. Herescu,
pe care-l cunoscusem la Bucuresti pe vremea când conducea, cu
binecunoscuta-i măestrie, Societatea Scriitorilor Români. Tineam
deasemeni sa găsesc pe Eugen Ionescu, al cărui nume îl cunosteam
din tară pe vremea studiilor in Capitală; aveam să-l cunosc într'un
total anonimat, muncind mult pe pământul francez pentru pregătirea
viitorului său succes in teatru.
Pentru a vizita pe Brâncusi, ne-am coborît la, statia de metrou
Pasteur si, apucând pe rue de Vaugirard, la câtiva pasi am găsit
Impasse Ronsin. Abia intrati pe fundătură, mi-aduc bine aminte de
impresia puternică a primului rnornent, găsindu-ma in fata unor
vechi ziduri negre si spălăcite: vedeam Parisul pentru prima oară,
si aveam cu toaste acestea irnpresia, mai mult, o fulgerătoare
certidutine, ca acele locuri le cunoscusem odată. La capătul fundăturii,
pe stânga, la numărul 11, am intrat intr'o curte vastă, plină de
ateliere si verdeată. In mijlocul Montparnasului, o liniste adâncă
ne-a cuprins. Un pictor, care tocmai iesea din atelierul lui, ne-a
indicat, fără un cuvânt, atelierul mare din mijloc si usa de
intrare. Am tras de sfoară si, in locul unei sonerii sau clopotel,
a răspuns un singur sunet lung de o claritate argintie, care-si răspândea
vibratiile până a se pierde cu încetul in linistea dimprejur. Usa
se deschide încet si un bătrânel îmbrăcat in alb, cu barbă albă,
ne fixează sever cu ochi vii si pătrunzători. O adevărată
aparitie biblica. După o clipă de ezitare, ne surâde:
- «Entrez, rnessieurs!»...
Un imens atelier, si el văruit, in care Coloana fără
sfârsit se repeta in diferite mărimi in lemn si gips: era prima
imagine ce ni se prezenta in fata ochilor. Incet, încet, se
desprind din multimea lucrărilor, Pasărea, Pasărea Măiastră,
repetate de trei-patru ori in diferite mărimi, si materiale. In
goana privirilor ce se entuziasmau, apare, ascuns după usă, un pat
modest, in contrast cu uriasele roti de moară robuste pe care sunt
asezate Leda, Foca, Noul Născut, Pestele si alte lucrări împrăstiate
pretutindeni in vastitatea spatiului. Adresând maestrului de câteva
ori cuvântul in româneste, îmi răspundea mereu in franceză.
Vroia sa stie ce facem la Paris si încotro mergem. Cunostea Olanda,
unde expusese cu ani in urmă. Apoi, fără să spună un cuvânt,
s'a apropiat de Leda care începea să se animeze. Opera aurită se
învârtea încetisor in fata ochilor nostri. O vieată
supranaturala părea că se desfăsoară in fata ochilor, dintr'o
lume fantastica. Ca o oglindă magică, învârtindu-se, Leda
absorbea in puritatea formelor si respingea toate imaginile
atelierului. Era o viziune paradisiacă ce ne umplea de o bucurie
nouă, neîntâlnită până atunci in atelierul vreunui artist.
Maestrul ne-a vorbit de Modigliani, pe care-l cunoscuse bine si căruia-i
fusese un drag prieten. La un moment dat, Brâncusi ne-a pus intr'o
grea confuzie. Ne vorbea de o invazie de muste care ameninta
umanitatea. Dar noi n'am înteles despre ce fel de muste vorbea si
nici când această invazie va avea loc. Înainte de a părăsi
atelierul, am cerut permisiunea de a mai suna odată. Soneria îmi
apărea de data asta deasupra usii: era vorba de un disc aurit, iar
un ciocănel îl lovea in plin centru când trăgeai de sfoară. De
data asta Brâncusi, surâzand, mi-a răspuns pentru prima oară in
româneste:
- «Sună-mă, dacă-ti place!»...
Am iesit din atelierul maestrului cu impresii de
neuitat.
A
DOUA VIZITĂ.
Întorcându-mă din Olanda, unde rămăsesem trei ani, in drum spre
Italia m'am oprit la Paris ca sa revăd maestrul drag. Eram găzduit
de un coleg de Belle Arte dela Bucuresti, care avea atelierul
vis-a-vis de al lui Brâncusi.
Eram rău bolnav de ulcer. Nu vreau sa insist asupra
bunătătii părintesti a lui Brâncusi care de multe ori, personal
se ducea să cumpere alimentele necesare boalei in tratament. As
vrea mai curând să mă opresc la vizitele pe care maestrul ni le făcea
deseori seara. Lângă usă, se găsea un scaun rezervat lui. Intra,
se aseza încet si după câteva momente de liniste începea
povestirile sale, aproape totdeauna cu un surâs bine ascuns in barbă.
Avea o inteligentă si un fel de a povesti cu totul originale in
lansarea argumentelor. Era greu să-l urmăresti la primele cuvinte,
pentrucă intra direct in momentul culminant a ceeace vroia să spună.
Într'o seară, de exemplu:
- N'are Tara parlament! Ce ne facem, fratilor?!... Sau:
- Păi stii tu, mă, cine sânt eu?...
După aceste cuvinte începea să ne descrie toată
fragilitatea oamenilor politici între cele două răsboaie, de o
democratie ridicolă si demagogă. Si cu toate acestea imaginea
acelei Românii trăeste ca ceva sfânt, in sufletele noastre, numai
prin întregirea neamului într'o tară unită după veacuri de
suferintă. El, Brâncusi, pe urmele destinului său, încă înainte
de primul răsboi mondial a plecat pe jos din Tară luând-si in
spinare tot pământul străbunilor. Fiu de tărani olteni, trebuia
să aducă in arta lui toată vitalitatca folklorului românesc.
Detesta vorbele goale, fără rost, si in special lingusirile. De
aceea nu suporta nicio îngâmfare in jurul lui. Deseori ne oprea in
gâtlej cuvintele găunoase ce începeau să iasă nesincere:
- Taisez-vous, ne m'embętez pas, ne dites pas des bętises!.
Ii plăcea întotdeauna spontaneitatea, chiar dacă
uneori nu era la la locul ei. Se stie că, uneori, când cineva îi
suna la usă, după ce-si fixa pătrunzător vizitatorul, Brâncusi
nu-l lăsa să intre si, închizându-i usa in fată, îi spunea:
- Allez-vous-en, monsieur, vous ętes un matérialiste!...
Si când se însela cu prima impresie, iar in atelier
in timp ce arăta lucrarile auzea superlative cam ca acestea: «Oh
c'est superbe, c'est formidable, vous ętes vraiment un grand
artiste», se supăra atât de mult ca invita vizitatorul să-i părăsească
imediat atelierul.
Brâncusi studia oamenii săi in special după felul
cum îi priveau lucrările, fără prea multe vorbe, care-l înfariau.
Intr'o seară ne vorbea mult despre India, despre marii
initiati si in sfârsit s'a oprit la Isus Cristos. Îsi conducea
vorbirea senin, cu vocea lui mica. dar de o fermecătoare claritate,
odihnindu-si parcă ideile vaste pe fiecare cuvânt spus. Si
deodată, cand pronunta cuvântul lui Dumnezeu, usa s'a deschis
brusc, speriindu-ne pe toti. Fără să se miste, si-a continuat cu
acelas calm povestirea pentru o altă bună jumătate de ceas in
noaptea târzie. Iesit in curte, înainte de a închide usa, alb ca
o bucată de zahăr sclipitor cuprinsă de întuneric, ne-a salutat
privindu-ne lung cu părintească bunătate si cu un zâmbet de
mosneag fericit:
- Noapte bună copii!...
În ajunul Crăciunului am pregătit bradul
traditional. Un pom cu totul deosebit: nici o bomboană, nici un
cadou; numai niste lumânări si câteva imagini sfinte pe care le
culesesem în diferitele pelerinaje în două zile mai senine pe
timpul boalei. Mai pusesem în pom câteva fotografii ale rudelor
noastre rămase in România si ale unor copii născuti in exil. La
piciorul pomului un cap de Crist, pictură in galben pe, care o
incepusem la Amsterdarn, o continuasem la Lisieux si aveam s'o
termin la Roma si Assisi. Seara pe la sapte Brâncusi a intrat si am
cântat cu totii cântece de stea si colinde, cu ochii la lurnânările
aprinse. De îndată ce s'a retras, m'am intins in pat din cauza
durerilor care cresteau mereu. Spre orele 9 seara, artistii din
Impasse Ronsin s'au întâlnit cu totii intr'un alt atelier: sarmale,
costită pe varză - si multă veselie! De mai multe ori îl
invitaseră pe Brâncusi, însă fără succes. Si dintr'odată spre
miezul noptii, o explozie de bucurie si strigăte făcea să se
cutremure cartierul. Prietenul s'a precipitat in atelier urlându-mi
la pat: Vino mă, vino imediat, Brâncusi e cu noi! Cântă, joacă,
e formidabil!...
Eu nu puteam să mă ridic, durerile deveniseră
insuportabile, mi-era teamă dela o clipa la alta de o perforatie.
Spre orele 2 noaptea s'au întors prietenii si m'au găsit in plină
criză. După câteva minute au adormit. In toiul durerilor sălbatice,
după multe rugăciuni, cu restul fortelor rămase am invocat numele
lui Isus. In aceeasi clipă durerile au dispărut. Nu intelegeam
nimic din ce se petrecea cu mine. Dat jos din pat, in întuneric, mă
plimbam linistit prin atelier, apoi spre pomul de Crăciun. Gazdele
dormeau deabinelea. O bucurie necunoscută îmi invada corp si
suflet. A doua zi, Crăciunul, mă duceam să fac urările lui Brâncusi
si să-i multurnesc pentru toată bunătatea si îngrîjirile date.
I-am povestit ceva din încercările grele ale noptii trecute.
M'a fixat si mi-a spus să iau loc. După olungă pauză, în româneste:
- Trebue să muncesti mult, mult de tot. Să arăti,
tie in primui rând, si numai după aceea altora, ca in tine e ceva,
că ai ceva de spus. Suferă, suferă in tăcere, nu încerca să te
explici celorlalti. Încearcă sa trăiesti in liniste chiar si cele
mai mari nedreptăti ce ti se fac. Să suferi, să suferi, numai
suferinta iti va da fortă!...
După câteva clipe, termina cu aceste cuvinte pe care
nu le pot uita:
- Iubeste pe Dumnezeu, să iubesti mult pe Dumnezeu. Tu
trebuie să-L iubesti cu această credintă că dacă cineva vreodată
îti întinde o bucată de pâine otrăvită, in clipa in care o
primesti ea e purificată de Dumnezeu si tu ai să mănânci pâine
adevărată si bună.
Eu îl priveam cu ochii in lacrimi. Mi-a intins mâna
lui mică si tăbăcită dc acizi si de munca grea a unei întregi
vieti. A doua zi plecam spre Roma.
A
TREIA VIZITĂ.
In Mai 1952 am fost la Barcelona cu ocazia Congresului Euharistic
International. După ce am vizitat Madridul si Toledo, trecând prin
Lourdes m'am îndreptat spre Paris. Aici, in marea expozitie
retrospectivă a lui Rouault l-am întâlnit pe secretarul general
al Bienalei din Venetia, profesorul Rodolfo Pallucchini. Acesta îmi
spunea că nu primise niciodată vreun răspuns la repetatele si
insistentele invitatii trimise lui Brâncusi pentru a-i organiza o
mare expozitie retrospectivă la Venetia: «Încearcă si d-ta să-l
convingi.» Aflasem că in ultimii ani maestrul nostru refuzase
multe invitatii, chiar si pe a marelui seducător al artistilor de
toate vârstele, Mr. Sandberg, directorul muzeului municipal din
Amsterdam.
Într'o seară, când părea mai bine dispus, Brâncusi
continua amintirile tineretii. Profitand de atmosferă, prind putin
curaj si-i transmit invitatia venetianului... Cine m'a pus?...
- Qu'est-ce-que vous voulez, monsieur?... Allez-y, ne
m'en parlez de ça!...
Si s'a retras imediat, furios. Vreo două zile n'a mai
iesit din atelier. Într'o seară, apare jovial si începe:
- Capo, capo!... Capooo!... Si râdea de data asta si
din umeri. Se stie că in Italia, de indată ce ai trecut granita,
unul din primele cuvinte ce auzi printre macazuri sau pe peron este:
capo! Seful de gară se numeste capostazione. Dar titlul de capo se
dă nu numai sefilor de întreprinderi sau birou, ci uneori
italienii îl dau si inferiorilor in grad, iar câteodată, ca să
se distreze si mai mult, chiar cersetorilor ce de ani de zile răman
credinciosi locului «profesional ». Si, ca să ne întoarcem la Brâncusi:
după ce a repetat de mai multe ori capo, capo, fără sa intelegem
ceva, ne-a povestit cum prin 1912, după ce a vizitat Italia, in
gara Rapallo vroia să-si cumpere biletul de tren pentru Franta. Dă
o monedă de 10 lire casierului si i se dă restul numai pentru
cinci lire. Nu vorbea italieneste, dar o discutie s'a înflăcărat
repede in fata ghiseului si casierul strigă: Capo, capo... Apare
politia gării, în confuzia creată intervine un avocat care
vorbeste frantuzeste si după mai multe discutii linisteste
incidental, după ce tânărul Brâncusi îi spusese că mai bine se
prăbuseste orasul decât sa plece cu impresia asta oribilă. In
fond, ce se petrecuse in Italia putea să se întâmple oriunde, -
dar el a fost întotdeauna neînduplecat in hotărîri: de atunci
n'a mai intrat in Italia, si nici n'a vrut si expună acolo.
A
PATRA VIZITĂ.
În Mai 1954 primeam o medalie a orasului Paris din partea unei
Societăti artistice. Era cea mai bună ocazie să revăd Franta si
maestrul. L-am rugat pe Brâncusi si mă lase mai mult în atelierul
lui. M'a lasat vreo două ceasuri. La sfârsit apare si mă întreabă:
- Ei, ai mai văzut ceva?
Nu stiam ce să-i răspund si m'am pomenit vorbindu-i
asa: «Cred ca-mi va fi greu, maestre, ca de azi încolo să pot
privi sculpturi cu nasuri, cu urechi, mâini si picioare». Era
evident că vorbele mele îl multumiseră. Dar, pe când ne îndreptam
spre iesire, un drăcusor era gata întreg în spatele meu: în loc
să ies, lungesc vorba, spunându-i că încercasem să mă apropii
mai mult de paritatea operelor sale, dar că mi-a fost greu în cele
câteva schite făcute ...
- Quoi, tu as fait des croquis? fais-moi voir!
S'a uitat tulburat la ele si apoi a inceput sa rupa
paginile carnetului foaie după foaie cu o furie nemaivazuta,
aruncandu-le bucatele in lada cu gunoi. Din fericire am rămas calm,
părându-mi rău că fără să vreau îl suparasem. Dupa operatia
asta rapida mi-a surîs:
- Voilŕ, voilŕ tes dessins!...
Cred ca, de calmul men, dracul a plesnit si el peste
bucătile de hârtie din gunoi. Despre întâmplarea asta, n'am mai
vorbit niciodată; dar am înteles cât de gelos era Brâncusi de
lucrările lui, si că n'ar fi permis nimănui să-i reproducă -
nici chiar în fotografie - operele. Venind să-l salut, l-am găsit
in fata atelicrului. Curăta curtea, gata sa dea foc frunzelor strânse'n
căpită în fata lui Impasse Ronsin no 11. Aceasta este ultima
imagine a maestrului.
ÎN
TARĂ
Constantin Brâncusi s'a născut la 21 Februarie 1876,
in satul Hobita Pestisani, lângă Târgu Jiu. La cinci ani iesia cu
oile la păscut si-si petrecea vremea cu un briceag in mână, încrustând
bucătele de lemn. Într'o bună zi, la opt ani, dispare de acasă.
Maică-sa, după zile întregi de alergături, îl descoperă într'o
boiangerie din Târgu-Tiu, mânjit de culori. Adus acasă, reia
scoala, dar singura lui bucurie o găsea tot pe coclauri, lângă oi,
cu briceagul in mână, la soarele si răcoarea Carpatilor transilvăneni,
«acolo unde iarba creste dulce ca mătasea.» Asta insemna pentru
Brâncusi pământul lui natal, cum avea să-l descrie mai târziu
prietenului Valentin Hugo, la Paris. A continuat să încrusteze
lemnisoare, cu o îndemânare uimitoare, până la vârsta de 11 ani,
când dispare din nou de acasă, iar de data asta pentru totdeauna,
chemat de un destin căruia nu-i putea rezista. Timp de câtiva ani,
a lucrat într'un han la Craiova: făcea de toate: spăla, servea
lumea la tejghea, curăta, pregătea bucătăria. În această vreme,
pe la vreo paisprezece ani, reuseste să câstige un rămăsag,
construind o vioară din scândurelele unei lăzi de portocale,
fierte in sacâz topit. Într'o seară, când hanul era aproape plin,
îsi arată isprava, si toti cercau să se încerce vioara, însă
nimeni nu se pricepea. A fost căutat si adus la repezeală un tigan,
care se uita cam lung si chiorâs la instrument, fiindu-i frică să
nu-si bată lumea joc de el. Tiganul, după mai multe ezitări, pune
in sfârsit vioara curioasă sub bărbie si trage. Mergea strună!
În entuziasmul tuturor, un om de mare mimă, un oarecare Greceanu,
fiind de fată, presimte ingeniozitatea tânărului, si se face
luntre si punte ca să-i obtină o bursă la scoala de arte si
meserii din Craiova. După câtiva ani, Brâncusi termină scoala cu
primul premiu si trece la Bucuresti, unde se înscrie la scoala de
arte si meserii. Câstigă, si aici bursa, diplomându-se in 1902 cu
o lucrare ce avea să-l impună ca pe unul din cei mai buni
sculptori români.
SPRE
OCCIDENT
La Bucuresti i se deschid frumoase perspective de lucru
si succes. Brâncusi se ferea însă de succese usoare, urmându-si
vocea destinului. In acelasi an 1902, sărac, o ia pe jos spre
Occident. Se opreste pentru câteva zile la Viena, apoi se îndreaptă
spre Munchen; de aici trece în Elvetia, la Basel, unde se îmbolnăveste
de tifos. Este îngrijit de niste surori de caritate, cărora le lasă
un crucifix în pământ ars, din nefericire dispărut. Continuă,
tot pe jos, spre Paris, unde ajunge în 1904 si hotărăste si se
oprească acolo pentru toată viata. Se
înscrie la Academia de Arte Frumoase, unde studiază cu sculptorul
Mercier. Ca să poată studia, spală vasele într'un restaurant de
lângă gara Montparnasse, si cu ocazia asta face portretul
patronului restaurantului, Chartier. Lucrarea, prezentată la
Salonul Oficial, este expusă în rotonda centrala. Sculptorul Rodin
doreste sa cunoască personal pe tânărul artist român si îl
cheama sa lucreze în atelierul său. Brâncusi era măgulit, dar,
ascultator vocii secrete a propriului destin raspunde lui Rodin cu
cuvintele ramase celebre: «Nimic nu creste sub copacii uriasi ».
Presa Parisului semnaleaza succesul tânărului sculptor. Brâncusi,
însă, in loc să profite de lauri, se retrage într'un atelier mic
din Montparnasse si dispare complet din circulatie. Munceste mereu
in singurătate si sărăcie. Trece printr'o grea criză sufletească,
in care, se pare, era dominat de cuvintele lui Descartes: «Ca să
ajungi la adevăr, e nevoie ca odată in viată să te desparti de
toate învătăturile avute si să reconstruiesti dela capăt si din
temelii întregul sistem al propriilor cunostinte». În 1907, într'un
acces de revoltă, tânărul artist distruge aproape toate operele
sale influentate de Rodin, orientându-si spiritul si toate fortele
spre o nouă viziune a sculpturii. Prietenul său Paleologu descrie
foarte bine singurătatea lui, ostilă oricărui succes pripit, cu
însesi cuvintele auzite din gura lui Brâncusi: «Trebuie să te
smulgi mediului, lasitătii prieteniilor, servitutii obiceiurilor,
opiului ideilor si simtirilor, în care ti-ai făcut culcus cald; să
fugi, si evadezi în altă lume, în necunoscut, în nevăzut, în
nepipăit, în incert».
În solitudinea lui, încălzită de prietenia lui
Modigliani si Henri Satie, timp de paisprezece ani, din 1907 până
în 1920, Brâncusi nu face nici o expozitie personală la Paris, si
creiază in ordine aproape cronologică următoarele opere: «Muza
adormită», «Cap de copil», «Orgoliul», «Rugăciunea », «Sărutul»,
«Măiastra», «Cariatidele», «Prometeu», «Fântâna lui Narcis»,
«Primul pas», «Domnisoara Pogany», «Trei pinguini», «Fiul
risipitor», «Noul născut», «Principesa X».
SCANDAL
LA PARIS
În anul 1920, artistul prezintă la Salonul
Independentilor «Principesa X», de data asta convins că are de
spus un cuvânt nou. Marele Matisse vizitează expozitia, si, după
ce criticase ironic alte lucrări, se opreste un moment in fata
operei lui Brâncusi si o consideră pornografică. Exclamatia trece
din gură in gură, stârneste un scandal, care, ajuns in presă,
nelinisteste pe directorul Salonului. Intervine politia, si opera e
scoasă din Salon, ca fiind obscena. Ajungând scandalul la urechile
lui Brâncusi, acesta, fără a da vreo explicatie cuiva, fără a
face un proces, cum îl sfătuiau Derain si altii, se închide in
durerea lui si hotărăste să nu mai expună niciodată la Paris.
Doamna Gibson imi povestea in 1960, in California, adevărul, care i-a
fost revelat de însusi Brâncusi cu privire la modul in care s'a născut
această operă. Această principesă misterioasă a existat într'adevăr,
si maestrul o vizita uneori, fermecat, dar si intimidat de
frumusetea ei. În apartamentul ei somptuos, peretii erau aproape
complet acoperiti de oglinzi, până ce si in sufragerie vedeai
oglinzi, si-i placea, in timpul mesei, din când in când să arunce
câte-o privire spre ele. Din prima schită a lui Brâncusi se vede
bine aeeastă atitudine de a se privi într'o oglindă. Acest desemn
trasează in putine linii opera in devenire, trecută dintr'o
variantă într'alta, spre o sinteză progresivă de sublimare, prin
eliminarea tuturor elementelor, care deranjau o forma perfecta. După
acest scandal, mai izolat ca oricând, artistul nostru lucrează in
plină maturitate la operele sale capitale. Între anii 1920 si 1925
apar una după alta: «Coloana fâră sfârsit», «Regele regilor»,
«Himera», «Adam si Eva», o altă variantă a «Domnisoarei
Pogany», «Tors de adolescent », «Pestele» , «Cocosul », «Pasărea
galbenă», «Pasărea de aur», «Pasărea in spatiu», «Negresa
blondă» si altele. Acestia sunt anii când noul său atelier din
Impasse Ronsin 11 începe să fie vizitat de iubitorii de artă si
faima lui trece oceanul, spre Statele Unite ale Americii si spre
America Latină. În 1926 este invitat să expună la Galeria
Brummer din New York.
ARTĂ
SI VAMĂ
Când lucrările sosesc la New York, isbucneste un alt
scandal. Ofiterul dela vamă nu vrea să considere opere de artă
sculpturile, si le retine ca pe un pretext de contrabandă cu metal
in Statele Unite. Vamesul, uitându-se cu coada ochiului la una din
lucrări si aflând dela Brâncusi că era vorba de «Pasărea in
spatiu», exclamă: «Da' ce fel de pasăre o mai fi si asta? Dacă
ar pune-o cineva într'un copac, nici un vânător n'ar trage in ea!».
In fata unei asemenea observatii, sculptorul nostru renuntă si dea
vreo explicatie si vamesul îi impune o taxa enormă. Începe in
felul acesta între Brâncusi si serviciul american al vămii din
New York un mare proces, câstigat, după doi ani, de artist care
era apărat de câtiva avocati de seamă, încurajati de simpatia
multor amatori de arta, europeni si americani. Între acestia,
faimosul Arensberg, care-i va deveni cel mai important colectionar.
In 1926, Arensberg prezintă lucrările cumpărate dela Brâncusi la
Art Club din Chicago, unde are loc o expozitie de mare succes.
O altă expozitie va avea loc tot la Galeria Brummer, in iarna
1933-34, când aproape toate lucrările au rărnas in Statele Unite,
împărtite între muzee si colectionari.
Reîntors la Paris, Brâncusi a fost invitat in Rornânia,
de către Ministrul Tătărăscu, unde, pe pământul natal, la Târgu-Jiu,
trebuia să se ridice «Coloana fără sfârsit», in otel. Tot
acolo, a construit «Poarta sărutului» la intrarea in parcul
public. În parc, o mare masă rotundă de piatră, cu scaunele
formate din două emisfere suprapuse; masa îi plăcea s'o nurnească
si «Masa zeilor». A fost invitat in India de un maharajah ca să
facă proectul unui «templu al meditatiei», care nu s'a realizat
din diferite motive. Din nou la Paris, rămâne absorbit de ultimele
lucrări, între altele «Broasca» si «Minunea».
O
NOUĂ SCULPTURĂ
În lumea artelor in Furopa, dar in special in Statele
Llnite ale Americii, Brâncusi e considerat ca cel mai mare sculptor
al timpului. Ajunge să amintim ca prima sală dedicată sculpturii
contemporane in Muzeul de Artă Modernă dela Paris e ocupată de o
singură operă: «Cocosul» lui Brâncusi. La
New York, in Muzeul Guggenheim, prima opera ce se vede la intrare
este «Miracolul». Sala de onoare a Muzeului de Artă Modernă dela
New York e rezervată tot artistului nostru, prezent cu sapte lucrări,
printre care: «Pestele», «Pasărea in spatiu», «Pasărea măiastră»,
«Negresa blondă », si un fragment in lemn din «Coloana fără sfârsit».
Iar in Muzeul de Artă dela Filadelfia, într'o sală imensă,
colectia Arensberg adună vreo douăzeci de lucrări din perioada de
aur a Maestrului: «Domnisoara Pogany», «Principesa X», «Pruncul»,
«Pasărea Măiastră», «Prometeu», «Sărutul», «Fiul
risipitor», «Pasărea în spatiu», «Vrăjitoarea», «Pinguinii»
, etc. La Venetia, tot Brâncusi apare cel dintâi în fata
vizitatorilor Galeriei Peggy Guggenheim cu «Pasărea in spatiu» si
«Pasărea măiastră».
Opera lui Brâncusi se îndreaptă spre omul spiritual,
meditativ; spre acel om care, asaltat de orice fel de materialisme,
încearcă astăzi să supravietuiască in Europa noastră îmbătrânită.
Profesorul si criticul italian Carlo Giulio Argan a sintetizat bine
pozitia artistului: «Brâncusi este ultimul mare artist al evului
mediu sau primul artist al unui nou ev, ce se anuntă ». Cercetătorul
de arta Michel Seuphor, in cartea lui «Sculptura acestui secol»,
punând accentul pe Brâncusi, pe care-l consideră cap de scoală,
asa începe capitolul rezervat lui: «Un om a făcut o mare călătorie,
cu atât mai mare cu cât in bună parte o făcuse pe jos, ca să
descopere Parisul, dar a fost Parisul, care prin el descoperea noua
sculptură». Arta lui Brâncusi nu are nicio corespondentă cu asa
zisa artă abstractă, pcntru că poartă figuratia pc culmile
conceptului, ale simbolului, ale sublimului, poate in acelasi fel
cum - pe un alt plan - o ducea in pictură Paul Klee. Tot pe plan
spiritual, Paul Klee, acest alt solitar, ne-a lăsat această
splendidă mărturisire, demnă de un mare artist: «Eu sunt
insesizabil în imanentă, pentrucă stau tot atât de bine fie cu
cei morti fie cu cei ce încă nu s'au născut. Poate ceva mai
aproape de inima universului, dar încă destul de departe...!». Brâncusi
spunea: «Când nu mai suntem copii, am si murit!». Iar altădată:
«Când imi priviti opera, nu căutati formule obscure sau mistere.
Eu vă dau o bucurie curată. Priviti operele până ce le veti
vedea. Cei mai aproape de Dumnezeu, le-au văzut».
EUGEN
DRĂGUTESCU
Revista
Scriitorilor Români, Anul I, Nr. 1, Munchen 1962