Există două mari momente în viata grupului politic,
în care prezenta si interventia
sefului sunt decisive:
1.
Momentul de actualizare al grupului, când se trece dela forma staticâ la forma
dinamică. Intregul orga nism intră in actiune pentru realizarea unui scop
comun, unei finalităti.
Această trecere nu poate avea loc făra prezenta vie si clarvăzătoare a
sefului. Numai el poate da ordinul care să puna in miscare masele populare sau cel putin masele
încadrate. Punct central al energiilor realizatoare, liderul
si seful, elimină inhibitiile mentale ale membrilor. Sub înrâurirea deciziilor sale
(rezultat al încrederii nelimitate ce i se acordă) actualizarea grupului devine
realitate. Datorită prezentei lui, indivizii se angajează într'o lupta oricât de grea sau de aleatorie ar
părea.
2.
Momentul de reprezentare al grupului în mediul social si politic. Nimeni nu
stă de vorbă cu o "grupare" fără sef. Nimeni nu ia în
consideratie, si cu atât mai putin poate stima, actiunile unei "grupări"
fără sef.
Deci seful e elementul de legătură cu lumea
exterioară. El reprezintă garantia de seriozitate
si de realitate politică a organizatiei. Natural, să fim bine întelesi, e vor ba de existenta unui
sef legitim, iar nu de aceia a oricărui ambitios ce-si creiază o mică gască in marginea
si în detrimentul vreunei organizatii reale.
Reprezentarea e un act de maturitate. E un fel de recunoastere a
capacitătii politice a grupului. Moment suprem, in care gruparea intră în raporturi oficiale cu lumea
politică si socială în care a luat nastere, cu care va colabora sau pe care o va combate
(1).
Putem deci afirma că valoarea unui act comun depinde
în cea mai mare măsură de capacitatea intrinsecă a
sefului suprem, care reuneste vointele individuale ale grupului, le
complectează sau le adapteazâ circumstantelor, pentru a le proiecta sub forma unei singure vointe si
gândiri. Deasemenea, tot de capacitatea si prestigiul lui personal depinde
în bună parte prestigiul câstigat de organizatie in mijlocul celorlalte grupuri sociale sau
politice. Deoarece, cum spune Th. GEIGER:
"... liderul conduce, nu membrii izolati ai grupului, ci grupul în sine. Ceeace liderul propune ca
formulă inteligibilă din partea vointei grupale afective, nu e produsul sau fuziunea vointei rationale a
indivizilor. Deasemenea nu este vointa sa individuală, ci e maniera lui de a
in terpreta propria vointă comunitară."
(2).
Natural că el interpretează o ideie deja asimilată de grup si verificată în ansamblul
organizatiei. Tot ce spune reprezintă deja vointa grupului care-l va urma
fără sovăire. Dar cum o va spune pentru a fi acceptată si de
ceilalti, constitue partea personală, si in acelas timp esentială, a
conducătorului suprem.
Deaceea, sef nu poate fi oricine. Faptul de a fi cel mai vechi sau cel mai
bătrân, cel mai activ sau cel mai inteligent într'o organizatie, nu
îndreptăteste pe nimeni să revendice postul eminent. În acest caz al
conducerii, principiile clasice "de drept" si "de fapt" sunt total in versate
în realitate. Un lider nu poate fi considerat "de drept" fără
să se fi arătat lider "în fapt". Un
sef devin legitim, recunoscut si acceptat, numai dacă posedă calitătile cerute de
functie. Iar aceste calităti corespund unei scări de valori specifice
fiecărei grupâri.
În plus, într'o organizatie ca cea legionară,
supusă atâtor pericole, interziceri, desfiintări, prigoane, etc.,
si acum exil, există si un al treilea moment:
3.
Momentul de rezistentă si actiune clandestină. Moment extrem de important si
dificil, în care atât conducătorul cât
si ceilalti membri ai organizatiei, îsi verifică potentele spirituale. Actiunea grupului devine aleatorie
si în acelas timp periculoasă, deoarece grupul poate fi declarat subversiv si pus
în afară de lege.
E momentul crucial al oricărei organizatii de caracter
revolutionar. Toate patimile
si ambitiile de mărire se deslăntuiesc, încurajate de starea de incertitudine, de lipsa aparentă de
coeziune, de dificultatea în care se găseste seful de a-si impune autoritatea. În aceste momente de grea cumpănă se produce limpezirea cadrelor : retrageri
spectaculare, rupturi, devieri de conduită politică, dizidente, etc.
Multi pun vina acestor transformări în sarcina
conducătorului, care n'ar fi capabil să-si mentină autoritatea
si să-si impună vointa. Eroare capitală, în ceeace priveste Miscarea
Legionară. Conducătorul, în Miscare, nu-i un acumulator de vointă brută
si de autoritate tiranică. Vointa lui este o vointă ordonată, dirijată
în afară, concentrată în lupta de organizare, de conducere a actiunei comune.
Iar autoritatea lui asupra membrilor răspânditi în orice loc, sau grupati
lângă el, este rezultatul unei discipline voluntare, unei discipline constiente a membrilor
însisi. F iecare membru acceptă autoritatea supremă a
sefului deoarece acesta reprezintă unitatea de vedere si de simtire a întregei
comunităti.
In aceste momente de sbucium, de desbinare, de
neîncredere, de dusmănii si pericole, singura realitate ce poate
fortifica spiritele, infiltra speranta în suflete si realiza un punct material de
sprijin, este SEFUL.
In închisoare sau ascuns, dând ordine sau abtinându-se dela orice manifestare
vizibilă, el reprezintă organizatia. Către el trebue să se îndrepte toate gândurile
membrilor.
În el vor găsi adevărul de care au nevoie pentru a combate
indoiala si nesiguranta. Prin el,
si numai prin el, vor fi la curent cu evolutia Miscării si vor sti cum să reactioneze
în fata evenimentelor, în conformitate cu vederile
si linia fundamentală a acesteia.
În momentele de criză, seful reprezintă elementul de
bază al organizatiei materiale, simbolul unitătii.
Faust
Brădescu
Fragment
din vol. "Conducere si Disciplină, Col. Dacia, Rio de Janeiro, 1966
(1)
-Vezi Th. Geiger: Tipologia do
lider, p. 27 si urm.
(2)
-Th. Geiger: Tipologia do
lider, p. 33. Sao Paulo. E. Rev. Sociologia, 1942. trad. de Antonio D'Avila.