Revista
"GÂNDIREA", Anul XIV, Nr. 1, Ianuarie 1935
de
Lucian BLAGA
Câtă
vreme însusirile sufletesti si spirituale ale unui popor nu răsbat în creatii,
în vizibile atitudini, sau reactiuni, fie anonime, fie personale, ele n'au
decât caracterul larvar al unor latente, care nici nu pot fi abordate. Vom
admite în principiu că particularitătile, mai mult sau mai putin aseunse,
ale unui anume spirit ethic, le stabilim în chipul cel mai firesc, orientându-ne
după creatiile cari apartin prin originalitatea lor singulară esclusiv spiritului
ethic luat în studiu. Dar resorturile intime ale unui spirit ethic le mai
putem scoate la lumină si prin analiza creatiilor cari nu-i apartin cu exclusivitate
sau nu în întregime - prin analiza creatiilor derivând dintr'un proces diformant
sau amplificator de asimilare a unui continut sau motiv spiritual de vastă
circulatie. Fenomenul asimilării devine însă din cale afară interesant si
concludent mai ales când tema sau motivul, căzute jertfă asimilării, s'au
prezentat spiritului ethic cu prestigiul intangibilitătii, cu aureola magică
a lucrului tabu, adică a unui lucru supus în prealabil unui regim special
de protectie. Când în ciuda intangibilitătii de natură sacrală si în pofida
sanctiunilor, ce le implică orice schimbare a motivului spiritual, impus unei
constiinte etnice ca ceva autoritativ si canonic, spiritul ethic procedează
totusi la modificarea, reducerea sau amplificarea motivului, avem de a face
desigur cu un proces de asimilare mult mai revelator decât sunt asimilările
curente, de fiecare zi. In adevăr, când un motiv spiritual, înconjurat de
un halo magic, si astfel dinainte apărat de orice alterare usuratică, e totusi
supus modificării prin puterile creatoare ale substantei etnice, trebuie să
presupunem că in asemenea alterări, care frizează sacrileglul, se manifestă
insusiri creatoare irezistibile ale substantei etnice. Atingem aici cu degetul
un fapt, care desi un simplu fapt, dobândeste o neasteptată semnificalie metodologică.
Asimilarea si modificarea unei teme predestinate intangibilitătii, sunt pentru
cercetători neapărat mai bogate in sugestii cu privire la firea autentică
a unui spirit ethic decât asimilarea si modificarea unor motive cari nu opun
nicio rezistentă schimbării sau cari prin natura lor invită chiar la exercitii
de variere. Cercetătorii cari se interesează de diversitatea substantelor
etnice, ne-au rămas încă datori un pasionant studiu despre modul cum au fost
si sunt asimilate cultura biblică sau diferite motive dogmatice la feluritele
popoare europene.
Literatura noastră populară cuprinde un imens material încă deloc studiat
sub acest aspect. Nici aici nu suntem încă iesiti din fazele începutului. In
credinta că ne găsim in situatia de a da unele sugestii, vom alege din
nenumăratele exemple de modificare a unor teme sacrale, ce ne stau la
dispozitie,
vreo două - trei, după părerea noastră foarte lămuritoare. Exemplele sunt
culese la întâmplare.
Iată o
legendă, care circulă in diferite variante in diferite regiuni ale
tării noastre. Cica la inceput, când a făcut D-zeu cerul si pământul, s'a
brodit de a făcut pământul mai mare decât cerul si nu incăpea pământul
sub cortul cerului. Si marginile pământului stând afară de cortul cerului,
nu mai vedea nici soarele, nici picătură de ploaie sau fulg de zăpadă. Ce
să facă D-zeu ca să dreagă lucrurile? Să ceară un sfat la ariciu ? Chiamă
pe albină si o trimite la ariciu. Albina se duce si-i spune : „Uite, nene
ariciu - cum o fi zis ea acolo - m'a trimis D-zeu să te întreb: cum ar putea
să bage tot pământul sub cer ?" - „Si tocmai la mine te-a trimis,
la un ghemuit ca mine ? Da ce stiu eu, zice ariciul cu supărare. Du-te, de-i
spune că nu ma pricep eu la asta !" - Albina pleacă, dar in loc să iasă
pe usă, se asează pe clanta usii, iar ariciul, crezând că a rămas singur,
începe a dondăni: Hm, el, Dumnezeu, dupăce si-a bătut joc de mine si m'a
făcut asa de ghemuit si de urît, acum ar pofti să-l învăt cum să micsoreze
pământul. De ce nu mi-a dat putere multă să strâng pământul în labe,
până s'o increti, să se facă munti si văi, să vezi atunci cum încape".
Sbrr ! atunci si hotoaica de albină de pe clanta usii si fuga cu vestea la D-zeu"...
(Tudor Pamfile, Povestea lumii de demult. Socec. Buc. 1913, pag. 25-26). Astfel
făcu D-zeu muntii si văile. Legenda despre ariciu ca animal al iscusintei
circulă in cele mai surprinzătoare variante, din Bucovina până in Muntenia.
Putem desghioca vreun sens mai adânc, ascuns sub învelisul pitoresc al aeestei
legende ? Nimic mai simplu. Termenii legendei implică o seama de întelesuri.
Ni se spune înainte de orice ca lucrurile lumii nu au fost făcute toate prin
actul creator initial. Ca întâiu rezultat al genezei se semnalizează o mare
disarmonie între cer si pământ, care a trebuit să fie inlăturată printr'un
act epigenetic. Unele fapte (muntii si văile) sunt creatiuni de circumstantă,
de impas, si oarecum simple mijloace de a înlătura un neajuns primar, prea
târziu remarcat in constructia lumii. Cosmogonia biblică e chiar si numai prin
aceste câteva detalii considerabil depăsită si modificată. Din legendă se
mai desprinde sensul reconfortant pentru slăbiciunea omenească, că nici D-zeu
n'a izbutit din capul locului si cu un singur act să făurească o operă de
desăvărsită armonie; dimpotrivă, alcătuirea suferea de o meteahnă deosebit
de penibilă. Dar legenda mai cuprinde si un alt sens latent, mult mai grav, si
care contrazice temeinic tema sacrală : D-zeu n'a fost in stare singur să
îndrepte ceea ce ratase. A avut - zice-se - nevoie de un „sfetnic cosmogonic".
Că acest sfetnic cosmogonic s'a nimerit să aibă o înfătisare atât de
insignifiantă, nu trebue să ne tulbure. Sfântul Duh s'a mai întrupat el si
in alte făpturi insignifiante. Legenda adânceste deci in chip cu totul neasteptat
perspectiva metafizică a genezei biblice prin aceea ca imaginează ca prim
rezultat al genezei o imensă discrepantă cosmică, a cărei imposibilă
prezentă cerea neapărat si de urgentă un al doilea act, de desăvârsire.
Paralel cu această adâncire a perspectivei, constatăm in termenii latenti ai
legendei o neasteptată umanizare a Creatorului, care nu mai e privit ca
atotstiutor.
Un alt exemplu de variatiune pe o temă
sacrală. Acum câtiva ani Nichifor Crainic, într'un prea frumos esseu publicat in „Gândirea", atrăgea
întâia oară atentia asupra unui fapt folcloric nu îndeajuns studiat. In
colinde, acele uneori atât de impresionante texte ale unei liturgici laice cu
nu stiu ce cadente si aer de ritual păgân, se spune că grâul ar fi făcut
din trupul lui Christos iar vinul din sângele lui Christos. Despre această
credintă populară, care si-a găsit răsunetul in versuri de colind, am dori
să spunem si noi câteva cuvinte. Răsfoind istoria cultelor si feluritele
mitologii, atentia ne-a fost tinută pe loc de niste interesante analogii ale
credintei populare românesti. Similitudinile sunt cu adevărat ispititoare, si-ti
trebue mult cumpăt să nu sări in combinatiuni pripite, de soiul acelora ce
sunt atât de dragi filologilor in vesnică si pătimasă goană după "influiente".
In mitul lul Mitras e jertfit un taur, din trupul căruia derivă lucrurile
vizibile : grâul din coarnele taurului, vinul din sângele
taurului, etc. Cititorul poate să
tragă singur firele de păinjenis ale analogiei între mitul lui Mitras si credinta
populară. Pentru
distractie îi mai oferim un exemplu de comparatie. Unul din miturile cosmogonice indice presupune existenta la inceputul
începuturilor a unui om, Purusa, din ale cărui membre si părti trupesti s'a
făcut lumea cu tot ce se vede. Evident, tema sacrală, cu care vom aduce in
firească legătură credinta populară românească despre originea grâului si
a vinului, este aceea cuprinsă in taina eucaristică. Abaterea dela temă
consistă in împrejurarea că credinta populară inversează, ca să zicem asa, raportul definit in formula
eucaristică. Termenii formulei sacramentale
crestine îndură in credinta populară o ciudată dislocare. După credinta
populară - nu un oarecare grâu se preface în trupul lui Christos, ci tot
grâul, element al pâinei noastre de toate zilele, e făcut din trupul lui
Christos. Misterul sacramental e prefăcut într'un fel de mit naturalist. Avem
sub ochi un gen de cosmogonie în miniatură, fragmentar realizată ca un
comentar în jurul hranei umane. Abaterea dela modelul sacral odată stabilită,
suntem îndrumati spre consideratii comparative cu mitul
mitraitic. Asemănarea e ispititoare până în amănunte, dar si
deosebirea e lesne de cuprins: cosmogonia mitraitică are semnificatlia unui
mit integral al naturii, mitul popular echivalează cu o cosmogonie trunchiată.
Analogia dintre credinta populară românească si mitul Indian al lui Purusa e
destul de vădită. Dacă gândirea populară nu s'ar fi stăvilit singură la
jumătatea drumului si ar fi rămas cu consecventă in exercitiul virtutilor
sale, cosmogonia la care ar fi ajuns, ar fi culminat poate in afirmatia ca
lumea e zămislită din trupul lui Isus Christos. (Inexactitudinile de
cronologie nu supără imaginatia populară. Intr'o poezie din Maramures am
găsit pe Isus Christos localizat în preajma genezei:
O făcut Domnul Christos
Pe Adam foarte
frumos.
(T.
Papahagi, Graiul si folclorul Maramuresului, pag. 74, ed. Cultura Nat.
1925).
Oamenii de
catedră, închinati prin profesiune faptelor ca atare, se
vor impresiona poate de analogii, cum sunt cele citate, intr'atât că le-ar
lămuri poate
prea bucuros cu "influiente".
Credinta populară românească despre originea grâului si vinului ar
dobândi astfel greutatea unei rămăsite arheologice a cultului mitraitic,
despre care se stie indeajuns cat de răspăndit a fost in părtile noastre.
Din parte-ne ne declarăm mai putin dispusi să urmăm aceste sugestii
lăturalnice si piezise ale analogiilor. Oricât cultul mitraitic ar fi
înrâurit cultul bisericelor crestine (fapt istoric de necontestat), nu
înclinăm deloc spre ipoteza unei influente mitraitice asupra credintei
populare românesti despre originea grâului si a vinului. Dar asemănarea
dintre mitul mitraitic si cel popular românesc nu pierde din interes nici dacă
înlăturăm din capul locului posibilitatea continuitătii lor prin înrâurire.
Asemănarea nu e neapărat o dovadă de contaminare. Ea se poate explica si pe
altă cale, ea poate fi de natură accidentală, cum adesea se intâmplă mai
ales pe tărâmul gândirii mitice. Din moment ce există o anume mentalitate
creatoare de mituri, mai ales la popoarele nemolipsite încă de maladia
rationalizării, identitatea obiectului e chemată să prilejuiască mituri
asemănătoare, oricât de distantate ar fi istoriceste sau geograficeste
regiunile în cari apar aceste mituri. Dacă s'ar analiza o leacă articulatia
secretă si modul de a proceda ale gândirii mitice, s'ar vedea că analogia
adesea tulburătoare dintre miturile apartinătoare unor tinuturi sau timpuri,
izolate prin mari intervale, nu e decât un fapt prea firesc, adică un fenomen
primar, care nu cerseste altă explicatie. Avem suficiente motive să bănuim
că aeesta e si cazul asemănării dintre credinta populară in discutsie si
mitul mitraitic sau mitul Indian. Dincolo de aceste consideratii si un pic in
altă ordine de idei, existenta, unei asemenea credinte populare, care
inversează raportul dintre termenii unei teme sacrale constitue o dovadă grăitoare despre prezenta încă deosebit de vie in
spiritul poporului nostru a factorului pe care-l numim: gândire mitică. Nu e
desigur pentru nimenea o noutate sa afle ca doctrina bisericii crestine a
acceptat in alcătuirea ei, prin mascare, sau modificare, o multime de elemente
păgâne. Procesul de cristianizare a păgânismului a durat multe veacuri. In
credinta populară, asupra căreia ne-am oprit, surprindem insă un fapt ce face
parte dintr'un proces cu miscarea tocmai întoarsă: e aci vorba despre o
păgânizare a unei teme crestine.
Un alt exemplu de variatiune pe o temă
sacrală. Raiul sl iadul si cu
deosebire judecata din urmă, au aprins cu putere de obsesie permanentă
imaginatia populară. Dogma crestină e precisă: la judecată se prezintă omul.
El e singura fiintă pamanteana, care se bucură de acest tragic privilegiu. Opunem precizării sacrale - următoarele versuri
populare:
Foaie verde grâu
mărunt,
Câte flori sunt pe
pămănt,
Toate merg la
jurămănt;
Numai spicul grâului
Si cu vita vinului
Si cu lemnul Domnului
Sboară 'n naltul
cerului,
Stau în poarta raiului
Si judecă
florile,
Unde
li-s miroasele.
(J.
Corbu, Doina, Bistrita, 1925).
Poezioara de fată e remarcabilă nu
numai ca întruchipare poetică, dar si ca schimbare vastă de orizont a temei
sacrale. Oricât de simbolice ar fi aluziile acestui bocet, viziunea resumată
cu simplitate si energie primară in cele câteva versuri, ni se impune si ca
atare, iar viziunea ca atare cuprinde o escatologie, mult lărgită fată de
aceea a doctrinei crestine. In plenul insondabil al judecătii si sfârsitului
nu joacă rol numai omul, ci oarecum toate fiintele, chiar si regnul vegetal.
Plantele încetează de a mai fi simplu stafaj, si participă la misterul si
la drama imaginată. Această "escatologie a florilor", in care regnul
vegetal e trimis la judecata din urmă, si in care "miresmele"
dobândesc
prestigiul înalt al unor fapte de domeniu moral, cari atrag după sine salvarea
sau osânda, implică un original, profund si exceptional simt metafizic. In
discutiile de multe ori sterile, reluate cu pasiune, in preajma firii poporului
nostru, s'au incumetat unii să afirme, fără controlul necesar, ca poporul
românesc ar suferi de o dureroasă deficientă metafizică. Autorii unor
astfel de propozitii trec cu vederea împrejurarea că simtul metafizic, dacă
există, are ca orice mod popular de trăire, un caracter profund organic, iar
nu intelectual-discursiv, si că acest simt se parte consuma si fără retorică,
discret, in arzătoare, dar stăpânite viziuni. Am ales din
materialul ce stă oricui la dispozitie, un umil exemplu, pierdut fără
strigăt într'o colectie oarecare. Nu credern ca celelalte literaturi populare
europene ne vor putea servi ceva asemănător.
Nu ne-ar fi greu sa înmultim exemplele. Toate aceste variatiuni pe teme
sacrale au o semnificatie, fie de adâncire, fie de lărgire, fie de inversare
a perspectivelor temelor sacrale. O mai atentă studiere a materialului
folcloric, după teme, ar scoate la iveală linia de miscare proprie spiritului
nostru etnic. S'ar vedea degrabă că poporul românesc nu s'a fixat asupra
motivelor sacrale, ci isi merge drumul său interior, înscris in structura ce-l
diferentiază de altele. Cultura biblică si bisericească sunt asimilate in
spirit creator. Surprindem in functia creatoare, pe care cultura biblică si
bisericească o dobândesc cu prisosintă in sufletul poporului nostru, o
particularitate, care apartine, precum bănuim, si celorlalte popoare
balcanice, dar care ne deosebeste de
popoarele apusene, mai ales germanice, si nu mai putin de poporul rusesc. La
popoarele germanice, restrângând consideratiile la sufletul popular, cultura
biblică e învestită mai mult cu o functie disciplinară decât creatoare. La
aceste popoare cultura biblică nu fecundează in sens creator, ci se vrea mai
curând izbândă practică. Cultura biblică devine astfel înainte de orice un
izvor de precepte si imperative. Ea canalizează si disciplinează energiile
sufletului anonim. Poporul nostru asimilează preceptele in chip mai organic si
intr'un fel mai putin constient. - Să mai spunern că din adâncurile
subconstiente ale oricărui suflet omenesc pândeste o anume "ispită
schismatică". Interesant e că in genere românul nu prea face saltul in
schisma spirituală. Ispita aceasta se istoveste in sufletul nostru popular
printr'un proces de sublimare, pe planul imaginatiei legendare si poetice.
Tendinta schismatică, atât de general si profund omeneaseă, cel putin între
gradele de latitudine si longitudine europene, isi găseste la poporul
românesc un ventil in creatii, cari nu depăsesc cadrul unui anume joc al
imaginatiei si cari pot să circule fără nume si fără paternitate. Ispita
schismatică se sublimează in vis liber si in viziuni cari nu obligă, si se
pierde in anonimat; nu se dezvoltă in doctrină si nu ajunge la creatia
sectară, de noi cuiburi de viată religioasă. Ne găsim în fata unei
trăsături psihologice, prin care ne deosebim bunăoară de poporul rusesc si
lucru, cultura biblică si bisericească fecundează sufletul poporului rusesc
in sensul practic al schismei, al eresului, si al sciziunii sectare. Poporul
rusesc aproape ca nici nu poate fi despoiat de această notă sufletească. Se
poate risca paradoxul ca însăsi mscarea "celor fără D-zeu" are in
Rusia ca substrat psihologic „Ispita schismatică religioasă", care a
dus si duce acolo la toate injghebările sectare. Infloreste si la popoarele
apusene sectarismul. Acolo insă sectarismul e un rezultat nu atât al
fecunditătii religioase, ca in Rusia, cat al tendintei prin care am
caracterizat sumar rolul culturii biblice si bisericesti la apuseni. Cultura
biblică se vrea in sufletul popoarelor apusene "realizată", ca
doctrină si stil de viată, si aceasta in forma cea mai "pură". Din
această tendintă spre puritate se nasc aci fără curmare miscările sectare.
In Rusia sectele iau fiintă nu din năzuinta după paradisul pierdut si dorit
al doctrinei pure si originare, cât dintr'o fecunditate religioasă naturală,
de proportii explozive, ca să zicem asa. E adevărat că în ultimele decenii si
poporul românesc a fost invadat de secte, dar toate sunt străine, nu un
produs al pământului. Faptul că invazia a fost cu putintă se datoreste,
credem, în primul rând desinteresului crescând al preotimei fată de nevoile
religioase ale poporului.
Lucian
BLAGA
Vigneta:
Demian