După
cât se pare, afirmatiile cronicarilor acelor vremuri1), sunt exacte atunci
când afirmă că Ungurii au cauzat distrugeri mult mai teribile, decât Normanzii sau
Arabii. Atât la Scandinavi cât
si la Musulmani nu se întâlnesc crime care să poată fi comparate cu acelea de care vorbesc
"Analele Fulda" pentru anul 894: Ungurii ucideau bărbati de orice vârstă
si femei bătrâne, si luau cu ei ca pe niste vite femeile tinere din Saxonia, pentru
a-si satisface cu ele instinctele primitive. La fel au distrus întreaga
Panonie, si acolo a avut loc in anul 906, cunoscutul fapt, al
târîrii după ei a femeilor goale, legate una de alta cu cozile lor de păr. Face impresia unui val de atacuri
deslăntuit de un popor totalmente barbar, care ajuns la o lume necunoscută de el, lăsa frâu liber celor mai josnice
instincte." Rândurile acestea nu sunt scrise de un
"Valah" si nici de un provalah. Ele se găsesc în cartea "La alta edad media", p. 18, de Jan
Dhondt, profesor la Universitatea din Gand
si fost rector al Universitătii din Elisabehville.
In aceste rânduri se vorbeste de faptele "civilizate" săvârsite de Unguri in Europa apuseană
si în Panonia. Nu ni se spune cum s'au comportat in Transilvania. Aceasta desigur pentrucă în Transilvania nu existau cronicari care să consemneze pentru posteritate actele
"civilizate"' comise de ultimii năvălitori asiatici. Poate exista o cât de vagă presupunere că s'au comportat altfel in
Transilvania?
Ar putea totusi cineva să obiecteze că acestea sunt fapte mult prea îndepărtate
si nu se poate imputa unui popor in secolul al XX-lea ce au săvârsit strămosii lui cu o mie de ani
inainte.
Si totusi, in ziarul "Pesti Hirlap" la 15 Aprilie 1932, se
scria: "Dacă noi Ungurii reocupăm tara, nationalitătile vor trebui să se acomodeze
situatiei.
Si acestea se vor acomoda in primele 24 de ore. Nu vom reînnoi slăbiciunile Ungurilor de
altădată. Dacoromanii vor trebui să dispară de pe acest teritoriu".
Si s'au
tinut de cuvânt, si încă, cu vârf si îndesat.
Prin Diktatul de la Viena de la sfârsitul lui August 1940, se retroceda Ungariei partea de Nord a
Ardealului, cu o populatie de 1.400.000 de Români
si 900.000 de Unguri, Valahii au rămas in majoritatea lor pe loc, pe pământul care era al
lor, pe acelasi pământ pe care nu-l părăsiseră nici cu 1.000 de ani
înainte, când venise peste ei poporul "totalmente
barbar", condus de Tuhutun.
S'ar fi putut crede că nu se va întâmpla nimic, sau aproape
nimic, deoarece ocuparea, conform canventiei, impuse dar oricum semnate, trebuia să se facă de armata ungurească
si era de presupus că o armată in secolul XX e civilizată si mai ales, ocuparea se făcea la
rece, fără să se primească nici un foc din fată, care să producă pierderea sângelui rece
si a ratiunii. Si această armată "civilizată" a administrat terenul retrocedat până la 9 Decembrie 1940, deci 100 de
zile.
Si in tot acest timp, armata
si populatia civilă ungureasca, ajutată de organizatiîle paramilitare, "Rongyosgárda",
"Levente", "Tüzharcosok", etc., au deslăntuit o teroare cu nimic mai prejos celei descrise de Analele
Fulda. In acest timp au
fost 919 ucisi, 771 schingiuiti, 3.373 bătuti, 13.359 arestati, 12.595 expulzati iar peste 200.000 au
fugit singuri in Ardealal rămas romanesc. Adică peste 15% din populatie.
In ziua de 9 Septembrie 1940, trupele maghiare intrate in satul Trăsnea din judetul
Sălaj, au deschis imediat foc de pusti, mitraliere, grenade si... tunuri. Au fost ucise aproape 100 de
persoane, dintre care peste 30 de femei
si multi copii sub 12 ani. Au fost ucisi: Indries Todor de 44 de ani, împuscat in cap; Bârjoc
Gheresim,
67 ani, impuscat in piept, Bârjoc Maria, 81 de ani, împuscată in cap; Bârjoc
Gligor, 74 ani, străpuns cu baioneta; Pop Nicolae, 32 ani, împuscat in piept; Brumar
Niculae, sotia lui Margareta
si copiii lor, Aurica si Victoria, toti împuscati; Gabor Vasile, 18 ani, împuscat in
stomac; Pernes Gavril, 33 ani, împuscat si apoi ars; Blaj Vasile, 23 ani, împuscat in cap; Seredan Maria, 61
ani, străpunsă cu baioneta; Blaj Nastasia, 41 ani,
împuscată si apoi arsă; Bârjoc Maria, 61 de ani, împuscată in cap; Bârjoc, Ana, 38
ani, străpunsă cu baioneta; copilul ei, Bârjoc Gheresim, de 7 ani
(!!!); Drăgan Ludovica de 58 de ani, arsă; Bârjoc Nastasia, 46 ani, arsă; Sălăjan Ana, de 31 de
ani, desi însărcinată, a fost străpunsă cu baioneta, si copiii ei, Ion de doi
ani, si Todor de 9 ani, primal ucis cu grenada, secundul împuscat; Brumar Maria de 58 de
ani, împuscată; Brumar Samoilă, de 78 ani, împuscat; Bărcan Gavril, 31 ani, străpuns cu
baioneta; sotia lui Floarea, de 28 ani, străpunsă cu baioneta; însfârsit, Carabă
Dănilă; Nărgăros Vasile; Bărburos Vasile; Crisan Năstase; Cure Vasile; Cure Ana; Mălăes Ana; Sabo Ana; Lazăr Ana; Lazăr Angela; Ghiurutan Ana;
Ionutas Gavril; Blaj Dănilă; Indrees Ana; Selejan Gavril; Blândas Dumitru; Sabo
Nastasia; Sabo Tuliu; Sântămărean
Ion; Sabo Vasile; Darjan Nina;; Jurcan Ion; Bârjoc Ion; Burman George; Hus
Vasile; Negrean Ana;
Dârjan Alexandru; Dârjan Ana; Jurcău Ion; Drăgan Ana; Floarea; Indries
Gavril; Dănilă Ana, Costea Traian, preot; Romitan Nastasia; Cuibus Niculae; Vlaicu
Gavril; Puscas Vasile; Cozma Lazăr; Goz Aurelia, învătătoare; Opris Gavril; Cuibus
Niculae. După cam se vede, bătrâni, bătrâne, femei, femei însărcinate, copii de 2 ani
si diriguitorii satului, învătătoarea si preotul. Preotul Costea a fost impuscat in cap, apoi târît in pridvoral
casei, a ars cu
casă cu tot. Invătatorul Ion Costea
si sotia lui, scăpati din prăpăd au fost impuscati după o săptămână între comunele Bodia
si Agris, de jandarmi, sub motiv că au încercat sa fugă de sub escortă.
Nici circumstanta atenuantă a unei nebunii momentane nu-si poate afla loc: învătătorul
si sotia lui, scapati momentan, sunt împuscati după o săptămână sub ridicolul motiv al
fugii de sub escortă. Tot in judetul Sălaj, in comuna Ip, in noaptea de 13 spre 14
Septembrie, soldati dirijati de
"Nemzetor", atacă
si ucid 155 de Români, barbati, femei si copii, si le jefuiesc casele. Cadavrele au îngropate într'o groapă
comună, fără preot.
Avem date precise, cu nume de femei, bărbati si copii ucisi in toate judetele din Transilvania
si nu numai Sălaj. Dar pe lângă ucisi, au fost si arestări si internari in
lagăre. Numarul celor arestati se ridica la data de 30 Octombrie 1941 la 13.339
persoane. Inchisorile Tribunalelor din Satu Mare, Carei, Târgu Mures, Zalău,
Gherla, Sighet, Baia Mare, Sf. Gheorghe, Cluj, Oradea, etc., pline de dacoromani. In teritoriul Ungariei s'au înfiintat lagăre pentru
ei la Seghedin, Debretin, Budapesta, Bekescsaba, Puspokladany, etc. Regimul de închisori
si lagăre a fost barbar. Batjocurile si bătăile erau curente. Hrană? In bătaie de joc li se dădeau alimente
stricate. Inchisorile
si lagarele mai erau si centre de santaj. Multora li se dădea drumul cu conditia că renuntă
"de voie" la cetătenia maghiară
si pleacă în Romania. Dar se făceau si expulzari. Numărul celor expulzati, la data de
30 Octombrie 1941, era de 12.595. Unii erau expulzati făra sa se indice nici un
motiv. Se
citează cazul de expalzare a numerosi Români, prin ordinul Nr. 385 din 4 Octombrie 1940, al Comundamentului militar al
orasului Cluj. Altii au fost expulzati pe motivul că "nu prezintă încredere". Se citează astfel cazul ordinului de
expulzare No. 449 din 4 Octombrie 1940, al comandamentului militar din plasa
Salonta, trimis preotului Alexandru Hurban din Mădăras, judetul Bihor. Altii au fost expulzati pentruca "aveau sentimente românesti".
Toate acestea ac faceau in baza unor planuri dinainte
stabilite. Se urmărea disparitia Dacoromanilor de pe acest teritoriu, asa cum preconizase ziarul Pesti
Hirlap. Din aceste planuri se deducea distrugerea
conducatorilor firesti ai Dacoromanilor, distrugerea Bisericii, a scoalei, a
episcopilor, a învătatorilor, a preotilor, adică acest blestemat element dacoroman să rămână
fără conducători. Astfel au fost expulzati: Episcopul Nicolae Popovici al Oradiei
si Dr. Iosif Popp, abate rom. catolic de Sânjob, judetul Bihor. Au fost opriti de a se întoarce la
resedintă,
refuzându-li-se cetătenia maghiară, Episcopul ortodox Vasile Stan al Maramuresului
si Episcopul greco-catolic Dr. Valeriu Traian Frentiu al Oradiei. Episcopul Nicolae Colan al Clujului a fost chemat in fata comisiei de recrutare
si dupa ce a fost măsurat, a trebuit să depună jurământul care se cere
recrutilor... Au fost expulzati: 12 preoti ortodoxi din Eparhia Oradea; 7 preoti din eparhia greco-catolică a
Clujului; 3 din cea ortodoxă a Clujului; 6 din cea greco-catolică a Oradiei; 2 din cea greco-catolică de la Baia
Mare.
Au fost fortati să se refugieze după ce au fost arestati si
maltratati: Toti preotii ortodoxi din regiunea săcuiască; aproape toti preotii (circa 65) din Eparhia ortodoxă a
Maramuresului; 56 preoti uniti din regiunea săcuiască; 42 preoti ortodoxi din Eparhia
Oradea; 30
preoti ortodoxi din Eparhia Cluj; 28 preoti din Eparhia unită Cluj; 33 preoti din Eparhia unită
Oradea; 17 preoti din Eparhia unită Baia Mare; iar 35 preoti din Eparhia ortodoxă Cluj s'au refugiat înainte de venirea trupelor
maghiare.
Au fost ucisi preotii : Protopopul ortodox Aurel Munteanu din
Huedin; preotul Traian Costea, deja citat; preotul unit Andrei Bujor din comuna Muresenii de Câmpie
(Cluj).
Au fost maltratati si apoi închisi: Vicarul Episcopiei ortodoxe a
Maramuresului; 12 preoti din eparhia ortodoxă Cluj; 8 din eparhia ortodoxă
Oradea; 16 din episcopia
unită Baia Mare; 15 din eparhia unită Oradea.
Au fost maltratati: aproape toti preotii din eparhia ortodoxă a
Maramuresului; 3 din eparhia ortodoxă Cluj; 6
din eparhia unită Cluj; 15 uniti din regiunea săcuiască; 4 din eparhia unită
Oradea.
In urma alungării tuturor profesorilor, Academia teologică ortodoxă din Oradea a trebuit să-si inchida
portile. Cea din Cluj a rămas numai cu doi profesori.
Societătii "Astra" i s'au luat averile: Palatul Cultural din Reghin,
jud. Mures; Căminul cultural din Com. Goreni, jud. Mures; Parcul Sportiv din
Cluj.
Au fost dărâmate până la temelie, următoarele biserici: A)
Ortodoxe: Borsec, jud. Mures; Biborteni, jud. Odorhei; Capeni, jud. Trei Scaune;
Comalău, jud.
Trei Scaune; Vârghis, jud. Odorhei; Racosul de Sus, jud. Odorhei; Salard, jud.
Bihor. B) Grecocatolice: Ocland, jud. Odorhei, Crăciunel, jud. Odorhei; Meresti,
jud. Odorhei; Oitrău, jud. Ciuc; Pănet, jud. Mures; Sânmartin, jud. Odorhei.
Au fost dărâmate in parte: Biserica ortodoxă din Borosneul Mare,
jud. Trei Scaune. Biserica unită din Moftinul Mare, jud. Salaj. Au fost devastate bisericile ortodoxe din Aita
Medie, jud. Trei Scaune; Belin, jud. Trei Scaune; Bicsad, jud. Trei Scaune; Ozun,
jud. Trei Scaune. Au fost avariate bisericile unite din: Aldea, jud, Odorhei;
Mădăras, jud. Ciuc. A fost luată cu forta de Ungurii romano-catolici biserica ortodoxă din
Chichis, jud. Trei Scaune. Au fost nivelate temeliile bisericii unite in constructie din
Dej.
Au fost prefăcute in magazii bisericile ortodoxe din Miercurea
Ciuc; Gheorgieni, jud. Ciuc; Praid, jud. Odorhei. A fost transformată in cazarmă biserica unită din
Bicaz-Centru, jud. Ciuc. Au fost închise bisericile ortodoxe din: Biharia, jud,
Bihor; Macea, jud. Bihor; Col. Rosiori, jud. Bihor; Marghita, jud. Bihor; Episcopia
Bihor; Capela ortodoxă din curtea spitalului judetean Oradea; Biserica unită din
Curtuioseni, jud. Bihor. In Arded, jud. Satu Mare, Ungurii au oprit continuarea lucrărilor la noua biserică
si au alungat muncitorii. La Urziceni, jud. Satu Mare, ungurii au oprit cu forta oficierea liturghiei in limba
română.
La Ghenciu, jud. Satu Mare, Ungurii au spart geamurile
bisericii. La Căplani, jud. Satu Mare, Ungurii au spart geamurile. La
Rădulesti, jud. Sălaj, capela românească fost transformată in scoală de către preotul reformat.
La Lucăceni, jud. Salaj, Ungurii au spart geamurile iar credinciosii români au fost bătuti in timpul slujbei
si scosi cu forta din biserică. La Oradea-Grădini, Ungurii au împiedicat oficierea slujbei in limba
română, intrând in biserică, vociferând
si cântând ungureste.
Au fost fortati să treacă la confesiunile maghiare:
Totalitatea credinciosilor ortodoxi din 8 parohii din regiunea
săcuiască, iar din alte 8 parohii, au fost siliti treacă la religiunile
maghiare, majoritatea credinciosi ortodoxi.
Au trecut, fiind fortati, credinciosii ortodoxi din Eparhia
Maramuresului, ale căror parohii au fost desfiintate.
Au trecut, de asemenea, la romano-catolici sau reformati, in mare parte, credinciosii uniti din parohiile Sova
Voslăbeni, Isvorul Muresului, Aita Seacă, Bilbor, Hodosa-Ciuc, Bicaz-Chei,
Sântandrei, Meresti, Bolintineni, Bezidul Nou, Tirimioara, Odorhei, Mărtinis,
Ciuc-Sângeorgiu, Baraolt, Sardul Nirajului, Crăciunesti, Păsăreni, Roteni,
Troita, Isla, Ilioara, Culpiu, Herghelia, Moisa, Ghimes-Faget, Cosnea, Chiesti,
Cason-Imper, toate din regiunea săcuiască. Apoi 3243 credinciosi români uniti din 49
parohii, apartinănd Episcopiei unite din Maramures; 2214 credinciosi români uniti apartinând episcopiei unite din
Oradea. In general au trecut, dela confesiunile românesti la cele maghiare, persoane asupra cărora s'au putut face presiuni directe
si cărora le era amenintată pâinea zilnică.
Trebuieste notat că Sf. Scaun a dezaprobat public si a oprit campania maghiară de convertire fortată a
credinciosilor români grecocatolici la religia romanocatolică prin Decretul publicat in
"Acta Apostolicae Sedis" din 18 Februarie 1941.
In numeroase comune Românii au fost provocati să schimbe
"stilul românesc" al bisericilor. Se citează cazurile din comuna
Urmenis, jud. Mures si din comuna Crăesti, acelas judet.
Prin decretul publicat in "Budapesti Kozlbny" (Monitorul Oficial
maghiar) No. 84 din 13 Aprilie 1941, Guvernul Maghiar a înfiintat o Episcopie
"ortodoxă" maghiară, desi in
rândurile populatiei de origine etnică maghiară nu sunt ortodoxi. In fruntea ei a fost numit un cleric rus
refugiat, Mihai Popoff, caterisit de Sinodul
arhieresc al Bisericii ortodoxe rusesti, din străinătate. Scopul clar al înfiintării acestei Episcopii este maghiarizarea credinciosilor ortodoxi
români.
Invătământului românesc din Transilvania de Nord, i s'au dat lovituri de
moarte. Majoritatea învătătorilor
si profesorilor români a fost fortată să se refugieze. Cei mai multi au plecat numai după ce au suferit maltratări
si schingiuiri, sau după ce au fost serios amenintati cu moartea. Astfel, din 4700 învătători
si învătătoare, câti functionau înainte de 30 August 1940 la scolile primare de Stat din Ardealul de
Nord, 3982 au fost nevoiti să-si părăsească căminul
si să se refugieze. Pe de altă parte nici invătătorii si profesorii rămasi, n'au fost toti angajati de Statul
maghiar.
Si chiar dintre cei angajati, unii au fost demisi după câteva săptămâni sau luni de
functionare, iar
altii au fost transferati chiar in cursul anului
scolar in diferite localităti din cele mai îndepărtate colturi ale Ungariei. Au fost izgoniti deasemeni 558 de profesori
si maestri secundari titulari si 80 de suplinitori. Din totalul de 800 profesori
români, câti erau înainte de Diktatul de la Viena, au rămas prin urmare numai
162. Dar
si din acestia, cei mai multi au fost scosi la pensie sau, sub diverse motive, înlăturati din
învătământ.
In ceiace priveste invătământul primar, vom da câteva exemple din judetul
Somes:
In com. Gârbău cu 300 de elevi români, nu exista scoală românească si au fost siliti să urmeze
scoală ungureasca. In Ocna Dejului, 247 elevi români, numai scoală
ungurească, nici un învătător român. In com. Răscruci, 240 elevi români, numai
scoală ungurească, nici un invătător român. In com. Surduc, 220 elevi
români, numai
scoală ungureasca, nici un învătător român. In com. Ciocmai, 220 elevi
români, n'au avut nici un fel de învătător si nu au făcut scoală. Si acuma in judetul
Mures: Toplita, curat românească, 6.000 locuitori. 800 de elevi români: nici un invătator
român. In comunele Stânceni, Răstolita, Deda - Bistra, nici un învătător roman.
Deda, 300 elevi români: nici învătător român. In schimb în aceiasi comună, la 5 elevi unguri
si 7 evrei, 4 învătători unguri, etc.
Avem la dispozitie un bogat material pentru a continua, precum si încă multe
fotografii, dar scopul nostru nu
a fost să scrim o carte ci o simplă brosura pentru a răspunde sgomotoasei
si nejustificatei propagande maghiare. Am voit să demonstrăm că nu a existat o Ungarie
milenară
nici una tolerantă ci, de la 896
si până la 1940, numai Ungarie barbară.
N.S.
GOVORA
1)_____
-Este
vorba de cronicarii care au consemnat invaziile hunilor in Europa, descriind
barbarismul fără de seaman la care acestia s'au dedat impotriva locuitorilor
tarilor invadate si pârjolite.