ARTICOLE POLITICE

FUNCTIONARISM SI BIROCRATISM

- I -

Lupta între partidele politice continua. Se tin adunări, in cari sefii de partide rostesc lungi discursuri, arătînd ca guvernul ,,nu mai e stăpîn pe situatie" si că se impune o schimbare radicală a metodelor de guvernare pentru a impiedica deslăntuirea anarhiei. Fiecare sef de partid - si sunt multe partide la noi - sustine că numai partidul său e in stare să facă rînduială să salveze democratia împotriva extremistilor de dreapta si de stînga. Si chiar partidele "nationaliste si crestine", deci mai mult sau mai putin antisemite, făgăduesc a stîrpi "extremismul" de dreapta. Democratia si libertatea trebuesc apărate cu orice pret.

Dar toată această agitatie si vorbărie, toate aceste teorii si discutii au un singur scop: răsturnarea guvernului si luarea succesiunii. Puterea ! Locurile de deputati, senatori, prefecti, primari etc. - iată tinta luptei. Prea mult durează mizeria opozitiei, prea mult stă partidul liberal la ieslele bugetului ! „Tara" trebuie trezită, ,,cetătenii" trebue să reactioneze! Mai ales cetatenii trebuesc lămuriti asupra unui punct important, anume că nici sefii nici subsefii diferitelor partide nu sunt dusmani ai „minoritătilor", si mai ales nu sunt antisemiti in felul lui Hitler. Adevărat este, zic ei, că in tara noastră Romînilor li se cuvine întâietatea, dar asta nu înseamnă nicidecum o stirbire a drepturilor cetătenilor de alt neam si altă lege. Asadar Jidanii pot fi linistiti si, deci, au obligatia să dea bani pentru campania de răsturnare a guvernului "care sprijină extremismul de dreapta". Dar Jidanii sunt mai dispusi să dea bani pentru extrema stîngă si constituirea unui „Front popular" in care jidanii să activeze cu drepturi egale si in proportie cu contributia lor bănească. Adică ei cer conducerea efectivă a Frontului popular si, prin Frontul popular, a Statului. Declaratiile in public ale sefilor de partide n'au nicio importantă; hotărîtoare sunt tratativele in lojele masonice, dela noi si din străinătate. Alegătorii romîni, tărani si intelectuali, se lasă îmbătati cu apă rece, cu vorbărie goală, cu povesti si pilde. Problema principală e cea a voturilor, a captării si manevrării masselor pentru ajungerea la putere. Discutiile serioase sunt rezervate pentru consiliile de administratie, lojele masonice si diferite conciliabule cu potentatii finantei jidovesti din tară si străinătate. Aci se pune la cale democratizarea progresivă a Statului nostru, adică bolsevizarea si iudaizarea lui. Iar demagogii nostri, ca toti demagogii de pretutindeni si de totdeauna, sunt gata să vîndă tara.

Votul universal a născut demagogia si luptele între demagogi, iar demagogia a dat nastere coruptiei si desagregării Statului. Germenii revolutiei trebue să încoltească pe urma demagogiei, iar revolutia se sfîrseste cu dictatura comunistă - dacă nu intervine extrema dreaptă.

Ce este asa zisa extrema dreaptă? Este miscarea care vrea să oprească izbucnirea revolutiei si a războiului civil. Iar dacă, Doarnne fereste, n'ar putea opri deslăntuirea lor, miscarea de dreapta va lupta pentru triumful ideii Statului national romîn împotriva tendintelor jidanilor de a institui in Romînia prin revolutie dictatura comunistă-jidovească.

Miscarea nationalistă deci nu este si nu poate fi revolutionară, ci ea este antirevolutionara si corrservativa. Asa a definit-o si Eminescu si asa este ea prin firea ei, de oarece este expresia instinctului de conservare a natiunii organizate politiceste. Ea se opune tendintelor revolutionare ale demagogilor de tot felul cari, pentru a ajunge la putere, atîtă antagonismele de clasă si exploatează toate nemultumirile multimii guvernate impotriva clasei politice guvernante. Marea primejdie care rezultă din aceste lupte între demagogi a fost si este desorganizarea aparatului Statului si înlesnirea amestecului străinilor, la noi al jidanilor comunisti, in conducerea Statului, ei devenind in luptele fratricide arbitrii situatiei si nutrind nădejdea de a lua ei locul demagogilor venali si incapabili de a conduce Statul.

Miscarea nationalistă năzueste deci dară de a restabili solidaritatea clasei conducătoare si de a exclude, prin asta, amestecul străinilor.

Deslegarea practică a acestei probleme nu este asa de simplă cam s'ar părea. Am arătat in cîteva studii diferitele aspecte ale ei precum si mijloacele prin cari s'ar putea încerca deslegarea ei. Ni s'a părut, si credem a nu gresi, că organizatia legionară este pe calea cea bună de a înfăptui regenerarea elitei noastre politice fără mari zguduiri si evitîndu-se miscări revolutionare.

Legionarii nu vreau să răstoarne elita actuală, nici nu vreau să răstoarne guverne pentru ca, la rîndul lor, să fie răsturnati de la guvern, ci ei vreau să asigure tării o conducere politică natională, stabilă si scutită de framîntări demagogice. Mijloaeele întrebuintate pentru atingerea acestui scop sunt de diferite feluri: participarea la viata politică in temeiul constitutiei, educatia cetătenească in taberele de muncă, rezistenta activă împotriva demagogiei si a comunismului. Conducătorul Legiunii, d-l Corneliu Codreanu, a înteles dela început că un conducător trebue să fie in primal rînd un organizator si un educator. Problema ce si-a propus spre deslegare a fost deci formarea legionarului, a Romînului nou, a Romînului de elită. Crearea unui tip opus tipului de politician, a unui om deci care să aibă toate virtutile ce se cer unei elite politice nationale si căruia să-i lipsească viciile politicianului demagog si corupt, sclav al finantei jidovesti si al masoneriei.

Cu drept cuvînt, Căpitanul a văzut aci, in formarea omului nou, cheia problemei. Intuitia lui l-a condus in mod logic la conceptia lui Platon si Aristotel. Dar pornind dela realitătile noastre si angajat de timpuru in lupta politică practică, el a ajuns să găsească in conditiuni concrete date cea mai potrivită cale de a rezolva problema fără să se lase amăgit de teorii sterpe si fără să se lase abătut din calea sa de empiristi rutinari si sceptici.

 

- I I -

 

Educatia legionară cuprinde toate stările si clasele sociale ale natiunii romînesti. Scopul ei este de a forma o elită unitară si solidară ca ideologie si conceptie, dar bine structurată si ierarhizată după diferitele functiuni sociale. Astfel in orice stare, clasă, functiune sau profesittne s'ar găsi, legionarul va prezenta omul de elită înăuntrul acelor categoriî sociale. Evident insă că pentru organizatia politică si pentru oprirea destrămării si decăderii elitei politice important este ca legionarii să pătrundă cît mai mult in elita politică, si sa-i păstreze aci nestirbit caracterul de legionar, adică să fie incoruptibili si pavăză neclintită împotriva masoneriei si a comunismului iudaic. Legionarul intrat in slujba Statului trebue să fie si să rămînă functionar al Statului national romîn. Fie că e jandarm, primar, magistrat, preot, învătător, pretor, ministru, fie că ocupă cea mai inferioară sau cea mai superioară treaptă in ierarhia elitei politice - el trebue să fie însufletit de spiritul de jertfă, pentru Statul national romîn, el trebue să-si împlinească datoria fără sovăire si trebue să înteleagă ce este datoria sa.

Toată nenorocirea noastră, înstrăinarea pămîntului la orase si sate, înstrăinarea comertului si industriei, decadenta stiintelor si artelor, degenerarea fizică si morală, se datoreste lipsei de organizare a functionărimii Statului. Functionarii nu stau in slujba Statului, ci a partidelor politice, a lojelor masonice, a cămătarului jidan dela sate si a marelui financier si industrias jidan la orase. Spertul in toate formele, dela bacsisul ordinar de un pol pînă la comisionul nobil de milioane, a deschis drumul invaziei jidovesti si dominatiunii politice a finantei internationale tot jidovesti.

In Bucovina si Basarabia s'au dat certificate de cetatenie cu miile si cazul recent dela Cernăuti unde un functionar romîn fost candidat cuzist in alegerile trecute, a "încetătenit" o serie de jidani veniti din străinătate, ne arată in ce fel se explică sporirea extraordinară a populatiei jidovesti in Statul nostru. Cu inlesnirea imigrării prin spert si coruptie începe tragedia, ea continuă cu înlesnirea tuturor afacerilor de export, import, devize, etc., tot prin spertuirea functionarilor si politicianilor. Citeam intr'un ziar că spertarii si afaceristii romîni au depuneri la băncile elvetiene care ar atinge fabuloasa sumă de 120 miliarde lei. Iată bilantul politicei democratice dela Unire încoace! Coruptia a pătruns in toate institutiile publice atît de adînc, incît astăzi nimeni nu mai are incredere in buna functionare a serviciilor publice. Functionarii mari si mici au o singură năzuintă: să se îmbogătească repede, cît mai repede.

Se 'ntelege că marile afaceri de milioane, sute de miliarde sunt rezervate celor mari. Si in coruptie s'a stabilit o ierarhie. Cel mic ciupeste, cel mare însfacă.

Dar n'am nici talent nici gust pentru descrierea amănuntită a coruptiei si n'am nici izvoare precise de informatie decît ziarele si zvonurile cari circulă dela om la om. Dar chiar optimist fiind si nedînd crezare oricărei stiri, sunt totus dispus să cred că Statul nostru n'are functionari devotati intereselor sale, ci numai functionari devotati intereselor lor personale si familiale si, poate, si intereselor partidului din care fac parte, părăsind însă partidul si trecînd în altul cînd prin acel partid nu-si pot satisface interesele lor proprii.

Asa fiind, e lesne de înteles că Jidanii punînd, prin banii lor, stăpînire pe partide, au pus stăpînire si pe functionari si în măsură ce stăpînirea lor in partidele politice devine mai pronuntată, în aceeas măsură alunecă tot aparatul Statului în mîinile lor.

Contra-actiunea miscării legionare trebue să se îndrepte împotriva acestor tendinte prin infiltrarea legionarilor în institutiile Statului si paralizarea actiunii de corupere sustinută de jidovime. In învătămînt, în magistratură, în armată, în administratie, legionarul trebue să rămînă legionar, adică incoruptibil si păzind cu sfintenie si abnegatiune absolută interesele Statului national romîn.

Legionarul trebue să-l urmărească pe dusman acolo unde îsi desfăsoară opera sa nefastă de destrămare si anarhizare. Dar că s'o poată face, in orice situatie s'ar găsi, legionarul trebue să fie pe deplin format, să fie într'adevăr "om nou".

Exemplul "cuzistului" amintit mai sus e edificator si am mai putea aduce cîteva exemple de astfel de functionari "nationalisti si antisemiti", cari in discursuri tună si fulgeră împotriva jidanilor, iar „în particular" iau sperturi dela jidani si „învîrtesc" afaceri cu jidanii. Educatia legionară, dacă si-a dat efectul, exclude astfel de fenomene. Rămîne totus problema de a cerceta si controla, dacă într'adevăr spiritul legionar a început să pătrundă in serviciile publice.

Se 'ntelege că partidele politice, atît la putere cît si in opozitie, au tot interesul să împiedice intrarea legionarilor in serviciile publice si răspîndirea spiritului legionar in institutiile Statului. Dar tot asa de bine se'ntelege că, luptînd între ele si hărtuite de jidani, ele n'au posibilitatea să zădărnicească infiltrarea legionară. Legionarii nu sunt doar decît Romîni cinstiti, incoruptibili, muncitori, devotati Statului romîn - chiar cînd nu sunt îmbrăcati în cămasă verde. Cămasa verde e un semn distinctiv exterior si îsi are rostul si rolul in organizatie. Hotărîtor este însă caracterul legionarului si actiunea lui determinată de acest caracter.

 

- I I I -

 

Se va obiecta că in toate partidele sunt oameni cinstiti si buni Romîni si că Legiunea "n'a monopolizat cinstea si nationalismul". Fără îndoială că si in partidnl lui Marius si in cel al lui Sulla erau oameni cinstiti si buni Romani, n'am putea totus afirma că Statul roman era bine servit prin acesti oameni cinstiti din cele două tabere. Si cu drept cuvînt se pune întrebarea, dacă după prăbusirea autoritătii Senatului si izbucnirea războaelor civile pînă la întemeierea si organizarea imperiului prin Augustus a existat un Stat roman. Si prin ce a renăscut Statul roman?

Eminescu in scrierile sale politice a descoperit cu intuitie genială, de unde pornesc toate fortele cari amenintă unitatea Statului romîn. In Ideea Statului monarhic si in multe alte articole, Eminescu arată că "Statul trebue pus la adăpost de înversunate lupte de partid", „la adăpost de patimele si de asprimea intereselor momentane si trecătoare". In articolul Ilustratii administrative, Eminescu descrie starea de plîns a administratiei romînesti, desorganizarea institutiilor Statului prin politica partidelor. „A administra? Dar întrebatu-s'a vreunul din geniile universale ale liberalismului ce va să zică a adminstra? Ce va să zică a privi bună starea populatiei, ca pe un lucru încredintat întelepciunii si vegherii tale? Exceptie făcînd de tara noastră, administratorul pretutindenea e un adevărat părinte al populatiei rurale. El are să judece, cand scade populatia, de ce scade; cînd dă îndărăt productia, de ce dă; cînd e un drum de făcut, pe unde sa-l facă; cînd e scoală de înfiintat, unde s'o aseze mai cu folos... Pentru sarcina de subprefect se cere atîta stiintă, atîta dezinteresare, atîta patriotism, pe cît le poate avea numai un om cu multă si temeinică cultură... Dar, fiindcă la aproape toate posturile din tară poate aspira oricare cenuser, de aceea fiecine care a'nvătat două buchi, lasă plugul, cotul si calapodul in stirea lui Dumnezeu si rîvneste a se face roată la carul Statului".

Regimul partidelor politice, luptele demagogice nu îngăduesc o bună organizare a serviciilor publice. Fiecare partid îsi are functionarii săi cu cari vine la putere si cari administrează tara in interesul partidului. Interesele tării sunt subordonate intereselor partidelor, - Statul nu există. Statul începe să existe sau să renască din haosul democratiei demagogice prin organizarea unui corp de functionari, a unei administratii ierarhizate. "Inaintea functionarismului imperial al lui Augustus, zice Emile Lasbax (în La France ira-t-elle ŕ un Troisieme Empire?, pg. 188 urm.), nu exista Stat roman; după aceea numai Statul roman a existat. Atunci, într'adevăr, s'a născut notiunea de servicu public; atunci au răsărit, pentru a se răspîndi repede in urmă, marile servicii publice specializate, politie, alimentatie, incendii, apă, clădiri; toate aceste sub forma de prefecturi, care dăinueste încă in Franta, si a cărei origine se urcă la această dată precisă... Cu Augustus, Claudius, Hadrian, Septimius Severus, - cei patru mari suverani adininistratori, -Statul roman se strădueste neîncetat de a organiza Statul cu un număr cît mai mic posibil de functionari, pentru ca acestia să fie in realitate o aristocratie. Cu Diocletian, in sec. al II-lea, sistemul degenerează in birocratie... Acesta este spectacolul Imperiului-jos, al acestei faze de decadentă cînd vechea aristocratie a Statului, guvernarea celor mai buni, a făcut loc unei individualizări fără măsură a autoritătii, cînd armata nu mai este supusă puterii conducătorilor, ci lăsată in voia legionarilor, cînd functionarii recrutati nu mai mult între cetătenii romani, ci între barbarii prea putin asimilati, au pierdut, cu sentimentul national, legalismul disciplinei. Imperiul echilibrat al lui Augustus a devenit o artificială juxtapunere a două elemente contradictorii: la vîrf, o monarhie despotică după tipul oriental; la temelie, o republică de beneficiari, solidari numai prin interes, si a căror cupiditate, după mărturia celor administrati din aeea epocă, se apropie de venalitate".

Observînd organizarea serviciilor publice in Statul nostru, ne vom încredinta lesne, că regimul partidelor politice cu demagogia si coruptia lor, a ucis si ideea de Stat si Statul: Acesta nu poate renaste decît iarăs numai prin organizarea serviciilor publice, prin crearea unei aristocratii de functionari. Birocratia anarhică, lipsită de patriotism, amestecată cu străini neasimilati si cu Romîni înstrăinati, trebue purificată, redusă la număr, iar modul de pregătire si recrutare a functionarilor (în toate serviciile si toate institutiile publice) trebue stabilit in conformitate cu interesete Statului national romîn.

Problema deci nu se pune in felul că am acuza pe toti functionarii nostri de necinste si coruptie, sau pe toti membrii parjdelor politice. Ci constatăm că niciun mijloc nu există in situatia actuală de a împiedica intrarea de elemente necinstite si corupte in serviciile publice si niciun mijloc pentru a le elimina. Dimpotrivă, ni se pare lămurit si verificat prin experientă si istorie că regimul actual, democratic, demagogic si parlamentar, înlesneste nu numai intrarea de elemente corupte si nepregătite in serviciile publice, ci chiar le apără si protegueste, întrucît în primul rînd acesti oameni sunt cel mai puternic sprijin al partidelor. Ei reprezintă si sustin partidele împotriva Statului, ei sunt stîlpii democratiei demagogice, ei sunt devotati sefilor de partide, ei fac alegerile, mijlocesc afacerile, canalizează banii publici in buzunarele politicianilor si ale lor proprii.

De aceea fascismul si hitlerismul au trezit ura neîmpăcată a democratilor. Teorii si idei nu prea tulbură somnul politicianilor. Tratate groase de sociologie, conferinte savante, monografii de sate romînesti sunt tolerate, deoarece nimeni nu le citeste. Dar fapta, actiunea îndreptată spre renasterea Statului si spre crearea unei aristocratii de functionari ai Statului nu ai partidelor, va destepta cu necesitate dusmănia si ura politicianilor demagogi, cari vor căuta, cu orice mijloace, să oprească consolidarea Statului.

De aci se explică atacurile tuturor partidelor împotriva Legiunii si tendinta lor de a împiedica intrarea legionarilor si a conceptiei legionare in functionărimea romînească.

Aparitia de numeroase partide si organizatii "nationaliste, crestine si anti comuniste", sfiala cu care se vorbeste in presă despre Legiune si legionari, e semnul că democratia demagogică se simte amenintată si strîmtorată. Ea e dispusă să devie nationalistă, crestină si anticomunistă, ba chiar antisemită, dar nu întelege să cedeze in punctele esentiale de care depinde existenta ei si posibilitătile de stăpînire, cu schimbul, a tării în folosul partizanilor. Democratia nu vrea ca Statul să renască. Prin urmare votul universal, parlamentarismul, partidul sunt lucruri cari trebue să rămînă neatinse. Tara e doar plină de fosti ministri, fosti prefecti, fosti primari, cum si de viitori mici si mari slujbasi, cari asteaptă venirea la putere a partidului lor ca să fie repusi în functii sau să înainteze în grad si să poată administra în voce averea tării. Pentru realizarea acestor dorinte ei sunt gata să extermine si comunisti si jidani, dar si legionari, in număr nelimitat sau limitat, după cum li se va cere in momentul critic de cei ce înlesnesc venirea la putere...

In această învălmăsală si luptă între partide, Legiunea îsi croieste drum drept fără cotituri si compromisuri. Ea înaintează încet dar sigur, pe front larg, scotînd dusmanul din toate pozitiunile ocupate. Actiunea Legiunii deci nu e îndreptată spre un singur obiectiv, care ar fi de pildă dobîndirea puterii prin mijloace demagogice, ci ea merge in adîncime, transformînd bazele organizatiei noastre politice. Crearea unei aristocratii de functionari ai Statului si infiltrarea lor in serviciile publice ni se pare, după cele spuse mai înainte, o actiune menită nu numai să sustie lupta pentru dobîndirea puterii dar să si asigure înfăptuirea unui Stat national deasupra si, cînd va fi necesar împotriva partidelor politice. Legiunea năzueste deci a înlocui birocratia politicianistă printr'o functionărime a Statului.

 

TTraian BRĂILEANU

 

(Sociologia si Arta Guvernării, Articole politice), 

Ed. "Cartea Românească

Editia a II-a, Bucuresti, 1940

 

 

 

 

 

/ /
INAPOI LA PAGINA ROMÂNIEI NATIONALISTE