Omului deprins cu minciuna adevărul i se pare paradoxal. Democratia ne-a obisnuit cu un număr considerabil de
minciuni, in
toate sferele de preocupări. Iar cind cineva reflectează asupra lucrurilor
si îndrăzneste a spunc adevărul, toată lumea se supără. E doar asa de plăcut să trăesti in
iluzii! Una din aceste iluzii democratice este
si autonomia universitătilor. Fără îndoială că Universitatea e
autonomă. Dar
fată de cine
si in ce măsură ? Autonomia trebue definită doar in raport si in opozitie cu eteronomia.
Deocamdată să lăsăm la o poate chestiunea, dacă autonomia universitară e un bine sau un rău
si să vedem numai, dacă, in ce măsură si in ce privintă Universitătile noastre sunt
autonome. Autonomă ar fi Universitatea, dacă
si-ar da sie-si legi fără amestecul altei puteri. Nu ne interesează, dacă constitutia Universitătii ar
fi, in acest caz, democratică, despotică, etc., ci numai ca să fie exclusă orice influentă din afară asupra
"puterilor" de conducere ale acestei institutii. Deci să fie exclusă
influenta Statului, a Bisericii, a partidclor politice, a băncilor
si întreprinderilor industriale.
O astfel de autonomie n'o găsim, in domeniul invatămîntului, decît la scolile filosofice din
antichitate. E adevărat că
si universitătile medievale se bucurau de o largă autonomie. Dar această autonomie era croită după tipul celei a stărilor sociale privilegiate
si a corporatiilor. Universitătile intrau deci in organizarea ce cuprindea in Evul mediu toate institutiile
sociale. Unde din vechile norme
si traditii an fost păstrate pînă in zilele noastre, in unele tări mai mult in
altele mai putin. Dar, in general, universitătile an trebuit să se adapteze organizării Statului modern, să devie
institutii de Stat, ca
si scolile secundare si cele primare. Universitătile deci, si mai ales la
noi, nu
sunt autonome. Ele au fost create de Stat, sunt întretinute, controlate, maltratate sau răsfătate de Stat - dar nu sunt
autonome.
Orice comună rurală e mai autonomă decît Universitatea. Orice scoală particulară jidovească e
si ea mai autonomă, deoarece ea poate refuza să primească elevi crestini, pe cînd Universitatea
"românească" nu poate refuza să primească studenti jidani iesiti din acele
scoli particulare.
Dar Statul, democratic se'ntelege, nici nu vrea ca Universitatea să devie
autonomă. Căci dealtcum ar fi înzestrat-o cu mosii
si venituri pentru a-i asigura existenta, i-ar da bani pentru laboratoare,
biblioteci, etc., acordîndu-i
si privilegii de tot felul. Statul nostru actual nu poate face acest lucru, deoarece e condus de
politicieni, iar
politicienii se recrutează
si dintre profesorii universitari, cum mai multi dintre profesori au fost si sunt recrutati dintre
politicieni sau prin influenta politicienilor. Prin urmare: Universitatea nu numai că nu este
autonomă, ci ea este complect politicianizată, asa cum sunt toate institutiile noastre de Stat.
Profesorii universitari, cu putine exceptii, sunt înscrisi in partide politice
si fac politică activă. Multi dintre ei sunt parlamentari, ministri, primari.
Unii fac politică nationalistă, altii (marea majoritate) democratică si
antifascistă.
Si
studentii fac politică.
|
Studentii români, în marea majoritate, fac politică nationalistă,
mai ales legionară, ceilalti se repartizează pe partidele
democratice, iar studentii jidani sunt toti nationalisti, adică
comunisti. Asa e starea de fapt.
Din punct de vedere al intereselor nationale românesti,
ale Statului national român, această situatie nu poate fi numită
bună, dimpotrivă ea cuprinde mari primejdii, astfel că o reformă
ar fi de dorit. O reformă grabnică si radicală.
Si anume: profesorii români ar trebui să fie toti nationalisti si
să facă politică nationalistă, de dreapta, cît mai de
dreapta, asa cum o fac studentii români: E singura politică
potrivită intereselor Statului nostru.
Dacă profesorilor li s'ar interzice să fie francmasoni,
parlamentari, ministri, primari,
membri in consilii de administratie la bănci si fabrici jidovesti,
ei ar deveni de fapt toti nationalisti, poate chiar extremisti. Si,
in acest caz ar fi in Universitătile noastre liniste si ordine
desăvîrsită, deoarece profesorii români si studentii români ar
face aceeas politică.
Gresit se pune însă problema de către autoritătile
scolare, cari
cred că desordinea se datoreste politicei studentilor.
Si eu cred că studentii români n'ar trebui să facă
politică. Dar cu o conditie: ca profesorii să facă politica
studentilor români nationalisti, iar studentii jidani, comunisti in
covîrsitoarea lor majoritate, să fie exclusi din Universitătile
noastre. Pînă la împlinirea acestei conditii, studentii români
sunt obligati să facă politică, si anume asa cum o fac: ordonată,
energică, apărînd Universitatea românească împotriva anarhiei
democratice si comuniste.
E bine că a fost numit un subsecretar de Stat anume
pentru a instaura ordinea si disciplina in Universităti. Să
cerceteze cauzele desordinei si, înlăturîndu-le, va face să
dispară efectele. Dar să nu caute cauzele acolo unde nu sunt, ci
acolo unde se ascund sub vălul minciunilor demagogiei democratice.
Dacă va merge însă pe calea bătătorită de
înaintasii săi, năzuind a stîrpi in Universităti ,extremismul
de dreapta" al studentilor, toată munca sa va fi zadarnică.
Studentii romîni nu pot fi convertiti la liberalism, tărănism sau
antifascism prin nicio măsură, fie ea cît de draconică. Ei sunt
si vor rămînea nationalisti. Si credem că ei îi vor converti si
pe profesorii lor, asa că in scurtă vreme ordinea va fi
desăvîrsită si nu va mai fi nevoie de subsecretari de Stat
specialisti in chestiuni disciplinare.
Cînd si profesorii universitari vor intra in sfera
asprei discipline legionare, guvernul nu va mai fi nelinistit prin
miscări studentesti si se va putea dedica operelor de constructie
pozitivă. Cel putin nu va avea pretextul că nu se poate
dedica acestor opere din cauza "desordinelor" studentesti.
Traian
BRĂILEANU
(Sociologia
si Arta Guvernării, Articole politice),
Ed.
"Cartea Românească, editia
a II-a, Bucuresti, 1940
|