Partea
a II-a
Porcul
cel fermecat
Capitolele
precedente ale acestui studiu, pot fi citite la www.miscarea.net
.
A
fost odată un împărat şi avea trei fete. Şi fiind a merge
la bătălie, îşi chemă fetele şi le zise:
-Iaca,
dragele mele, sunt silit să merg la război. Vrăjmaşul s-a
sculat cu oaste mare asupra noastră. Cu mare durere mă despart de
voi. În lipsa mea băgaţi de seamă să fiţi cuminte, să
vă purtaţi bine şi să îngrijiţi de trebile casei.
Aveţi voie să vă preîmblaţi prin grădină, să
intraţi prin toate cămările casei: numai în cămara din
fund, din colţul din dreapta, să nu intraţi, că nu va fi
bine de voi.
-Fii
pe pace, tată, răspunseră ele. Niciodată n-am ieşit
din cuvântul dumitale. Du-te fără grije, şi Dumnezeu să-ţi
dea o izbândă strălucită.
Ascultarea
primordială. De ea este vorba şi acum. Atunci în raiul lui Dumnezeu,
acum într-o familie de pe pămant. Ascultarea, ca poruncă, Dumnezeu
nu şi-a retras-o. Ea este activă mereu, cu efectul ei benefic.
Neascultarea îşi are efectul
ei negativ. Omul este o fiinţa liberă.
Cele
trei fete de-mpărat cad în păcatul
neascultării. Gândul ne duce la cele trei zâne din
Raiul tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii
fără de moarte, care de bună seamă au rămas în rai
pentru că nu au ieşit din acultarea faţa de Dumnezeu.
Iată-ne
şi azi pe mulţi dintre noi răzvrătiţi împotriva lui
Dumnezeu. Iată, nu ascultăm sfatul ce bun, şi în cele rele ale
vieţii trăim.
Vicleanul
pizmuia pacea fetelor şi-şi vârâ coada.
Surorile
mele-zise fata cea mai mare…Am intrat prin toate cămările
palatului tatălui nostru, şi am văzut cât sunt de
frumos şi bogat împodobite; de ce să nu intrăm
şi în cămara aceea, în care ne-a oprit tatăl nostru de
a intra?…
-Vai
de mine leliţă-zise cea mai mică, mă mir cum de ţi-a
dat în gând una ca aceasta, ca să ne îndemni dumneata ca să călcăm
porunca tatălui nostru…
-Că
doar nu s-o face gaură în cer d-om intra, zise cea mijlocie…
Tot
vorbind…cea mai mare din surori…băgă cheia în broască…
Fetele
intrară.
Când
colo ce să vază? Casa n-avea nici o podoabă; dară în
mijloc era o masă mare cu un covor scump pe dânsa, şi deasupra
şi o carte mare deschisă.
Fetele,
nerăbdătoare, voiră a şti ce zice în cartea aceea. Şi
cea mare înaintă şi iată ce ceti:
,,Pe
fata cea mare a acestui împărat are s-o ia un fiu de împărat de la
răsărit."
Merse
şi cea mijlocie şi, întorcând foaia, ceti şi ea:
,,Pe
fata cea mijlocie a acestui împărat are s-o ia un fiu de împărat
de la apus."…
Cele
mari nu o lăsară în pace, ci, cu voie, fără voie, o aduse
şi pe dânsa lângă masă şi, cam cu îndoială, întoarse
şi ea foaia şi ceti;
,,
Pe fata cea mică a acestui împărat are s-o ia de soţie un porc."
Fetelor
de împarat li se interzisese accesul. Unde? Loc interzis muritorilor de rând.
Acces avea împăratul, ca mare preot. În împărăţia (statul)
dacormân de atunci mai exista un mare preot, prin excelenţa cu cele
sacerdotale, veghind la buna desfăurarea a credinţei zalmoxiene pe
întreg teritoriul împărăţiei . Totodată era el însuşi
vice-împărat (sau, rege şi vice-rege). Fetele umblau prin toate cămarile.
Când intrară în cea interzisă, povestitorul foloseţe cuvântul
casă. E ceva aparte faţa de cămările (încăperile)
palatului. E un templu pentru marele sacerdot, în incinta palatului . Mai
există un indiciu, în mijloc era o masă mare. E de înţeles,
unde e o masă mare, e vorba şi de o încăpere mare.
Toate
cele trei fete de împărat au căzut în păcatul neascultării.
Mai
trecu ce mai trecu şi iată, măre, că, într-o zi, împăratul
se pomeneşte cu un porc mare că intră în palatul lui şi-i
zice:…
-Am
venit în peţit…
Se
miră împăratul…dară după ce auzi că curtea şi
uliţele gem de porci, care venise cu peţitorul, n-avu încotro
şi-i făgădui. Porcul nu se lăsă numai pe făgaduială,
şi intră în vorbă şi hotărî ca nunta să se facă
peste o săptămână. Numai după ce priimi cuvânt bun de la
împăratul, porcul plecă.
Până
una alta, împăratul îşi povăţui fata, să se supuie
ursite, dacă aşa a voit Dumnezeu.
Până
una alta, înseamnă că împăratul mai avea motive, pentru a se
opune ursitei.
Fiul
de împărat venise însoţit de cetele sale de luptători, umplând
cu ei uliţele şi curtea împărătească.
Peţitul
este un obicei plin de respect faţa de părinţi. Aici e altfel.
Fiul de împărat încalcă ceremonialul peţitului şi impune
abuziv data nunţii, peste o săptămână, timp prea scurt
pentru pregătiri. Se încalcă astfel şi pregătirile şi
alte părţi ale ceremonialului de dinaintea nunţii. Numai după
ce împăratul a fost de acord cu data nunţi, fiul de împărat
îşi luă cetele înarmate şi plecă. Rea faimă aveau,
de li se spunea porci.
Între
acestea sosi şi ziua nunţii. Cununia se făcu cam pe sub ascuns.
Apoi puindu-se porcul cu soţia sa într-o căruţă împărătească,
porni la dânsul acasă.
Cununia
se facu cam pe sub ascuns. De buna seamă, lipsea alaiul împărătesc,
cu împărăţii invitaţi şi dacoromânii de vază
din împăraţie, dar nu numai, însoţind mirii la templu, unde
Marele Preot Sacerdot ar fi oficiat cununia, apoi urma nunta împăratească.
Peste
noapte fata împăratului simţi că lângă dânsa era un om,
dară nu un porc. Se miră. Însă îşi aduse aminte de
cuvintele tătâne-său şi începu a mai însufleţi, plină
de nădejde.
Ceea
ce înseamnă că peste noapte fiul de împărat dădea dovadă
de un comportament normal.
Trecu
o noapte, trecură două, trecură mai multe nopţi şi
fata nu se putea domiri cum se face de bărbatu-său ziua este porc
şi noaptea om. Psămite el era fermecat, vrăjit să fie aşa…
Când
într-o zi, văzu trecând pe acolo o babă cloanţă vrăjitoare..
şi o chemă… Vrăjtoarea îi spuse că ştie să
ghicească, să dea leacuri…
Şi
în zilele noastre, de la începutul celui de al treielea mileniu de după
Hristos, mai sunt tinere soţii care cred că soţii lor au fost
fermecaţi. Unele merg la biserică, să se roage preotul pentru
dezlegare de farmece, altele merg la vrăjitoare (ghicitoare) să le
facă de dezlegare de farmece.
-Ţine
icea, puişorul mamei, aţa aceasta. Să nu ştie el de dânsa,
că n-are leac. Să te scoli când
doarme el, binişor, şi să i-o legi de piciorul stâng…
Deşteptându-se,
bărbatul speriat îi zise:
-Ce-ai
făcut, nenorocito! Mai aveam
trei zile şi scăpam de spurcatele astea de vraji…Si numai atunci
vei da cu mâna de mine, când vei rupe trei perechi de opinci de fier şi
când vei toci un toiag de oţel, căutându-mă, căci eu mă
duc.
Cu
alte cuvinte fiul de împărat şi-a luat lumea în cap. Şi dus a
fost. Aşa era de furios, de revoltat
împotriva soţiei! Dar câţi familişti de azi nu se
ceartă pe viaţa şi pe moarte, iar
unul din ei pleacă din casă, de parcă ar fi turbat. Cel
vinovat, în loc să regrete, e cuprins de orgoliu, care îi întunecă
mintea şi mai mult. Şi familia e pierdută. Dar cu familia din
basmul acesta ce se va întâmpla?
Sărmana
fată de împărat, când se văzu singură cuc, unde începu
a plânge şi a se boci, de ţi se rupera inima. Blestema cu foc
şi pară pe afurisita de ghicitoare. Dar toate în zadar. Dacă o
văzu că n-o scoate la căpătâi cu tânguirea, se sculă
şi plecă încotro va duce-o mila domnului şi dorul bărbatului.
Mila
Domnului şi dorul bărbatului. E la mila Domnului. Doar divinitatea
îi mai poate reface familia. Mila Domnului şi dorul bărbatului. Dor
este un alt cuvânt din vechimea dacoromânească. Cuprinde trăiri
divine. Dorul după barbatul ei e mai mult decât iubirea ce i-o poartă
acestuia. Dorul este locul central din sufletul omului, de comuniune dintre om
şi divinitate şi dintre om şi om, este o componentă
definitorie a religie zalmoxiene, a Neamului Dacoromân. Din dorul său
sufletesc dacormânul este în comunicare cu cei dragi şi cu divinitatea.
Ii ajunge, îi pătrunde pe cei dragi cu tot ce are el mai divin. Dorul
adună oamenii în relaţii de iubire, de sacralitate, de unitate de
neam. Pentru dor nu există distanţă. Ajunge oriunde.
Înainte
de a continua, să revenim, pe
scurt, la tatăl fetelor, după ce se întorsese din război
şi a aflat că fetele i-au
călcat porunca.
Îndată
îi trecu un fir ars prin inimă, gândindu-se că poate i-au
călcat
porunca…
Cum
auzi împăratul una ca aceasta, se tânguia în sine cu amar, şi cât
p-aci era să-l biruie mâhnirea. Îşi ţinu însă firea
şi căuta a-şi mângâia fata care vedea că se pierde…
În
faţa fiului de împărat, când acesta a venit în peţit.
-Sănătate
ţie, împărate; să fii rumen şi voios ca răsăritul
soarelui într-o zi senină…
Se
miră împăratul când auzi de la porc aşa vorbe frumoase şi
îndată îşi dete cu părerea că aici nu putea să fie
lucru curat.
După
fixarea datei nunţii.
-Fata
mea, cuvintele şi purtarea cea înţeleaptă a acestui porc nu
este de dobitoc; odată cu capul nu crez ca el să se fi născut
porc. Trebuie să fie vreo fermecătorie sau vreo altă drăcie
aici. Însă tu să fii ascultătoare, să nu ieşi din
cuvântul lui; căci Dumnezeu nu te va lăsa să te chinuieşti
mult timp.
Din
cele de mai înainte reţinem convingerea împăratului, că peţitorul
fiicei sale, nu este aşa din naştere. Dacă ar fi fost din naştere,
cu un comportament nefiresc, cu abateri comportamentale îngrijorătoare,
împăratul ştia că nu ar mai fi avut nici o speranţă
pentru îndreptarea situaţiei.
Din
nou tatăl fetei apelează la ascultare. Este căsătorită.
La ascultarea faţa de soţ. Împăratul înţelege prea bine
că fiul de-mpărat este un soţ dificil. Neascultarea faţa
de el, ar înrăutăţi şi mai mult situaţia. Căci
Dumnezeu nu te va lăsa să te chinuieşti mult timp.
Sa
revenim la firul povestirii. Fiica pleacă din casa părintească,
însoţită de fiul de împarat.
Când
ajunseră acasă la porc…Şezură niţel de se odihniră
de drum, cinară împreună şi se culcară. Peste noapte fata
împăratului simţi că lângă dânsa era un om, dară
nu un porc. Se miră. Însă îşi aduse aminte de cuvintele tătâne-său
şi începu a mai însufleţi,
plină de nădejde.
Fata
de-mpărat era pe calea cea bună. Intra în ascultarea de legile
zalmoxiene, de tatăl său, împărat şi Mare Preot, cunoscător,
păstrător şi cultivator al valorilor zalmoxiene, dintre care,
ascultarea, în mod deosebit. Neascultarea de a nu intra
în încăperea rezervată
împăratului ca Mare Preot, a adus-o în pragul disperării.
Să
ne ntoarcem după intrarea ficei de împărat în camera interzisă.
Gândul
ei era mereu la carte care spuse că norocul celorlalte surori era să
fie aşa de frumos şi numai ei îi spusese că o să i se întâmple
ceea ce nu se mai auzise până
atunci pe lume. Şi apoi o rodea la
ficaţi călcarea poruncii tatălui lor.
Ea
începu a lâncezi. Şi numai în căteva zile aşa se schimbase,
încât nu o mai cunoşteai; din rumenă şi veselă ce era,
ajunse de se ofilise şi nu-i mai intra nimeni în voie. Se ferea de a se
mai juca cu surorile sale în grădină, d-a culege flori ca să
le puie la cap şi d-a cânta cu toatele când erau la furcă, ori la
cusătură…
Cu
cât vedea că se împlinesc întocmai
cele scrise în cartea ce citise, cu atât fata împăratului se întrista
şi mai mult. Ea nu mai voia să mănânce, nu se mai gătea,
nu mai ieşea la plimbare; voia să se lase
să moară mai bine, decât să ajungă de batjocura
lumii. Dară împăratul nu-i
da răgaz să puie în lucrare o faptă aşa nelegiuită,
ci o magâia cu fel de fel de poveţe.
După
călcarea poruncii tatălui său, a fost cuprinsă de o adâncă
părere de rău. O rodea la ficaţi călcarea poruncii. Când
unui om îi pare rău de greşelile lui şi acceptă ajutorul
părinţilor, întru învătătura
zalmoxiană a ascultării, are toate şansele de recuperare.
Oamneii greşec, dar ferice de
acceia care ies din greşeli si se păzesc să nu mai cadă în
ele.
După
căsatorie, la casa soţului său, îşi aduse aminte de
cuvintele tătâne-său şi începu a mai însufleţi, plină
de nădejde.
Să
revenim iar la firul povestirii.
Se
ne punem întrebarea dacă fata de împărat, după acest început
de ascultare, a rămas în continuare
în ascultare?
Când,
într-o zi, văzu trecând pe acolo o babă cloanţă vrăjitoare…Vrăjitoarea
îi spuse că ştie să ghicească, să dea leacuri…
-
Aşa să trăieşti,
bătrânico, ia spune-mi, d-a minune, ce are bărbatu-meu de este ziua
porc şi noaptea, când doarme lângă mine, îl simţ că
este om?
-
Ceea ce-mi spui, puica mamii, era
să ţi-o spui eu mai înainte, căci nu de surda sunt ghicitoare.
Să-ţi dea mămulica leacuri care să-i taie farmecele.
-
Dă-mi, zău, mămuşoară,
şi ţi-oi plăti cât mi-i cere, că mi s-a urât cu el aşa.
-
Ţine icea, puişorul
mamei, aţa aceasta. Să nu ştie el de dânsa, că n-are leac.
Să te scoli când doarme el, binişor, şi să i-o legi de
piciorul stâng, cât se poate de strâns, şi să vezi, draga babii,
că dimineaţa rămâne om. Parale nu-mi trebuie. Eu voi fi destul
de plătită când voi afla că o să scapi de aşa urgie.
Mi se rup, uite, băierele inimii de milă pentru dumneata, bobocelul
mamei, şi mă căiesc, mă căiesc, cum de să nu
aflu mai de dinainte, ca să-ţi vin
întru ajutor.
Fiica
de împărat nu a rămas în ascultarea cea sfântă. Ceea ce a
urmat în viaţa ei şi a soţului ei, este, în mod evident,
consecinţa acestei neascultări.
În loc să continue să asculte de ceea ce i-a spus tatăl
său, iese din aceasta sfântă ascultare şi intră sub
ascultarea unei vrăjitoare. Tatăl simţise că fiul de împărat
este sub un blestem, sub farmece, sub oarece drăcii. Acţionase
pentru activarea armurii zalmoxiene a ascultării, în sufletul fiicei
sale.
Mai
aveam trei zile, şi scăpam de spurcatele astea de vrăji; acum
cine ştie căt voi mai avea să port această scârboasă
piele de porc.
Şi
plecă în lume şi dus a fost.
Fiul
de împărat conştientizase că e sub vrăji. Scârboasa
piele de porc înseamnă că
începuse să-i fie silă de mizerabila viaţa pe care o ducea
şi că făcea eforturi să devină un om cu un
comportamnet normal. Era sub blestem de când omorâse pe zmeul cel mic, fiind
blestemat de mama acestuia. Acum aceeaşi mamă îl mai blestemă
odată, cu ajutorul fiicei de împărat. Cei căsătoriţi
ştiu că cele mai grele lovituri, soţul le primeşte de la
soţie, iar soţia de la soţ. Au un corp sufletesc comun, chiar
dacă se înţeleg mai bine, sau mai puţin bine. Fiul de împărat
a primit în plin lovitura cu
blestemul vrăjioarei, cu atât mai grav cu că a venit prin
intermedierea şi voinţa liberă a soţiei. Blestemul de acum
era să n-aibă parte de familie. Şi blestemul şi-a atins
ţinta în plin.
Şi
plecă şi ea, în căutarea soţului. Nu ştia unde să
meargă. Incotro o va duce mila Domnului şi dorul bărbatului.
Ajungând
într-o cetate, porunci de-i făcu trei perechi de opinci de fier şi
un toiag de oţel, se găti de drum şi se porni în călătorie,
spre a-şi găsi bărbatul.
Se
duse, se duse, peste nouă mări, peste nouă ţări,
trecu prin nişte păduri mari cu buştenii ca butia, se poticnea
lovindu-se de copacii cei răsturnaţi, şi, de câte ori cădea,
de atâtea ori se şi scula; ramurile copacilor o izbeau peste faţă,
crângurile îi zgâriase mâinile, şi ea tot înainta, mergea, şi
îndărat nu se uita. Când, obosită de drum şi de sarcină,
abătută de mâhnire şi cu nădejdea în inimă, ajunse
la o căsuţa. Pasămite acolo şedea sânta Lună. Bătu
la portiţă, se rugă să o lase înăuntru să se
odihnească niţel, mai cu seamă că îi şi abătuse
să facă.
Muma
sântei Lune avu milă de dânsa şi de suferinţele sale; o primi
dară înăuntru şi o îngriji. Apoi o întrebă:
-Cum
se poate ca om de pe alte tărâmuri să răzbească până
aici?
-Mulţumesc
mai întâi lui Dumnezeu că mi-a îndreptat paşii către acest
loc, şi al doilea, dumitale, că nu m-ai lăsat să pier la
ceasul naşterii. Acum te mai rog să-mi spui, nu care cumva sânta
Lună, fiica dumitale, ştie pe unde s-ar afla bărbatul meu?
Abia
acum începe calvarul acestei femei singure, însărcinată, plecată
în lume. Pădurile, buştenii, copacii răsturnaţi, ramurile
copacilor, crângurile, semnifică marile greutaţi în care îşi
ducea viaţa. A nu se avea în vedere, la propriu, aceste elemente ale pădurilor.
Şi de cei decăzuţi, abrutizaţi a trebuit să se apere.
Se poticnea lovindu-se de copacii cei răsturnaţi. De câte ori cădea,
de atâtea ori se scula. Tot înainta, mergea şi îndărăt nu se
uita. Pe cale să nască, abătută de mâhnire, dar şi
cu speranţa în inimă. Speranţa era vie în inima sa şi în
situaţii limită. Greu i-a fost. Cine să primească o femeie
străină, gata să nască? Şi atunci erau case mari, obişnuite
şi căsuţe. E primită într-o căsuţa. Si cine
locuia în acea căsuţa? Muma
Sântei Luni. Prin tăria de a suporta umilinţele, greutăţile
vieţii, prin dorul după soţ, reuşeşte să nu fie
abătută de mâhnire, să nu fi şi ea un copac răsturnat,
prăbuşit.
-Nu
poate să ştie, draga mea, îi răspunse muma sântei Lune-dar
du-te încolo, spre răsărit, până vei ajunge la sântul Soare;
poate el să ştie ceva.
Luă
copilaşul în braţe şi
toiagul în mână şi porni iarăşi la drum. Acum, femeie
singură, cu un pruncuţ în braţe, prin lumea largă.
Ancorată cu dorul de soţ.
Merse,
merse, prin nişte câmpii numai de nisip; aşa de greu era drumul, încât
făcea doi paşi înainte şi unul înapoi;
se luptă, se luptă, se luptă şi scăpă de
astă câmpie, apoi trecu prin nişte munţi nalţi, colţoroşi
şi scorboroşi; sărea din bolovan în bolovan şi din colţ
în colţ. Când ajungea pe câte un piept de munte şes, i se părea
că apucă pe Dumnezeu de un picior; şi după ce se odihnea
ce niţel, iar o lua la drum, si tot înainte mergea. Glodurile, colţii
de munte, care erau tot de cremenă, atât îi zgâriase picioarele,
genunchii şi coatele, încât erau numai sânge; căci trebuie să
vă spun că munţii erau înalţi, încât întreceau norii.
Şi pe unde nu erau prăpăstii peste care trebuia să sară,
nu putea merge altfel, nu putea merge altfel, decât suindu-se pe brânci
şi ajutându-se cu toiagul.
In
cele mai din urmă, stătută
de osteneală, ajunse la nişte palaturi.
Acolo
şedea Soarele.
O
femeie cu un copil este expusă unor pericole cu mult mai mari, decât o
femeie însărcinată.
Căldura
iubirii neîmpărtăşite, pentru tânăra femeie era ca nişte
câmpii de nisip, încinse de arşiţa soarelui. Aşa de greu îi
era drumul vieţii. Se luptă, se luptă şi scăpă
de această câmpie. Dar alte greutăţi i se abat în cale, de
netrecut. Cât munţii înalţi.
Memoria
tradiţională nu sacrifică nimic din desfăşurarea acţiunii
basmelor cu conţinut religios. În felul acesta basmele au fost şi
sunt foarte atrăgatoare. Le ascultau şi le ascultă toate vârstele,
făra să fie dezvelite
şi unele înţelesuri. O decenţa, o bunăcuviinţa, un
bunsimţ traversează veacurile. Dar cei maturi ştiau şi înţelesul
pilduitor, pe care, în cazul acestui basm îl deconspirăm acum.
E vorba de cum trebuie să se păstreze temeinicia unei căsnicii.
Cum trebuie să ne comportăm în faţa unor primejdii care ameninţa
atât un om, cât şi familia. Este limpede că fiica de împărat
nu este o mare alpinistă, având şi un copil în braţe. Aşa
ceva se afla cu timpul, pe măsură ce copii erau oameni maturi.
Nu se deconspirau copiilor. Îi ţineau în bucuria unei culturi de
toată frumusţea, care avea o influenţa benefică, educativă,
formativă, chiar prin desfăşurarea atrăgătoare a acţunii
basmelor. Iar înţelesurile diriguitoare religioase se prelucrau tainic
şi progresiv în sufletul dacoromânilor, pe măsură ce se
apropiau de vârsta maturitătii. Inţlegerea adâncimilor zalmoxiene
îi determina să reţină, să memoreze basmele cu mare atenţie.
Şi să le spună cu mare bucurie.
Muma
Soarelui o primi şi se miră când văzu om de pe alte tărâmuri
pe acolo şi plânse de mila ei, când îi povesti întâmplările…
-Bine,
frate dragă, cum se poate ca Soarele să fie supărat, el care
este atât de frumos şi face atâta de bine muritorilor?
-Iaca
pentru ce, răspunse muma Soarelui: el dimineaţa stă în poarta
raiului, şi atunci este vesel, vesel şi râde la toată lumea.
Peste zi este plin de scârbă, fiincă vede toate necurăţiile
oamenilor şi d-aia îşi lasă arşiţa aşa de cu zăpuşeală;
iară seara este mâhnit şi supărat, fiindcă stă în
poarta iadului; acesta este drumul lui obicinuit, de unde apoi vine acasă.
Îi
mai spuse că l-a întrebat despre bărbatul ei şi fiu-său
îi răspunse că nu ştie de seama lui nimic, fiindcă, de va
şedea în vro pădure deasă şi mare, vedrea lui nu poate
străbate, prin toate colţurile şi afundăturile, ci că
altă nădejde nu e, decât să meargă la Vânt.
Povestirea
are siguranţă atât în
cele teologale, cât şi ştiinţifice. Religia şi ştiinţa
erau una. Fiica de împărat la început
întâlneşte Muma Lunii si apoi Muma Soarelui. În actul creaţiei
Soarele e întâi şi Luna după aceea. Muma este una, născăstoare,
făcătoare a Soarelui şi Lunii. Dar înaintea Soarelui ce poate
fi? Muma. Tărâmul Mumii. Eternitatea pururi fericită, bună
şi creatoare, născatoare de viaţa. In cadrul acestei eternitaţi
se afla şi raiul, de conlocuire a divinitaţii cu primii oameni creaţi.
Nu întâmplător în rai, Fat Frumos întâlneşte trei zâne. Suntem
în plin matriarhat, prima formă de organizare socială de după
creaţie. Şi fata de împărat va trece pe la muma Lunei şi
pe la muma Soarelui. Iar Soarele era aproape de rai.
Soarele
e la poarta raiului. Este parte a sistemului nostru planetar. El este deci în
imediata apropiere a forţei creatoare.
Drumul
fetei de împărat, la căsuţa Soarelui, a fost foarte greu. Vrăjmaşul
a supus-o la tot felul de încercări, pentru a o împiedeca
să se mai perfecţioneze. Dar cu buna armură a învăţăturilor
zalmoxiene, le face faţă, depăşindu-le. Dincolo de soare
este raiul. Dar fata de împărat nu merge mai departe. Nu poate.
După
ce lepădă şi a doua pereche de opinci…luă…copilul în
braţe şi toiagul în mână şi porni spre Vânt.
În
calea aceasta întâlni nişte greutăţi şi mai mari, căci
dete, una după alta, peste munţi de cremenă din care ţâşnea
flăcări de foc, peste păduri nemaiumblate şi peste
câmpii de gheaţă cu nămeţi de zăpadă. P-aci,
p-aci era să se prăpădească, biata femeie; însă, cu
stăruinţa ei şi cu ajutorul lui Dumnezeu, birui şi aceste
greutăţi mari, şi ajunse la o văgăună care era
într-un colţ de munte, mare de
putea să intre şapte cetăţi într-însa.
Acolo
şedea Vântul.
Câmpiile
erau acoperite de gheaţă şi de nămeţi de zăpadă.
Fata de împărat, cu stăruinţa ei şi cu ajutorul lui
Dumnezeu, birui şi aceste greutăţi mari. Cam astfel de oameni
creea Testamentul Zalmoxian Dacoromân.
Muma
vântului avu mila de dânsa şi o primi să se odihnească…
A
doua zi îi spuse că bărbatul său locuia într-o pădure
mare şi deasă, pe unde nu ajunsese toporul încă; că acolo
şi-a făcut un fel de casă,
grămădind buşteni unul peste altul şi împletindu-i cu
nuiele, unde trăia singur -singurel, de teama oamenilor răi.
După
ce îi dete şi aici o găină de mîncă şi îi zise să
păstreze oscioarele, muma Vântului o povăţui să se ia după
drumul robilor, care se vedea noaptea pe cer, şi să meargă, să
meargă până va ajunge…
Biata
femeie nopţile le făcea zi. Nu i se mai alegea nici de mâncare, nic
de odihnă. Atâta dor şi foc avea să-şi găsească
bărbatul pe care ursita i-l dedese.
Merse,
merse pâna ce i se sparse şi opincile aceste. Le lepădă şi
începu a merge cu picioarele goale. Nu căuta gloduri, nu băga seama
la ghimpii ce-i intra în picioare, nici la loviturile ce suferea când se împiedica
de vreo piatră.
Fiul
de împărat, doar printr-o viaţă de pustnic, mai reuşea să-şi
atenueze mustrările de conştiinţă. Doar printr-o viaţa
de schivnic, va reuşi să-şi vindece rănile păcatelor.
Zmeul ucis şi mama îndoliată îi provocau grave nelinişti.
Stabilirea abuziva a datei nunţi, îl urmărea. Purtarea ne la locul
ei, în plina zi, în lume, faţa de soţie. Faptul că şi-a
abandonat soţia. Dar şi lovitura dată de soţie, care s-a
aliat cu o vrăjitoare. Toate îi ardeau sufletul. Dar, printr-o viaţa
retrasă, închinată lui Zalmoxe, de la un timp, rănile începuseră
să i se vindece. Reuşise să iasă din iad şi să
devină om. Pentru a se salva,
altfel lui fiindu-i cu neputinţă, alesese calea cea bună a
pustnicului, departe de oamenii răi, din care şi el facuse parte cu
vârf şi îndesat. Valenţele salvatoare ale religiei zalmoxiene îşi
fac efectul şi în acest caz. Zalmoxe întinde o mâna salvatoare tuturor
dacoromânilor intraţi în hăţisul greşelilor.
Fiica
de împărat îşi ispăsea neascultarea, destrămarea
familiei, cu mare efort şi răbdatre, asaltată de toate greutăţile
vieţii. Şi ea, tot pustnică, dar în lume, hrănită de
energiile divine ale dorului, de speranţa de nestrămutat în
refacerea familiei. Şi-a căutat soţul pentru a-i mărturisi
părerea de rău şi iubirea neîntinată pe care i-o poartă.
Mai are puţin şi-l va revedea.Cu cât e mai aproape de el, simte răsplata.
Cele dinafară, din pădurea în care este tot mai aproape de soţ,
exprimă tresăririle ei sufleteţi, bucuriile ce-i apar în
suflet. Pâna acuma natura nu se arătase prietenoasă cu ea.
În
cele mai de pe urmă ajunsese la o poiană verde şi frumoasă
pe marginea unei păduri. Acum se mai înveseli şi sufletul ei, când
văzu floricelele şi iarba cea moale. Stătu si se mai odihni niţel.
Apoi, văznd păsarelele, câte două-două pe rămurelele
copacilor, se încinse focul într-însa
de dorul bărbatului său, începu a plânge cu amar şi, cu
copilul în braţe…porni iară.
Intră
în pădure. Nu se uita nici la iarba cea verde şi frumoasă ce-i
mângâia picioarele, nu voia să asculte nici la păsărelele ce
ciripeau de te asurzea, nu căuta nici la floricelele ce se ascundeau prin
desişurile crângurilor, ci mergea dibuind prin pădure. Ea băgase
de seamă că aceasta trebuie să fie pădurea în care locuia
bărbatul său, după semnenle ce-i spuse muma Vântului.
Trei
zile şi trei nopţi orbecăi prin pădure şi nu putu
afla nimic. Atât de mult era ruptă de osteneală, încât căzu
şi rămase acolo o zi şi-o
noapte făra să se mişte, făra să bea şi să
mănânce ceva.
În
cele mai depe urmă, îşi puse toate puterile, se sculă, şi
aşa, şovăind, cercă să umble sprijinindu-se în
toiagul său, dară îi fu cu neputinţă, căci şi
acesta se tocise, încât nu mai
era de nici o trebuinţă. Însă de mila copilului, care nu mai găsea
lapte la pieptul ei, de dorul bărbatului, pe care îl căuta cu
credinţă, porni aşa cum putu. Nu mai făcu zece paşi
şi zări către un desiş un fel de casă precum îi
spusese muma Vântului. Porni într-acolo şi abia, abia ajunse.
Ajunse
în apropierea soţului. Simţi răsplata. Cele din natură,
din pădurea prin care înaintează, fiind din ce în ce mai aproape
de soţ, exprimă trăsaturile ei sufleteşti, bucuriile ce-i
apar în suflet. Pâna acum natura îi fusese potrivnică.
Trei
zile şi trei nopţi orbecăi prin pădure şi nu putu
afla nimic. Aşa căzusze şi soţul ei, orbecăind mai adânc,
în lanţurile întunecimilor, după ce soţia sa
apelase la serviciile unei vrăjitoare. Trece prin şocul prin
care a trecut şi soţul său. Fiul de împărat mai avea
nevoie de trei zile pentru a scăpa de blestem, dar vrăjile îl
lovesc pentru a doua oară.
Fiica
de împărat cercă să umble sprijinidu-se în toiagul său,
dară…acesta se tocise. Capacitatea sa de rezistenă si de luptă
pentru reîntregirea familiei, se tocise ca toiagul de oţel. Dar dăduse
dovadă de o voinţa tare, de oţel. Dar mai mult decât voinţa
de oţel erau mila faţă de copil, dorul după bărbatul
ei şi căutarea cu credinţă. Doar cu acestea ajunse în faţa
soţului.
Acea
casă n-avea nici ferestre,
nici uşă. Pasămite uşa era pe dasupra. Îi dete ocol. Scară
nu era.
Ce
să facă? Voia să intre.
Se
gândi, se răzgândi; se cercă să se suie - în zadar. Sta, sta
s-o doboare cu totul întristarea: cum se poate să se lase ea să se
înece tocmai la mal. Când, îşi aduse aminte…
Când,
tocmai sus în vârful scării, nu-i ajungea să mai facă o
treaptă.
Ce
să facă? Făra astă treaptă nu se putea. Să nu
intre înăuntru îi era ciudă. Se apucă să-şi taie
degetul cel mic, şi cum îl puse acolo se lipi. Luă copilul, se urcă
din nou şi intră în casă. Aici se miră ea de
buna rânduială ce găsi. Se apucă şi ea şi mai
deretică oleacă. Apoi mai răsufă niţel, puse copilul
într-o albie ce găsi şi o aşeză în pat.
Se
afla în faţa casei sufletului soţului său. A mai fost săgetată
pâna la sânge de nevoia de a reuşi. Săgetată de durere, ca la
tăierea unui deget. Sta s-o
doboare cu totul întristarea. Sta în faţa bărbatului ei. Casa
sufletului nu se deschidea. Işi aduse aminte de scara pe care i-au dat-o
muma Lunei şi muma Soarelui, marele zâne maternale. Cine vrea, le poate
spune, Marile Preotese Primordiale Dacoromâne. Coordonata lor majoră
este bunătatea.
Când
veni bărbatul-său, se sperie de ceea ce văzu. Parcă nu-i
venea să vadă ochilor săi tot uitându-se la scara de oscioare
şi la degetul din vârful scării. Frica lui era să nu mai fie
iar niscaiva farmece, şi cât p-aci era să-şi părasească
casa, dară Dumnezeu îi dete în gând să intre.
Atunci,
făcându-se un porumbel, ca să nu se lipească farmecele de el ,
zbură pe dasupra fără să se atingă de scară
şi intră înăuntru în zbor. Acolo văzu o femeie îngrijind
de un copil.
El
îşi aduse aminte atunci că femeia sa era însărcinată când
plecase de la ea, şi unde îl cuprinse un dor de dânsa şi o milă,
gândindu-se la câte trebuie să fi păţit ea până să
dea cu mâna de dânsul, încât se făcu numaidecât om.
Frica
lui era să nu mai fie niscaiva farmece…, dară Dumnezeu îi dete in
gând sa intre. Să intre în sufletul său de om restaurat. Soţia
şi copilule erau acolo. Îl săgetă dorul de soţie şi
mila. Mila Domnului şi dorul soţiei topiseră împietrirea din
sufletul său. Cât mai era de topit. Si se făcu numaidecât om.
Cât
p-aci era să n-o cunoască; atât de mult se schimbase din pricina
suferinţelor şi a necazurilor.
Fata
de împărat, cum îl vazu, se sculă în sus şi îi tâcâia
inima de frică, fiindcă ea nu-l cunoştea.
După
ce el se făcu cunoscut, ea nu se căi, ba şi uită tot ce
suferise. El era un bărbat ca
un brad de frumos.
Cei
doi nu şi-ar fi reluat viaţa de familie, doar privindu-şi unele
schimbări ale înfăţişării lor. El era să n-o
cunoască. Sufletul ei îi lumina şi sufletul lui.
Fetei
de împărat îi tâcâia inima de frică, fiindcă ea nu-l cunoştea.
Dar şi el se face cunoscut, îşi deschide inima. El era un bărbat
ca un brad de frumos. Şi ea uită tot ce suferise. Familia intră
în coordonatele majore zalmoxiene, ale iubirii şi ale inimii bune.
Şi
se puse apoi la vorbă. Ea îi povesti toate întămplările, iară
el plânse de mila ei. Apoi începu şi el a spune:
-
Eu-
zise el- sunt fiu de împărat.
La un război ce avu tată-meu, cu nişte zmei, vecini ai lui,
care erau foarte răi şi-i tot călcau moşia, am omorât pe
cel mai mic.
Pasămite, ursita te făgaduise lui. Atunci mă-sa, care
era o vrăjitoare de închega şi apele cu farmecele ei, mă
blestemă să port pielea acelui scârbos dobitoc, cu gând să nu
ajung să mi te iau.
Dumnezeu
i-a stat împotrivă
şi eu te-am luat. Baba care ţi-a dat aţa să mă legi
de picior era ea. Şi de unde mai aveam trei zile să scap de blestem,
am fost silit să port încă trei ani stârvul porcului.
Acum,
fiindcă tu ai suferit pentru mine şi eu pentru tine, să dăm
laudă Domnului şi să ne întoarcem la părinţii noştri.
Făra tine eram hotărât să trăiesc ca un pustnic, d-aia
mi-am şi ales acest loc pustiu şi mi-am făcut casa asta aşa,
ca pui de om să nu mai poată răzbi la mine.
Apoi
se îmbrăţişară de bucurie şi se făgăduiră
ca amândoi să uite
necazurile trecute.
Am
omorât pe cel mai mic. Pasămite, ursita te făgaduise lui.
Doi
tineri fii de împărat, în competiţie pentru o fiică de împărat
. Deznodământ tragic. Înainte de Iliada şi Odiseea şi de
tragediile antice. Si totuşi s-au păstrat
prin viu grai, pâna astăzi. Dar ca şi cartea ursitoarelor
din acest basm, ca şi cărţile sibilei din Dacoromânia, întemeitoare
de activitate religioasă, prin cărţi de cult scrise, în Italia
şi alte indicii, din Dacoromania, ca şi textele de pe tăbliţele
de aur şi de plumb, ca şi textele liturgice nou-testamentare ale
dacoromanilor besi, au fost supuse distrugerii de către forţe
potrivnice. Pentru cei ce doresc şă ştie mai multe despre
textele liturgice nou-testamentare în limba besilor, le propunem spre lectură
studiul Pr. Prof. Dumitru Stăniloaie, Besii- în mânăstrile din
Orient, în revita Biserica Ortodoxă Română, an XCIV, nr. 5-6, mai
-iunie, 1976, p. 587-589, sau pe internet, www. agero, la Pagini de istorie. Se
cunosc deja două cruciade anti
dacoromâneaşti, cu ţintă precisă, tezaurul religios scris,
fie de provenienţa zalmoxiană, fie nou-testamentră. Nu vor întârzia
să se descopere şi cine îndemnară şi nimiciră tradiţia
cultică dacoromâna scrisă zalmoxiană şi nou testamentară
şi după cruciadele respective. Uriaşa moştenire
orală o atestă pe cea scrisă. Probabil suntem singurul
popor din Europa care a salvat,
prin memoria orală, din generaţii în generaţii, ceea ce la
alte popoare s-a produs prin manuscrise şi tipar.
A
doua zi de dimineaţă, se sculară şi porniră amândoi,
mai întâi la împăratul, tatăl lui.
Când se auzi de venirea
lui şi a soţiei sale, toată lumea plângea de bucurie că
îi vedea. Iară tatăl şi mama lui îi îmbrăţişă
strâns, si ţinură veseliile trei zile şi trei nopţi.
Apoi
merse şi la împăratul, tatăl femeii lui. El cât p-aci era să-şi
iasă din minţi de bucurie, când îi văzu. Ascultă
povestindu-i-se întâmplările lor. Apoi zise fie-sei:
-Ţi-am
spus eu că nu credeam să se fi născut porc acel dobitoc ce te-a
cerut de soţie? Şi bine ai făcut, fata mea de m-ai ascultat.
Şi
fiincă era bătrân, şi moştenitori n-avea, se coborî din
scaunul împărăţiei sale şi îi
puse pe dânşii. Iară ei domniră cum se domneşte când
împăraţii trec prin fel de fel de ispite, necazuri şi nevoi.
Şi
de n-or fi murit, trăiesc şi astăzi, domnind în pace.
Şi
bine ai făcut fata mea, de m-ai ascultat.
Şi
fiincă era bătrân, şi moştenitori n-avea, se scoborî din
scaunul împărăţiei şi îi puse pe dânşii. Dar împăratul
mai avea două fete, căsătorite cu fii de împărat. Numai că
ele au fost prin execlenţă neascultătoare. Şi
zalmoxianismul nu permite aşa ceva. Nici una
nu a avut copii. Aşa porunceşte Zalmoxe, tinerii să
asculte de părinţi. Cu mult înainte de cele zece porunci ale lui
Moise.
Da,
trăiesc şi azi în sufletul dacoromânilor şi domnesc în pace.
Basmul
vine pâna azi, din vremi cu mult de dinainte de Iisus. Numele lui Iisus nu e
pomenit, deşi suntem în al treielea mileniu de religie nou-testamnetara.
Dovada marea capacitate de dăinuire a religiei zalmoxiene. Dar nu este
pomenit nici în basmele analizate mai înainte. Să dăm laudă
Domnului (şi să ne întoarcem la părinţii nostri) e o
formulare stereotipă intrată în basm sub influenţa Bisericii
Ortodoxe Române, fără nici o determinare în compoziţia
basmului.
Mai
aveam trei zile şi scăpam de spurcatele astea de vrăji.
In
urma vrajilor, spre a se salva, pleacă in mijloc de codru şi se
izolează de lume, făcându-se pustnic. Pustniceşte trei ani în
întunecimile codrilor. Marele Preot Zalmoxe a trăit izolat de lume tot
trei ani, după care se întoarce în lume, întărind ataşamentul
dacoromanilor faţa de religia zalmoxiană. Zalmoxe a învins întunecimile
dinamizând lumina cea pururi vie din sufletele dacoromânilor. Şi fiul
de împarat se reîntoarce la viaţă. I se
deschide izvorul bucuriilor sfinte.
Împăratul
din Povestea porcului de Ion Creangă, îşi sfătuieşte
fiica sa nu-i facă vreun
neajuns soţului său, porcul cu puteri miraculoase. Împăratul
din Porcul cel fermecat, cules de Petre Ispirescu, îşi sfătuieşte
fiica să fie ascultătoare. Fiica de împărat din Povestea
porcului, ascultă de sfatul cel rău, al mamei sale, iar fiica de împărat
din Porcul cel fermecat, asculta de o vrăjitoare, care se va dovedi a fi
mama zmeului. Consecinţele neascultării sunt suferinţa,
necazurile de tot felul. Reacţiile soţilor sunt asemănatoare,
pleacă din sânul familiei, dar în sus, în cele curate. Cele două
soţii sunt supuse la grele încercări.
Sunt ajutate de sfintele (zânele)
dacoromănilor, în Povestea porcului,
de Sfânta Miercuri, Sfânta Vineri şi Sfânta Dumineca, iar în Porcul
ce fermecat, de Muma Lunii şi
Muma Soarelui.
Muma
este cuvânt de căpătâi şi la Mihail Eminescu, Arhanghelul
Mihail Eminescu, Sfântul Neamului Dacoromân:
-Din
sfera mea venii cu greu
Casă-ţi
urmez chemarea,
Iar
cerul este tatăl meu
Şi
mumă-mea e marea.
Corect
este Ţara-Mumă, pentru toţi dacoromânii încă înafara
graniţelor Dacoromâniei. Chiar autorul Testamentului Zalmoxian Dacoromân
a greşit, înlocuind Tara-Mumă, cu Ţara-Mamă. Dar nu va
mai repeta greşeala. Mumă se mai foloseşte în mod obişnuit
în unele părţi de ţară, aşa în Oltenia, mumă,
muică. Mama are înţelesuri sfinte, care vor dăinui pentru
aceia care vor continua să fie oameni. Dar Mumă are o dinamică
atotcuprinzătoare, de forţă creatoare de viaţă şi
protectoare pentru Neamul Dacoromân. Este Muma mamelor.
Mihail
Eminescu a trăit întru izvorniţele zalmoxiene dacoromâneşti
de dintotdeauna. Mai reţinem un exemplu. Mai sunt multe altele.
De-
fi una, de-o fi alta…Ce e scris şi pentru noi,
Bucuroşi
le-om duce toate, de e pace, de-i război.
Nici
murind pe câmpul de lupta, bucuria din sufletul dacromânilor nu dispare,
ştiind că sunt nemuritori. Cuvinte din această izvorniţa,
mereu vii in sufletul şi gândurile noastre, dor, bucurie şi altele
sunt vectori constructivi pentru dacoromani. Si ursita, când
vine din surse negative, ne moblizează şi e învinsă.
Iar ursita din sacralitatea zalmoxiana este o chemare, întru care trebuie să
acţionăm. Toţi suntem chemaţi, ferice de cei care răman
în ascultare şi acţionează.
Forţele
ce se opun ursitei, sunt tot feminine.
Să
reţinem că Făt Frumos din Povestea porcului pedepseşte
exemplar pe vrăjitoarea hârcă (Talpa-iadului) ce se interpunea, se
împotrivea, din chiar Palatul lui
Fat Frumos, comuniunii dintre divinitate şi omenire. Cum se va interpune
mai târziu, Lucifer, în Biblie. Talpa iadului va fi scoasă din Rai,
pulverizată de energiile cele sfinte. Raiul e bine consolidat şi
potrivnicia nu-l poate
atinge cu consecinţe grave pe planul direcţionarii dacoromânilor
din cele mai de jos ale vieţii, spre cele de sus, cu finalizarea intrării
în Rai.
Revenim
asupra unei formulari pe care am făcut-o în capitolul Povestea porcului:
"Şi
fata de împărat va trece prin încercările la limită, drumul
dorinţei fierbinţi de a ajunge la Impăratul Ceresc, fiindu-i
barat de Talpa Iadului, o slujitoare a Satanei (Lucifer)." Tentatia
comparaţiilor cu Biblia iudaica pot aduce atingere
precizărilor asupra
religiei zalmoxiene, aşa în Povestea porcului, în care nu există
Lucifer, doar Talpa-iadului.
Mioriţa
Locul
Mioriţei în Testamentul Zalmoxian Dacoromân se lasă identificat.
Vom avea în vedere doua variante.
-De
mi-ţi omorî,
Spuneţi
la maica,
C-am
rămas napoi
C-o
turmă de oi,
În
munţii cei mari
Numărând
la bani,
Pe
aripa şubii,
La
marginea lumii/
-De
mi-ţi omorî,
Să
spuneţi la maica
Cam
rămas napoi
Tot
vânzând la oi,
Numărâd
la bani,
Pe
munţii cei mari,
Pe
aripa şubii
La
lumina lumii.
(Adrian Fochi, Mioriţa, Editura Academiei, 1964, p. 924,
925).
Aşa
este şi în basmele analizate mai înainte. Făt frumos după ce
iese din lume, ajunge la Tinereţea făra bătrâneţe şi
viaţa făra de moarte. La lumină. Fata de-mpărat din
Povestea porcului, ajunge la Mânăstirea de Tămâie. La Făt
Frumos.
Fata
de-mpărat din Porcul cel fermecat ajunge în apropierea
raiului, la Muma Soarelui şi la fiul acesteia, Soarele, care
dimineaţa stă în poarta raiului, şi atunci este vesel, vesel
şi râde la toată lumea.
Prin
Mioriţa ajungem mai departe de raiul Neamului Dacoromân, ajungem la
lumina lumii, la lumina tuturor neamurilor. Ajunge unul din cei trei păcurărei,
cel mai curat, supus ca un miel.
Nu se sustrage omorârii sale, sacrificiului. Sunt multe variante ale Mioriţei,
în care omorul nu e pentru jaf. În variantele
din Transilvania "Omorârea ciobanului apare în toate variantele ca un
act juridic izvorât, probabil, dintr-o legislaţie
păstorească străveche. De aceea chiar dacă judecata
se face întotdeauna în lipsa pârâtului, ea nu mai este un simplu complot.
Aceasta este deosebirea de fond între tipul moldovean şi cel translivănean.
În cele mai multe variante se vorbeşte despre lege, uneori despre lege
grea, alteori despre lege mare, câteodată: Pe cel mic îl legiuia. Dar
adeseori întâlnim şi mai modernul judecată. În două variante
din Maramureş ciobanii ţin sobor, se subînţelege de judecată…
conţinutul
se referă la practica extrem de veche, din care nu a mai rămas decât
ideea de judecată, fără exprimarea precisă a cauzelor… variantele
care cuprind ideea judecăţii, par a fi mai vechi decât cele care se
bazează pe rivalitatea economică" (op. cit, p. 237, 532).
Nici
la solul către Zalmoxe, aruncat în suliţe, la cinci ani oadată,
nu a fost fără un ceremonial, făra o judecată, o cântărire
a candidaţilor, fără alegera celui mai curat şi viteaz fiu
de nobil dacoromân.
Crima
pentru însuşirea averilor altuia, nu are lege, e făradelege. Ea se
întinde de la tragediile antice, la o serie de variante ale Mioriţei, la
Shakespeare şi la tragediile care se întâmplă în zilele noastre.
Viaţa
păstorilor, deal-munte-deal, apoi pe lungul drum al transhumanţei,
nu erau ferite de neplăcute
întâmplări. Turme după turme. Chiar peste tot era culeasă
recolta? Turmele trebuiau bine dirijate şi păzite, altfel se
pierdeau oi multe. Zile şi nopţi de veghe. Conflictele între
ciobani nu erau excluse. Si nici cu localnicii, cu care se împăcau cu brânză
şi oi. Aveau căruţe cu brânză, pentru a face negustorie.
Vindeau şi oi şi lâna. Era grea viaţa în mişcare, dar
respectând regulile, se izbândea. Pază şi reparaţii. Sute
şi sute de kilometri. Unii, cu familiile, mai departe, unde întemeiau
localităţi.
Trebuie
să avem în vedere toate categoriile de variante, dar să nu le
ocolim pe cele care au păstrat sâmburele de
lumină zalmoxiană din timpurile primordiale, de la Lumina
Lumii. Şi celelalte sunt de mare preţ. Radiografiază relaţiile
şi conflictele sociale. Conflictele cu un final tragic nu au încetat
nici la noi, nici la alte neamuri.
Mioriţa
este poate singura creaţie de amplitudine naţionala, care a pierdut
o parte din nivelul înalt sacerdotal şi a coborât pe pământ.
Basmele s-au menţinut la înălţimea adevărurilor
spirituale profunde.
Fratele
cel mare
Pleacă
să se-nsoare
Pe
cine şi-ar lua-re?
Sora
soarelui
Si-a
pământului.
(Op.
cit. p. 682).
Ţintea
sus de tot fratele cel mare. Nu a fost ales. Cel mijlociu, la fel. Este ales
cel mic. Ce eveniment religios era în timpurile mioritice dintâi? Motivul
descinde din Lumina Lumii şi exprimă întoarcerea oamenilor spre
locul de origine al vieţii, spre totală restaurare. Se poate rosti,
în loc de Lumina Lumii, numele lui Dumnezeu.
E vorba de un motiv treimic, de anunţare a unei mari
jertfe.
Cel mai mic ciobănel, este şi mai harnic, are oi mai
mult. Şi hărnicia este
luată în calcul, dar după
calităţile morale.
Trebuie să reţinem că ciobanii sunt plini de viaţa,
dinamici, păstori de turme. Si fratele mai mic este plin de viaţa,
de forţă, altfel n-ar
avea turme mai multe. Nu este un fatalist în faţa ameninţarii cu
moartea. Cu atât mai mult gestul său ne cutremură. Este aici în
sufletele noastre, călauză de netăgăduit, spre Dumnezeu,
pentru cei ce prin dorul lor sunt
în consonanţa sufletească cu
acest martir mioritic, care s-a
jertit de bunaă voie, pentru
noi toţi. Îl cântă tot Neamul Dacoromânesc.
Pe-un picior de
plai,
Pe-o gură de rai
(idem, p. 682).
Pe-un picior de plai, indică locurile sacre montane, dar
gura de rai era în sufletul celor de atunci, în sufletul ciobănelului
şi se află în dorul din sufletul nostru.
« »