1954
luna Aprilie în Vinerea Mare
Pe
potecile munţilor acest grup de tineri n-a purtat numai arme. Alături
de onoarea, mândria şi conştiinţa libertăţii neamului
nostru, alături de durerea ceasului de faţă, în inima şi
crezul nostru am avut o povară scumpă: visuri, doruri şi gânduri
pentru vremile ce vor să vie. Visuri, doruri şi gânduri izvorâte
şi hrănite din dragoste pentru neamul nostru. Şi aşa am
înţeles noi neamul nostru: o dâră de foc sfânt pierdută în
negura vremilor în care din loc în loc strălucesc sori şi luceferi,
într-o ploaie de stele care izvorăsc din hăul trecutului, de dincolo
de vremea dacilor nemuritori. Iar înaintea noastră, în continuarea dârei
de foc, printre crestele de brazi vedeam aceeaşi dâră de lumină
din ce în ce mai puternic luminată şi terminată la picioarele
Domnului Cristos în Ziua cea Mare. În această dâră de foc din urma
şi dinaintea noastră noi, câţiva fii ai acestui neam pe care
destinul ne-a adunat pe aceste creste, aducem darul nostru de foc, candelă
a iubirii noastre de Neam, jertfa noastră.
La
daci era obiceiul ca la zile mari să se jertfească de bună
voie unul din cei mai buni de-ai lor. Nu
era admis oricine, ci cei mai buni. Pe linia aceasta vrem să aducem pe
altarul patriei tot ce se va găsi mai bun în slaba noastră fiinţă
pământeană: libertatea noastră, tinereţea noastră,
renunţări la o viaţă tihnită.
Şi
candela ce-am aprins-o va cere pentru a lumina însăşi viaţa
noastră ce nu am ezita să o sacrificăm.
Nu
am luat arma în mână pentru ambiţiile noastre, ambiţii deşarte
de mărire omenească, nici din spirit de aventură, nici din ură
pentru nimeni. Cu atât mai mult suntem departe de meschinele probleme
materiale. Nici pentru pofta de îmbogăţire în viitor. Niciunul
dintre noi nu avem averi de apărat, nici interese de clasă. Niciodată
nici noi, nici părinţii noştri n-am exploatat viaţa nimănui.
Din contra, suntem din rândul acelora care în viaţă au cunoscut
mai mult foamea şi lipsa decât tihna şi belşugul. Ceea ce ne-a
mânat aici a fost dragostea de Neam, liberă de orice meschinărie.
Am
învăţat să privim neamul nostru, ca de altfel orice în lume,
prin prisma dragostei. Exişti în măsura în care iubeşti
şi te înalţi în măsura în care te jertfeşti pentru
această iubire. Noi nu admirăm Neamul nostru, nici căutăm
să-l înţelegem şi studia în virtutea oricărui principiu
scornit de mintea omenească. Noi îl iubim aşa cum e. Aşa cum
îşi iubeşte copilul părinţii lui. Şi nu l-am schimba
cu oricare altul. Nici în gând, cum nici-o mamă din lume nu şi-ar
schimba copilul ei. În inima şi mintea noastră n-au încolţit
niciodată visuri de emigrare prin nu ştiu ce ţări fericite.
Voim să rămânem aici părtaşi ai durerii şi
bucuriilor lui, ai destinului lui, în valul căruia voim şi noi să
ne contopim soarta noastră cu al lui.
Noi
nu admirăm şi nici nu lăudăm în cuvinte deşarte pe
Ştefan cel Mare. Nici nu-i folosim numele ca soclu, pe care să înălţăm
statuia nimicniciei noastre. Noi îl iubim la Valea Albă. Şi ne plecăm
spinarea alături de Aprodul Purice ca Domnul să încalece. Şi
simţim ca o adiere dulce cuvintele de mulţumire ale lui Ştefan.
Întindem o mână de frate peste veacuri apărătorului
Sarmisegetuzei, arcaşului lui Ştefan, oşteanului în opinci de
la Rovine, pandurului lui Tudor şi moţilor lui Horia şi Iancu.
Comunicăm
de la suflet la suflet cu orice român, de totdeauna, focul sfânt şi
cald al familiei româneşti.
În
aceşti ani am găsit în suflete de români, adesea umili şi nebăgaţi
în seamă, atâta nobleţe şi atâta frumuseţe încât nu o
viaţă, dar şi o mie de vieţi de ai avea se merită să
te jertfeşti.
Ne-am
lovit însă de atâta răutate, ipocrizie, interese, ambiţie
prostească, zgârcenie şi mai ales nepăsare, încât ni s-a
umplut sufletul de durere, amărăciune şi dezgust. A trebuit să
primim pe obrazul nostru nu o dată sărutul scârbos a lui Iuda
şi nu o dată otrăviţi cu roadele amare ale josniciei omeneşti,
am ajuns în pragul deznădejdii. Ne-am coborât atunci în adâncuri
şi din istorie ne-am luat din nou seva dătătoare de viaţă.
Ne-am cuminecat din jertfa tuturor celor ce şi-au dat viaţa pentru
acest Neam.
Şi
v-am cunoscut pe voi, suflete mari de pe cuprinsul acestei ţări: pe
Dumneata, suflet şi chip de Apostol, bădie Trifan, care ne-ai învăţat
prin propria dumitale viaţă că brazii se frâng şi nu se
îndoaie niciodată, pe Dumneata, moş Bâră, care te-ai jurat că
nu te vei întoarce în sat până la victoria crezului Dumitale, pe
Dumneata, bătrâne Arieşan, din creierul Munţilor Apuseni, pe
Dumneata, văxuitor de ghete, nene Pleşa din Turda, pe Tine, înflăcărat
dascăl Pridon, din satul Părău Făgăraş. Iar voi,
dragi camarazi căzuţi din rânduri, ne-aţi legat prin jertfa
voastră cu putere în lupta din care nu putem să ieşim decât
biruitori sau morţi.
Şi
mai ales, am simţit în ceasurile negre mâna lui Dumnezeu. Atunci când
slabele noastre puteri omeneşti ne-ar fi dus la moarte sau deznădejde.
Aici, pe crestele munţilor, am simţit cuvintele Domnului, care ne-a
spus că fără El nu putem face nimic. Şi noi, prin suferinţa
noastră, am învăţat să-L iubim. Căci până nu
vei suferi tu însuţi măcar o palmă sau o înjurătură
pe nedrept, până atunci nu vei putea înţelege drama de pe Golgota.
Aceste
gânduri, adânc frământate în nopţi lungi de iarnă, îngropaţi
în zăpezi pe crestele Carpaţilor sau în ceasurile de veghe cu arma
în mână, vi le închinăm vouă, tineri din sate şi oraşe,
ca semn al dragostei ce vă purtăm, ca unora ce le va fi dat, când
noi nu vom mai fi, să vadă şi să desăvârşască
marea şi strălucita biruinţă românească.
Grupul
carpatin făgărăşan, Muntele Buzduganu
Săptămâna
Mare, anul 1954
Pt.
Conformitate
,,
Ion
Gavrilă-Ogoranu
Gheorghe
Cornea
N.B.
-Acest document a fost conceput în Vinerea Mare a anului 1954 când cei din
grupul Gavrilă urmăreau, ascunşi, slujba de la Mănăstirea
Sâmbăta. Locul din care urmăreau se numeşte Muntele Buzdugan.
Documentul
ca atare a fost găsit la CNSAS în dosarul de percheziţie a prof.
Remus Budac susţinător al acestui grup de rezistenţă.