Există două negatii fundamentale: a unui "dincolo" care dă coherenta
lui "aici", si a unui sens al istoriei care să ne justifice calitatea
de om. Prima
este ateismul, a doua nerecunoasterea Intrupării lui Dumnezeu în Christos.
Aceasta din urmă poate simpla consecintă a ateismului, dar poate fi si o scindare
violentă a misterului Dumnezeirii, întrucât se acceptă principial un Dumnezeu
creator si atotputernic, dar în acelasi timp i se neagă libertatea, asa ca
Dumnezeu devine prizonierul unei ratiuni mărginite. Negarea Dumnezeirii văzute
în Christos înseamnă implicit si a Dumnezeirii nevăzute din Creator, ceea
ce duce si la negarea a ceea ce este dumnezeesc în om. Această pozitie face
să se abată o mare si iremediabilă tristete peste oricine trăeste sub regimul
ei, pentrucă este lipsit de căldura istorică a Dumnezeului întrupat. Prin
desvăluirea lui Dumnezeu în trup istoria a căpătat o căldură pe care nu o
avea inainte. Prin ea istoria s'a însufletit ca operă umană după ce s'a repetat
actul creator primordial: "Si a făcut Dumnezeu pe om dupa chipul
Său; după chipul lui Dumnezeu cel Născut" ("Facerea", I 27).
Această repetitie din cartea Facerii exprimă complimentaritatea
celor două acte ale supremei libertăti dumnezeesti, crearea omului, urmată
de întruparea Dumnezeului în Creatia Lui. La început nu erau nici sus nici
jos, dar după aceea Dumnezeu a creat omul si au apărut un sus si un jos. De
sus a venit apoi Dumnezeu la om, iar acum ne apropiem tot mai mult de timpul
în care de jos omul se va ridica la Dumnezeu. De aceea sărbătorim Crăciunul,
an după an.
Istoria s'a însufletit cu noi puteri lăsate în lume de Dumnezeu
Fiul, prin Intruparea, Moartea
si Invierea Lui. Aceasta a fost un ciclu de fapte concrete, nu de idei, fapte trăite nu
imaginate, reale nu fabuloase. De aceea timpul s'a împărtit prin ele, între un fast timp al dezvoltării plane a
umanitătii, antichitatea, si timpul următor al unei dezvoltări ascensionale, care se face tot mai sensibilă
odata cu declinul materialismului.
Dumnezeu ne-a creat dintr'o "dorintă", aceea a deplinei realizări de Sine, si s'a întrupat din iubire pentru creatură ca să ne invete
"libertatea". Când spunem ca istoria s'a însufletit prin
Intrupare, nu spunem
ca înainte istoria era moartă, dar nu era finalizată. Istoria nu se născuse cu
adevărat, era încă într'o stare de semi-gestatie, pentrucă nu avea decât perspectiva plană a
vietii, si îi lipsea cea ascensională a Invierii. Toată lumea spune azi, si nu fără dreptate
că, istoria începe cu primul mormânt. Ceea ce înseamnă ca istoria a început când s'a trezit in oameni speranta unui
"dincolo".
Speranta initială a devenit însă evidentă cu Christos. De aceea putem spune
ca istoria a fost mai întâi a mortii cu speranta nemuririi,si după aceea a urmat o istorie a vietii cu certitudinea
învierii, la care se ajunge
si cu speranta din trecut si cu credinta în viitor, într'o împletire permanentă de "logos"
si "praxis" inspirate de iubire. De aici se trage si tot optimismul sectelor
"progresiste", care uitând că finalitatea vietii nu este viata ca atare, ci viata ca pregătire a Invierii, cu cele mai bune
intentii umanitariste ei fac din oameni tot fiare ale "politicei reale", care se
si mănâncă între ei ca fiarele.
Credinta ca suntem făcuti după chipul Dumnezeului care s'a si dezvăluit în chipul nostru
vizibil, nu este nici blasfemie, nici "irationalism". Noi suntem rezultatul unei libertăti ce
si-a instituit-o Dumnezeu, care pentru a ne da pilda concretă a acestei
libertati s'a făcut om ca noi, răsvrătindu-Se împotriva prizonieratului in care
îl tinea LEGEA, dupa ce El din iubire a dat-o pe mâinile oamenilor. Oamenii făcând din LEGE un fel de proprietate a
lor, au încercat să facă
si din Dumnezeu un fel de proprietate si tiran, rob al unei tiranii care ca orice este negativ nu intră in
Fiinta dumnezeească. Asa că Dumnezeu S'a întrupat ca să-si reia libertatea de a îmbrătisa toată
creatia, reîmprospătând LEGEA prin iubire
si ecumenicitate. După cum ne-a creat din dorul implinirii de Sine, El S'a întrupat din iubire pentru
noi. Prin întrupare se desăvârseste creatura învătând IUBIREA. In
lumina acestei noi manifestări a infinitului, lumea nu mai este redusă la un
"obiect de exploatare", ci devine un mijloc tot mai sigur de-a ne apropia din ce
în ce mai corcret de Dumnezeire. Aceasta este misiunea
si în acelasi timp misterul Intrupării, care ne apropie tot mai mult de
înăltare, odată cu epuizarea materialismului modern.
Horia
STAMATU