Dorul Părintelui Nae de-o cafea turcească
pregătită de Părintele Callist ne
făcuse să batem la usa vlădicăi Tit, directorul Sinodului. L-am aflat aplecat asupra unor spalturi pentru revista
«Biserica Ortodoxă Română». Ridicându-se
spre a-si întâmpina oaspetii, Părintele Nae grăi:
- Prea Sfintite, venind noi spre biserica Antim, îi spuneam fratelui G.:
să stii bine că vlădica are să creadă că Dorul
de o «turcească» ne aduce la Prea Sfintia Sa...
- Fratilor - îi curmă vlădica Tit
cuvântul, nu vorbiti cu mine ovreeste; că
eu stiu că voi tot pentru cafea ati venit. Dar de astădată n'ati avut noroc: Callist s'a bolnăvit si
zace. De trei
zile mă canonesc si eu cu «turcească» pregătită de Emil: vă puteti închipui
ce fel de fiertură e! Dar de nenoroc să nu vă plângeti: vă voiu mângâia cu putin
«Murfatlar», adus de Taligrădeanu chiar de la vie.
Vlădica dădu poruncă lui Emil s'aducă vin si
nuci. Emil, portarul Sinodului, era om umblat în lume. Vorbea englezeste si
spanioleste. Inalt, slab, cu barbă impunătoare. Totdeauna întunecat la chip. Nu era bucuros când clopotelul îl chema ca să
deschidă poarta. Dar era cuviincios. După ce gustarăm vinul si după ce îl
lăudarăm, pe bună dreptate, îi lăsai singuri si plecai să-l cercetez pe Părintele
Callist, care locuia în aceeasi casă a bisericii Antim, unde Sinodul
îsi avea resedinta.
Părintele Callist era caligraful
Sinodului. In scripte era trecut: «Protosinghel Callist Rădulescu, sef de birou
cl. I». Floare rară era acest călugăr de bun neam. Copil de învătător, intrase de tânăr
în mânăstire. Anii
vietii lui erau acum ca la cincizeci. Si rămăsese, până la această vârstă, nevinovat ca
un prunc. Mărunt de stat, subtirel si vioi ca o nevăstuică; ochii negri, mari;
sprâncenele, barba si pletele, negre ca tăciunele. Era îmbrăcat totdeauna cu grijă: pălărie neagră
cu margini largi; reverenda si cabana cusute la «Bărbulescu», croitorul
vlădicilor; mijlocul lui subtire încins cu curea neagră, lată, cu cataramă de argint; ghete negre cu elastic. Drumurile pe care le bătea erau între Antim
si schitul Darvari, in care trăia prietenul sfintiei-sale, Nicanor iconarul.
Necazurile vietii Părintelui Callist erau putine. Cele mai mari, in legătură cu mitropolitul Pimen al Moldovei. Se supăra când Mitropolitul îi zicea «mă»
si «tu». Iară când se mai si răstea la sfintia-sa, atunci se umplea paharul: Părintele
Callist îsi prezenta «demisia». Si pleca, numaidecât, la schitul Cheia din Prahova, unde
îsi avea metania; pleca «la pustie» - cum spunea Părintele Firmilian. De trei ori demisionase. Si de trei ori se înturnase la
Antim: mai mult de 3-4 luni de zile nu rămânea la mult cântata, la «prea frumoasa
pustie». La Sinod nu i se primea niciodată demisia. Nu
fortau lucrurile. Stiau că va veni iară. Căci caligraf ca sfintia-sa nu era usor de aflat. Apoi omul minunat, cu nerăutate pruncească, cu
viată neîntinată, plăcut la chip, la vorba si port, era de toti iubit.
Era Părintele Callist si mare mester in pregătirea dulceturilor si a
serbeturilor. Iară «turceasca» sfintiei-sale nu se dovedea nicăeri în
Bucuresti.
*
* *
In «chilia cu calorifer» a bolnavului erau adunati: Părintele Firmilian, Arhimandritul Inochentie
si Părintele Nicanor. Când am intrat eu, Părintii chibzuiau asupra împărtirii
«mostenirii». Părintele Firmilian dorea să aibă «spre evlavioasă aducere
aminte»
Floarea Darurilor, editia primă, cu legătură initială, si pe Isaac
Sirul. Arhimandritut Inochentie, fost sergent de
artilerie, îsi dorea cureaua cea lată, cu cataramă (si zâmboace) de argint. Părintele Nicanor nu dorea
nimic; că se legaseră să
se «mute» împreună. Venind apoi vorba despre boli si despre leacuri, Părintele Firmilian dădu bolnavului acest
sfat:
«Iei
Sfintia-Ta o oca si jumătate de vin negru, ce se chiamă «Puterea Ursului»;
golesti vinul într'o cană, arunci înlăuntru o mână de bucăti de zahăr si pui cana la
foc. Asta, seara, înainte de culcare. După ce a fiert vinul, îl bei tot, în timp
scurt. Apoi te culci. Si dimincata, Părinte, te vei destepta sănătos, oridece boală vei fi fost
cuprins».
Arhimandritul Inochentie
interveni:
«Nu! Rânduiala noastră
călugărească e asa: Începi Sfintia-Ta rugăciunea sfântului Efrem, cu
metanie. O
rostesti si faci metanit până simti cămasa udă'n sale. Atunci te opresti si o schimbi cu
cealaltă.
Si tot
asa urmezi până la al saptelea schimb. Iară după aceea, încetezi si te asezi
în pat. Si
zviduirea nu va zăbovi să se arate.
-
Mda! - zise Părintele Firmilian este si rânduiala aceasta: dar si cea cu ocalele asemenea
este!
Arhimandritul replică, sigur de sine:
-
Unde, Părinte Profesore, ati cetit Sfintia-Voastră în Scriptură despre rânduiala aceasta cu
ocalele? Că iată eu sânt bătrân
si pân 'acum n'am dat de ea...
La care întrebare, Părintele Firmilian îl
întelepti, degrab:
- Apoi vezi, Părinte Arhimandrite, Sfintia-Ta întrebi, ca
adventistii: Unde se află in
Scriptură? Dar, Părinte, noi
suntem ortodocsi; noi avem si Traditie!
Veselia stârnită de răspunsul Părintelui Firmilian
i-a făcut bine si bolnavului: a râs împreună cu noi...
*
* *
Când am revenit la cei doi cărturari, i-am aflat adânciti într'o corntroversă asupra activitătii
nefaste a principesci Bagration-Pangration. Le-am povestit cele pctrecute la
călugări.
-
«Prea Sfintite
- isbucui Părintele Nae, profesor de istorie si membru al Academiei -, ce s'a petrecut
alături, la călugări, e de o mie de ori mai de pret decât măruntisurile cu care
ne-am pierdut
noi
aci vremea! Nit ti se pare Prea Sfintiei Tale că în biscrica noastră se face mare abuz cu
Traditia? Nu ti se pare că în calea contactului direct cu Evanghelia stă
de-a-curmezisul
"Traditia", asa cum o înfătisează, prea adesea, niste
streti fără stiintă teologică?». Aghiografie, Imnografie, Iconografie; decizii ale împăratilor
byzantini, ba, chiar
si unele canoane ale Sinoadelor nu scăpaseră întepăturilor critice ale
istoricului. Vlădica Tit, care tradusese în
româneste si publicase de curând cartea «Biserica Răsăriteană» a lui N.
Arseniev, era apărător convins al Traditiei «neplugărite».
Sosirea neasteptată a
Mitropolitului N. la Vlădica Tit a curmat controversa. Ne-am luat rămas bun. Discutia a
continuat, între noi doi, pe stradă. La despărtire, i-am propus Părintelui Nae să
tină, la Fundatie, o conferintă urmată de discutii. Tema: Între Traditie si
Scriptură. Mi-a răspuns că n'o va tine. Mi-a indicat
si pricina. Dar mi-a făgăduit că va scrie o brosură cu titlul propus de mine.
George RACOVEANU
Revista
Scriitorilor Români, Nr. 1, München, 1962