Noi,
bucovinenii, am anticipat miscarea nationalistă a tineretului român, prin
două splendide ridicări locale, provinciale. Una, a fost organizatia Arcasilor
lui Dimitrie Străchinaru, pe plan social, cultural si national, - si alta,
gruparea
literară a Iconarului, ctitorită de Mircea Streinul. Si interesant, amândouă
aceste curente, au atins culmi de viziune si simtire mistică. Corespundeau
unei necesităti, unei chemări de destin. Si erau cinstite, curate. Conduse
cu inima jertfelnică, servite cu credintă, aspirând spre împlinirea în adevarul
etern, fortând intrarea în catedrala valorilor obiective, de semnificatie
transcendentă.
Când
au întâlnit marea Dunăre a regăsirii istorice românesti, amândouă
aceste miscări s'au vărsat în ea, cu aceiasi bucurie si naturalete cu care
pornesc, împreună cu Dunărea spre Marea cea mare si spre Oceane, Siretul,
Oltul sau Prutul. Străchinaru a venit in 1936 de la Bucuresti, schimbat la
fată, luminat:
-
De-acum pot să mor. L-am văzut pe învătătorul nostru. Acum stiu încotro
să merg cu Arcasiile.
La
fel, desi intr'altfel, s'a intâmplat cu Mircea Streinul. Pentru el marea întoarcere,
iesirea în largul soselei împărătesti, a însemnat-o întâlnirea cu Mircea Eliade.
Când am fost la Paris (prin 1949-1950) n'am prins să-l intreb pe autorul Noptii
de Sânziene, cum a decurs acea intâlnire atât de decisivă pentru fondatorul
Iconarului, dar îmi aduc aminte că acesta mi-a vorbit adeseori, cu un entuziasm
si o recunostintă, ce depăseau valoarea frazelor si relatărilor de ocazie.
Până
la acea dată, noi
vizionarii care legam literatura de marile isvoare ale trăirii de neam, ajunsesem
adesea in conflict cu Mircea Streinul si Iulian Vesper. Aciuiati la ziarul
liberal ''Glasul Bucovinei'', singura institutie, care acea vreme le putea
oferi publicitate si teren de realizare literară (tipografie, ziar, editură)
ca si mijloace de exprimare, si de trai, ei erau nevoiti să spună uneori cuvânt
piezis, si noi raspundeam pe plan politic, nu literar: "pentru o pâne,
sefule". Invectiva îi durea. Mircea Streinul era atât de pătruns de lumina
interioară a itinerarului său cu anexe de vis (si dincolo de vis, am spune
noi, astăzi) si trăia la o asa de înaltă tensiune, tot franciscanismul febrei
sale spirituale, încât forma nu-i mai putea afecta fondul. Rama, oricât de
mizerabilă, nu mai putea umbri icoana. "Pentru o pâne, sefule",
însemna mai mult, în dictionarul teologului care se preotise'n poezie. Insemna:
"pentru pânea visului, pentru un fagure de vesnicie", bun, care
sta dincolo de redactie. Si apoi liberalii nu erau decât continuatorii Junimii
Literare, si a traditiei noastre culturale de dinainte de unire. Profesorul
Iancu Nistor, eminentul luptător al românismului bucovinean, sub dominatia
austriacă, avea întelegere pentru dorurile literare ale tineretului si deschidea
larg paginile Junimii Literare si ale Glasului Bucovinei, pentru toti condeierii
azurului arborosean. Peste toate obligatiile de partid, el si-a păstrat cumsecădenia
bucovineană si a ajutat mult tineretul pe drumul legitimelor sale aspiratii.
Noi,
dinafară, îi vedeam pe Streinul, Vesper, Chelaru, înhămati la căruta
partidului, dar Profesorul era departe de a le pune conditii. El stia
că "foamea e un rău sfătuitor" si de bună seamă îsi aducea
aminte de foamea si greutătile propriilor începuturi. Incerca să ne ajute,
dincolo de înregimentarea de partid. Conta la el "nărărvirea la vis",
dorul de împlinire.
Băiatul
de tăran dela Vâlcov, întelegea pe cei ce veniau după el, din aceleasi
vaduri ale satelor, de sub aceleasi stele ale singurătătii si sărăciei.
Avea desigur fonduri pentru interesele directe ale partidului, dar el le
cheltuia, măcar in parte, pentru Bucovina care se ridica.Tara care venea dupa
el.
Pentrucă
mărturisesc despre acele vremi si despre oameni care în parte s'au dus,
nu pot ocoli o întâmplare strict personală. Fusesem dat afară din postul de
pedagog la Liceul Militar, si cum nu aveam nici un ban de buzunar si pierdusem
si locul la Căminul studentesc, ca să nu mă umilesc cersind si să nu mă întorc
la Stănesti, mâncam numai odată pe zi si adeseori dormiam în grădina publică,
pe o bancă.
Da
'n primăvară. Tineretea cu entuziasmul ei fără limita, învinge
orice chin, orice gând pesimist. Intr'o zi auzind că se plătesc colaborarile
la Junimea Literară, m'am prezentat cu câteva poeme, la Glasul Bucovinei,
cu gândul că-l voi găsi pe Traian Chelaru. Intrând în birou, însă, m'am pomenit
fată'n fată cu profesorul Nistor. Ii frecventam cursurile de istorie, dar
întâlnirea asta neasteptată m'a intimidat. I-am întins dosarul. M-a invitat
să iau loc. Mi-a oferit o tigară. A sunat servitorul să aducă ceai si prăjituri.
Răsfoind hartiile, îmi arunca din când în când, câte o întrebare: unde locuiesc,
unde iau masa. M'a cuprins întâi o mare rusine. Am plecat privirile'n pământ
si m'au podidit lacrimile. Le-am oprit fortat, dar n'am putut sa raspund.
Si profesorul a înteles. N'a mai insistat. La urma, mi-a întins dosarul si
mi-a cerut sã-i aduc, a doua zi, două din poemele prezentate.
Cum
am iesit din biroul gazetei, nu mai stiu. M'am dus iar spre grădina publică,
ca să fiu singur, sa ma reculeg, sa-mi rumeg rusinea. Si cand am deschis dosarul,
ca sa recitesc poeziile "admise" la Junimea Literara, mare mi-a
fost surprinza sa gasesc doua bilete de cate o mie de lei, pe care Profesorul
le strecurase discret în dosar. Si doua mii de lei erau bani multi pe atunci.
Am avut cu ce trăi câteva luni de zile.
Asta
era prin 1932. Angajându-mă tot mai adânc si fanatic pe drumul credintei mele,
n'am mai mers niciodată la Glasul Bucovinei. Dar n'am mai spus niciodată:
"pentru o pâne sefule". Si ori de câte ori, am fost în fata rectorului
Ion Nistor, uneori în conflict cu el, în calitatea mea de conducator al studentimei
cernăutene, n'am uitat niciodata ca'ntr'un moment greu, el m'a ajutat. Recunosc
ca amintirea binefacerii lui, m'a umilit de multe ori, dar azi, peste ani,
văd numai gestul ca atare, insemnand adanca intelegere. Profesorul Ion Nistor
îsi jucase marea carte de destin, la marea rascruce istorică a Unirii celei
mari si, în această calitate se sbătea sã-si ducã crucea până
la capăt. Dar curând avea să vadă că vremurile l-au depăsit. Tara Fagilor
se ridica acum sub semnul altui luceafăr. Si încetul cu încetul centrul vietii
culturale s'a mutat acolo unde fusese până la Unire. La Societatea pentru
Cultură. Odată cu ajungerea profesorului Grigore Nandris la presidentia
si conducerea efectivă a acesteia, tineretul intelectual a fost mai mult decât
bucuros să găsească în sânul societătii înfiintată de Hurmuzăchesti, o vatră
de activitate culturală si spirituală, dincolo de orice obligatie si culoare
politică.
Profesorul
Ion Nistor a rămas în tară, unde a atins o venerabila vârstă, peste 80 de
ani. El, istoricul care a dovedit, cu mare seriozitate si argumentare stiintifică,
românitatea tinuturilor basarabene (ca un mare specialist al istoriei sud-est
europene), n'a primit să colaboreze cu dusmanul din răsărit. Si-a păstrat
"bucovinia" si onoarea lui de "civis academicus".
Demnitatea de făuritor al Unirii celei mari.
Fie
ca rândurile acestea sã însemne si un omagiu din partea fratilor
Iconari, pentru profesorul Nistor si generatia înaintase nouă. Astăzi suntem
pe toate meridianele si vedem lucrurile la o detasare, de dincolo de pasiune
si interes sectar, imediat. Revelatia mistică a lui Mircea Streinul, a văzut
atunci parcă si vremea de acum: "Sufletul nostru va sta dovadă, frati
iconari, pentru toate cerurile". El scria si pentru urgiile de azi: "Scriu
pentru ce-ar fi bucurie si linistire, desi lumina aleargă pe străzi, a nebunie".
*
* *
Odata
cu aparitia revistei Iconar, cumpana apelor bucovinene a fost scrisa.
Strânsesem bani pentru o revistă literară, fără să gândim anume cum va
apărea, ce titlu va purta. Si-i pusesem la dispozitia profesorului Traian
Brăileanu, mentorul generatiei noastre, detinătorul catedrei de sociologie si
filozofie la Universitatea Cernăuteană. El a hotărât sa-i dea acesti bani
lui Liviu Rusu si Mircea Streinul, pentru Iconar. Primul, fecior de preot si
el si prieten de copilărie al lui Mircea Streinul, cu o aleasă cultură
muzicală, profesor la Conservatorul de Muzică al Cernăutilor, avea un mare
ascendent asupra poetului si a jucat un rol decisiv în desprinderea lui de
Glasul Bucovinei. Grupul Iconar s'a format repede. Celor doi, s'au aliniat:
Ion Negură, Ion Turcan, Gheorghe Macrin, Barbu Slusanschi, Dragos Vitencu,
Cose Tarnavschi (financiarul grupului si perfect administrator). Rudolf
Rybiczka (cu splendide gravuri în linoleum), Claudiu Usatiuc, Ion Potecasu,
subsemnatul. Mai târziu au aderat: Teofil Lianu, Cicerone Mucenic, Pompei
Atanasiu, Gheorghe Iacob, toti învătători.
Vasile
Posteucă
DRUM, Anul XII, Nr. 1, 1976