Timp contra Timp

NAE IONESCU: REACTUALIZARI

 

... Istoria indică mai degrabă de-alungul anilor, diferite tipuri de cultură, având fără îndoială puncte de contact, dar nu asemănări esentiale. A fecondat spiritul grec lumea romană? Nu. Caracteristica culturii romane rămâne ideia de drept. Ce a înflorit pe pământul Romei sub influenta greacă a fost hibrid si neviabil; cum e de pildă filozofia. Si mai departe, cum s'ar putea pune în aceiasi categorie spirituală cultura grecoromană cu cea germanică a Europei occidentale?

Că diversele culturi sunt impenetrabile, s'ar putea vede dealtfel si din fenomenul migratiei lor; orice nouă epocă spirituală e întovărăsită de o deplasare în spatiu: Grecia, Roma, nord-vestul Europei. Ca să nu vorbim decât de cele apropiate.
    Iată în câteva indicatiuni, destul material pentru reflectiile celor care au protestat împotriva valorificării făcută de mine lui Spinoza. Mai e nevoie să stăruesc acum pentru a lămuri ce e o cultură natională? «Cultură natională» e un pleonasm. Cultura nu poate fi decât natională. Dacă nu este însemnează că nu e o cultură autentică; ci numai încercări timide înspre cultură - sau aparitiuni hibride, fără o «a doua zi»...
    ... Mă gândesc adesea că inventivitatea mintii omenesti nu e fără margini; prea se repetă situatiile pas cu pas; si prea acelesi vorbe se aruncă în cumpana discutiei. Stiti cum scria pe vremuri Eunominus către Grigore cel Mare? «Voi cuteza a gândi imposibilul». Căci vai! nici Grigorie nu prea stăpânea «legile elementare ale logicei!»
    Logică - de sigur nu avem, sau mai bine, nu avem logică unde nu e nevoie de ea. Iată de ce întâmpinarea tuturor pseudo-crestinismelor rationaliste nu se rusinează. De la ortodocsi la protestanti deosebirea este fundamentală; noi întrebăm dacă trebuie să ne gândim asa; ei, dacă pot să gândească asa. Drumurile noastre merg pe la Ghetesmani, prin grădina jertfei acceptate; credo, quia absurdum este doar durerosul sacrificiu al intelectului; pe care orice crestin trebue să-l facă: senin si cu convingere; căci e sacrificiul trupului.
   Cred, cu toate că e absurd; cred tocmai pentrucă e absurd; căci în dusmănia mintii fată de credintă, eu văd tocmai putinta unei vieti mai înalte.
   Nu e nimeni asa de pedepsit de Dumnezeu ca să dispretuiască cunostinta. Dar care cunostintă? Pe cea dată de «regulele elementare ale logicei?» E prea putin în genere; iar aci nu e nimic. Credo, quia absurdum, asta a spus-o Tertullian. De ce nu se citează cu aceeas asiduitate Anselm de Canterbury? Căci al său credo ut intelligam este împlinirea istorică si logică a celui dintâiu. E mai putin cunoscut? Mă îndoiesc. E mai putin comod pentru o argumentare ad-hoc? Se poate, dar nu ar fi un motiv. Motivul este altul: când ai pornit pe drumul ratiunii, ti-e frică să mergi până la capăt, căci nu stii unde poti să ajungi.

Vrem să cunoastem; dar nu după «regulele elementare ale logicei» - ci după îndurarea lui Dumnezeu, asa cum stă scris: videmus nunc per speculum in aenigmate; tunc autem facie ad faciem. Nunc cognosco ex parte; tunc autem cognoscam, sicut et cognitus sum. (I Cor. XIII. 12).

Iar pentru aceasta, mărturisim hotârât: credo quia absurdum!

Quia absurdum!
    ... Ortodoxia noastră tărănească nu e atât o religie cu o biserică chezăsuitoare a credintei, cât un fel de cosmologie, în care elementele de dogmă strict ortodoxe se hipostazează în realităti concrete; de ce, cu alte cuvinte crestinismul a coborât la noi în realităti imediate ale zilei, contribuind la crearea unui univers specific românesc, obiectivat asa de caracteristic in folklorul nostru.
    Iar mai departe, aceasta explică de ce o credinta asa de vie si de sustinută nu s'a completat în chip necesar cu o ierarhie bisericească puternic închegată, cum a fost de pildă cea rusă sau cea romano-catolică; precum si dece slăbiciunea împinsă uneori până la inexistentă a acestei ierarhii nu a fost în stare să primejduiască fermitatea religiozitătii noastre tărănesti.
    Iată realitatea istorică. Poate ceva cam brutală; dar realitate. (...) Crestinismul face parte integrantă din fiinta noastră natională. El închide în potentialitate o conceptie de viată si o disciplină. Dar potentialitătile acestea rămân paralizate, atâta timp cât conceptia de viată nu e formulată, ca să poată deveni isvor de valori culturale, iar disciplina nu se exteriorizează într'un aparat ierarhic care să o impună.
    Spre un sistem filozofic cu bază ortodoxă, si spre o biserică mândră, curată si puternică, au mers, într'o nedesmintită continuitate, timp de ani sfortările noastre. Nu ca înspre niste idealuri inventate de o constiintă desrădăcinată din vremea ei si nelinistită, ci ca înspre o necesitate impusă organic de traditia si structura rasei noastre...
    Iertare! Iertare crestină. Cuvântul a fost prea des pomenit... Dar la întelesurile lui câti dintre noi se vor fi gândit cu dinadinsul? Si totusi el trebuie lămurit.
    Crestinismul este religia iubirii, a milei si a iertării. Religia celor slabi deci? A sclavilor! A, nu! Ci mai de grabă a eroilor. A eroilor umili si anonimi; a celor care s'au înfrânt pe ei, a celor care nu mai sunt ai lor, ci ai lui lui Dumnezeu.

Cine nu mai cere nimic pentru el - e crestin. 

Cine nu mai există prin el - e crestin.

Cine s'a omorât in trupul lui, în ambitiile si poftele lui, dar trăeste în spiritul si în legea lui, care e a lui Dumnezeu, e crestin...
    Inseamnă însă aceasta că un crestin nu există, nu cere nimic, nu vrea nimic, nu luptă pentru nimic? Deloc. El este, luptă si cere împlinirea legii lui Dumnezeu.
    De-ti va gresi aproapele tău nu de sapte ori, dar de saptezeci de ori câte sapte, iartă-l pre el. De sigur. De-ti va gresi TIE! De-ti va gresi tie, nu ai niciun drept să-l osândesti; căci cine te-a pus pe tine judecător în propria ta cauză: si de unde vei lua puterea să osândesti, si hotărârea să executi?

Cum de poti aduna atâta tărie în sufletul tău, încât să iei asupra ta păcatul grozav de a te înscăuna ca stăpân peste oameni? Deci iartă-l. Dar noi mai stim ceva:
    Stim că batjocorit, scuipat, pălmuit si spânzurat pe cruce, Christos a gemut îndurător: Iartă-le lor, Doamne, că nu stiu ce fac. Dar tot Christos îndurătorul a toate e cel care a luat biciul si a gonit pe zarafii si negustorii cari spurcau casa Domnului. De ce se uită asa usor lucrurile acestea?
    De ce nu ne dăm seama că blasfemăm si că batjocorim tocmai ce e mai cutremurător de sublim în crestinism atunci când bagatelizăm iertarea crestină făcând din ea o musama cu care să acoperim păcatele ce se fac împotriva «legii»?
    Căci tocmai asta e sublim în religia noastră: desrădăcinarea subiectivismului si a sentimentalismului obicinuit să centreze toate întâmplările asupra noastră însine - si punerea noastră absolută în slujba unei realităti transcendente nouă. Iertarea în domeniul relativ al personalului e la locul ei: pentrucă noi neexistând ca «noi», insulta ce ni se face nu are obiect, nu există pur si simplu. Iertarea gresalelor gresitilor nostri echivalează cu indiferenta fată de răul care ni se face pentru ca acest rău noi nu-l simtim, nu trebue să-l simtim. Asa fiind iertarea nu e un principiu de morală, ci o metodă terapeutică pentru prelucrarea noastră personală.
    Dar atunci iertare pentru păcate împotriva legii nu există pentru noi; ea nu stă în mâna noastră, ci în mâna lui Dumnezeu; singur poate Dumnezeu să ierte. Noi nu! Ar fi prea mare îndrăsneală, si orgoliul acesta ne-ar pierde.
    Incetati deci, mielusei ai lui Dumnezeu, cu risipa de generozitate; NON DE RE TUA AGITUR!
   
29 Noemvrie 1926

Nae IONESCU

Discursul Contemporan, Tom I, Paris, 1977

/ /
INAPOI LA PAGINA ROMÂNIEI NATIONALISTE