[Pasi în zăpadă. Bocanci grei care calcă pământul.
„Nu pentru o lopată de rumenă
pâine,
Nu pentru pătule, nu pentru
pogoane,
Ci pentru văzduhul tău liber de
mâine,
Ridică-te,
Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Pentru
sângele neamului tău curs prin
santuri,
Pentru
cântecul tău tintuit in piroane,
Pentru lacrima soarelui tău pus in lanturi,
Ridică-te,
Gheorghe, ridică-te, Ioane!"
Arhivă. Sesiunea MAN din Aprilie 1962]
Comentariu:
În anul 1962, procesul cooperativizării agriculturii era practic
încheiat. În fata celor douăsprezece mii de
tărani invitati să participe la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Nationale din
Aprilie 1962, Nicolae
Ceausescu a atribuit partidului, activistilor săi, meritul acestei istorice
transformări. Într-o măsură foarte însemnată,
meritul i se datora. Putini
stiu azi care au fost responsabilitătile personale ale lui Nicolae Ceausescu in cruciada
colectivizării. Cărtile, filmele, ziarele de partid, emisiumle de televiziune, volumele
omagiale, biografiile
confectionate pentru Occident, poemele păunesciene l-au asemuit cu Moise, cel care a condus poporul către pământul
făgăduintei, al bunăstării si al independentei.
[Troita din comuna
Răstoaca. Numele celor nouă tărani impuscati în 4
decembrie 1957.]
Vrancea era ultima redută in calea colectivizării. S-au dat ani de închisoare prin aplicarea articolului 209 din Codul Penal, in perioada
1948-1962,
si cu toate mijloacele de constrângere, cote, impozite, confiscări de avere, impuneri ilegale, rechizitii fortate, tăranii nu acceptau
colectiva. In Vrancea s-a manifestat cu fortă comunismul de război, comunismul care opera cu tancuri
si tunuri pentru a convinge tăranii.
Era, sfârsitul deceniului sase; transeele si cazematele, vorbind despre luptele de la
Mărăsti, Mărăsesti si Oituz, ne duc spre un teritoriu in care structurile
colectiviste nu pot trece. Practic, Partidul Comunist a supravegheat cooperativizarca cu arma în
mână. Într-un instructaj elaborat de
Directia Generală a Poporului, in iulie 1950 se cerea ca lucrătorii de Securitate să răspumlă direct de adunarea
cotelor, de colectări
si inscrieri. Instructiunile precizau: dacă vreun chiabur face agitatie, poate fi
împuscat acolo, pe loc. Ceea ce trupele de Securitate au si executat in sirul de sate
vrâncene Răstoaca, Vadu
Rosca, Bârsesti. Fată de asa-zisa chiaburime, nu se stabilise încă cine era tăran înstărit, cine era
mijlocas si cine era chiabur. Linia partidului se pronunta clar, mai întâi pentru îngrădire economică
si apoi pentru lichidarea chiaburimii.
De
altfel, comunistii rusi arătaseră, încă din anul 1930, ce înseamnă
deculacizare; cuvântul vine de la culac-chiabur,
si colectivizare imediată totală. Toate proprietătile tărănesti - pământ,
vie, material agricol, unelte, animale - sunt declarate proprietatea statului. Pentru a
înfrânge rezistenta satului rus, Stalin a deportat cincisprezece milioane de tărani. În
Vrancca, colectivizarea fortată s-a declansat în anul 1957. La început, echipe de
treizeci-patruzeci de indivizi umblau, din casă in casă, cu lămuritul. Dacă
lămuritul nu dădea rezultate, urmau bătăile, amenintările, arestările.
Numărul cel mai mare de arestări din Vrancea în perioada 1949-1955 l-a furnizat
tărănimea. Acuzati de sabotaj economic, de fapt pentru neputinta de a plăti
cotele, taranii primeau ani grei de închisoare.
Pozitia lui Gheorghe
Gheorghiu-Dej, exprimată la o plenară a Comitetului Central al Partidului
Muncitoresc Român din martîe 1959, suna cinic: „Să le luăm pământurile în
asa fel încât să nu însemne o nationalizare, dar să nu le dam prea mult, să
le dam
si lor ceva bani ca să aibă de o tigară. Batozele si tractoarele de la
chiaburi trebuie luate la pretul fierului vechi."
Victor
Frunză, in Istoria stalinismului, defineste această natură a politicii fată de
tărănime:
"Numai conjuncturile au obligat atunci partidul să dea prioritate la început
unor forme politice, altminteri împletirea între terorism
si politică ajunsese la un moment dat să fie atât de strânsă încât să se si
confunde. Teroare, represiune, crimă. Iată ce a însernnat colectivizarea in
Vrancea."
[Comuna
Răstoaca]
Oamenii sunt săraci aici, la Răstoaca; după ani de închisoare, putini an
reusit să-si refacă avutul confiscat, să-si dobândească casele,
pământurile.
Adus la sapă de
lemn, de o politică potrivnică omului, tăranul
vrâncean si-a pus in ramă odoarele de pret care i-au fost nimicite timp de atâtea
decenii: caii, vitele, tot ceea ce făcea odinioară sfintenia, mândria
si frumusetea unei gospodării de răzesi.
[Arhivă. Jurnalele de actualităti ale anilor '60:
Ce greu le-a fost până să se hotărască... Drumul arătat de partid era prea
nou, si calea între el
si ceea ce lăsaserăti voi prea mare. Era vorba de o altă viată, o viată pe care voi nici nu ati
fi putut-o visa. Si această viată era parca adunată într-un singur cuvânt:
colectivă.
Laolaltă stăpâni. Si când cuvântul "sărac" a fost inlocuit cu
"colectivist", colectivistii începuseră asaltul împotriva satului
sarac.
Un grup
de tărani, fosti detinuti politici din satul Rastoaca:
„Eu mă
numesc Miu Corneliu; eu am avut condamnare cincisprezece ani de muncă silnică."
„Sunt
Florea Vasile, am fost condamnat la optsprczecc ani."
„Miu G.
Gheorghe, condamnat douăzeci de ani, acte de teroare contra sigurantei statului."
„Besleagă
Vasile, cincisprezecc ani, tot la fel."
„Marcu Ion,
douazece de ani, tot la fel, acceasi..."
,,Marian
Gheorghe, douazeci de ani."
„Miu D. Soare
zece ani am avut condamnare."
„Alt
tăran, condamnat
douăzeci de ani, acte de teroare contra orânduirii sociale."
„Miu D.
Vasile, condamnat douăzeci de ani detentie grea, temnită grea."
„Chitu
Ilie, condamnat douăzeci de ani pentru acte de teroare împotriva securitătii
statului."
„Miu D.
Gheorghe, douăzeci de ani condamnat."
„Lazăr D.
Dumitru, optsprezece ani condamnat, tot cu acte de teroare contra
sigurantei statului,"
"Ma
numesc Lazăr V. Marin, condamnat douăzeci de ani muncă silnică, confiscarea
averii pentru acte de teroare contra orânduirii sociale."]
[Arhivă. Filme de propaganda pentru colectivizare:
,,Câte îndoieli
individualiste, câtă
frămâmtare transpirată a trebuit să depasească tăranul până să iasă din bucătica lui
de teren,
si să decidă să se unească împreună cu ceilalti, să-si aducă plugul pe care îl
ciocănise, de mic copil, bouleanul pe care îl asistase la fătare. La tot ce
credeati ca inseamnă a fi stăpân in casa lui, i se propuneau solutii noi.
Filozofia lui, instinctual conservatoare, de om
înselat de zeci si sute de ori, ca să nu mai vorbim de reactiunca reactivată
pe această temă între 1948
si 1962, totul se opunea."]
Care a fost realitatea colectivizării, spun mărturiile:
Miu M.
Gheorghe:
Prima zi, atunci, a fost o
Duminică; in Duminica aia a
venit Securitatea, umbla cu masinile pe drum, si nu a facut nimic, erau astupati
securistii cu prelate, si ai nostri ieseau cu cutitele la ei la masină... Până la
urmă le-a oprit drumul, nu a mai vrut să le mai dea drumul să mai circule pe
sosea, era o nuntă atunci, nu aveai voie să stai pe loc; si noaptea a încercuit
satul. In puterea noptii... domne, de unde
si până unde? Lunea a fost liniste, nu a venit Lunea nimeni peste noi, si Luni noaptea a încercuit
satul, cu tancuri, cu tunuri, ca pe front. A încercuit satul
si nu a mai dat voie să mai iasă nimeni din comună, si nici să intre nimeni.
Si a arestat,
si ne-a oprit patruzeci de insi, cum ne-a oprit. Pentru pământ am fost, nu am
vrut să dam pământul, să intrăm in CAP. Pentru pământ
si acum luptăm, ca să ne luăm drepturile. Asta e situatia, domnule. Nu stiu de unde
pleacă, ca nu putem să intrăm in drepturile pământului.
Lazăr D.
Dumitru:
in 1957, pe 14
Noiembrie, au sosit o sută douăzeci de insi, in două masini, care ăstia au debarcat la sfatul popular, si acolo s-au
orgarizat: care merge înspre
Târtan
si Răstoaca; dintre care erau nouă straini si unul din sat, in fiecare echipă.
Si au durat aceste echipe
sase zile, timp de o săptămână aici in comună. Dintre care, in timpul ăsta, oamenii
stiind ca veneau cu ciomege, cu sila... fortat, dacă întâlnea o femeie pe
stradă, o
făcea fortat să pună degetul. O făcea fortat, că lua
sapte lei de cerere. Dacă venea acasă, iar la fel, fortau; lua femeia, dar la
fel, femeia spunea: Domne, astept să vină bărbatul, să întreb si eu
bărbatul. Nu conta, bătaie, să treacă fortat. Între care, in mijlocul
satului, Mitică Postolache, femeia născuse atunci,
si bărbatul ei era dus la Focsani, era într-o miercuri asta. Bărbatul său nu a fost
acasă,
si era femeia, femeia cu copilul născut atunci, să-l îmbrace, a luat femeia de
păr, cu copilul de pe prispă, cum e prispa afară, a târât-o in bătătură
si o târa cum tragi tu o obială si cu copilul in brate, si-o bătea.
Chitu M.
Ilie:
Eu, singur, am trimis femeia de
acasă, aveam un copil, o fetită de un an
si opt luni, zic: ia fata, si du-te la tac-tu; stai acolo până o trece văpaia
asta. Am stat vreo trei-patru
zile singur acasă; nu mâncam, nu nimica... când nu e femeia acasă: îi
trimit femeii răspuns, să vină acasă. La colt la Ursu, câtiva
insi au tăbărât pe ea, i-a azvârlit copilul jos din brate si i-a pus degetul fortat pe
cerere. Când
am văzut asta, m-am tulburat, doamnă. Am cârpit vreo câtiva
si s-au împrăstiat. Si treaba asta a mers până in 12 Ianuarie. În 12
Ianuarie, au fost organizati să comaseze terenurile Răstocii,
si noi am prins firul.
Lucia Hossu
Longin:
Ce înseamnă sa comaseze
terenul?
Tăranii:
Să-l ia, să-l bage in
colectiv, grămadă.
L. H. L.:
Cât însemna acest
teren?
Tăranii:
O mie si ceva de hectare, două mii de hectare.
C. M. I.:
Si
noi am prins firul ce vrea să facă ei; si ne-am adunat la Putna aici, la Podul
Putnei. La Podul Putnei a venit primarul: Ma, oameni buni, a vrut să calmeze
treaba, ca nu-i nimic, că o fi, că o împărti; mă, uite ce e: dacă nu este
nimic, mergi la sat si ne dati cerenle. Era inginerul Găianu de la Galati. Era inginerul
Ionescu de la Bucuresti, să asiste la comasarea asta, la sărbătoarea asta care vrea să o facă
ei. I-am luat de pe drum, i-am găsit la cooperativă, i-am luat de pe drum, i-am băgat in
convoi, la Sfatul Popular. Măi, oameni buni, că alegeti-vă
presedintele dintre voi, ca nu stiu ce, socoteli, facetî două colective sau
trei, câte vreti voi... Nimic, bătaie; devastat Sfatul Popular complet, am scos toată arhiva in centrul
soselei, cererile le-am dat foc, Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, care erau pe pereti,
jos toti.
M. C.:
Ne-au băgat la
dubă, la ora sase dimineata, si ne-au dus direct la Galati; la Galati au tras duba cu
spatele; douăzeci, dar el a venit mai târziu, nu te-a prins pe tine, ca el a plecat
într-o comună aici, a zis
că o să scape, dar nu a scăpat..., după ce ne-a dus la Galati acolo, ne-a băgat cu duba cu spatele in
usă, ne-a pus căciulile pe ochi, ne-a dat câte un pumn in cap la fiecare si
ne-a băgat la câte o gheretă pe fiecare,
si ne-a făcut perchezitie: ne-a tăiat nasturii de la haine, ne-a luat snurul la
bocanci, ne-a luat cojoacele, ce am avut pe noi, hainele,
si ne-a băgat doar in flanel, in celulă, fiecare câte unul sau doi in celulă, dar
eu am fost singur. Multi care au fost câte doi, câte trei... ne-au tinut acolo
cinci,
sase zile, ca nu ne-a întrebat nimeni; stiau ceea ce stiau. După vreo cinci zile vine un caraliu din ăsta care îti da
ochelari, ochelari fară vedere, negri, te lua de brat
si te suia la anchetă. La ancheta te lua la intrebări: Ce ai vrut să faci, cum s-a petrecut treaba
acolo? Noi, eu in special,
spuneam adevărul,
si ei nu vroiau să înteleagă. Nu, banditule, spune cum s-a întâmplat! Si au inceput cu
bătăi, pumni in stomac, pe sub falci; nu
mai tinea cont, dădea aici la ceafă, vedeai stele verzi, albastre
si in tot felul. Vedea că nu scoate nimic, te lua caraliul, îti punea ochelari in ochi
si te băga înapoi la celulă. Pe urmă scotea pe altii, si asa a mers două luni de
zile.
C. M. I.:
Domne, m-ai luat, m-ai
condamnat, mi-ai dat douăzeci de ani, mi-ai confiscat, am avut
si eu un bou si o vacă la jug, boul mi l-ai confiscat; nici azi nu s-a recuperat treaba
asta. Altceva, dacă
tu m-ai arestat pe mine
si îmi dai o suta de grame de pâine pe zi aici... ne scotea la perchezitie, cu
pieile goale, într-un salon lung; ciorapii, izmenele, chilotii, cămăsile si asa mai
departe. A ajuns până acolo, ne-a băgat degetul in fund, dar... zice: Vezi,
mă, că in gură are ceva,
si-ti băga degetul in gură. Asta e umanitate? (Plânge.)
[Din jurnalele de actualităti ale anilor 1960:
Au fost si cazuri când oamenilor li s-a
vorbit răstit; s-au petrecut si ilegalităti ascunse opiniei publice. Câte unii
am semnat pur
si simplu de frică.]
C. M. I.:
Ne băga sub pat, ne punea să ne facem excrementele in
castroane, si ne chema de pe dedesubt: cutu, cutu, cutu... si ne mâncam noi excrementele
noastre. Umanitate
este asta? Si acum au fugit in Turcia, in Grecia... o să-i găsim, doamnă, nu
anul ăsta, la anul.
L.
H. L.:
Pe cine vreti sa gasiti?
Raspuns: Fratii
Somlea (ofiteri politici la Penitenciarul din Gherla).
C.
M. I.:
Plutonierul Bodea m-a bagat douazeci si ceva de zile la izolare pentru că a găsit un geam
scris, să-mi fac si eu ocupatie, să nu înnebunesc. Zice: Unde esti, ma? Stăteam pe
wc. De aici pâna diseară nu iesi! Asa mi-a făcut un cerc plutonierul Bodea (n.a. - arată cercul din jurul
lui). Să nu
iesi din cercul ăsta! Cu o sută grame de pâine la doua zile la izolare,
doamnă,
si seara se declansa un pat din perete. Este scris numele meu acolo. Vreau să vizitez
si eu Gherla o data...
L. H. L.:
La Gherla
ati fost?
C. M. I.:
La Gherla, da.
Besleagă
Vasile: Eram zece mii in 1959. Ne scotea de băgam alimentele pe
sectie,
si număram pâinile; pâinea era împărtită in douăzeci si patru. Stiam, avem atâtea sute de
pâini, câte douăzeci
si patru, si după pavilionul nou erau cinci mii, si cinci mii erau in pavilionul
vechi.
L. H. L.:
Câti erau tărani, din cei zece
mii?
B. V.:
Toti erau tărani, majoritatea erau
tărani, cu problema agriculturii atunci, cu colectivizarea, contrarevolutionari. Ei
ne-au făcut acte de teroare contra orânduirii sociale, ca să
ne poată încadra, să ne pedepsească, cu pedepse rnari.
C. M. I.:
Altceva. M-a tinut trei luni legat la
butuc, cu Farcani Valeriu din Brăisoru-Huedin, dascăl. Asta era condamnat la
moarte. Măi, ce să fie cu mine,
cu ăsta condamnat la moarte? Uitati-vă, doamnă, piciorul meu. (n.a. - arată
rani cicatrizate la picior.) Se cunoaste? Butucul era asa băgat in ciment, si avea douăsprezece lanturi pe el. Dacă
erai condamnat mai greu acolo, doisprezece
insi lega, dar eu am fost numai cu ăsta. Si stăteam amândoi pe butucul ăla, apa jos era de un
deget. Când am
iesit de acolo, tălpile de la bocanci mi-au căzut jos. Pielea mea, ziceai ca sunt
un morun de baltă de peste, asa se făcuse. Pentru ce?
Lazăr
Vasile:
Numai
pe bătaie ne-a tinut două luni de zile... care ne-a bătut. Făceam o dată, dacă ne scotea la anchetă o dată
ziua, de două ori noaptea, dacă ne scotea de
doua ori noaptea, o data ziua. Si uite asa, ne-a frecat până să spunem
adevărul. Si adevărul, ce să spun? Am fost acolo. Si au spus ca de ce ne-am dus
si am cerut cererile înapoi lui Cotigă Ion, primarul. A fost contra, si de colea a
fost altul in urmă, Vasile Chirea,
si ne-a confiscat ăla tot. A spus ca a venit Ceausescu si a spus: Care or fi vinovati vor fi luati cu capul
si împuscati. Si el a plecat la Bucuresti. Pe noi ne-a închis pe toti si ne-a condamnat la
Galati. Cât au vrut ei. La Galati am stat sase luni de zile, ne-au pus lanturi la
picioare, de alea cum sunt la animale, groase ca degetul, cum ar fi de remorci. Mai ceva ca la
anirnale. Si ne-a luat
si ne-a dus in Gherla. Si in Gherla ne-a tinut două zile în lanturi; sub pat, ca nu
aveam unde ne culca, in pat, unde să te culci împiedicat de picioare? Si după
aia ne-a scos unul câte unul,
si tăiam noi zalele de la picioare, ca erau făcute cum e potcovita, brătară,
si aici fier de zece, nituit, si acolo s-a spart si mozaică si tot...
Lazăr V. Marian:
Pe mine m-a luat la trei săptămâni după ce a arestat primul lot care a înconjurat
comuna, ca s-a spus treaba asta, a venit chiar Ceausescu, a venit personal in comună si a
spus: Vor fi pedepsiti chiar si cu moartea, chiar
si capul li-l vom lua.
[Arhivă. Din
jurnalele de actualităti ale anilor 1960:
Deseori, in împrejurări deosebit de
grele, in orice caz, pretutindeni pe unde l-au purtat răspunderile, conducerea
partidului,
si in contact direct cu tăranii, tovarăsul Nicolae Ceausescu a militat cu
fermitate, cu un curaj izvorât din adâncul convingerilor sale pentru respectarea liberului
consimtământ, pentru înscrieri strict democratic obtinute, convins ca, nici politic, nici economic, nu se poate actiona
eficace, fara o optiune liberă, singura care obligă într-adevăr la
eficacitate, optiunea liberă pe care a socotit-o dintotdeauna, dreptul taranului
român.]
L. H. L.:
Spuneti-ne, ne interesează in mod
deosebit, de asta suntem in Vrancea,
fenomeul de rezistentă din Vrancea. Cum vă
explicati dumneavoastră că aici împotrivirea in fata colectivizării a fost atât de
rnasivă, fată de
alte zone ale tării, in care
totusi satele au fost supuse. Cum vă explicati?
L. V. M.:
Vrancea
niciodată au a fost călcată si nici nu va fi. Din 1950, s-a răsculat de sus, de la
Bârsesti, si a ajuns până la Focsani. Fiindcă noi ne tragem din răzesi, nu am vrut să
dam pământul cu forta la CAP. Nu am vrut să mă trec, nu am decât două hectare eu
si cu sotia, nu am vrut să-l trec cu forta, fiindcă am fost obligati, ca au
venit cu cutitul in sală, cu ghioagă, in curte... mi-a bătut
si sotia... eu sunt vecin cu Miu. Am stat o săptămână fugar pe camp; nu
putem să stam din cauză ca veneau in curte câte doisprezece-cincisprezece nu
te întreba. "Dă-i bătaie...." Dintre ăia care au fost, ca se
cunoaste si acum, au fost securisti, agenti de securitate, muncitori, golani
alesi, adusi, plătiti, arăta că el e securist, pistol pe dedesubt, sulă si asa mai
departe, erau pregătiti pentru bătaie. Nu te întreba. Te treci? Nu. Si dă-i
bătaie. Asa a fost, doamnă, asa s-a petrecut. La noi, Vrancea nu a fost niciodată îngenuncheată din
mosi strămosi, răzesii lui Stefan cel Mare. Noi suntem oleacă mai departe de
Suraia, Vadu
Rosca vorbeste... adică suntem oleacă încâlciti, că suntern aici cu Muntenia
vecini, nu vorbim cu „si", dar noi nu am cedat, nu am vrut să ne trecem, obligatoriu
nu am vrut să ne trecem in CAP. Indiferernt ce se întâmplă. Si am fost luat. Când m-a
arestat, sotia mai avea o lună si jumătate până să nască. Care băiat îl am azi
de douăzeci
si opt de ani, si l-am găsit de sase ani jumatate cand am venit. Nu stia să-mi zică
tată.
C. M. L:
Tatăl
meu a luptat la Mărăsesti si statul l-a împroprietărit cu câteva hectare de
pământ. Mi-a dat
si mie o jumătate din pământ. Am avut-o plantată cu vie; când sa o culeg si
eu, al patrulea an m-a băgat în puscărie. Mi-a confiscat via. Când am venit acasă la vreo sase
ani, mi-a defrisat-o. Si mă duc la domnul Florică
si zic: Domne, dă-mi si mie asta, de un... măcar, să fac si eu focul, să ies din
iarnă. Mars din fata mea, criminalule! Nu ne-om întâlni noi vreodată pe ici, pe
colea? E la frmă la
Floresti acum... Nu ne-om întâlni noi oare între patru ochi asa? [Alti
tărani: Mai avem putin si suntem gata. Ne ducem.]
M. C.:
Pământul nostru
este în IAS si nu avem de unde să-l luăm, două sute de hectare care ne lipsesc pe comună ca să dăm la
oameni. Dar acum, ca să
ne ducem, să ne cerem niste drepturi, nu ni se dă, ne amână din zi în zi. Ne ducem de două ori pe
săptămână, noi ne ducem la prefectură...
si „mai veniti, să vedem ce solutii găsim", si nu stiu ce solutii să găsească
si ne amână din zi in zi. Acum spun: cică da, să luăm din IAS, dar să luăm întâi de la
Gologanu, să-l dăm întâi IAS-ului, să facem schimb.
L. H. L.:
Dvs.
vreti pământul dvs., nu pământ la schimb.
M. C.:
Nu, domne, Pământul
nostru, ca-i al nostru. Perimetrul comunei. Noi cerem pământul nostru care
este, noi nu avem nevoie de alt pământ; al nostru aici a fost
si de aici îl luăm.
C. M. L:
Discutia este
pentru ce am suferit eu, domne! Ne-au pus mâinile pe masă asa, uitati-vă la mâinile
mele, uitati cu cât este mai scurt degetul ăsta decât ăsta;
si din două ghioage s-au facut palmele mele asa... si nu m-a lăsat, a dat până când a
plesnit. Păi, pot să uit eu
asa ceva? Aici a cangrenat degetul ăsta, si a căzut jos buricul degetului. Pentru
ce? Pentru mostenirile pe care le am de la tata, si tata a luptat pe front, i-a bătut pe
nemti la Mărăsesti, pentru pământul ăsta. Si nu-l dau niciodată.
L. H. L.:
Pai, nu mai aveti ce să
dati, că l-au luat...
C. M. I.:
Dar îl
luăm noi înapoi iar. Nici nu mă gândesc.
[Arhivă. Din Jurnalele de Actualităti ale antior '60:
Sase mii cinci sute de hectare câstigate pentru
agricultură. Iată ce sărbătoresc
muncitorii santierului de îndiguire Brăila-Dunăre-Siret. Ministrul adjunct al
Agriculturii, Nicolae Ceausescu, felicită pe muncitori pentru această
realizare.]
C. M. I.:
Am fost bătut in
piept, mi-a rupt clavicula asta, la gât aici.
Am vărsat sânge... in Galati. Să vă spună colegii mei... Au spus ca din cauza noastra
nu se poate colectiviza judetul Vrancea.
Comentariu
- [Imagini din
Răstoaca, azi]
Am
revenit, după treisprezece ani in aceste asezări de pe malul Putnei. Tăranul ca un brad, Chitu M. Ilie, nu mai e in viată. Doar casa lui, după inundatii, s-a lăsat putin
pe o parte,
si mai ales după ce si-a pierdut stăpânii. Chitu a murit mult prea devreme,
de ciroza hepatică pe care o contractase în Zarca Gherlei. Nu
si-a luat înapoi nici tot pământul confiscat de comunisti. După el, la un an, sotia îi
este lovită de o
masină in fata portii. Cele două fete ale lui Chitu au părăsit Răstoaca, satul în care trăiseră atâtea nenorociri. Au vândut
si au plecat. Tăranul semet care promitea să sece Putna, cu cei care i-au furat
avutul
si tineretea, nu a mai apucat să se tină de cuvânt. Peste Răstoaca si Vadul
Rosca, acolo unde trupele lui Ceausescu au tras in 1957 ca pe front, cincizeci
de ani mai târziu, in 2005, s-a abătut urgia apelor. Casele au fost maturate;
tăranii au rămas din nou săraci, zdrobiti de durere, in căutarea unor noi
orizonturi. Adevărati proletari agricoli.
Lângă
comuna Vulturul, Guvernul României si oameni cu sufletul mare le-au construit
adăposturi. Un alt sat se naste; abia acum se rânduiesc. De Paste, vor sărbători învierea Domnului
într-o
noua biserica. În centrul satului se află casa lui Dumnezeu, in constructie
deocamdată. Pentru că
dintotdeauna viata unei comunităti rurale se centrează pe sfânta biserică
ocrotitoare, iubitoare
si puternică. Va opri Dumnezeu răul care i-a năpăstuit pe tăranii
vrânceni decenii de-a rândul? Le va da mângâicrea
si imbărbătarea de care au atâta nevoie?
[Arhivă
- Portret Nicolae Ceausescu
Sef al
Directiei Superioare Politice a Armatei si adjunct al Ministrului Fortelor Armate in anii 1950,
generalul Nicolae
Ceausescu a condus personal razboiul împotriva tăranilor din Vrancea. Aici a
fost recunoscut de cei care bătuti, secerati, asteptau să vină partidul ca să li se hotărască
soarta. Insotit de o echipă de securisti si procurori, Ceausescu a întrebat, fată în fată cu autorii
răzmeritei din Vadu Rosca, dacă este cineva rănit dintre soldati, dar mortii si rănitii erau numai in tabăra
tăranilor.]
Tăran rănit:
Sapte gloante am avut
aici, si două in picior.
[Comuna Vadu
Rosca]
Nitu V. Stan
(unul dintre capii revoltei tăranilor din
satul Vadu Rosca, noiembrie-decembrie 1957): Nu am dormit acasă, dormeam într-o
lizieră de salcâmi cu un vecin aici, era 4 decembrie
si era frig; aveam niste haine pe noi, ne-am pus si noi într-o lizieră, nici in casă nu
ne-am mai dus. Ne-am culcat pe la patru dimineată. Pe la vreo sase, sapte, in zorii
zilei, auzim un huruit, asa ca pe front, închis. Măi, ce se aude oare? Un huruit de masini
grele, utilaj greu. Am stat noi, nu se vedea nimic; când aproape de zori asa, la cinci
sute de metri, cam sapte-opt sute de metri, se vedea ceva, parcă ziceam ca e
lup; venea, se oprea, venea, se oprea, dar ăla dormea mai greu. Măi, Nicolae, ies cu
arma. De ce? Bă, băieti, e greu de noi; e, să vezi tu ce vine acus... îi
spui. Ia uite colo pe sosea, uite cât vine, uite cât vine. Nu a durat zece minute, a
venit o grupă de soldati cu un militian in frunte, pe aici prin pădure. Eu ma duc pe
aici, dar de acum poporul s-a alarnnat. Imediat la clopot,
si in timp de cinci minute s-au umplut iar toate soselele. Când am venit, ma duc
acolo, grupa aceea de
sase-sapte militari rnergea in flanc asa, si ne-am însirat si noi in flanc asa. Ăia strigau
înapoi, noi strigam înapoi! Nu le-am dat voie, recunosc, că poate am fost
si vinovat într-un fel: pe aici nu se trece, chiar asa am spus.
Ei, oameni
buni, asteptati Crăciunul... pe aici nu se trece, nu primim nici armată, nu primim... s-a întors, domne, a
facut o curbă expre, noi am venit in sat; cat am venit de la o sută de metri, din pădure, aici in sat a venit
batalionul, masinile; mitraliera pe cabină, acum văd, oameni postati linistiti, noi îi avem in fată, dati drumul la armată! Nu dăm drumul nimic, aici in sat ne baricadăm. N-am dat, ne-am opus; nu am deschis drumul. A început să tragă: gloante oarbe; dar când a început să tragă, venea
asa o flacără... asa faceam toti. Tineretul era asa mai obraznic. Hai pe ei ca nu au gloante, au început să zvârle cu pietre.
N-aveam altă armă. A azvârlit cu pietre oleacă. Când a început să tragă, cădea ca
grâul; asa cădea, si în dreapta, si in stânga. Cum e domnul Cotonanu aici, asa era
si stânga. Pe dreapta mea l-a împuscat aici (n.a. - mijlocul fruntii), mort, pe stânga
l-a
împuscat cât de aici in televizorul ăla, si a căzut asa... (n.a. - pe spate).
L. H. L.:
Pe cine a împuscat?
N. V. S.:
Pai, l-a împuscat in
masină, cum îl cheamă, Crăciun Dumitru. Nu-s veri, numai
asa s-au numit: Crăciun Stroe si Crăciun Dumitru. Ăsta, Crăciun Stroe, a căzut mortal, Crăciun Dumitru numai aici
(zona abdomenului). Mă arde, mă arde. Mă duc la Stroe, Stroe era negru
si râcâia; cu fata în jos. Ăsta e mort. Uitasem de ăia ca trage, nu mai tineam cont. L-am luat
pe ăla, curaj sau minte nu am mai avut, nu mai stiam ce era acolo. Când mă uit
încolo, alt băiat. De acuma răcnea ca in iad. Unul tipa ca l-a împuscat, altul ca l-a împuscat pe
văru-su, altul ca e rănit...
L. H. L.:
Au tras fără
somatie?
N. V S.:
Fără. Fără
somatie au tras; de acuma trăgeau in plin. Si noroc că am avut cazemata în spate
si ne-am retras; l-am luat pe ăla in spate si m-am retras in cazemată; când
m-am dat in dosul cazematei, aici săreau pietre cum vine grindina aceea in
cazemată, dar dacă
nu era cazemata aceea cred că zob ne făcea pe toti. Si dacă nu aveam cazemata in spate, poate ne omora
pe toti, pe toti ne omora atunci, dar am mai scăpat o parte. L-am luat pe ăla,
l-am salvat, am venit acasă, nu era nimeni, nevasta
si copiii, aveam patru copii sub sapte ani, cel mai mare avea vreo sapte ani, cel rnai
mic avea vreo
sapte luni. Nu aveam nici fotografii, că nu aveam fotografii... nimic nu a
lăsat.
Si am fugit tocmai in partea cealaltă a satului, unde era familia acolo
asezată. Am trecut, când am trecut de aici, am trecut hatasul, venea armata in
salturi.
L. H. L.:
Asupra unui sat cu patru sute de
suflete, asa un asediu?
N. V S.:
Pe trei linii venea, plus pusca mitralieră care trăgea încontinuu. Clopotul
trăgea; masinile se opriseră la pod acolo, ne baricada, si clopotul trăgea. La un timp a stat
clopotul, dar a stat clopotul după
ce a retezat clopotnita; mitraliera a tras continuu. Si un băiat care a scăpat din
armată atunci, care a făcut armată la Securitate, el a tras clopotul,
si dacă l-a împuscat tot pe aici prin stomac, când a retezat clopotnita, el s-a scos la
curea,
si tot mai bătea acolo. Si acum trăieste băiatul acela de sapte ani acolo, in
clopotnită, pe ăla nu l-a atins deloc; cum a stat băiatul acolo... s-a suit
securistul...
L.
H. L.:
Clopotarul Ienută?
N. V. S.:
Ienută, da. Acela
l-a găsit împuscat acolo si el dădea cu securea,
si i-a pus pistolul in cap si l-a trântit jos. Toată armata se apropia, de acum avea două-trei sute de
metri ca să intre in sat. Dar cu trăsături, nu am fost prin război, atunci
eram mic. Dar exact cum povesteau fratii mei pe linia întâi,
asa era pericolul. Eu atunci mi-am luat un copil in brate, pe gât, aici, aveam un copil de
doi ani
si unul de sapte luni, si unul cu picioarele in buzunar; adică pe ăla de pe gât
l-am băgat cu picioarele in buzunar. Si pe cel mititel de
sapte luni l-am luat in brate, cu haina. Când am iesit din curte, la vreo cincizeci de
metri, trei ostasi, mitraliera, câinele lup; m-a luat de când m-a văzut, de la cincizeci de
metri,
asa m-a luat: întoarce capul, ia-o stânga, uite asa m-a purtat; cum mergeam,
asa purta mitraliera, până când m-a trecut. Am ajuns iar la pod, tot la fel m-a
luat, ălălalt: la dreapta, la stânga, capul in colo, nu te uita, trag, trag! Si
asa m-a dus până acasă. Acasă, eu eram îmbrăcat in haină, aveam copilul de
sapte ani in haină, el a rasturnat... nu mai pot. (Plânge.)
Aici aveam un pat, mi-a răsturnat copilul după
haina... Ia-ti buletinul! Nu am mai apucat zice nimic; dar înainte de a veni acasă, ne-am adunat copiii din sat cu toti, cu
familia; ăl de
sapte ani mergea înaintea mea. La o distantă de aici de cinci sute de rnetri,
un cetătean din sat,
si cu doi ofiteri, mergea in mijloc, si probabil că ăla m-a spus: ăsta este Nitu Stan. Mă căuta,
stiam că mă căuta. Nu mi-a spus nimic, dar ăia când m-a dat, ca veneam cu ăialanti, ăia m-a lăsat, m-a dat in primire la
ăstialanti; si m-a întrebat: Cum te numesti? Nitu Vasile Stan. În numele legii, esti arestat!
Si s-a pus unul într-o parte cu pistolul... eram
si cu copiii in brace: doi, unul in spate, unul in brate. Ăla mare, de sapte ani, nu a mai putut, a fugit înainte; a venit până aici la monument. Aici la monument, era numai sânge mult, mult, mult, cât e casa asta de gros... mâncau
câinii, porcii si pe lângă sângele acela erau furci, topoare, pari, tot strâns
grămadă asa. Băietul
stiind că ăla e mort si vâzând caine acolo, a inceput sa tipe iar, si fugea
înapoi, la mine. Acum, la mine fugea că vedea pistoalele aici, înainte fugea, vedea
sânge, zicea ca sunt ăia morti. Si uite
asa facea, cum fuge un câine care-i izgonit de colo-colo si tipa.
N. V S.:
Eu nu puteam să îl tin decât pe
acela mai blând: vino la nenea, ca nu îti face nimic si l-am luat de mână si
l-am trecut de sângele ăla si am venit acasă mî-au răsturnat copilul
si m-a arestat si plecat am fost, doi ani si jumatate nici un fel de vorbitor, nici un fel de
scrisoare.
L. H. L.:
Câti
au arestat din comuna dumneavoastră?
N. V S.:
Atunci, in timpul
acela m-au dus la
scoală...
L. H. L.:
Întâi v-au dus la scoală.
N. V S.:
La scoală, aici. La scoală, când m-am dus eu la ora 4, era lume de jur-împrejur, pentru ca
scoala este mare, clasa este mare, era lume de jur-împrejur cu fata la perete, m-a dus in centru, acolo era o masă de ofiteri
si era un civil, nu foarte înalt, îmbrăcat in negru si cu un papion la gât
si m-a întrebat: Cum te numesti? Nitu Vasile Stan. Fă-i perchezitie. Atunci am auzit că
acela era Nicolae
Ceausescu, era secretarul lui Dej. Ăla m-a intrebat.
L. H. L.:
L-ati recunoscut ca
fiind Nicolae Ceausescu?
N. V S.:
Da cum să nu. L-am văzut pe urmă, după aceea, că el
era, atunci nu stiam precis, pentru că l-am văzut prima oară in fată.
L. H. L.:
Deci el era
comandantul?
N. V. S.:
El era acolo civil, singurul civil pe care l-am văzut între toată armata
aceea.
L. H. L.:
In
această casă, când ati venit din închisoare, câti ani ati stat cu chirie?
N. V S.:
Până in '70?
L. H. L.:
In casa dumneavoastră?
N. V S.:
Aici stăteam, într-o odaie, dar plăteam chirie.
L. H. L.:
Cui plăteati chirie?
N. V S.:
La CAP, o doamnă
venea.
L. H. L.:
Dar nu era casa dumneavoastră?
N. V S.:
Casa mea era, dar dacă nu mai era a mea,
ci a statului...
L. H. L.:
Si statul v-a dat înapoi chiria pe care v-a luat-o.
N. V S.:
Nu, nimic, nu spune nimic.
L. H.
L.:
V-au confiscat atunci acte, casă, avere...
N. V S.:
A confiscat tot: casă, avere, cal, pământ, tot, tot, tot.
L. H. L.:
Nu am găsit aici, in casă, nici
măcar o fotografie de când erati tanar. Ce nu au confiscat ei, au luat apele.
N. V S.:
Au luat apele, si dacă a fost grădinită de copii, care cum a intrat, nu s-a mai
tinut cont ca să păstreze o fotografie de a mea sau un act, nu mai este...
Comentariu:
Nitu
Stan a trecut de saptezeci si cinci de ani, casa lui, cu apa până dincolo
de ferestre, a rămas in picioare la inundatii. Tot ceea ce avea adunat înăuntru
s-a fârâmat. La vârsta lui, a luat-o de la început. Când stă pe bancă cu băietii
si nepoti, isi aminteste, ca si când ar fi fost ieri, de măcelul din 1957.
Pământul l-a primit înapoi in fărâme, două hectare de pădure încă nu i s-au
retrocedat, vitele, utilajele, inventarul agricol nici o urmă. Statul roman
a reparat multe rani, numai cele adânci ale tăranului nu i-au interesat după
1989 pe comunistii care si-au zis democrati. Iliescu i-a amăgit cu legea 18,
vorba lui Dej: "Să le luăm pământurile in asa fel încât să nu însemne
o nationalizare, dar să nu le dam prea mult, să le dam si lor ceva bani, ca
să aibă de o tigară." Asa e, cum a zis tovarasul Dej, si astăzi. Pensiile
celor care au muncit la CAP, timp de treizeci de ani, sunt de opt sute de
mii de lei, adică echivalentul a douăzeci de pachete de tigări.
Lucia
Hossu Longin
"Memorialul
Durerii", Ed. Humanitas, 2007