-
F R A G M E N T E -
Trei
preocupări capitale domină cugetarea în stabilirea cadrului unui sistem si
unui ideal
de educatie natională:
1.
Păstrarea caracteristicei nationale, a însusirilor morale,
capabile să ridice valoarea neamului în lume.
2.
Evitarea influentelor perturbătoare ale procesului de cristalizare
curată a tipului etnic.
3.
Căutarea acelor înrâuriri, cari prin omogenitatea tendintelor
pot întări si limpezi evolutia germenului etnic al natiunii, sau cari, prin
nuante de adaptare superioară la unele raporturi morale ale lumii, pot îndruma
desvoltarea sufletului etnic si-l pot ajuta să câstige aptitudini folositoare
noui.
* * *
Contact
spiritual între România si Rusia n'a existat si nu există. Din fericire.
Dacă, totusi, e nevoie să ne pronuntăm
asupra naturii efectului unei eventuale atingeri sufleteti între cele două
tări si state, asta se explică usor, mai întâi prin vecinătatea dintre ele,
al doilea prin perseverenta si silinta, sistematic organizată, a Rusiei actuale
de a-si extinde, prin propagandă, dacă nu prin arme, principiile organizării
- adică ale dezorganizării - sale politice, sociale.
* * *
Starea de suflet a Rusiei de azi nu este o
stare normală. Cât timp va dura boala, nimeni nu poate să prevază. Ce e mai
grav e că, aprofundând natura sufletului rus, se pare că isvorul desechilibrului de azi îsi trage
obârsia din adâncimi îndepărtate in timp. Starea dezordinei nu e numai
endemică azi, e istoriceste aproape organică, congenitală.
Apropierea noastră de sufletul rusesc a
devenit si mai simtită, a devenit aproape tangibilă, prin revenirea la
patria mamă a BASARABIEI, tinută un secol strâns îmbrătisată în lanturile
contaminate de duhul caracteristic al captivitătii rusesti.
* * *
Ceeace caracterizează mentalitatea
actuală rusească este, cu un cuvânt, care pentru Rusi e un titlu de glorie,
revolutionarismul.
Ei se mândresc ca au dat lumii o revolutie,
pe lângă care cea franceză dela 1789, e un joc de copii, nu numai în ce priveste
metoda, ci si în ce priveste principiile înaintate.
* * *
Lenin si Trotzki, ametiti de ideile
neasimilate, când nu erau tendentioase, ale lui Karl Marx, au fost căutati în
exilul lor din Elvetia si aruncati de Germania in medilul sufletesc dezorientat
al Rusiei revolutionare, ca germeni ai dezordinei si anarhiei, ca agenti ai
descompunerii si ruinei, ca adevărate bombe de dinamită socială, puse la
bazele statului rus in proces de refacere, spre a-l preface in pulbere si neant, si
a-l scoate din luptă.
Planul a reusit mai mult decât se astepta si
decât ar fi dorit chiar Germania. Microbul anarhiei, aruncat in vastul
conglomerat vecin, după ce a distrus Rusia, s'a întors asupra Germaniei, care a
fost scuturată, la rândul ei, de frigurile mortale ale bolsevismului si n'a
putut scăpa decât prin o operatie eroică de amputare si prin o lăsare
abundentă de sânge, fără crutare.
* * *
In fata miscării paralele de distrugere
din Rusia si Germania, Gugliemo Ferrero, ilustrul istoric-filosof italian,
exprimând sentimentul întregei civilizatii occidentale, spunea: "Incepem a
vedea limpede care e situatia ce rezultă din acest imens răsboiu. Situatia de
acum un secol s'a schimbat cu totul. In secolul al 19-lea, poporul latin era cel
care reprezenta principiile revolutionare; lumea slavă si germană au
reprezentat, din contră ceeace se numea principii conservatoare. Astăzi,
lumea slavă si lumea germanică au intrat in o eră de Revolutie, care, după
toate semnele, va fi foarte lungă. Dar n'am câstigat nimic din aceasta
schimbare. Revolutia, pe care lumea latină a început-o acum 130 de ani, era nasterea
unei lumi noui: era explozia unor forte, creatoare.
Dar revolutia ce bântuie acum în Rusia si
în Germania, nu mai e nasterea unei lumi noui, este scufundarea unei lumi
dislocate prin orgoliu, prin ambitie, prin rapacitate, prin anarhie morala, intelectuala, o
întreagă
civilizatie e amenintată să dispară.
In această luptă ca si in răsboiu,
România va fi un fel de sentinelă pierdută in Răsărit. In timpul
răsboiului, ea s'a găsit între Germani, cari o atacau din fată, si Rusi
cari o loviau din spate. Si pe viitor, ea se va afla între furia germanică si
nebunia slavă.'" (La Roumanie, Paris, 27 Martie, 37).
Rolul de sentinelă, profetizat de marele
istoric italian a fost îndeplinit cu sfintenie.
Echilibrul moral al sufletului românesc,
care nu s'a clătinat când Nemtii, încurajati de Rusi, căutau să fraternizeze
cu soldatii nostri, nu s'au clătinat nici când Rusii, molipsiti de o
filosofie molatică până la lasitate, a vietii, nu mai voiau să luate si
voiau pace, ca să se bucure de bunurile pământesti căpătate de a gata prin
revolutie; si nici atunci când toti acestia, bolnavi grav de bolsevism, umblau
să-i contamineze punându-le înainte foloasele unui traiu de fără de legi.
*
Bolsevismul poate fi reductibil la o teorie?
Se va vedea. Dar nu teoria îl caracterizează, ci felul lui real de a fi, de a
lucra, de a se msnifesta, modul de a întelege vieata, lumea, societatea,
documentat din felul scopurilor urmărite, din felul mijloacelor
întrebuintate.
Teoria abstractă despre o nouă asezare
socială poate fi realizabilă or utopică. Si dacă e realizabilă, poate fi
realizată pe mai multe căi.
Calea apucată pentru aducerea unei teorii
în sistemul cunoscut al realitătilor, caracterizează o miscare sociala. Toate
teoriile pretind, cât sunt în lumea ideilor, că vor să izvodească în
lume mai multă dreptate, mai multă fericire. Dar calea ce apucă spre a merge
la tintă, le deosebeste, chiar dacă ele pornesc dela aceiasi idee, si unele
din ele rătăcesc asa de mult pe cărările încâlcite ale realitătii încât
se ciocnesc de legile naturii, necunoscute si nebănuite si apucă în directie
opusă chiar cu tinta spre care pretindeau că vor să meargă.
Simtul just al binelui si dreptului,
intuitia exactă în raporturile fenomenelor morale si în sfera legilor constiintei,
a făcut poporul român să judece, dela început, cu toată limpezimea de
spirit, si să condamne cu toată hotărîrea inimei, fantazia bizară a
bolsevismului.
In acest haos moral al apetiturilor
nestăpânite, al instinctelor rele deslăntuite, constiinta senină a unui
popor echilibrat a rămas neclintită, ca o stea fixă pe firmamentul istoric al
omenirii.
Acesta este poporul român. Din consideratii
profunde luate din stiinta socială, ca Engels, Marx,
Vanderverle? Nu. Ci din instinct social politic just, poporul român s'a
opus valurilor anarhiei bolsevice.
*
Nu pentrucă e popor agricol, ci pentrucă
în constitutia lui psihofizică poartă o lumină călăuzitoare înnăscută,
lumina geniului politic mostenit de la poporul-rege, care a crest lumea dreptului, si
a dat omenirii constiinta practică a respectului legilor, acel fundamentum
regnorum.
Această mostenire este mai pretioasă si
mai sigură decât toate achizitiile experientei proprii ale unui popor. Ea e
chemată să cârmuiască evenimentele, să-i fie călăuză in negura
nepătrunsă a viitorului.
PEDAGOGIA GENERALĂ, Bucuresti,
1921