DIN PRESA LEGIONARĂ CENZURATĂ
VASILE BANCILA DESPRE BLAGA SI CENZURA TRANSCEDENTALA

 

Lucian Blaga e cea mai mare surpriză culturală a fenomenului românesc de după războiu. Florile de lumină si pietrele nestemate, pe cari, in atmosfera jubilantă a primului an dela reîntregire, le prezinta publicului românesc, s'au dovedit a fi un început de lume, desi ele închideau atâta maturitate încât puteau să fie, tot asa de bine, întâiul si ultimul cuvânt al unei experiente umane. Autorul lor se înfătisa de la început ca maestru. Prin aceasta, îsi punea singur cea mai mare dificultate in fata evolutiei ulterioare. Lucian Blaga nu mai putea vorbi decât ca maestru si ca vestitor al unei lumi pururea nouã. Si surpriza cea mai mare tocmai aici este. Spiritele mari îsi organizează întotdeauna viata si creiatia după linia celei mai mari rezistente, a celei mai mari dificultăti, spre deosebire de spiritele normale ori minore, cari aleg instinctiv linia rezistentei minime. Trebuind si fie desăvârsit si totus să evoluieze, trebuind să anunte alte sensuri si totus să nu le părăsească pe cele vechi, trebuind să fie identic cu el însus si totus să varieze, trebuind si se deplaseze nu numai fără a se intoarce vreodată, ci să marcheze mereu plusul de emotie, pe care l-a produs cu primele opere - Lucian Blaga a reusit. N'a fost un luceafăr de dimineată, ce dispare pe măsură ce vine lumina, ci un astru propriu. N'a fost un talent de tinerete, al unei singure vârste, ci al tuturor vârstelor. Fecunditatea si variatia operei sale surprind, dar mai mult încă surprinde această princiară calitate de a se mentine suveran la atitudini mari. Prea marea înăltime, pe care si-a dat-o dela început, putea fi nefastă oricui altuia. Lui i-a servit. Fiindcă e ca vulturul, care nu se coboară niciodată in locuri plate.

In istoria vietii culturale întâlnim uneori subiecte-tabu. Ele sunt formate de probtemele prea grele, cari paralizează spiritul cercetător in aceeas măsură, in care il si atâtă sau sunt reprezentate de creiatorii prea novatori, de prea mare prestigiu ori cari ascund multă vreme altora si poate si lor însile orice cheie de explicatie. Lucian Blaga a fost tot timpul un astfel de subiect. De el s'a vorbit in repetate rânduri, dar niciodată din plin, niciodată privind lucrurile in esentialitatea lor.

Comentatorii s'au ferit parcă să meargă prea adânc si să fie complecti. In fond, Blaga era pentru ei, si pe bună dreptate, un subiect - tabu. Căci Lucian Blaga, acest creiator de înaltă si adâncă armonie, e totus deconcertant. Deconcertant prin altitudinea sa spirituală, prin bogătia darurilor lui, prin felurimea coardelor lui, prin singurătatea sa, prin aerul oarecum de mit, care l-a înconjurat de la început si care n'a făcut decât să se accentueze, prin impresia de irealitate a existentei lui, casicând ar fi un nume simbolic pentru o legendă sau pentru mai multe, prin lipsa totală de obisnuinte asemenea celorlalti muritori, prin tot ceeace e netă si valoroasă anormalitate in el. La mai putin de patruzeci de ani si abea într'o decadă si jumătate, Lucian Blaga e in fata unei opere de poet, dramaturg si gânditor, care ar justifica prestigios mai multe vieti. Peisagiul culturii române nu se mai poate concepe fără opera lui. Această operă este asa de subtilă, asa de vibrant plutitoare pe culmi de vis si pe culmi de realitate, asa de nouă si asa de solidară cu ea însăs in toate părtile ei, încât numai nevoit te poti încumeta să vorbesti despre ea. Iar dacă, făcând-o, îti alegi numai o parcelă ori numai un punct de vedere, aceasta e pentru a-ti usura sarcina, oricari ar fi riscwile. In cazul nostru, e vorba de „Censura transcendentă".

Dacă nivelul creatiei lui Lucian Blaga a fost observat de la început si a impresionat in consecintă, nu tot asa de sigur s'a observat caractetul absolut dual al acestei creatii, Blaga e poet si filozof. Asa a fost dela început si asa va si ămâne. Un mag cu vorba aprinsă si cu taine ontologice. Desigur că principiul său creiator ultim e unic, e omogen, Dar privit din afară, el apare dual, ca poezie si ca filozofie. Dovadă că e asa, e că nici până azi nu se poate spune ce predomină la Blaga, poetul sau filozoful si ca, pe dealtă parte, nu se poate scoate poezia din filozofia sa si nici filozofia din poezia lui. Până acum, au fost multi poeti filozofi si filozofi poeti. Dar aceia au fost deobiceiu fosti poeti din tinerete, cari dela un timp au părăsit poezia pentru filozofie ori filozofi, cari in orele libere se complectau făcând poezie, mai întotdeauna mult sub nivelul filozofiei lor. La Blaga, nu e asa. La el poezia si filozofia sunt un egal sacerdotiu - două voci grave lansate peste lume - si o egală virtute. Ele sunt forma duală exterioară a unicitătii creiatoare lăuntrice. Faptul că acum cincisprezece ani Lucian Blaga a tinut să apară deodată cu o operă de poezie si cu una de cugetare, nu a fost fără o semnificare, poate chiar voită, din partea autorului. Si scopul a fost atins in oarecare măsură, Ulterior însă lumea a început să uite dacă nu pe filozof, dar lucrările lui filozofice, desi ele se înmulteau formând mereu "pendant" operelor poetice. Publicul acesta românesc e bizar, vrea să i se dea filozofia ori in portii mici - maxime, însemnări - ori in cantităti masive. Eseurile filozofice numeroase ale lui Blaga - in cari cercetătorii viitorului vor căuta gestatia sistemului său filozofic - au fost mult considerate si au determinat anume structuri spirituale într'o elită a intelectualitătii tinere românesti. Dar in masse ceva mai largi, Blaga poetul a circulat mai mult. Deaceea când, acum cativa ani, a apărut "Eonul dogmatic", a fost pentru multi o amintire si o călătorie înapoi, peste un viaduct de relativă uitare, la însemnările din "pietre pentru templul meu", iar pentru altii abea atunci a început si Eonul filozofic formal al lui Blaga, Deacum înainte însă se va face din ce in ce mai des călătoria înapoi si va apare din ce in ce mai vădită unitatea permanentă a operei lui Lucian Blaga.

„Eonul dogmatic", „Cunoasterea luciferică" si „Censura transcendentă" formează un triptic masiv de spiritualitate filozofica. Ele par trei armate de spirit trimese, rând pe rând si la intervale aproape uniforme, pentru a da asalt cetătii, in care se ascunde de veacuri adevărul asupra tainelor lumii. Ordinea însăs, in care au apărut aceste cărti, e foarte interesantă. Intre ele e un dublu raport de implicare pe linii inverse. Intre „ Eonul dogmatic", „Cunoasterea luciferică" si „Censura transcendentă", e o implicare de la parte la tot. Intre „Censura transcendentă", "Cunoasterea luciferică" si "Eonul dogmatic", e o implicare de la tot la parte. In "Eonul dogmatic" se făcea mai cu osebire filozofia unei metode de cunoastere. Era fatal însă ca aceasta să ducă la anume latente pentru a se explica nu numai o metodă, ci toată cunoasterea ca atare. Si astfel in a doua lucrare, „Cunoasterea luciferică", s'a făcut o teorie a cunoasterii in general, in care-si găseste o fundamentare mai largă si sinteza metodologică din "Eonul dogmatic". Pe urmă, era tot atât de fatal - într'o minte de filozof autentic - ca teoria cunoasterii ca atare să ducă la un complex de latente pentru a revela substratul metafizic al cunoasterii. Si astfel a treia lucrare, „Censura transcendentă", dă o metafizică sau un capitol de metafizică (căci seria implicărilor de viitor si deci a unei creatii filozofice corespondente, e departe de a se fi încheiat), in care-si găseste o încadrare lagă si o motivare ultimă, teoria epistemologică din „Cunoasterea luciferică". Fiecare din aceste trei opere ale lui Blaga are o întreită valoare : una in sine, alta de a explica pe un plan mai larg ori mai adânc opera precedentă si, in sfârsit, alta de a antinta si chear de a constitui in parte, opera următoare! Felul cum a procedat gândirea lui Lucian Blaga sau felul cum s'a înfătisat pentru altii, are o natură cristalină; el aminteste acele cristale, cari au crescut păstrând sâmburele initial si adăogând de fiecare data un nou strat, menit deopotrivă să încadreze si să mărească efectele... Filozoful a elaborat intâiu filozofia unei metode, poate si dintr'o înclinare personală, poate si fiindcă mediul filozofiei timpului nostru e intens preocupat de natura metodelor, prin cari cunoastem, poate fiindcă a considerat că aceasta trebuia să se spuna! Mai întâiu lumii pentru propriul ei interes spiritual, poate dintr'o necesitate de prezentare mai rodnică a sistemului filozofic, pe care avea să-l închege formal, căci fiecare autor are simtul instinctiv al economiei lui de prezentare, poate fiindcă, in relativizarea credintelor din epoca noastră, spiritul găseste o compensatie, măcar un timp, să cerceteze cel putin forma credintelor si a structurilor cunoasterii, dar poate, ceeace e lucrul cel mai probabil, fiindcă Lucian Blaga a simtit nevoia sa-si lămurească pentru sine mai întâiu o metodă de lucru, înainte de a purcede la definitivarea unui sistem filozofic,.. sau poate pentru un alt motiv, pe care îl ignorăm si care tine de misterul creatiei, seria a fost deschisă de "Eonul dogmatic" si numai apoi a apărut o teorie a cunoasterii, iar la urmă o metafizică. Cronologic, între aceste opere e o implicare prospectivă si alta, tot atât de puternică, retrospectivă, E o implicare sintetică si una analitică. In elaborarea lor, spiritul lui Blaga a procedat sintetic: la un fragment, a adăogat altul. Dar, privind înapoi, trebuie să facem un drum analitic. E adevărat că, pentru a face o prezentare filozofică, e mai sintetic să se plece de la „Censura transcendentă". Totus pentru a se vedea mersul gândirii lui Blaga si dinamica sistemului, caci pentru a beneficia de o întelegere justă si in amănunt a operei lui filozofice, e mai pedagogic să se înceapă cu lectura "Eonului dogmatic" pentru a incheia cu „Censura transcendentă".

Dar aici nu ne interesează decât „Censura transcendentă". A-i rezuma cuprinsul, e însă foarte dificil si, in fond, cu neputintă. Căci gândirea acestui filozof si poet e prea vie, prea întreagă, prea nedisociabilă in sens didactic, prea inedită in tot cursul ei, prea organic!, pentru a putea tolera operatia - dealtfel aproape întotdeauna barbară - a rezumării, o fioare, un arbore, nu se pot rezuma: cel mult, iei câteva petale sau o creangă. Ceeace ar trebui deci, in cazul de fată, ar fi o serie de extrase mai caracteristice - căci toate rândurile lui Blaga sunt caracteristice - din paginile, in cari ni se revelează misterul "censurii transcendente". Dar n'o putem face. Deaceea ne multumim sa dam doar o simplă si incomplectă relatare.

Realitatea este pentru noi o serie de intâmplări si de obiecte, cărora filozofia le spune „fenomene". Aceste fenomene sunt un fel de perdea pusă între noi si realitatea ultimă, realitatea in sine, sau sunt forma umană a acestei realităti. Pentru a cunoaste adevărul absolut, pentru a avea o cunoastere complectă si autentică, trebuie să posedăm o putere, prin care să trecem peste fenomen si să atingem realitatea esentială. Ne trebuie o putere de transcendere, astfel încât cunoasterea să nu fie si ea tot un fenomen ca celelalte, ci un "nefenomen". Posedăm această putere sau nu ? După răspunsul ce se dă la această întrebare, se determină si pozitia filozofilor. Unii dintre ei, de exemplu, au fost absolutisti, afirmând că "ratiunea" e o facultate oarecum divină, care prinde esenta de pe urmă a lucrurilor, Sunt marii filozofi rationalisti ai istoriei. Tot asa se poate face din intuitie o facultate de transcendere - si lucrul s'a făcut. Dar afară de acesti filozofi si afară de cei ce au recomandat solutii intermediare mai mult sau mai putin hibride ori iluzorii, sunt filozofii subiectivisti, numerosi mai ales in epoca contimporană. Ei sustin că intelegerea noastră e un fenomen ca si celelalte si că deci nu poate iesi niciodată din subiectivitate. Orice corectură ar propune ei si oricât le-ar fi de puternic optimismul sentimentelor, solutia lor echivalează, in fond, cu un faliment al cunoasterei. Intre absolutismul rationalist si subiectivismul fenomenist, ce atitudine va lua Lucian Blaga ? E punctul de plecare si de mare cumpănă, pe care l-a avut odată si Kant. El s'a hotărît să învingă subiectivitatea constiintei individuate prin postularea unei "constiinte in genere", care vine si conferă obiectivitatea cunostintelor noastre. Lucian Blaga intervine aici si spune că generalizarea unei constiinte nu aduce si obiectivizarea ei, ci numai acordul între iluzii. Si solutia, la care se opreste gândirea filozofică a lui Blaga, e următoarea: noi nu posedăm, in adevăr, o putere absolută de transcendere, care să ne dea cunostinta întreagă si pozitivă a realitătii ultime. Dar întelegerea noastră e dotată cu un dispozitiv minunat: e acela al constantelor de reactie. Adică: in fata aceleeas realităti obiective, noi răspundem întotdeauna, in situatia normală, cu acelas produs de constiinta. Senzatia de rosu o avem întotdeauna numai când in fata noastră e aceeas calitate sensibilă si nu alta. Dacă reactiile noastre ar varia, obiectele exterioare rămânând aceleasi, n'ar mai fi posibilă o bună cunoastere. Faptul că noi răspundem in acelas regim de constantă, duce, pe deoparte, la acordul cu noi însine, pe de alta, la acordul între oameni. "Constiinta in genere" nu produce ea identitatea constantelor, ci invers. Ceeace e de cea mai mare însemnătate fiindcă, in acest chip, se scoate cunoasterea si din psihologism si din sociologism si din formalism, Răspunzând intr'un regim de constante, noi nu numai ca avem o cunoastere coerentă - ceeace ar putea să fie si o pură iluzie coerentă - dar avem o cunoastere, care e, înadevăr, in corespondentă cu obiectele exterioare, cu realitatea in sine, Fiindcă cine poate să aducă putinta noastră de a reactiona cu constantă ? Desigur, e aici o orânduire tainică si suverană a lucrurilor, dar mai e încă ceva: e faptul că noi răspundem cu constantă, tocmai fiindcă acelas obiect al realitătii vine in legătură cu noi. Acest obiect al realitătii pure chiar dacă nu-l cunoastem întocmai asa cum e, dar nu suntem mai putin într'o legătură reală cu el, ceeace revine la a spune că avem echivalentul lui. Cunoasterea omenească ne dă deci echivalenta realitătii absolute. Aceasta se produce prin dispozitivul „constantizării" cunostintelor noastre, prin această "inventie" pretioasă menită să ne salveze din capriciu, chiar dacă nu ne dă insus adevărul ultim, complect si pozitiv. Noi avem echivalenta realitătii ultime, spune Lucian Blaga si aceasta nu e nici o solutie de compromis conventional si nici o solutie eclectică, ci o solutie diferentială, originală si suficientă pentru problemă. Căci a avea echivalenta realitătii înseamnă, si aceasta nu trebuie să se uite, nu numai ca noi avem un instrument de orientare si de viată, care ne serveste in deajuns - acest lucru e arătat si in teoriile subiectivistilor biologi - dar că, pe lângă satisfactia biologică, noi avem si una de cunoastere ca atare, întrucât echivalenta, prin fenomenul constantizării, ne pune in legătură, in corespondentă efectivă, cu prezenta acelorasi transcendente ale realitătii! Fără si mai insistăm acum - o vom face mai jos - asupra faptului că existenta constantelor, in cunoasterea noastră, dovedeste că e o vointă augustă in inima lucrurilor, care ne dotează cu aceste constante si ele nu pot să fie fără rost si nici neraportate, într'un fel, la realitate. Constantele au deci o bună doza de realism adânc, de cunoastere valabilă, fiindcă le-o dă atât raportarea la obiecte cat si reflexul asupra lor a acelui factor ultim si suveran a cărui vointă le-a instaurat in noi! Si iată cum cunoasterea noastră, desi e numai un echivalent al realitătii, devine, de fapt, cum spune Lucian Blaga in stilul său asa de inalt nutritor, „învestită cu functia vicariatului sau locotenentei „cunoasterei",

Echivalenta cunoasterei, căreia Blaga îi spune si quasicunoastere, ne salvează din subiectivismul cunoasterei, asa cum îl afirmă unii filozofi, care chiar dacă nu e capricios, dar e complect lipsit de realism ontologic. Prin solutia, pe care o dă Lucian Blaga, ne incadrează deci, cu cunoasterea, in realitate. Dar aceasta nu înseamnă că ne dă o satisfactie integrală sau cel putin nu una naiv integrală. Căci filozofia lui Blaga îsi propune, după cele de mai sus (acest „după" e in ordinea expunerii noastre), să arate că, desi avem echivalenta cunoasterii, iar această echivalentă e foarte importantă, ea nu ne dă si nu ne va da niciodată transcenderea pozitivă in absolut, cunoasterea complectă si pozitivă a realitătii in sine! Si aici intervine logicianul si analistul Blaga, pentru a ne da acele superbe, stringente si magistrale jerbe de analiza ale tuturor formelor de cunoastere, cu scopul de a arăta sensul si viragiile lor in realitate, valoarea si diferentialul lor, dar imposibilitatea lor absolută - ca si când ar sta sub semnul unor farmece ontologice - de a iesi din ele si a prinde fata absolutului. Analizele, pe cari le face Blaga aici, precum si in „Cunoasterea luciferică", ce sunt toate plasabile in cadrul "Censurii transcendente", sunt ca o imensă si vrăjită pădure albă de ferigi spirituale. Formele cunoasterii se văd: unele minore, placide, blajine, altele vibrante dar naive, altele dinamice si orgolioase, altele încercând un suprem salt pentru a dărâma plafonul blestemat al quasicunoasterii - dar in zadar: absolutul nu cedează. Toate cunoasterile noastre, oricât ar fi de îndrăznete si de ingenioase, nu sunt decât „disimulări", niste disimulări de certă valoare fiindcă sunt echivalente", deci au in ele zvonul realitătii, dar nu altceva decât niste disimulări. In cazul cel mai pozitiv, cunoasterea noastră nu face decât să atenuieze misterele ori să inlocuiască un mister prin altul, să inaugureze o antrenantă, si înalt semnificativă pentru demnitatea umană, cursă de alungare si alternare de mistere, neoprindu-se decât rareori in această eroică si subtilă cursă, dar neputând niciodată să sparga cu adevărat corpul unui mister, - hermetic închis cu o cheie metafizică si să privească in împărătia oprită a realitătii in sine! O singură dată isbuteste cunoasterea noastră să realizeze un act de transcendere, să se apropie de absolut: e atunci când se hotărăste - nu din oboseală, ci fiindcă are viziunea, fie si improprie, a irationalului lucrurilor, a neomenesc - logicului lor - să nu mai varieze misterele la, nesfârsit, să nu le mai alunge înlocuindu-le unul prin altele, ci să se instaleze in mister ca atare, ca într'un vad magic, prin care dacă totus nu se poate trece, dar permite transfigurări spirituale prilejuite tocmai de sentimentul imediatitătii fondului ultim al lucrurilor. Misterul e o fată de sfinx a realitătii. Neputând să rezolve definitiv misterul, cunoasterea se opreste, in cazul pe care-l semnalăm acum, asupra lui, pentru a vedea nu peste el, ci in el. Neputând să anuleze misterul, cunoasterea se hotărăste pentru o procedare de o mare si virilă noutate si subtilitate: se hotărăste nu să-l desfiinteze, ci să-i accentueze fiinta, să-l potenteze! Ajunsă pe aceste tărâmuri, cunoasterea caută să profite tocmai de imperfectiunea (chiar dacă e aparentă, după cum vom vedea) ei constitutională si să facă din această imperfectiune însăs forma ei maximă de întelegere: misterul admis ca mister, si potentat la maximum in esenta lui iratională! Prin aceasta, omul săvârseste un act de transcendere in absolut. Dar - să fim cu băgare de seamă - nu o transcendere pozitivă, ci negativă! Misterul nu e cunoasterea pozitivă a realitătii in sine, ci o cunoastere - negativa, cum îi spune Blaga. Ci atunci, concluzia care se impune până acum, e următoarea: cunoasterii omenesti nu-i e data putinta transcenderii pozitive, a saltului efectiv si a navigării in absolut. Noi nu putem avea decât sau cunoasteri disimulatorii sau, mai rar, cunoasteri nedisimulatorii, dar negative. Si într'un caz si in altul, dovada e făcută că noi nu putem avea cunoasterea autentică, cunoasterea pozitivă, a absolutului, a realitătii ca atare. Avem quasicunoasterea, avem misterul potentat, ceeace e enorm, dar nu e totul si, desi e destul pentru noi, dar nu e esentialul.

Lucian Blaga stabileste si analizează toate formele de cunoastere cunoasterea concretă, sensibilă; cunoasterea paradisiacă; cunoasterea luciferică ea însăs cu mai multe forme, dintre cari cea mai adâncă e aceea, care potentează misterul; cunoasterea mistică; cunoasterea ocultă; apoi cunoasterea divină - pe care o numeste mai mult in treacăt - si „cunoasterea", pe care o au formele vegetative si animale, înafara intelectului, atunci când au „inteligenta" formei lor, realizând-o in procesul onto si filogenetic ori in cazuri de infirmităti. Pentru problema cunoasterii omenesti, nu interesează ultimele două forme de cunoastere, ci numai celelalte. Ce sunt fiecare din acestea, ne e cu neputintă să arătăm aici. Dacă lui Blaga i-au trebuit aproape două volume ca să arate ce sunt si aceasta in limba lui de esente, cate ne-ar trebui nouă ? Ne multumim să le enumerăm, ca tot atâtea paftale scumpe prinse peste corpuri vii si misterioase. Ceeace trebuie însă să spunem e altceva: că niciuna din aceste forme omenesti de cunoastere nu ne dă cunoasterea pozitivă a realitătii! In ultima analiză, rămânem in mister si n'avem nimic mai nimerit de făcut, decât să luăm in antrepriză acest mister, prin depăsirea logicului in momentul ultimei transfigurări, care ne dă putinta întelegerii, acceptării si valorificării misterului ca mister, a transformării lui de bună voie într'o sondă spirituală, totodată statică si plină de frenezia antinomiilor si sublimărilor lăuntrice, a unei sonde care cu cât merge mai in adânc, e mai aproape de realitate, implică in ea, fie si in sens negativ, cât mai multă ultimă realitate! Si aici intervine, de data aceasta, artistul Blaga, ce se adaogă logicianului, pentru a ne arăta pretul si profilul aproape insesizabil al misterului, al lumii misterelor pure. In trăirea - aspră totusi - si sculptarea aeriană si cu fervoare de rit a misterelor, vedem pe poetul Blaga, care aduce atât intuitia irationalului vietii, cât si putinta vrăjitorească de a-l schita ori sugera. Dar iarăs, să fim cu bagare de seamă, misterul, asa cum îl intelege Blaga, n'are nimic din misterul traditional al filozofilor ori din multele mici mistere, cari umblă domestic pe stradă. Artistul Blaga e un mare disciplinat printr'o formă proprie de disciplină, dar nu mai putin disciplină severă. Misterul său e un mister călugăresc. Dacă nu după continut, dar ca formă el are caracterul misterului bisericesc si aspru tărănesc, ridicat la suprema prestantă de sublimare filozofică in ceeace priveste această formă a lui. Misterul lui Blaga e viul profund al realitătii, dar mai disciplinat decât disciplina tuturor rationalismelor. Cu un cuvânt, misterul său e dogmă. E irationalul prins, prin transcendere negativă, in forma dogmei. Spunând aceasta, am ajuns la primul punct de etapă, pe care trebuie să lăsăm să cadă puternic accentul: căci saltul sever al misterului este întâiul mare element, care a generat si care explica filozofia lui Blaga. Misterul umple filozofia sa, după ce mai întâiu a zidit in mare parte fundatiile si boltile sistemului său.

Toate afirmatiile de mai sus fac să se nască, in cele din urmă, o întrebare gravă: de ce toată această alcătuire a cunoasterei noastre? De ce asa si nu altfel? Nu era mai comod să rămânem permanent subiectivi si să nu ne dăm seama că mai e si un adevăr absolut ? Si nu era mai simplu să cunoastem adevărul absolut odată pentru totdeauna ca si nu mai fie nevoie de dispozitive si ingeniozităti pentru a corecta, pe cat e posibil, imperfectiunea noastră? Răspuns: in primul caz, noi am fi rămas definitiv superficiali, deci sterili. In cazul al doilea, cunoscând tot adevărul, am fi devenit necreiatori. Atat subiectivismul total, cat si absolutismul pur, ne-ar fi dus la acelas rezultat. Cine a îngrijit ca si nu se producă acest rezultat funest pentru om, pentru viată? Aici intervine, in sfârsit, duhul metafizicianului Blaga pentru a creia, demiurgic, un mit filozofic de o înaltă valoare critică, un "contra-mit", cum spune însus. Pe scurt, iată meridianele si paralelele acestui mit, din a cărui rezonantă fremătătoare nu putem prinde nimic aici: Avem, deoparte, realitatea generală, realitatea in sine. Avem, de altă parte, prin faptul individuatiunii, oamenii, creiatura. Ce raport e între existentele individuate si realitatea in sine? Orice metafizică e si un act de botez. De numele, pe care-l va căpăta transcendentul, absolutul, depinde, in bună parte, soarta metafizicei ce se va elabora, Lucian Blaga spune transcendentului „Marele Anonim"! Nu simtiti dintr'odată că această expresie face aproape cat o metafizică ? Marele Anonim, acest principiu metafizic viu, împărătesc, acest stăpân august al realitătii si realitatea insăs, e acela care a determinat creiatura si i-a dat o anume cunoastere, nici mai mult, nici mai putin decât era in intentiile sale! Dacă omul ar fi fost lăsat pradă subiectivismului total al cunoasterii, ar fi ajuns la stârpiciune si chiar la dezagregare, ceeace ar fi stricat maiestătii existentei, Desigur, Marele Anonim poate să ne si însele cumplit, dacă vrea, si dacă n'o face, e pentru grija de economia lumii in general, pe care n'o vrea sensibil scăzută. Dar pe de altă parte, Marele Anonim ne-a împiedicat să cunoastem in vecii vecilor absolutul realitătii. Căci aceasta ar fi atins prerogativele sale, ar fi schimbat raportul dintre noi si realitate, ar fi antrenat primejdii ontologice - sau ne-ar fi făcut dela început sterili si pasivi contemplatori ai adevărului. Si atunci, cunoasterea, care ni s'a acordat, nu e nici propriu zis subiectivă, nici absolută, Ni s'a dăruit putinta de a intelege lucrurile într'un regim de constante, care ne dă quasicunoasterea. Ni s'a îngăduit să avem o transcendere, dar numai in sens negativ, adică ni s'a dat privilegiul misterului. In felul acesta, noi nu numai că ne valorificăm maxim, dar Marele Anonim a creiat sistemul ca să se păstreze economia realitătii si a lui insus. Dacă noi n'avem satisfactia de a cunoaste absolutul, întelegem acum că dorinta aceasta at fi o mare naivitate si o primejdie grozavă in cazul - dealtfel imposibil - al realizării ei. Noi suntem imperfecti, dar imperfectiunea aceasta are o motivare profundă, metafizică, si ea dispare chiar, privită in perspectiva economei ontologice. Cunoasterea, pe care o avem noi, nu ne multumeste si ea e totus suficientă pentru noi, Tocmai aici sta tragicul nostru si putinta creatiei continue! Dar pentru a putea fi asa, trebuia ca Marele Anonim să creieze un fel de organ, care sa ingrijească să-i realizeze intentiile: anume, ca noi sa avem o cunoastere valabilă si totus sa nu cunoastem pozitiv absolutul realitătii. Acest organ de zeloasă ordine in economia lumii, pus între Marele Anonim si noi pentru profitul obiectiv al amândurora, e, ati bănuit-o, Censura transcendentă ! Ea e stihia, care umblă in haine de mare ceremonie, in tot volumul lui Lucian Blaga. Care îndeplineste functii mărete, dar si functii mici. Care nu se dă înapoi dela nimic pentru a îndeplini vointa „exprimată" odată pentru totdeauna, a Marelui Anonim, Care ne structurează astfel constiinta noastră ca sa cunoastem si sa nu cunoastem ... Sub domnia ei, „adevărurile" noastre sunt măsti ale adevărului ultim, si in tot atâtea „apologii ale misterelor existentiale", rămânând într'un fel adevăruri. Sub paza ei, executor vigilent a1 unei vointe mai mari, ne nastem, creiem si murim. Sub semnul ei ne petrecem destinul...

Aici marcăm al doilea punct de etapă si lsăm să cadă puternic accentul ultim. Căci împreună cu ideia de mister, ceeace caracterizează filozofia lui Blaga e ideia censurii transcendente. Aceasta este esenta gândirii din ultima sa operă filozofică. Censura transcendentă e coloana vertebrală a metafizicei sale. Adică a intâiului capitol din metafizica cunoasterii

Acum trebuie sa luăm atitudine. Sau, cum ar spune recenzentii, sa facem critica. Dar critica se face de obiceiu, nu e asa?, cu logica. Lucian Blaga respectă logiea si a valorificat-o mai mult decât fac rationalistii cu orice pret, fiindcă i-a fortat ingenios posibilitătile ca să-i dea o arie cat mai mare de aplicabilitate. Dar acolo unde natura logicei a rezistat definitiv in fata cuprinderii adevărului, el a stiut sd se aseze in altă perspectivă de cunoastere. Deaceea cine aplică întregei gândiri a lui Blaga, punctul de vedere logic, dovedeste ori că n'a înteles articulatiile ei ultime si cele mai importante ori că e mânat de dispozitii psihice cu totul deosebite, ceeace, in fond, revine la acelas lucru. Dealtfel, orice metafizică nu se apreciază in esenta ei, cu criteriul logic si stiintific. A face asa, e a dovedi cel putin o mare naivitate si, desi recunoastem că filozofia nu se face fără naivitate, nu vom urma această cale. Cu atât mai mult când e vorba de metafizica lui Blaga, a acestei gânditor, care a conceput si pus in valoare o cunoastere nouă, liberă, fără prejudecăti, nu se poate urma drumul bătătorit al logicei. Ar insemna să o măsurăm cu „sistemul metric", pentru a localiza una din nenumăratele expresii ale filozofului nostru: "Noi filozofăm sub specia misterului ca atare", spune autorul „Censurii transcendente" si cine e rebel acestei specii spirituale nu se poate bucura decât partial de valorilc cuprinse in trilogia filozofică creiată de Blaga.

Filozofia lui Blaga trebuie înteleasă, trăită si caracterizată. Dacă am înteles-o si trăit-o, s'a putut vedea, până la un punct, din relatarea de mai sus. In ceeace priveste caracterizarea, o vom face de acum în colo. Dar cum cenzura transcendentă ne-a impus, între altele, să intuim si să trăim in forma spatiului disimulator si cum nouă spatiu ne-a mai rămas foarte putin pentru acest articol, vom face o caracterizare pe scurt, cu mai mai putină atmosferă decât am fi dorit-o.

Mai e nevoie să vorbim de limba lui Blaga si valoarea ei filozofică ? De tot acel alaiu de infinită vrăjitorie, in care metafizica cuvintelor se uneste cu metafizica realitătii, pentru a da un fel de aprindere cosmică, se sfârseste prin a fi miracol curat? De acea înaltă magie de arhanghel al graiului? De bucuria necuprinsă de a vedea limba românească, limba tăranilor, cronicelor si cărtilor noastre religioase, ridicată la această vânjoasă potentă de expresie in ale duhului si la acest zenit de transparentă ideologică si poetică? De otrava sfântă a acestei limbi suprem rafinată si suprem vitală in acelas timp? De tensiunea acestei stil, in care cuvintele sunt încruciseri de traectorii numeroase ale spiritului, ce vin dela infinit si merg la infinit in mpărătia halucinantă a sensurilor celor de pe urmă ale lumii? De această tensiune, in care simti cum se sbat parcă aripi de vultur adolescent si in cari s'au talizat armoniile albe ale sferelor ceresti? - Nu o facem acum, desi trebuie să spunern că filozofia cea mai ortodoxă chiar, e mai debitoare stilului, dacă nu tot atât cat poezia, dar aproape si adesea in acceas masura.

Un sistem de filozofie se caracterizează si se valorifică după, cel putin in mare parte, alte criterii, decât cele ale stiintei. Aceste criterii sunt originalitatea, bogatia, calitatea de a fi complect, calitatea de a fi cat mai sistematic, consecventa, adâncimea viziunii centrale, puterea creatiei filozofice la altii, darul de a înălta viata, organicitatea in raport cu timpul, cu medial si chiar in raport cu propria psihologie a autorului... Filozofia lui Blaga trece un strălucit examen în fata tuturor acestor criterii.

Originalitatea sa se bazează mai ales pe aceste trei cuceriri: ideia de mister in formă dogmatică, conceperea si separarea netă a cunoasterii "paradisiace" de cunoasterea „luciferică" si ideia "censurii transcendente". Fiecare din aceste idei ar fi fost deplin suficientă pentru a fundamenta o filozofie originală. Pentru întelegerea lor trebuie însă să părăsim suveranitatea logicei. Nefăcând-o, vom confunda, de exemplu, pe Blaga, într'o privintă, cu Hegel. Antinomia transfigurată din misterul tip dogmatic dela Blaga, nu e totuna cu sinteza dialectică hegeliană. Aceasta se face pe baza unui concept si corespunde unei realităti concrete, pe când misterul lui Blaga are o unitate postulată si e acceptat pe deasupra concepte!or logice. Tot asa, „ideile" la Hegel, care n'a imaginat o "censură transcendentă", devin realităti constitutive ale factorului ultim, pe când la Blaga ele sunt tot atâtea disimulări. E ciudat că unii comentatori români vor să-l facă pe Blaga hegelian cu forta, aceasta chiar după ce el insus a insistat, desi discret, asupra deosebirilor esentiale cari-l separă de Hegel. Aceasta dovedeste cat de mare e încă sclavia logicei, neputinta de a vedea si altceva decât solutii pe bază exclusiv logică! Dar mai dovedeste si o ciudată grabă a intelectualilor români de a afirma influente uneori globale si chiar fără a cerceta! Nu s'a spus, de exemplu, de Blaga, că reprezintă filozofia... germană ? E destul să spunem ca s'a afirmat, într'o vreme, si de Pârvan ca e "german" ori de Neculai Iorga, într'o măsură, pentru a trece mai departe cu un zâmbet asupra acestor sumare si gratuite caracterizări... In Romania, nu poti face filozofie fără a fi "german", asa cum pentru popor nu poti fi mecanic fără a fi "neamt".

Bogătia de idei si forme la Blaga se confundă cu substanta si durata sa. Pentru Blaga, a fiinta e a creia, nu numai ca doctrină si teoretic, dar si ca realitate exemplificatoare. La el, orice interval de timp adăogat e o nouă creatie. Practic vorbind, esenta timpului, a duratei, pentru el e actul de creiare. Imperialismul său metafizic, de pildă, e asa de mare, încât e gata să muste din toate livezile realitătii, pe lângă cari trece, materie si prilejuri de filozofare. Il simti afirmând, într'un loc, cu această voluptate abstractă, metafizică, cum un fapt oare care "se pretează din cale afară la comentarii metafizice", dar având regretul că nu poate să se oprească la el...

Sistemul lui Blaga are toate virtualitătile de a fi o filozofie complectă. Ne-a dat in scurt timp o metodologie, o gnoseologie, un "capitol" de metafizică, in care se străvede metafizica integrală si ne va da, desigur, o filozofie a vietii, o etică etc.... Ne va da că: elementele tuturor acestor filozofii sunt cuprinse in filozofia sa de până azi, Filozofia vietii e in germene in capitolul unde-l discută pe Klages, etica e cuprinsă in ceeace spune despre rostul creatiei casi, adăogăm, in disciplina dogmaticului pe care l-a propus.

Lucian Blaga, acest poet, care in mare măsură rămâne pretutindeni poet, e totus in filozofie un iubitor al sistemului. Acesta e poate un motiv, pentru care a renuntat la eseuri in ultimul timp. Desigur, Blaga nu apreciază ceeace e artificial ori pură dialectică in sistemele altora. Dar filozofia sa e, in fond, un sistem de o arhitectură impresionantă. O arhitectură vie, complexă, structurată necurmat de duhul creiatiei, care introduce fără epuizare forme si aripi noui. Ea are seva dintr'o catedrală si dintr'o pădure. Un ansamblu de forme cristaline, prin cari circulă viata.

Consecventa lui Lucian Blaga e nu numai impresionantă, dar si instructivă. Un singur exemplu: cineva ar putea să analizeze chiar opera sa de filozof din punct de vedere al procedeurilor cunoasterii luciferice descrise in opera respectivă. Ar vedea atunci cum Blaga a „deschis" misterul cunoasterii, l-a variat pe baza unei idei teorice, a ajuns la un număr de solutii si apoi la misterul dogmatizat ca formă. Acelas procedeu pentru metafizica sa. Stabilirea in amănunt a acestei concordance, a acestei consecvente, care face din sistemul lui Blaga cea mai bună exemplificare pentru filozofia sa, ar fi foarte instructivă!

Adâncimea viziunii fundamentale la Blaga contrazice viziunile filozofiilor de azi, cari in general se luptă din greu să evadeze din formalul gramaticei si din unidimensionalul stiintei. Blaga a mers până acolo, încât a depăsit stiinta pentru a ancora in adâncimea misterului. E posibil ca pe viitor unii continuatori ai lui Blaga să insiste mai mult asupra Marelui Anonim, altii mai mult asupra teoriei disimulărilor si să rezulte, in acest chip, două directii de rezolvări filozofice. În orice caz, in acest fel sau in altul, opera filozofului nostru e in sine un punct de plecare pentru multe directii. Si aceasta nu e cea mai modestă dintre valorile sale,

Asupra virtutii de a înălta viata in raport cu temele filozofiei lui Blaga, ar trebui să se vorbească mult. Subiectul e nespus de interesant si de ademenitor. Aici apare fondul sufletese al filozofului. Cine ar voi să facă psihologia sistemului său, de aici ar trebui să plece. Pozitia filozofică a lui Lucian Blaga putea să ducă, la un moment dat, la un rezultat catastrofal. Ceeace am numit teoria disimulărilor si arta si înversunarea, cu cari autorul ei urmăreste toate produsele cunostintei noastre, pentru a le arăta lipsa de pozitivă transcendere in realitate, puteau să promoveze cel mai caracterizat scepticism, care, susjinut de un prestidigitator al stilului, ca Blaga, putea să devină o primejdie. Dar aici e una din marile realizări ale sistemului său, un adevărat „tour de force"! Să pleci dela disimulare fatală si să ajungi la credintă, la valabilitatea cunoasterii, la optimism, la ideia rostului adânc al lucrurilor, însăs această disimulare fiind o dovadă că existenta e armonioasă in fond, la constatarea că omul nu e neputincios si are, principiar, puterea de a cunoaste realitatea ca atars, dar e împiedicat si e bine că e impiedicat, să pleci dela un tragic adânc si să ajungi să-l anulezi într'un fel, iar in altul, să-l lasi cu toată încordarea si patetismul lui tocmai pentru a fundamenta creatia continuă pe lume e in adevăr un înalt merit al filozofiei lui Lucian Blaga, care ne mirăm că nu a fost văzut până acum. Noi nu ne putem opri, dar mai facem o afirmatie: din această parte a gândirii lui Blaga se poate scoate si o filozofie a religiei, oricât unele afirmaitii ale sale ar speria oarecum pe crestinii practicanti! O foarte interesantă si plină de suc filozofic a religiei.

Organicitatea filozofiei lui Blaga e, in definitiv, cel mai însemnat aspect de valorificare a sa ca gânditor. E un capitol, pe care îl deschidem numai, tratându-l aici doar in titluri de paragrafe. - Lucian Blaga e organic in raport cu timpul actual, fiindcă se încadrează in filozofia nouă realistă, spiritualista, metafizică, însă in chip original, iar, pe de altă parte, fiindcă se împotriveste acestei filozofii in ceeace ea a păstrat ca pozitivism, ca rationalism exagerat. - Lucian Blaga a dat o filozofie cu valoare generală, universală, si totus el e organic in raport cu noi, cu irationalul etnic, din care a purces, fiindcă in acelas timp contrazice creiator, util, atât pentru el cât si pentru neamul său, anume obisnuinte spirituale ale noastre si fiindcă afirmă si sublimează ceeace e mai bun si mai adânc, să zicem mai transcendent, in ideaia istorico-geografică a poporului nostru. Blaga vorbeste, in teoriile si metafizica sa cele mai abstracte, de atâtea ori de "semne", „tâlcuri", „rost" adânc, de "blestem", "păcat", „fermecat", etc... Simti aici cum joacă o lume de folklor si o metafizică difuză, ce-si astepta crainicul trimes de istorie pentru a o capta, a o desghioca din negurile si luminile vremurilor si locurilor, pentru a o concentra, complecta, fundamenta si sublima... Pentru a uni originalitatea individuală cu originalitatea unei colective si misterioase experiente, care prin veacuri si chiar peste milenii se leagă cu antichitatea, cu orientul, cu mitica copilărie a omenirii, culegând de pretutindeni sensuri, forme si nostalgii si sintetizând, intr'o operă de om, spiritul unor mari zone geografice si al unor îndelungi epoci istorice - o sinteză de spatiu si de timp făcută posibilă in egală măsură de etnicitatea constructiei personale ca si de ineditul ei propriu! - Lucian Blaga e organic in raport cu Ardealul lui si al nostru, punând in devotamentul său filozofic metodismul si stăruinta oamenilor din partea de tară unde s'a născut, ajungând astfel, prin opera sa, să arate că Ardealul si-a tinut făgăduintele, pe un plan poate mai putin imediat sesizabil, dar cu atât mai valoros. - Si in sfârsit, autorul Censurii transcendente e organic in raport cu el însus. Aceasta nu e o afirmatie bizară. Căci zofii si ideologii, cari nu-s in acord profund cu autorii sunt dovada cea mai bună a caducitătii lor. La noi, mai frecvent acest dezacord intre ideologie si oameni, fie ca ideologiile sunt reprezentate pasiv, fără prezentă, fie că sunt imprumutate. Dar Blaga e si original si permanent prezent in opera sa. Nu numai in poezia dar si in filozofia sa si poate, într'un fel, in filozofia sa mai mult decat in orice, simti fara intrerupere cum se consuma subiectivitatea sa profunda, cum se daruieste inima sa. Gandirea lui Blaga nu e o gândire rece si pur formală, cum s'a spus. E o gândire aristocratică, căci asa e orice gândire mare, dar nu rece. Nu poate fi rece ori pasivă o filozofie, in care e o jertfă de suflet, in care se transpune, tragic devotat si religios devotat, misterul unei existente. Nu poate fi fără o înaltă iubire ceeace se oferă cu iubire. O astfel de filozofie năzuieste la culmile cele mai înalte ale adevărului filozofic si ale frumusetii, fiindcă poartă in ea realitatea totală a sufletului, care-l leagă tainic de ontologie si ale cărui vibratii dau armoniile poetice. In filozofta "censurii transcendente" este Lucian Blaga. Aceasta ne aminteste povestea unui clopot minunat din extremul orient, în pasta fierbinte de argint a caruia s'a aruncat însăsi fiica adorată a turnătorului. Pentruca sunetele clopotului să fie mai umanizate, mai adânci, mai tulburătoare, iar formele lor aeriene, invizibile - mai inexplicabil frumoase.

VASILE BĂNCILĂ

 

 

/ /
INAPOI LA PAGINA ROMÂNIEI NATIONALISTE