Sfaturi
pentru ardeleni
...Rafinatilor
din principiu, îi preferăm pe cei ce calcă sănătos pe pământ si frâng
omul în pumn.
Ne gândim la splendidele exemplare de
rezistentă ardelenească, la popii
de sat, la protopopii vajnici, la plugarii si "oierii" vestiti, la
economii ce-au strâns, din ozonul muntilor si lărgimea câmpurilor, depozite
de energie umană si de virtualitate cultural-etnică si nu voim ca
progeniturile lor să devină copii de seră, făcând frumos „sluji" pe
pragul culturilor aurite si pe covoarele fragile ale gratuitătilor amăgitoare,
Cultura n'o fac „desteptii" si rafinatii pur si simplu, ci cei cu
sufletul atât de tare, încât în el se pot adăposti un timp destinele umane.
Omul crescut în mireasma câmpului, în reveneala brazdei, mocanul, plugarul,
cel cu odgoane de instincte si cu triluri agreste în suflet, e mai pretios,
dacă nu în el însus, dar prin potentialităti, decât omul ornament al
culturii ori conditiei sociale asa zicând mai favorizate de soartă.
Băstinasul plaiurilor si orizonturilor acestora trebue să aibă mândria
conditiei lui si să nu se lase sedus de strălucirile artificiale si
artificializante. Ardelenii trebue să respingă "utilul", pragmaticul
politicianist, economicul dispretuitor de cultură si să elibereze spiritul
din biologicul teluric, dar să păstreze si să cultive ceeace e adânc si
superior pragmatic, să aducă mitul credintelor. Căci, din nefericire,
convertirea la rafinare pentru rafinare e mult mai usoară decât s'ar crede.
Omul e inconvertibil într'un fel, dar, în altul, e si foarte convertibil si
pervertibil! Noi Românii din toate provinciile suntem, în multe privinte, mai
identici decât credem si decât ne lăudăm la ocazii. Când ultimii strigoi de
dincoace si de dincolo de Carpati vor pieri, va veni unitatea deplină. Dar
întrebarea e dacă aceasta se va face pe bază de declinare adâncă a realitătii sau pe bază de minorism spiritual. Dela admirabila biologie
ardelenească asteptăm altceva decât virtuosi de pantomimă sau decât
masivi gangsteri politici. Ardealul ne-a dat odinioară o valoroasă burghezie
mocănească, mosieri amarnici, negustori seriosi cu instinctul târlei, pe
care vechiul Regat a făcut marea gresală de a nu fi stiut să o păstreze.
Astăzi să nu ne trimită sau să nu-si ridice sie-si
nici delicioase păpusi culturale, nici sefi de trib politic. Ardealul să continue seria
oamenilor, cari au ars de focul credintei tari, cari au trăit numai pentru un
instinct mare - a oamenilor ca Gheorghe Lazăr si Aurel Vlaicu. Ceeace trebue si
Ardealului si vechiului Regat sunt, la drept vorbind, oameni de sinteză, cari
si valorifice, într'o singură jerbă umană, vitalitatea si metodismul unora
si degajarea altora, oameni de putere si de duh, oameni ca Sextil Puscariu,
oameni, in cari viata e un circuit între cer si pământ. Când a apărut
"Gând
Românesc", la servirea acestei sinteze ne-am gândit, iar gândul acesta
suntem bucurosi că-l putem păstra si astăzi în întregime.
După
cum există „păcate capitale" ale individului, tot asa există si păcate
capitale ale popoarelor.
Se pare că păcatul nostru capital este inconsistenta ideilor, friabilitatea
credintelor. Spiritul de îndoială poate deveni o plagă natională, Lucru
cu atât mai de temut, cu cât suntem un popor tânăr si cu cât, in situatia
noastră geografică si istorică, numai granitul si vraja credintelor ne pot
fi de ajutor adevărat. Carenta ori confuzia credintelor fiind si o caracteristică
a epocii in general, precum si ceva national, nici noi nu ne vom vindeca
usor de acest mare neajuns. Dar noi cu atât mai mult trebue să ne pregătim
pentru marea transformare. Aceasta se face nu stând si dând în bobi ori
perfectionându-ne in jocul elegant de scrimă. Ci prin râvnă bine intentionată,
printr'un pelerinagiu propriu spre cetatea spiritului, printr'un suflet
cât mai purificat in ziua marei aparitii. Deocamdată, trebue si începem
prin a ne pătrunde de ideia adevăratei culturi. Cultura nu e complex de
schime si gratiozităti oricât de rafinate, Trebue să refuzăm cultura de
bazinuri artificiale, de baloane colorate, de vrăjitorie elegantă, de „five
o'clock", de licurici, de "dandys" spirituali ori de chibiti
ai culturilor grave ale altora. Am navigat prea des prin regiunea căldută
de elanuci domestice,, uneori de miasme suspecte, de coline si scene turnante.
Ne-am săturat de cultura de atitudini fără urmare; de combinatii pe două
dimensiuni, de zâmbete si de zâmbre - si de tot bibelotismul spiritual.
Ne trebue ceva mai adânc, chiar dacă e mai simplu ori mai simplificat ori
mai aspru, Cultura nu e un fel de „vol-au-vent", in care sunt câteva
boabe delicioase din fiecare fel de aliment si nu e nimic. Asia nu satură
pe niciun om volnic. Cultura e, în fond, tragic ori epic. Ea e o refacere
pe alt plan a realitătii generale si deaceea trebue să aibă profunzimea
si maiestatea acestei realităti. Fiecare popor istoric fiecare cultură adevărată,
are un mit, o esentă, un miracol, Aceasta însă nu se revelează asa de usor,
ci după vreme îndelungată de exercitiu grav, de închinare duhului. "La
belle au bois dormant" a faptului românesc creiator nu poate fi desteptată
din somnul pasivitătilor trecutului sau al vrejurilor si trandafirilor gratuitătilor,
cari o ascund, decât de cruciatii credintei. Dacă o să avem si noi un munte
Sinai, care si fixeze decalogul misiunii noastre culturale in istorie, trebue
să ne purificăm pentru el, adâncindu-ne cu o seriozitate tulburătoare in
noi si in lucruri. Căci Horebul culturii românesti nu va lasa să tâsnească
apa sfântă, decât după mers trudnic spre pământul făgăduintei si decât izbit
de toiagul adoratiei unice al marilor credinte.
Vasile
Bãncilã, Brăila, Martie 1934
Gând
Românesc (număr
cenzurat), Cluj. Anul II, Nr. 5, Mai 1934